Jump to content

Vad spelade ni som barn?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hej!

Kom och tänka på att starta en sån här tråd redan tidigare idag:

Vad spelade ni som barn? Finns det kanske något speciellt spel som du minns från din barndom som du tyckte var helt fantastiskt? Har du något spel som du minns att du fastnade i på någon speciell bana som var helt omöjlig att klara? Berätta!

Själv började jag spela i ganska tidigt ålder på våran dator med Windows 98 någongång runt 1999-2000, det hela började väl egentligen med Age of Empires (det första) som jag som barn tyckte var otroligt kul men alldeles för svårt. Tror nästan inte att jag klarade mer än en eller två banor i kampanjen men det struntade jag i, jag visste inget annat, det här med spel var helt nytt för mig då och Age of Empires i någon slags Trial-version (fick även hela spelet av pappa något år senare) var det enda spelet jag hade att spela då...

Något år senare så fick jag en bränd skiva av min kusin som innehöll spelet Delta Force 2 som för mig var ett helt otroligt spel: Grafiken var bra, det var "verkligt" som man sa när man var liten och man såg allt ur gubbens ögon och inte ur ett fågelperpektiv som i AoE! Delta Force 2 var det första FPS spelet jag spelade och jag minns att många så kallade "kompisar" ville hem till mig bara för att testa detta coola spel som jag hade berättat så mycket om på förskolan/skolan.

När jag fyllde år i januari 2002-2003 (svårt att komma ihåg exakt) så fick jag det spel som tror är det spel som verkligen fick mig att bli intresserad av spel på riktigt: Rayman 2: The Great Escape till PC! Det här spelet var varken som Age of Empires eller Delta Force 2. Det såg bättre ut, det var roligare att spela och hade en ganska bra story som intresserade mig väldigt mycket. Jag minns hur jag och pappa satt och hjälptes åt med alla dessa svåra banor, för spelet var svårt...Riktigt svårt! Nu vet jag ju inte hur det skulle vara att spela igenom spelet idag, jag har faktiskt funderat på det många gånger men det har aldrig blivit av. ^_^

Jag tror nästan att spelet tog ett år om inte mer för mig och pappa att klara ut.

Julen 2003 fick jag Battlefield 1942, tyvärr fanns det ett problem som varken jag eller mina föräldrar var medvetna om: Vi hade fortfarande våran gamla dator med Windows 98, det var det enda vi hade, så Battlefield 1942 funkade ju självklart inte vilket gjorde mig ganska ledsen men snart kom nyheten: Vi skulle köpa en ny dator! Jag tror nästan att det första vi gjorde när datorn kom var att installera Battlefield på den, och det funkade hur bra som helst på våran nya dator! Jag hade aldrig sett något liknande förut! Spelet såg bättre ut en något annat spel (Jag var ju van vid Rayman och Delta Force), det hade en stor öppen karta och man kunde till och med köra pansarvagn! Som ni kanske förstår så spelade jag bara spelet mot datorn och inte online, jag var fortfarande bara 8 år och hade inte allt för mycket kunskap om dessa spel.

2005 upptäckte jag GTA, men det är en helt annan historia som utspelar sig i en tid då jag var mer insatt i spel...I den här tråden ska du alltså skriva vilka spel som betydde mest för dig som barn, som fick dig att upptäcka spelvärlden.

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

PC:

Oj... Jag hade en sån där skiva med 50 spel (Sharewares) mest mest 2D spel gjorda för Windows 3. Sen fanns det också några spel i en egen mapp på skivan som var för Win 95 ( :wub: ). Där fanns b.la. Doom 3D. Commander Keen och Duke Nukem 1 är två spel som fanns, men jag är osäker på om det var på samma CD eller om det var en annan Shareware-CD.

Annars så spelade jag GTA 1 demot ganska mycket när jag blev lite äldre (runt 8 år gammal) eftersom jag inte fick spelet. Underligt att jag inte tröttnade om att köra om samma 300 sekunder hela tiden.

