Jump to content

Skate- och snowboardtråden


samuelszon
 Share

Recommended Posts

Såg att den senaste skatetråden var från 2007 så jag hoppas att det är tillåtet att skapa en ny.

Tänkte att skateboard och snowboard kunde diskuteras här, men vill man skriva någon rad eller två om någon annan extremsport är det givetvis helt OK.

Jag behöver själv lite tips och rivstartar med några frågor:

- jag skatade för ca fem år sedan och är nu så förbannat sugen igen så jag tänkte bege mig till stan i veckan för att införskaffa en komplett bräda. Budgeten är typ max 1200 kr. Vad ska man tänka på? Hur fan fungerar bredden på skateboarden till exempel (är det nåt med skostorlek o.s.v.?)? Jag har storlek 43. Åker street, min absoluta förebild är Rodney Mullen och jag älskar hela Almost-teamet.

http://www.junkyard.se/Product.aspx?Produc...tDetailId=56908

Kan denna vara något att ha (vet att den är dyrare än 1200, men här kan jag fan göra ett undantag)? Smala däck (som jag tror är lämpligt för street), bra truckar och bräda, eller har jag fel?

- dessutom har jag tänkt att börja åka snowboard. Åkte en gång för kanske 4-5 år sedan, rätt ner för Flottsbro och det gick i ungefär 60 km/h. Fick slänga mig för att bromsa. Men jag kan inte tänka mig att det är svårare än att åka skateboard, jag menar, att göra en "ollie" är ju bara som att hoppa jämfota. När man väl fått in flowet (d.v.s. cruisa sådär från sida till sida ni vet), hur svårt är det då egentligen?

Ge mig gärna tips på lämpliga brädor, pjäxor, bindningar etc. Ge mig gärna tips på vad man ska börja med och gärna lite länkar eller liknande på begrepp och tricks så man kommer in i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snowboard är lätt, att våga försöka det som ser svårt ut, det är svårt.

Rätta mig om jag har fel - extremsporter (i detta fall skate och snow) handlar väl 50% om teknik, 50% om att våga? Jag menar, att olla ner för ett stup på en meter är inte svårare än att olla plant, bortsett från landningen som blir tyngre. Vet redan nu att jag vågar mer och "farligare" saker nu än när jag var 13.

Var det det du typ menade?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel - extremsporter (i detta fall skate och snow) handlar väl 50% om teknik, 50% om att våga? Jag menar, att olla ner för ett stup på en meter är inte svårare än att olla plant, bortsett från landningen som blir tyngre. Vet redan nu att jag vågar mer och "farligare" saker nu än när jag var 13.

Var det det du typ menade?

Nej, köra ner för stup är väl inte vad jag tänkte på. Mer som så att standardtricks och sånt är enkelt, men att man inte vågar försöka för att det ser svårt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åkt snowboard sen jag va ~10 år och även skateboard sen jag var runt den åldern dock inte lika aktivt nu. Att börja åka snowboard i början är lite trixigt och du kommer få jävligt ont i svanskotan efter den första dagen. Det tar vell någon dag innan man kan åka relativt bra, sen om du kan åka skateboard hjälper vell lite

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rodney Mullen är tjockt najs. Skatade lite när jag var mindre men lyckades aldrig sätta något episkt direkt. Tror inte att jag kommer att ta upp det igen, men jag facineras fortfarande av både skateboard och snowboard. Kan ännu namnen på väldigt många trick. :P

Tacka vet jag Tony Hawk-spelen! Kan alla trick och alla begrepp därifrån. Finns det något motsvarande surf- och snowboardspel månne så att man kan lära sig?

Nej, köra ner för stup är väl inte vad jag tänkte på. Mer som så att standardtricks och sånt är enkelt, men att man inte vågar försöka för att det ser svårt ut.

Aha, okej, då är jag med! :D Vågar du ge ett exempel på ett sådant "svårt" trick, så att jag får en referens? Vad du anser givetvis.

Åkt snowboard sen jag va ~10 år och även skateboard sen jag var runt den åldern dock inte lika aktivt nu. Att börja åka snowboard i början är lite trixigt och du kommer få jävligt ont i svanskotan efter den första dagen. Det tar vell någon dag innan man kan åka relativt bra, sen om du kan åka skateboard hjälper vell lite

Okej, vad bra! Har i alla fall grunderna i skate.

Har åkt nu två dagar i streck, köpte en VA-bräda för 1000-lappen. Har ont i vänsterarmbåge, rumban och knät, träningsverk i svanken, baksida lår och vader. :) Men det är det värt, så jävla kul! Har nött ollie och heelflip, provar i fart och det går helt klart framåt! Nackdelen är dock att jag kör med ett par gamla Stan Smith, som redan har gått hål i. Så idag upptäckte jag att det kom blod från vänsterfoten (är regular). :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Åkte lite skateboard när jag var liten(typ 12-13 bast). Lärde mig kontrollera brädan relativt bra, och att göra en ollie.

Fick upp intresset för att köra när jag var på Peace & Love. En som bodde i vårt camp hade med sig en bräda för att han inte orkade bära all packning. Efter P&L har jag besökt de lokala ramperna ett par gånger med polare, och åkt omkring lite, men jag är inte lika bra som jag brukade vara. Jag kan göra halvtaskiga ollies, och droppa från half-pipes, men mer än det blir det nog inte.

Det är helt klart en rolig aktivitet.

img5452i.th.jpg

@ Peace & Love

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte lite skateboard när jag var liten(typ 12-13 bast). Lärde mig kontrollera brädan relativt bra, och att göra en ollie.

Fick upp intresset för att köra när jag var på Peace & Love. En som bodde i vårt camp hade med sig en bräda för att han inte orkade bära all packning. Efter P&L har jag besökt de lokala ramperna ett par gånger med polare, och åkt omkring lite, men jag är inte lika bra som jag brukade vara. Jag kan göra halvtaskiga ollies, och droppa från half-pipes, men mer än det blir det nog inte.

Det är helt klart en rolig aktivitet.

Ölen i handen också :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...