Jump to content

TROMS? FROMS!


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hör här. Om det nu är så att "Allmänt" är för allmänt och att man kanske inte känner för att diskutera småsaker eftersom de lika gärna kan ställas i TROMS, går vi miste om många diskussionsämnen. Om forumet delas upp i Kultur, Sport, Konsol/Spel, och nån form av Allmänt, har vi fortfarande problemet att en TROMS i allmänt (eller specialforumen) skulle sluka hela det forumet. Oavsett hur många forum vi skaffar oss kommer det fortfarande finnas tillfällen då man inte vet om man ska fråga det i Allmänt eller andra ställen.

TROMS1 hade det stora problemet att folk startade trådar i tråden. Den stängdes, ingen startade småtrådar utan folk väntade på TROMS2, som hittills funkar ganska okej men nu kommer diskussionen upp igen att den slukar Allmänts potentiella småtrådar och alla diskussionsämnen. Om det är TROMS2s fel eller om det bara beror på ren idioti att skylla på den för att det känns bekvämt, det vet jag inte. I och med de större, mer specialinriktade forum vi kommer ha, tänkte jag att...

Vore inte ett eget forum för TROMS en rätt bra grej? Varje liten fråga man ställer kommer bli en egen tråd, som då fritt får diskuteras både länge och väl. Blir tråden en Hot Topic, en gräns som Root själv bestämmer, ska den flyttas till Allmänt / Aktuellt / Vad nu det framtida Allmänt ska heta så att det blir ett hett diskussionsämne även där. Klistrade trådar blir de låsta TROMS1 och TROMS2, och så modereras forumet av en eller kanske två personer som har huvudansvar. Övriga moderatorer utgörs av admins och globala moderatorer, men de har här som huvudupppgift att hålla spammare och Warez-are borta, ungefär som globala mods/admins roll i nuvarande Loungen.

FÖRDELAR:

  • Många trådar
  • Varje fråga får fritt diskuteras
  • Forumet blir dagligen uppdaterat och intresseväckande
  • Återkommande frågor kan enkelt hänvisas tillbaka till befintliga trådar (t.sk.fr. idag då man säger "frågades ca 50 sidor bak har jag för mig")
  • Forumet blir som en Lounge för intressanta och triviala frågor, lite som ett navelskådar-Allmänt med inslag av Lounge till skillnad från dagens TROMS2 där man säger "ÖH! Starta en tråd istället!! :mf_doof: ", dagens Lounge där man säger "ÖH! Det där är en TROMS/Allmänt-fråga", och i Allmänt där ingen ens törs starta en tråd alls.


    NACKDELAR:

    • Forumet kanske upptar diskussionsämnen från Allmänt, men eftersom det är FROMS-moderatorns uppgift att gallra bort såna trådar till Allmänt kommer det inte bli något problem
    • Forumet kanske blir rörigt

    What say ye? :wub:

    EDIT: Ska det heta FROMS eller FOMS? :mellow:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NACKDELAR:

  • Forumet kanske upptar diskussionsämnen från Allmänt, men eftersom det är FOMS-moderatorns uppgift att gallra bort såna trådar till Allmänt kommer det inte bli något problem

What say ye? :mf_doof:

Jag tror inte det skulle inträffa faktiskt. Eftersom att man i FOMS bara skulle få ställa frågor, inte starta diskussionstopics.

Så det låter som en bra idé i mina öron!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att man i FOMS bara skulle få ställa frågor, inte starta diskussionstopics.

Jovars, det kan man väl få. Om det är en fråga som inte har nåt definitivt svar (en karaktär som ju många TROMS-frågor har) och kräver diskussion kan man väl få starta den, men om det blir nån form av "officiell tråd" för vad det nu är för fråga, eller om tråden blir en ren och skär diskussionstopic med argumentationsmoment och personliga åsikter etc., ska den till Allmänt.

