Jump to content

Vad spelade ni som barn?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

STÖTNISSE ÅKER HISS!

Otroligt stört spel, teckningarna är vidriga. :doh: Men jag minns ändå att jag spelade det ett tag. Berättarrösten var rolig. :unsure:

--

Jag växte främst upp med strategispel på PC. Då handlar det om Age of Empires, Warcraft 2 men främst Sim City 2000 (?). Ett tidigt Sim City hursomhelst där det jag gillade mest var att förstöra default-städer, främst med UFO-attacker. Aliensena spred sig likt insekter och tog över städerna, coolt. :P Pallade egentligen aldrig att bygga en stad från början eller så, men många timmar spenderades ändå åt att leka med redan förskapade städer, vare sig det gällde att fortsätta bygga på dem eller att förstöra dem.

Sc2kscr_1153525_1.png

:wub:

Warcraft 2, sicken jävla klassiker. Kallade det inte ens för Warcraft 2, utan "Röda-blåa lagen". ( :doh: ) Kanske för att jag aldrig såg skivan och/eller förpackningen. Orcerna var förstås roligast då deras boomerang-kastare hade så coola klick-kommandon när man markerade dem osv.

warcraft2_1153525_2.png

Sen kom playstationet, min första konsoll. Crash Bandicoot spelades mycket, tillsammans med GTA II. GTA hade jag blivit introducerad innan när jag spelade ettan på PC hos en kompis. Tror det var GTA London. Vi körde motorcykel och hoppade och körde över broar och hade oss.

Sen kom även ett Nintendo, konsollen som jag egentligen önskade mig. Super Mario 64 spelade jag en del, men det var ändå ingen direkt wow-faktor. Kul spel hursomhelst. Super Smash Bros var det roligaste N64-spelet, LÄTT. Få spel jag fått så mycket spelglädje ur som det, vare sig man spelade med 3 kompisar eller själv.

Det var väl lite av det jag spelade som liten, kan troligtvis utveckla det mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut tidigaste spelet jag kan börja tänka på just nu måste nog varit det gamla vanliga Super Mario 8 bitars.

Vi ägde även ett SNES med spel såsom Super Mario World, Zelda : A link to the past, Donkey Kong Country, Donald Duck (nånting, minns inte vad det heter, man kunde bli typ Ninja och massa andra saker på det vet jag). Ett Sega ägde vi också, vilket av dom minns jag inte. Där hade vi nått Disney spel om jag inte minns helt fel, Sonic, och massa annat. Sedan vart det ett Sega CD, sämsta "konsollen" ever. Vi hade nått spel där som jag inte heller minns vad det hette, man skulle iallafall styra över massa fällor i ett hus där det var mördare eller nånting i, knepigt spel.

N64 hade man också senare, absolut första man spelade var det klassiska Super Mario 64 och man vart "OMFG WOW :unsure:" över grafiken. Sen var det TLOZOOT och även fast jag klara ut det 12-13 gånger kunde jag verkligen inte tröttna på det.

Åren gick, jag blev äldre sen vart det en dator, när jag var typ... 12-13 fick jag ett Ps2 av min bror och jag orkar inte gå in på vilka spel jag hade där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tombi och Tombi 2.

Heroes of Might and Magic II

Pandemonium

Rayman

Klonoa: Door to Phantomile

Tekken 2

Tony Hawk's Pro Skater 2

Roller Coaster Tycoon

Final Fantasy IX

Diablo

Det där är väll några utav favoritspelen jag hade som barn. Hade faktiskt ett N64 också, och även om jag tyckte om Super Mario 64, Goldeneye, Super Smash Bros. och allt sånt där så fastnade aldrig någon utav spelen i min "favoritlista". För mig var dom underhållande, men inte så mycket mer. Sad but true. :unsure: Har dessutom vissa spel som jag personligen tycker är ganska usla, men som blivit hyllade och fått riktigt fina betyg av recensenter. Ett praktexempel på ett sånt spel är alla spel i Tomb Raider serien till PS1. Sämre kontroll får man leta efter, Stephen Hawking har förmodligen bättre rörelseförmåga än stackars Lara. Har provat det igen nu på senare år, och även låtit polare testa skiten, men kontrollen var fortfarande lika usel. Om någon här inte håller med, så får denne person gärna stiga fram och förklara för mig vad som är så bra med kontrollen. Spännande!

När jag var en liten snorunge så brukade jag åka till Tradition bara för att stå och spela i deras utställda montrar. :doh:

Earthworm Jim , The Adventures of Lomax och senare Super Mario 64 är dom jag kommer ihåg mest. Ångrar att jag jag aldrig införskaffade dom två första. Är väll dock inte så konstigt att det aldrig blev något Earthworm Jim, då min första konsol var ett PS1 och det verkade korkat att köpa ett SNES när PS1 fanns på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag växte främst upp med strategispel på PC. Då handlar det om Age of Empires, Warcraft 2 men främst Sim City 2000 (?). Ett tidigt Sim City hursomhelst där det jag gillade mest var att förstöra default-städer, främst med UFO-attacker. Aliensena spred sig likt insekter och tog över städerna, coolt. :unsure: Pallade egentligen aldrig att bygga en stad från början eller så, men många timmar spenderades ändå åt att leka med redan förskapade städer, vare sig det gällde att fortsätta bygga på dem eller att förstöra dem.

Sc2kscr_1153525_1.png

:doh:

ÅH! Det där spelet var så awesome! Jag hade ett demo när man bara kunde spela 20 minuter innan staden förstödes av katastrofer. Det var riktigt kul! Jag lekte mest också med katastroferna än att bygga själva staden. Dock gillade jag att bygga vägar (främst broar)... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...