Jump to content

Beställa från utlandet?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag planerar att beställa en sak från USA, men det skulle även vara bra att veta detta i framtiden också: Hur är det när man beställer från utlandet? Åker man på 1000 kronor i tullavgift och frakt? Hur lång tid tar det innan paketet kommer? Kan paketet komma bort? Finns det något annat man bör tänka på innan man beställer?

Hoppas att någon här har svar på mina frågor...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Creds för att du skapade ny tråd! :rolleyes:

Han hade dock redan ställt frågan i TROMS. :)

---

Som jag skrev i TROMS, får Tullen tag på det åker du på moms och tullavgifter. Vad jag läst på annat håll är att Tullen blivit extra rabiata senaste tiden och tullar allt. Jag lämnar inga garantier för att det stämmer - är något jag har i bakhuvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, tack! :rolleyes:

Tyckte inte att jag fick något bra svar i TROMS...

Jag vill vara 100% säker på hur det är innan jag beställer, hur lång är leveranstiden från ett annat land då? Känns onödigt att beställa idag och få det i april eller maj.

Farsan har beställt allt från ljudanläggningar till golfutrustning och mc prylar och det har alltid gått smidigt.

Däremot har det oftast vart från England, så jag vet inte hur/om det varierar från staterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min mamma har beställt parfymer från USA flera gånger, och de var så snälla att de kryssade i "gift" och på det sättet såg till att vi slapp betala tullavgift. Jag kan fråga mamma mer ingående om detta när hon kommer hem :)

Haha! Jag trodde du menade att det var gift i parfymflaskorna så ni slapp tullen, vilket lät ganska motsägelsefullt! :rolleyes:

"Oj, det här är ju gift, det är bäst vi inte kollar i lådan då!" :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Jag trodde du menade att det var gift i parfymflaskorna så ni slapp tullen, vilket lät ganska motsägelsefullt! :rolleyes:

"Oj, det här är ju gift, det är bäst vi inte kollar i lådan då!" :D

Hahahaha! Nog fan för att många av parfymproverna hon beställde luktade råttgift, men än har ingen dött :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh right, fick ett paket från tyskland, ingen tull eller så på den heller :3

Konstigt, EU är tullfritt. :rolleyes:

---

Är Tullen på dåligt humör öppnar de giftmärkta paket, sedan fastnar paketet i Tullen i någon vecka för att du ska skicka kvitto och sen måste du betala moms och tull ändå.

Vi kan ju inte svara på fraktkostnaden, den bestämmer säljaren och fraktföretaget. Expressfrakt (flyg) tar väl ett par-tre dagar som snabbast, sjöfrakt kan ta flera veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...