Jump to content

Symbolik


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Symbolik

Varför upprör vissa symboler så fruktansvärt mycket?

Vilka symboler upprör så fruktansvärt mycket?

Vilka symboler har tappat sin betydelse helt o hållet?

Har vi blivit för vana vid att se tex en nazistflagga och är det därför ingen reagerar när det byggs flertalet i Minecraft här på forumet?

Vad är era skumma, hemliga tankar i ämnet?

Själv förstår jag inte hur folk kan gå ut och ha ihjäl folk pga en symbol (ja, det händer).

Men det kanske har att göra med att jag inte har någon symbol som skulle kunna reta upp mig så pass mycket.

Jag är ju inte jude tex. Annars kanske jag hade förstått det mycket bättre.

Förövrigt funderar jag på om tråden kunde få sig ett bättre namn så om någon bättre vetande där ute på internetet kommer på något mer passande så hojta till så försöker vi få till ett namnbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Organiserade grupper behöver alltid något som symboliserar gruppen. Vare sig det är flaggor, namn, hierarki, logotyper, symboler, ritualer, levnadsregler eller whathaveyou. Dessa saker är lika mycket del av gruppen som gruppen själv.

Ta då nazismen som exempel. Nazismen/fascismen har väldigt etablerade symboler och tankar som är del av ideologin. Nazismen ligger bakom några av de mest ruttna handlingarna i mänsklighetens historia som fyller hela världen med avsky. Eftersom hakkorset är en symbol för nazismen blir också därför hakkorset en symbol för dess handlingar. En person som tar till sig denna symbol (nu kanske hakkorset är dåligt exempel eftersom det egentligen är en gammal buddhistsymbol och yadda-yadda) gör i sig en symbolisk handling och tar alltså, enligt omgivningen, till sig nazismens handlingar som något bra och rätt.

Sen finns det andra symboler förutom hakkorset. Jag såg en spelning för några veckor sen på baren KGB i Stockholm där allt är inrett enligt gammal sovjetnostalgi. Kalshnikovs, porträtt på Lenin (inga på Stalin dock), hammaren och skäran på flaggor överallt osv. och det påminde mig om att kommunismens offerantal ligger uppe i nazisternas. Det har ju blivit något av en indiegrej (hej, boomer!) att ha på sig gamla sovjethattar och tycka det är kul att diskutera Marx och sådär när det egentligen borde ses som en lika äcklande handling som att sitta och samla på nazistatteraljer och diskutera Mein Kampf.

But I digress. Hursomhelst så tar en person med ett hakkors i pannan, enligt omgivningen, till sig nazismens brott och ska därför inte bli förvånad att man får ett slag i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

P-C täckte väl allt.

En berättelse om detta, min farbror har spenderat en tid i Filipinerna och upprördes av att se ett flertal gå runt med swastikan på t-shirts m.m. För dem är det ingen nazi-koppling men för oss är det självklart det.

Själv tycker jag att man kan gå runt med vad som helst men man får också ta konsekvensen av det. Keltiska kors är ju förknippat med fascism, vilket många avskyr, men har å andra sidan inte folkmord i sin historia om man jämför med hakkors eller hammaren och skäran.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att det är synd att man idag inte kan gå omkring med en Thorshammare (Mjölner) runt halsen utan att bli kallad för nazist. Det är ett snyggt smycke, plus att jag gillar vikingar. Kommer man med den förklaringen säger folk bara "Visst du, försök inte bortförklara dig"

Fucked up.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju blivit något av en indiegrej (hej, boomer!) att ha på sig gamla sovjethattar och tycka det är kul att diskutera Marx och sådär när det egentligen borde ses som en lika äcklande handling som att sitta och samla på nazistatteraljer och diskutera Mein Kampf.

Varför anser du detta?

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att det är synd att man idag inte kan gå omkring med en Thorshammare (Mjölner) runt halsen utan att bli kallad för nazist. Det är ett snyggt smycke, plus att jag gillar vikingar. Kommer man med den förklaringen säger folk bara "Visst du, försök inte bortförklara dig"

Fucked up.

Det är nog svenskarna i sig vi ska skylla på här. Var säkert nån smart jävel en gång i tiden som sades vara "Nazist" som började ha på sig tröjor med järnkors, Mjölner runt halsen, rakad skalle osv för att det skulle bli den "svenska motsvarigheten" till den tyska nazisten.... Men det är ju bara vad jag tror.

Nu för tiden tycker jag att hela grejen med järnkors och Mjölner har blivit en ung raggargrej. Speciellt Epa Raggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Symbolik

Varför upprör vissa symboler så fruktansvärt mycket?

Vilka symboler upprör så fruktansvärt mycket?

Vilka symboler har tappat sin betydelse helt o hållet?

Har vi blivit för vana vid att se tex en nazistflagga och är det därför ingen reagerar när det byggs flertalet i Minecraft här på forumet?

Vad är era skumma, hemliga tankar i ämnet?

Själv förstår jag inte hur folk kan gå ut och ha ihjäl folk pga en symbol (ja, det händer).

Men det kanske har att göra med att jag inte har någon symbol som skulle kunna reta upp mig så pass mycket.

Jag är ju inte jude tex. Annars kanske jag hade förstått det mycket bättre.

Förövrigt funderar jag på om tråden kunde få sig ett bättre namn så om någon bättre vetande där ute på internetet kommer på något mer passande så hojta till så försöker vi få till ett namnbyte.

Jag talar för mig själv nu. Jag bryr mig inte det minsta om någon ritar en swastika på minecraft för det är inte symbolen i sig som är skrämmande. Det är personen som bär den. Stöter jag på en kille i en mörk gränd mitt i natten med en stor swastika på tröjan så tro fan att jag lägger benen på ryggen.

Själv tycker jag att det är synd att man idag inte kan gå omkring med en Thorshammare (Mjölner) runt halsen utan att bli kallad för nazist. Det är ett snyggt smycke, plus att jag gillar vikingar. Kommer man med den förklaringen säger folk bara "Visst du, försök inte bortförklara dig"

Fucked up.

Samma sak här, möter jag någon med mjölner runt halsen så får jag inte helt schyssta vibbar. Det handlar inte om hur ofarlig i sig symbolen är, eller varifrån den kom, det handlar om vad vi associerar den med och vad de som bär den vill att vi ska associera den med. Jag är säker på att du kan hitta andra symboler från vikingatiden att bära om du genuint bara gillar vikingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...