Jump to content

Två forum i ett.


Sniper
 Share

Recommended Posts

Det verkar mer och mer som om att forumet är två forum i ett.

Först har vi Allmänt & Co som befolkas av alla gamla members som man känner igen osv.

Sedan har vi GTA-delen som jag av en slump ramlade in i idag. Jag hitta hela trådar med okända medlemmar som skrivit där under 2009. Det är inte så många posts direkt och det är vanligast i SA/VC forumen, men även fem nya medlemmar betyder något stort för GTAsajten. Som jag nämnde i en tidigare tråd... Vi har fått 2-3 nya "riktiga" medlemmar under 2009.

Vi borde hitta på något sätt att locka ner dem. Det är ganska lustigt att jämföra kontrasterna mellan GTA-forumen och Allmänt.

Detta är nog ett uppmärksammat problem redan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tror att forumet skulle behöva är fler storforum som Kultur t.ex. Just nu lever vi kvar i nån slags "GTA vs. övrigt" där GTA inte längre är intressant och "övrigt" är för brett och ostrukturerat så ingen törs starta trådar och genuina diskussionsämnen.

En bra brygga vore Kultur där man både diskuterar teveprogram, musik och Voddler, till exempel. Nu tycker jag Allmänt är för allmänt och delvis tar saker från MFG för att MFG inte adlats med titeln Kultur.

Mer direkt kopplat till GTA vore ett spel- och konsolforum med olika inriktningar, vilket borde intressera nya medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag berättar inte för någon att jag är aktiv på GTAsajten... :naughty:

Inte jag heller men för de närmaste kompisarna är det nästan oundvikligt. Ofta när vi diskuterar någonting så kommer jag med fakta jag hört från forumet. Men är som sagt bara de närmaste kompisarna som vet om det.

Blir ofta:

Jag: Nej men jag läste att det var sådär

Kompisar: jaha, vart läste du det då?

Jag: Ja men ni vet..

Kompisar: På gtasajten eller?

Jag: mjo :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ungefär som kobbe.

Tur att jag finns där då som kan upplysa folk :lol:

Det är inget att skämmas över!

Nja, men likväl blir det alltid knepigt att förklara. Jag brukar säga att jag "läst det nånstans", alternativt "på ett forum", men jag säger inte att jag är medlem eller åtminstone inte att jag är moderator. Att jag var admin för Sveriges största (okej då, enda) GTAsida är något jag å ena sidan är lite stolt över, men å andra sidan var det tragiskt mycket tid jag ägnade åt saken - plus den mindre töntstämpel man genast riskerar att få, så jag brukar undvika att prata om det IRL.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att alla nya medlemmar får ett automatiskt välkomst-PM med lite kom-igång-information om forumet samt en länk till presentationstråden.

Samtidigt måste vi bli öppnare gentemot nykomlingar och undvika xenofobiska tendenser - jag tror att ett problem är att vi är så sammansvetsade och familjära med varandra på det här forumet, vilket iofs ofta är ganska trevligt men ja, det är helt enkelt svårt för utomstående att komma in i vår lilla cosa nostra.

---

Skulle inte få för mig att berätta för någon att jag hänger på GTAsajten (eller andra forum, för den delen). Det är ungefär som att tala om att man brukar dra på sig en stinsmössa och går ner i källaren och bygga modelljärnvägar eller att man gillar att kolla på snooker och darts på Eurosport! ^_^ Om jag måste referera till något som jag har läst på forumet säger jag bara att jag läste det på internet. :innocent:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att alla nya medlemmar får ett automatiskt välkomst-PM med lite kom-igång-information om forumet samt en länk till presentationstråden.

Samtidigt måste vi bli öppnare gentemot nykomlingar och undvika xenofobiska tendenser - jag tror att ett problem är att vi är så sammansvetsade och familjära med varandra på det här forumet, vilket iofs ofta är ganska trevligt men ja, det är helt enkelt svårt för utomstående att komma in i vår lilla cosa nostra.

Tror att vi skulle kunna förbättra oss där rejält, kan ju inge säga att vi brukar vara alldeles för trevliga mot nykomlingar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att alla nya medlemmar får ett automatiskt välkomst-PM med lite kom-igång-information om forumet samt en länk till presentationstråden.

