Jump to content

Aktier, fonder & obligationer


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

För första gången på länge ligger mina fonder på plus igen - är det bara dags att sälja nu? Läget känns så jävla instabilt och det känns som att gränserna bara testas lite då och då för att sedan falla platt igen. 

Samma här. Sålde precis min USA-fond, vilken stod för cirka 1/6 av mitt innehav, fast det berodde mest på att det var ett så tråkigt innehav. Hade det handlat om mer betydande pengar så hade jag legat kvar på lång sikt, men som det är nu så är jag mer villig att ta en risk i något svenskt bolag.

 

Är det någon här som är med på Fingerprint-tåget? Vid ungefär fem olika nivåer har jag tänkt köpa och hela tiden tänkt att "nä, fan, det här känns inte som en bra idé..." Och så har den bara fortsatt upp och upp.
Edit: Köpte nu när den rasade. En mindre position, mest för att jag vill vara med på hypen.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Är det någon här som är med på Fingerprint-tåget? Vid ungefär fem olika nivåer har jag tänkt köpa och hela tiden tänkt att "nä, fan, det här känns inte som en bra idé..." Och så har den bara fortsatt upp och upp.
Edit: Köpte nu när den rasade. En mindre position, mest för att jag vill vara med på hypen.

31 % avkastning på Fingerprint efter två dagar. Förväntar mig inget annat än att den kommer sjunka snart igen, men det är lite för spännande för att sälja redan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jag sålde av realinvest och ny teknik, bägge två gick plus 5 procent eller så. Sitter med en USA-fond på cirka -5%, jag hoppas på att den ska gå tillbaka lite sedan säljer jag nog av den också.

Jag är trött på detta eviga sick-sackande i marknaden. Jag sitter på en 100k jag gärna vill placera någonstans men det känns mer eller mindre meningslöst just nu. Var fan ska jag göra av mina pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde av realinvest och ny teknik, bägge två gick plus 5 procent eller så. Sitter med en USA-fond på cirka -5%, jag hoppas på att den ska gå tillbaka lite sedan säljer jag nog av den också.

Jag är trött på detta eviga sick-sackande i marknaden. Jag sitter på en 100k jag gärna vill placera någonstans men det känns mer eller mindre meningslöst just nu. Var fan ska jag göra av mina pengar?

Skänk stålarna till välgörenhet, så får du en sisådär halvt falsk känsla av att du hjälp till att göra världen en bättre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde av realinvest och ny teknik, bägge två gick plus 5 procent eller så. Sitter med en USA-fond på cirka -5%, jag hoppas på att den ska gå tillbaka lite sedan säljer jag nog av den också.

Jag är trött på detta eviga sick-sackande i marknaden. Jag sitter på en 100k jag gärna vill placera någonstans men det känns mer eller mindre meningslöst just nu. Var fan ska jag göra av mina pengar?

Lägg dom på pensions- eller ISK sparande. Alternativt bara ett sparkonto, men där är det ju ingen större vinst att vänta.

Har samma problem och gjorde slag i saken och gick till banken och lät öppna ett ISK-konto där banken förvaltar pengarna till min framtida pension, men har i.o.m. ett ISK konto möjligheten att ta ut pengar innan pension om jag så behagar. Hade ett rent pensionskonto innan(ISP) men där vart pengarna låste till just fyllda 65 tår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg dom på pensions- eller ISK sparande. Alternativt bara ett sparkonto, men där är det ju ingen större vinst att vänta.

Har samma problem och gjorde slag i saken och gick till banken och lät öppna ett ISK-konto där banken förvaltar pengarna till min framtida pension, men har i.o.m. ett ISK konto möjligheten att ta ut pengar innan pension om jag så behagar. Hade ett rent pensionskonto innan(ISP) men där vart pengarna låste till just fyllda 65 tår.

Hmm men det var på ett investeringssparkonto jag hade pengarna. Man måste väl fortfarande placera pengarna i fonder? Eller får jag någon ränta av att de bara sitter på kontot? Har Swedbank om det spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ISK fungerar ju som ett vanlig konto men med andra skatteregler. Det är alltså ett skal där man själv väljer sina fonder. Det finns säkert ISK där man kan få ränta på de likvida medel man så att säga "bara har på kontot", men det har jag själv aldrig sett. Antar att Stell menar att han har gett banken fullmakt över sitt sparande och låter dem placera hans sparade pengar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ISK fungerar ju som ett vanlig konto men med andra skatteregler. Det är alltså ett skal där man själv väljer sina fonder. Det finns säkert ISK där man kan få ränta på de likvida medel man så att säga "bara har på kontot", men det har jag själv aldrig sett. Antar att Stell menar att han har gett banken fullmakt över sitt sparande och låter dem placera hans sparade pengar.