Wolfenstein 3D hade jag också som shareware och det spelade jag mycket när jag var ungefär 7 år. Duke Nukem 3D hittade jag några år senare, men jag minns inte exakt ålder.

Ignition, bilspelet, spelade jag verkligen mycket. Det var en solklar favorit när jag var 8-9 år. Efter det gick jag över till Worms World Party som också spelades en massor.

Mitt första GTA-spel var Vice City och det när jag var 12 år gammal. Innan dess fick jag inte spela GTA. Vice City spelade jag säkert i ett år, och GTA III direkt efter det.

Playstation 1:

Sedan jag var 7 år spelade jag också Crash Bandicoot serien (alla PS1-spel). Cool Boarders 2 var spelet som fick mig att börja med Snowboard när jag var 8-9 år gammal.

Jag har nog spelat sedan jag gick på dagis, fast då spel som fanns på datorn på dagis... När jag var ungefär sju år började jag skaffa spel (PS1) och spela. Innan dess har det mest varit sharewares på datorn (Win98). Senare fick jag min egna dator, men det var när jag var 12 som hade Win XP. Det var i samband med det som jag skaffade C&C Generals och Battlefield 1942.

Det är nog inte helt efter 12 år som jag borde börja lista upp saker för det var då som jag började spela spel efter spel efter spel. Att man alltid hade ett spel att spela. ...fram tills när jag var 14 och började med Silkroad (^_^).

Det där är de jag kommer på just nu, men det finns säkert flera.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Playstation 1:

Sedan jag var 7 år spelade jag också Crash Bandicoot serien (alla PS1-spel). Cool Boarders 2 var spelet som fick mig att börja med Snowboard när jag var 8-9 år gammal.

Haha, fan vad nice. Jag spelade hur mycket Crash Bandicoot som helst och Cool Boarders 2 är anledningen till att jag valde Tweak som mitt namn här. Jag spelade också Croc och Croc 2, vilka jävla spel alltså.

På P-C minns jag att min syster och jag satt och spelade det, för oss, obegripliga Magic Carpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv började jag, som så många andra, med Commodore 64. :wub: Men jag var så liten att jag minns inte vilka spelen var. Hos min syster spelade jag Pong men jag minns inte vad konsollen hette.

Jag började inte på allvar fören jag fick mitt Sega Mastersystem i slutet på 80-talet. Då var det Wonderboy in Monsterland och Alex the Kid som gällde. ^_^

Sedan blev det också Wonderboy 3: The Dragon's Trap och Moonwalker men det var ett par år senare. Jag spelade också Metal GearNintendo rätt mycket.

Min systerson hade ett Sega MegaDrive så det blev också mycket Sonic the Hedgehog, Alternet Beast och World of Illusions starring Mickey Mouse and Donald Duck.

Sedan fick jag mitt Super Nintendo och då blev det Super Mario för hela slanten med Super Mario 1-3 och Lost Levels. Sedan spelade jag mycket Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time och Looney Toons: Road Runner.

Sedan tog det ett par år innan jag skaffade min första PC, 1996. Då helförälskade jag mig i Crusader: No Remorse och Crusader: No Regret vilket också gav mig mitt namn som jag har använt på internet de senaste 13 åren. Samt Tex Muphy: Under a Killing Moon.

1998 skaffade jag mig mitt Playstation med Final Fantasy VII och Resident Evil 2 samt lite senare orginal Resident Evil. Sedan blev det en massa spel till det.