Samtidigt måste vi bli öppnare gentemot nykomlingar och undvika xenofobiska tendenser - jag tror att ett problem är att vi är så sammansvetsade och familjära med varandra på det här forumet, vilket iofs ofta är ganska trevligt men ja, det är helt enkelt svårt för utomstående att komma in i vår lilla cosa nostra.

---

Skulle inte få för mig att berätta för någon att jag hänger på GTAsajten (eller andra forum, för den delen). Det är ungefär som att tala om att man brukar dra på sig en stinsmössa och går ner i källaren och bygga modelljärnvägar eller att man gillar att kolla på snooker och darts på Eurosport! :> Om jag måste referera till något som jag har läst på forumet säger jag bara att jag läste det på internet. :naughty:

Det där med Välkomst-PM låter som en bra idé. Det är trots allt lite standard på forum nuförtiden.

Jag tror att en del i problemet är att forumet är uppdelat i en GTA-del och en stor Offtopic/Övrigt-del eftersom GTAforumen ligger för sig själva (Jaja, GTASAJTENSforum) när de kanske borde bli en del av ett GTA-subforum i Spel.

Det kan också vara lite därför man ganska sällan ser "vanliga" medlemmar där uppe, eller nya medlemmar här nere.

TL;DR: Bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att vi skulle kunna förbättra oss där rejält, kan ju inge säga att vi brukar vara alldeles för trevliga mot nykomlingar!

Finns det nykomlingar att vara "trevlig mot"?

Jag har aldrig märkt av något dåligt bemötande av nyregistrerade som verkar bero på just deras registreringsdatum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att alla nya medlemmar får ett automatiskt välkomst-PM med lite kom-igång-information om forumet samt en länk till presentationstråden.

Men då är ju frågan hur många som kommer läsa det?

Jag är nog en av många som bara klickar upp mailet/pm'et när jag reggar mig på en ny sida, för att sedan trycka "back" för att få den ur inkorgen. Eller så tar jag bort den på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är ju frågan hur många som kommer läsa det?

Jag är nog en av många som bara klickar upp mailet/pm'et när jag reggar mig på en ny sida, för att sedan trycka "back" för att få den ur inkorgen. Eller så tar jag bort den på en gång.

Samma här och jag tror inte att vi är ensamma om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är ju frågan hur många som kommer läsa det?

Jag är nog en av många som bara klickar upp mailet/pm'et när jag reggar mig på en ny sida, för att sedan trycka "back" för att få den ur inkorgen. Eller så tar jag bort den på en gång.

Forumet har absolut ingenting att förlora på att införa auto-pm, så det skadar inte att försöka.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Min personliga uppfattning är att många medlemmar verkar smått otrevliga mot nya, det var så förut i alla fall.

Då vill väll inte så många vara aktiva här?

Just nu är jag mest aktiv för att episoderna till gta4 ska komma ut på ps3, annars är jag på annat håll som de flesta ändå är.

Visste inte ens att gtasajten var speciellt aktiv heller.

Det är ju "enfrågeforum", vad förväntar man sig? ^^

Redigerad av Ferno
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga uppfattning är att många medlemmar verkar smått otrevliga mot nya, det var så förut i alla fall.

Åtminstone jag försöker ju vara trevlig mot den nya medlemmen, men sköter han/hon sig inte, spammar med warez, virus, beter sig allmänt dåligt mot andra medlemmar så förlorar han/hon respekten så att säga!

Ge ett bra första intryck mot dom äldre medlemmarna och få bra respekt tillbaka säger jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminstone jag försöker ju vara trevlig mot den nya medlemmen, men sköter han/hon sig inte, spammar med warez, virus, beter sig allmänt dåligt mot andra medlemmar så förlorar han/hon respekten så att säga!

Ge ett bra första intryck mot dom äldre medlemmarna och få bra respekt tillbaka säger jag!

Ju det är naturligtvis väldigt bra. :whistling:

Jag brukar själv alltid vara trevlig mot både äldre o yngre medlemmar. Oavsett site.

Men det kanske var mer sånt för några års sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...