Precis. Banken förvaltar mina pengar, Känns tryggare att ha någon som jobbar heltid med förvaltning än att själv köpa och sälja. Jag har varken tid, ork eller tur att hitta några bra köp.

Ska sälja av mina privata fonder som i dagsläget ligger 10k back och slänga in dom där med. Större chans att dom ökar där än där dom ligger idag.,

f/04fac_namnls.png

 

Redigerad av StellHell
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Är som ni förstår mycket nöjd med i alla fall 2/3 av mina innehav. Vet fan inte vad jag tänkte på när jag köpte Anoto för över en krona styck (värda 0,25 kr/st idag). Nåväl, jag lär mig aktiehandel den hårda vägen antar jag.

27.5.png

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
06/04/2016 at 13:39, Siana skrev:

Jag sålde av realinvest och ny teknik, bägge två gick plus 5 procent eller så. Sitter med en USA-fond på cirka -5%, jag hoppas på att den ska gå tillbaka lite sedan säljer jag nog av den också.

Jag är trött på detta eviga sick-sackande i marknaden. Jag sitter på en 100k jag gärna vill placera någonstans men det känns mer eller mindre meningslöst just nu. Var fan ska jag göra av mina pengar?

Sålde av någon gång efter jag skrev det här, på kort sikt var det rätt beslut men marknaden återhämtade sig så det blev en del utebliven vinst, men jag gick aldrig back så jag ska inte klaga.

Jag är tillbaka i gamet nu, mina investeringar är främst splittade i tre fonder: USA-fond, Fond för ny teknik, samt en fond som investerar i fastighets- och kraftbolag.

YOLO-slängde in ~10k i en long/short-fond för några månader sedan, den har gått upp 15% sedan dess.. Typiskt att man inte hade mer i den men återigen ska man väl aldrig klaga så länge man gjort vinst.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-04-07 at 17:35, StellHell skrev:

Ska sälja av mina privata fonder som i dagsläget ligger 10k back och slänga in dom där med. Större chans att dom ökar där än där dom ligger idag.,

f/04fac_namnls.png

 

Lyckades få dessa att passera inköpspriset på 50.000:- nu i månaden och sålda av allt och la det på mitt sparkonto tills jag vet vad jag ska göra av dom. Blir antagligen att trycka in det på mitt ISK-konto som sen Februari haft avkastning på 7,79%.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat få lite pengar att sätta undan nu. Några tiotusen finns på ett e-sparkonto som förmodligen har nollränta. Ytterligare några ligger i en fond som knappt har rörts på tjugo år, förutom 2014 då jag sålde av hälften till en resa. Det har nu vuxit upp till samma summa, eller något högre, än då jag sålde.

Vad ska man satsa på? Jag är helt lost när det gäller aktiesparande och jag tror mer på en långsam, stabil fond/aktie än snabba cash som kräver konstant övervakning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
01/11/2016 at 12:29, Henkibojj skrev:

Har börjat få lite pengar att sätta undan nu. Några tiotusen finns på ett e-sparkonto som förmodligen har nollränta. Ytterligare några ligger i en fond som knappt har rörts på tjugo år, förutom 2014 då jag sålde av hälften till en resa. Det har nu vuxit upp till samma summa, eller något högre, än då jag sålde.

Vad ska man satsa på? Jag är helt lost när det gäller aktiesparande och jag tror mer på en långsam, stabil fond/aktie än snabba cash som kräver konstant övervakning.

Den här fonden tycker jag om, relativt säker i det långa loppet.
http://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm

---

Komiskt, jag trodde Hillary skulle vinna och brydde mig inte om att röra mina investeringar i USA. Den generella uppfattningen var att om Trump vann skulle marknaden gå ner p g a all osäkerhet det innebar, så de som trodde på en Trump-vinst körde på blankning. Tji fick de, trots att de gissade rätt presidentvinnare så tog marknaden bara en liten dipp innan den återhämtade sig och lite till. Min USA-fond är uppe mer än 10% på bara ett par månader.


 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...