Jump to content

Aktier, fonder & obligationer


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

vilka?

Läser upp mig på det just nu över julhelgen. Tar dom som ger en bra rapport och hoppas på det bästa. Har hört gott om Boliden och AstraZeneca. Swedish Match ska visst gå med vinst och stålindustrin verkar det gå bra för framöver.

Det är dock bara vad jag fått fram nu, väntar tills efter årsskiftet innan det blir några köp.

Vart handlar du föresten? Funderar på att skapa ett konto på avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min familj har precis investerat i guld. Vi hade aktier och fonder som det inte alls gick så bra för, så nu ligger alla mina sparpengar i guld istället. Lite läskigt dock att det aldrig har varit så dyrt som det är just nu, borde inte det peka på att det kan vara på väg nedåt snart? Kan ju inte bli dyrare för alltid, tänker jag.

Lite sent att hoppa på guldtåget nu. Jag köpte kanadensiska maple leafs våren 2007 och den summan har nu växt till en ganska beaktansvärd summa . En respektabel investering om jag får säga det själv. Det kan fortfarande finnas något att hämta på guldmarknaden men ytterligare jättehopp är ju osannolika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser upp mig på det just nu över julhelgen. Tar dom som ger en bra rapport och hoppas på det bästa. Har hört gott om Boliden och AstraZeneca. Swedish Match ska visst gå med vinst och stålindustrin verkar det gå bra för framöver.

Det är dock bara vad jag fått fram nu, väntar tills efter årsskiftet innan det blir några köp.

Vart handlar du föresten? Funderar på att skapa ett konto på avanza.

Azn är bra, har lite där jag med ska köpa mer när lönen kommer, boliden känns också som ett säkert kort.

Jag planerar ett köp i alliance oil då de känns ett semi-säkert kort, läs om dem tycker jag.

Sen ABB såklart.

Jag handlar via Aktieinvest, där jag slipper courtage på andelsköp tack vare att jag är reggad via ung(a)aktiespararna, vet inte hur de ligger till med börsorder tror det är 0,1%/69 kr i courtage då.

Avanza är väl den som fått bäst betyg, avanza mini kanske de till och med var, om jag inte missminner.

Oj, hade tydligen länkat detta tidigare :Betyg på mäklare

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man "köper guld", betyder det att man köper fysiskt guld som man förvarar någonstans, eller är det bara siffor på internet?

Ptja, du köper ju guld som ligger i ett stort kassavalv någonstans, så dom är ju i praktiken dina och du kan gå och hämta ut dom om du vill, att du gör det är föga otroligt, men det finns i verkligheten, ja yao

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man "köper guld", betyder det att man köper fysiskt guld som man förvarar någonstans, eller är det bara siffor på internet?

Vet att vi köpte guld-guld. Går säkert att göra det på andra sätt också.

Umberto: Det var lite det jag trodde. När de sa att guldet aldrig hade stått så högt som idag blev jag lite "Jaha.. Så, varför köpte ni det nu då?"

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör man för att sälja fonder?

Jag skulle snabbt behöva 3000 kr, kan jag sälja för 3000 kr då om jag har en fond som är värd 10 000? Måste jag betala skatt på de 3000kr också? Det skulle vara jäkligt skumt, för jag har ju ingen annan inkomst och fonden har jag ju knappt tjänat några pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Hur gör man för att sälja fonder?

Jag skulle snabbt behöva 3000 kr, kan jag sälja för 3000 kr då om jag har en fond som är värd 10 000? Måste jag betala skatt på de 3000kr också? Det skulle vara jäkligt skumt, för jag har ju ingen annan inkomst och fonden har jag ju knappt tjänat några pengar på.

Du skattar all kapital vinst i sverige, har du någon minus fond så kan du kvitta. Detta kan du få förklarat hos din bank / mäklare.

Ihopp om att få lite drag i tråden kan jag posta minportfölj som jag började på 09-10-29:

ABB 23,61716

AOIL SDB 125

AZN 9,40096

SAAB B 23,4214

SKF B 26,24738

SSAB A 21,95931

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon mening med att investera småsummor (~4000) någonstans eller handlar man alltid med större summor? Anledningen till att jag frågar är att jag har haft en fond med fyra lök i så länge jag kan minnas och jag tror fan det är högre avkastning på mitt vanliga bankkonto. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, personlingen, skulle försöka trycka in så mycket deg som möjligt i AOil, men de beror väl på vilka risker du vill ta.

Håller på å flippa för jag låna 10k till min brosa, som jag gärna skulle köpa aoil för. Men jag ska sälja Robur Europafond istället, så köper jag aoil för dem istället (120-130 aktier lite drygt)

Jag vet vad jag sa om att handla i klumpsummor, men de är sjukt köpläge (enligt mig)

klart de är ante.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, personlingen, skulle försöka trycka in så mycket deg som möjligt i AOil, men de beror väl på vilka risker du vill ta.

Håller på å flippa för jag låna 10k till min brosa, som jag gärna skulle köpa aoil för. Men jag ska sälja Robur Europafond istället, så köper jag aoil för dem istället (120-130 aktier lite drygt)

Jag vet vad jag sa om att handla i klumpsummor, men de är sjukt köpläge (enligt mig)

klart de är ante.

Så du tycker jag borde satsa 35.000 i AOil eller?

Hur ska jag gå tillväga när jag ska köpa aktier då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte tycka åt någon, fatta om de tokbackar? (fast de kommer inte tokbacka, but still)

Sprid dina risker, t.ex AstraZenca som är ett bra och stabilt företag som stiger sakta men säkert och kanske aoil som är en något mer riskfylld aktie.

Men gör såhär, gå in på vilken aktie/nyhets-sida som helst å sök på ex. placeringstips 2010 och hitta något du tycker om.

Ett exempel

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte tycka åt någon, fatta om de tokbackar? (fast de kommer inte tokbacka, but still)

Sprid dina risker, t.ex AstraZenca som är ett bra och stabilt företag som stiger sakta men säkert och kanske aoil som är en något mer riskfylld aktie.

Men gör såhär, gå in på vilken aktie/nyhets-sida som helst å sök på ex. placeringstips 2010 och hitta något du tycker om.

Ett exempel

Det ser ju bra ut.

Jag har länge funderat på att satsa i vindkraft. Det känns som att vindkraft kommer ta ordentlig fart när som helst.

Jag har i alla fall öppnat ett konto på avanza nu. Ska nog slänga in 15.000 i AOil och 10.000 - 15.000 i något/några andra.

Har du mer tips eller bara vad som helst eftersom det är första gången jag ens kommer i närheten av aktier så blir jag glad över all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nä, jag vet inte. läs mycket om företagen du köper i, ha kolla på affärer på vad som är på g, vad som sker om de går igenom vad som händer om de inte funkar osv. Så man är förberedd, på vad som kan hända.

T.ex är saab ganska intressant just nu pga brasilienaffären, men även om den skiter sig, så är det fortfarande ett väldigt bra företag och köp. Men går det igen kommer den ju stiga ett gäng procent.

Delen "börssnack" på Dagensindustri (di.se) tycker jag är ganska bra, man kan snappa upp en del grejer där.

Det finns också en del aktiebloggar som är intressanta, men sånna har jag inte börjat läsa fullt än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...