Sedan blev det DreamCast med Resident Evil - Code: Veronica och Shenmue men nu har min historia hamnat i slutet på mina tonår så det räknas knappast som barn. :wub: Så igentligen blir det väl bara tillochmed mitt Super Nintendo jag fick när jag var 12-13 år som jag var barn. :cry:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns förresten ett spel som jag spelade som barn, var inte många år alls. Jag och pappa spelade detta och Doom (95) varvat med varandra. Vi kallade det för Blå, om det var rätt namn vet jag ej, hittar inget när jag googlar. Vad jag minns var man i en miljö som påminde om sjukhus (har för mig om att det fanns en del vitklädda "gubbar"). Pappa fyllde i med att han ville minnas att man "åkte hiss" mellan våningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns att jag lirade Zelda med morsan och Super Mario World med brorsan, sen när jag fick en dator lirade jag Diablo (Ettan) och fick alltid stänga av ljudet för var så jävla rädd för musiken. ^_^ Sen två andra självklara spel som jag lirade på datorn var Grim Fandango och det där Rosa Pantern-spelet där man reste runt i världen och räddade barn typ. (HAMBURGARE, HAMBURGARE, HAMBURGARE!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men oj!

Jag glömde hela Gameboy-tiden!!

Donkey Kong 2 & 3 och Wario Land 1 & 2 för hela slanten! Jag körde hela SMB 1 & 2 på en kompis Gameboy på dagis. Vi bytte spel på den tiden, fast typ över helgen eller nåt sånt... :wub: Sen körde jag också Alladin på Gameboy, och Dr. Mario (wtf).

Sen kom Pokémon när jag var 7 eller 8 år. Då blev det Pokémon Red och senare Silver.

1998 skaffade jag mig mitt Playstation med Final Fantasy VII och Resident Evil 2 samt lite senare orginal Resident Evil. Sedan blev det en massa spel till det.

^_^ Hur gammal var du då!? Resident Evil tänkte jag mest på...

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns ett shareware-spel som jag spelade på en gammal Windows 3.1-dator. Man var en röd- och blåklädd gubbe (såg nästan ut som en motorcykeldräkt) som hoppade och klättrade på stegar i en värld som såg ut att vara gjord av kretskort. Man kunde skjuta också. Jag minns att det var skitsvårt, men "plötsligt hände det" och jag satt i mer än en timma utan att dö. Någon som har en aning om vad jag pratar om?

I övrigt spelade jag inte speciellt mycket förrän NHL 98 och senare när Mysteriet på Greveholm kom ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns ett shareware-spel som jag spelade på en gammal Windows 3.1-dator. Man var en röd- och blåklädd gubbe (såg nästan ut som en motorcykeldräkt) som hoppade och klättrade på stegar i en värld som såg ut att vara gjord av kretskort. Man kunde skjuta också. Jag minns att det var skitsvårt, men "plötsligt hände det" och jag satt i mer än en timma utan att dö. Någon som har en aning om vad jag pratar om?

I övrigt spelade jag inte speciellt mycket förrän NHL 98 och senare när Mysteriet på Greveholm kom ut.

Kanske Commander Keen?

Fast det är mer troligt att det var...

end3_1153180_1.png

duke13_1153180_2.jpg

duke12_1153180_3.jpg

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns ett shareware-spel som jag spelade på en gammal Windows 3.1-dator. Man var en röd- och blåklädd gubbe (såg nästan ut som en motorcykeldräkt) som hoppade och klättrade på stegar i en värld som såg ut att vara gjord av kretskort. Man kunde skjuta också. Jag minns att det var skitsvårt, men "plötsligt hände det" och jag satt i mer än en timma utan att dö. Någon som har en aning om vad jag pratar om?

I övrigt spelade jag inte speciellt mycket förrän NHL 98 och senare när Mysteriet på Greveholm kom ut.

The Adventures of Microman tänker du på, jag och syrran nötte också det när vi var yngre.

Det fanns med på "117 av världens bästa spel", eller 117 spill som jag har för mig att det står på fodralet, som var en skiva med sharewarespel som man fick av tidningen komputer.

Förövrigt så hade jag med Microman på en av mina game game-bilder. :D

Länken går förövrigt till en död torrent med 117 spill. Synd att den är död. :/

Edit: Naheeee, nu finns det seeders på torrenten. TANKA FÖR FAN, TANKA!!!!

Edit igen: Den här skivan hade jag tänkt att nämna då den stod för en stor del av min speltid mellan 6 - 10 år, Doom finns bland annat med på den. :D

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...