Jump to content

Robotar


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Hittade den här för några dagar sedan; Funktionide.

Funktionide är än så länge i idéstadiet, men är skapad av en tysk designer. Han förutspår att vi blir alltmer isolerade ifrån varandra - vilket ioförsig inte är en så pass radikal spådom - men det som väcker reaktioner är att han tror att vi kommer att söka tröst mot ensamheten hos robotar. Därför skapade man Funktionide; en vit, anamorfisk blob-grej-robot som är som en stor kudde, som bara söker kontakt. Eller som han själv skriver:

"One of those future products is the so called „Funktionide“. It is an amorph object whose intention is to provide the owner with an atmosphere of presence thus counteracting the feeling of loneliness. In the visions future people are lonely and with all the new dimensions products offer, humans will eventually turn to "robots" for emotional satisfaction.

This gives rise to a number of questions: What happens if products that were proposed as a relief against social isolation begin to become the solution? How will it affect human interactions if people become more and more focused on their products? What will these products look like, or more important how will they behave? Etc."

Whaddyasay, är detta ett verkligt scenario? Robottekniken går framåt med stormsteg, så jag tvivlar inte på att vi kommer att den här tekniken kommer att vara tillgänglig för alla inom en överskådlig framtid. Men vill vi verkligen ha en stor, stum, vit barbapappa som kryper upp i sängen med oss? Jag tycker att den känns oerhört creepy iallafall.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vill vi verkligen ha en stor, stum, vit barbapappa som kryper upp i sängen med oss? Jag tycker att den känns oerhört creepy iallafall.

Jag tycker det verkar jättemysigt! Men jag har ju å andra sidan ingen flickvän. :o

När det här kommer i gigantiskt pandaform så skaffar jag en direkt! Mest för att det är tekniskt coolt, för man måste helt ärligt vara vääääldigt ensam för att ha behov av något sånt här... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja ha en sådan, verkar mysigt. :o Jag brukar krama en kudde när jag sover. :) Men om man är en väldigt ensam person skulle det nog bara kännas väldigt sorgligt, och kanske skulle det förstärka ensamheten eftersom man tar till ett sådant alternativ. Men om man har en partner som kanske är borta ibland så är det väl okej tycker jag.

Sen när man tröttnar kan man köpa en realdoll istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sciency som jag är började jag genast tänka på tekniken bakom Funktioniden och relaterade ganska snart till en rätt intressant artikel jag läste ganska nyligen om cyborgteknink. Det mesta i artikeln är kanske irrelevant i ämnet men roboten i en av filmerna man länkat till ser väldigt mycket ut som den där goskuddebloben.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju väldigt många där ute som är antisociala och/eller socialt handikappade. Kanske en robot skulle kunna hjälpa dessa personer?

Om en robot (eller cyborg) skulle kunna simulera en verklighetstrogen social situation, hur skulle detta kunna skilja sig från en social situation med en riktigt människa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en hund för helvete!

Och för de som är allergiska/inte har råd/inte har tid/bor på olämplig plats osv osv osv?

---

Jag ser detta mer som en riktigt skön kudde. Jag tycker det blev lite creepy i slutet när han låg och skedade den, drog tankarna till en barbara eller något. :(

En smula off-topic, men har inte ni också känt i några år nu att man ser en massa fantastiska uppfinningar som "snart" ska komma... Men inget kommer någonsin? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och för de som är allergiska/inte har råd/inte har tid/bor på olämplig plats osv osv osv?

Ett vaccin mot allergi känns mer väsentligt att forska i, att inte ha råd med en hund och dennes underhåll men att kunna betala för en tänkande kudde verkar orimligt... det faktum att man faktiskt vet att det är en maskin med allt vad det innebär skulle kunna skapa en slags mental spärr vilken göra oss oförmögna att känna närhet med grunkan och få social tillfredsställelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vaccin mot allergi känns mer väsentligt att forska i, att inte ha råd med en hund och dennes underhåll men att kunna betala för en tänkande kudde verkar orimligt... det faktum att man faktiskt vet att det är en maskin med allt vad det innebär skulle kunna skapa en slags mental spärr vilken göra oss oförmögna att känna närhet med grunkan och få social tillfredsställelse.

