Jump to content

Hur ofta byter ni lakan?


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Som många på forumet kanske redan vet har jag under flera års tid bytt lakan varje dag i min säng. Har väl alltid känts naturligt. Tycker att det är äckligt med kvalster och så känns det lite som att ha samma kläder på sig två dagar i rad. Det är väl ändå rätt äckligt? Visst, man duschar väl ofta (ungefär en gång per dag är väl vanligt?) men man spenderar ändå många timmar i sängen. Usch, usch, usch. För två månader sedan blir jag övertygad att trappa ner på det så nu för tiden byter jag bara lakan två gånger i veckan trots att det känns rätt äckligt. Jag skulle uppskatta om så många som möjligt kan skriva ur era vanor ser ut, det kommer troligtvis hjälpa mig lite i denna kamp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som många på forumet kanske redan vet har jag under flera års tid bytt lakan varje dag i min säng. Har väl alltid känts naturligt. Tycker att det är äckligt med kvalster och så känns det lite som att ha samma kläder på sig två dagar i rad. Det är väl ändå rätt äckligt? Visst, man duschar väl ofta (ungefär en gång per dag är väl vanligt?) men man spenderar ändå många timmar i sängen. Usch, usch, usch. För två månader sedan blir jag övertygad att trappa ner på det så nu för tiden byter jag bara lakan två gånger i veckan trots att det känns rätt äckligt. Jag skulle uppskatta om så många som möjligt kan skriva ur era vanor ser ut, det kommer troligtvis hjälpa mig lite i denna kamp.

Haha!

Jag förstod direkt att det var du som skapat tråden när jag såg titeln. :D

Ehm, jag håller inte reda på när mina lakan byts, jag vet om att jag ska göra det imorgon i alla fall. Och det känns som jag gjorde det förra helgen, men det kanske var helgen innan det. Jag vet helt enkelt inte, men det känns som det är jätteofta, fast det är det säkert inte. Eller, inte så ofta som jag tror att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gjorde du i lumpen, Lajjan?

Jag byter lakan lite för sällan känner jag. Det är någon form av lathetsgrej. Siktar in mig på att byta ett par gånger i månaden, men ofta blir det mycket mindre än så.

Gjorde en deal med förrådet när man var inne på garnisonen och när vi var ute i fält var jag alltid för trött för att bry mig. :)
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är myyyycket mysigare att sova i riktigt "insovda" lakan till skillnad från de flesta andra som tydligen gillar nybytta sängkläder. Hade jag fått bestämma skulle mina lakan bytas högst en gång i månaden. Nu tvingar flickvännen tillika sambon fram sängombyten, förut var det mor min. Det är lika jobbigt att somna varje kväll då det är nybytt :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som många på forumet kanske redan vet har jag under flera års tid bytt lakan varje dag i min säng. Har väl alltid känts naturligt. Tycker att det är äckligt med kvalster och så känns det lite som att ha samma kläder på sig två dagar i rad. Det är väl ändå rätt äckligt? Visst, man duschar väl ofta (ungefär en gång per dag är väl vanligt?) men man spenderar ändå många timmar i sängen. Usch, usch, usch. För två månader sedan blir jag övertygad att trappa ner på det så nu för tiden byter jag bara lakan två gånger i veckan trots att det känns rätt äckligt. Jag skulle uppskatta om så många som möjligt kan skriva ur era vanor ser ut, det kommer troligtvis hjälpa mig lite i denna kamp.

Att ha samma kläder på sig flera dagar i rad är ju en helt annan sak, det har man för att få variation så sin stil/för att kläder är snygga och uttrycker något, för du tvättar väl inte varenda plagg efter en användning också (undantag underkläder och ev. t-shirts)?

Slösigt beteende som du borde avvänja dig vid! Kvalster är inte farliga och att sträva efter att leva så kliniskt som möjligt slår bara rakt tillbaka på en själv och hela befolkningen i form av dåligt immunförsvar.

Själv har jag verkligen ingen koll på hur ofta jag byter, men det är knappast ens en gång i månaden. Varför skulle man? Man lägger sig ju som sagt ren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar byta varje gång jag tvättar, vilket innebär ungefär en gång i veckan, något mer sällan.

Känslan av nytvättade lakan i en nybäddad säng är underbart, men att byta varje dag finns inte på kartan. Hur många lakan har du att byta av med (/hur ofta tvättade du för att kunna ha nya lakan varje dag?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...