Jump to content

Poker - Slump eller skicklighet?


Renard
 Share

Poker  

36 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det diskuteras ju flitligt bland folk om poker är ett skicklighetsspel eller om det är slumpen som avgör om man vinner eller inte. Vad tror ni?

Själv tror jag att det mesta hänger på slumpen, men att man med skicklighet kan manipulera slumpen. Lite svårt att förklara. Om man kalkylerar ens chanser att få de kort man vill ha medans man sitter vid bordet, så kallar jag det för skicklighet. Men att sedan fakiskt få just de korten, det är ren tur. Även om man är 90% säker på att få kortet man vill ha, så finns det ju alltid 10% chans att man inte får dem.

Vote: Slumpen

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det diskuteras ju flitligt bland folk om poker är ett skicklighetsspel eller om det är slumpen som avgör om man vinner eller inte. Vad tror ni?

Själv tror jag att det mesta hänger på slumpen, men att man med skicklighet kan manipulera slumpen. Lite svårt att förklara. Om man kalkylerar ens chanser att få de kort man vill ha medans man sitter vid bordet, så kallar jag det för skicklighet. Men att sedan fakiskt få just de korten, det är ren tur. Även om man är 90% säker på att få kortet man vill ha, så finns det ju alltid 10% chans att man inte får dem.

Vote: Slumpen

Du menar alltså att du skulle ha lika stor chans att vinna ett mästerskap som ett pokerproffs :)

Är du 90% säker kallar jag det inte en slump.

Är skicklighet, nuff said.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skicklighet, alla som votar slump kan inte poker.

Jag läste visserligen inte frågan, så jag vet inte vad jag svarar på. Det är slumpen som avgör vilken hand man får och skickligheten som avgör om man vinner den eller inte.

Okej, jag läste Renards post, och du pratar bara om att få den starkaste handen, det är ju såklart slumpen. Men man kan vinna även med en svagare hand, vilket man gör med sin skicklighet.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar man holdem så är det mycket mer som spelar in än vilken hand man har. Man kan räkna ut oddsen, läsa av sina motspelare, bluffa osv. Även om du sitter på två äss och ett tredje äss flyger upp på bordet så krävs det ju skicklighet att så att säga.. spela sina kort rätt; få med sina motståndare så att du vinner något mer än bara blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Främst skicklighet, men det är klart att det finns ett turelement i spelet, som i de flesta spel. Många som drar in mycket pengar sitter ju på en massa bord med lägre insatser, istället för ett bord med höga insatser. Detta för att de inte ska förlora alla sina pengar i ett svep bara för att de har otur. En skicklig spelare vinner i långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...