Nu besvarade du bara två av de problemen jag radade upp, men i alla fall:

Att säga att man bör lägga ner utvecklingen av den här kudden och istället börja forska kring ett allergivaccin är väl ändå lite vrickat? Jag är säker på att det forskas en hel del kring allergivaccin, vi behöver väl knappast tvinga en tysk designer till att börja med det för det. Förövrigt kostar väl en hund 8000 kronor och uppåt bara att köpa, utan veterinärsförsäkring och allt därtill (första årets hundägande kostar enligt di.se ungefär 17k). Jag har svårt att tänka mig att en mekanisk kudde kostar mer än ett par tusen på sin höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu besvarade du bara två av de problemen jag radade upp, men i alla fall:

Jag hade inga bra motargument. Du hoppade förresten över argumentet för "mental spärr"!

Att säga att man bör lägga ner utvecklingen av den här kudden och istället börja forska kring ett allergivaccin är väl ändå lite vrickat? Jag är säker på att det forskas en hel del kring allergivaccin, vi behöver väl knappast tvinga en tysk designer till att börja med det för det.

Jag sa aldrig att utvecklingen av kudden skulle läggas ner, men att allergivaccin bör vara av högre prioritet när det gäller exempelvis investeringar och satsningar.

Förövrigt kostar väl en hund 8000 kronor och uppåt bara att köpa, utan veterinärsförsäkring och allt därtill (första årets hundägande kostar enligt di.se ungefär 17k). Jag har svårt att tänka mig att en mekanisk kudde kostar mer än ett par tusen på sin höjd.

Jag tror mycket väl att kudden kan komma upp i över 20000 SEK och vara en lyx som endast de välbärgade kan unna sig. Om man använder ovanstående video-klipp som referens, tycks kudden, utöver en tålig konstruktion för klåfingriga män, välutvecklade motoriska färdigheter och "viss personlighet", kunna ändra storlek och form i ett konstant flöde och kommer således att behöva en ganska kraftig och långvarig energikälla (alttså inga fjuttiga laptopbatterier) för att försörja diverse lufttrycksaggregat. Sensorer för att kunna orientera sig i olika miljöer och känna igen människor i den typen av komplex konstruktion är nog inte heller något man plockar ihop över en natt. Det blir nog billigare att kela med en självgående dammsugare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag besvarade inte den mentala spärren eftersom det är helt och hållet din egen åsikt. Jag tror ingen av forumet någonsin skulle kunna känna kärlek till en plastdocka men det finns en hel del människor här i världen som gör det. Personligen ser jag den inte som mer än en extra bekväm kudde. Hur du över huvud taget kan påstå att det på något sätt investeras mindre på allergivaccination än denna produkt utifrån den här tråden begriper jag inte alls ^_^ sedan går det förstås inte att alls sätta en prislapp på den, men 20 000 för en "levande" kudde, oavsett tekniska smaskigheter känns som en katastrofsatsning redan nu.

Disskusionen skenar en smula kanske, men hela min poäng är i alla fall att du borde tänka vidare än att det passar alla bättre att köpa en hund istället för en Funktionide. Alla är vi olika och jag tycker det är en lysande idé att pröva nya vägar för att förbättra vårt välmående.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en robot (eller cyborg) skulle kunna simulera en verklighetstrogen social situation, hur skulle detta kunna skilja sig från en social situation med en riktigt människa?

En robot kommer nog aldrig kunna uppföra sig som en riktig människa till 100%, men den skulle ju kunna fungera som ett hjälpmedel. Stärka personens självförtroende och få personen att känna sig uppskattad tex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Japan finns det ju en liten mjuk "robot"-säl som håller pensionärerna sälskap på hemmen, det verkar funka. De tror antagligen att det är en katt. ^_^

Bah, hittar inte på youtube, men den syns i slutet av denna video http://www.usatoday.com/tech/news/robotics...an-robots_N.htm

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...