Man måste få ställa frågan "kommer jag fara ut i universum om jag /---/", eftersom det är en fråga av trivial karaktär vars svar mest borde ge förslag på förklaringar, och som därför kan kräva viss diskussion. Det jag vill poängtera är att en fråga av typen "vad tror du? Diskutera!" kan ställas i FROMS, men frågor av typen "vad tycker du? Diskutera!" INTE ska få ställas där utan läggs in i Allmänt istället.

Jag tycker det låter som en ganska bra idé. Man kan ha ett underforum i Allmänt där man kan ställa den typen av frågor och om trådarna blir omfattande flyttas de till det "vanliga" Allmänt-forumet.

Värt ett försök imo.

Underforum låter högst möjligt. Iofs har jag en viss negativ attityd till subforum eftersom man av layoutskäl aldrig går in i dem... :mf_doof: Loungen passar bra som eget forum men kunde ju lika gärna ligga som subforum till Allmänt, vilket känns jobbigt rent strukturmässigt. Jag förespråkar att det ska ha samma nivå som Allmänt-Kultur-Sport-Aktuellt(?)-Loungen-FROMS.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underforum låter högst möjligt. Iofs har jag en viss negativ attityd till subforum eftersom man av layoutskäl aldrig går in i dem... :teehee: Loungen passar bra som eget forum men kunde ju lika gärna ligga som subforum till Allmänt, vilket känns jobbigt rent strukturmässigt. Jag förespråkar att det ska ha samma nivå som Allmänt-Kultur-Sport-Aktuellt(?)-Loungen-FROMS.

FROMS bör vara ett underforum i Allmänt, just för att frågorna troligtvis kommer att vara av allmän karaktär och dessutom små. Om FROMS är ett eget forum är det ungefär som att ha två Allmänt - ett Allmänt för allt allmänt och ett allmänt för allmänna småfrågor. FROMS skulle, helt enkelt, inte vara tillräckligt omfattande för att ligga på "global" nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FROMS bör vara ett underforum i Allmänt, just för att frågorna troligtvis kommer att vara av allmän karaktär och dessutom små. Om FROMS är ett eget forum är det ungefär som att ha två Allmänt - ett Allmänt för allt allmänt och ett allmänt för allmänna småfrågor. FROMS skulle, helt enkelt, inte vara tillräckligt omfattande för att ligga på "global" nivå.

Sant, egentligen. Det är väl bara det att jag layoutmässigt hatar subforum... :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, egentligen. Det är väl bara det att jag layoutmässigt hatar subforum... :teehee:

Mmm, men det fungerar ju ändå relativt bra i GTA-forumen. Dessutom kommer vi att ha den där "recently created topics"-rutan (eller vad den heter) och den borde göra att folk hittar till FROMS.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt meningen med att ha ett underforum till allmänt för att skapa trådar, folk kommer starta alla sina trådar där av rädsla att inte skapa trådar bra nog för allmänt.

Nej, lås troms och låt folk posta fritt i allmänt istället. Intressanta ämnen kommer finnas kvar på förstasidan medan trådar av mindre intresse kommer falla bak några sidor efter hand. Det är ju liksom hela funktionen med ett forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, lås troms och låt folk posta fritt i allmänt istället. Intressanta ämnen kommer finnas kvar på förstasidan medan trådar av mindre intresse kommer falla bak några sidor efter hand. Det är ju liksom hela funktionen med ett forum.

Gärna det. Synd bara att folk inte startar trådar, och det är ju det som är hela kruxet med troms.

Smyg-EDIT:

Jag såg just att den här texten...

Klistrade trådar blir de låsta TROMS1 och TROMS2, och så modereras forumet av en eller kanske två personer som har huvudansvar. Övriga moderatorer utgörs av admins och globala moderatorer, men de har här som huvudupppgift att hålla spammare och Warez-are borta, ungefär som globala mods/admins roll i nuvarande Loungen.

...såg väldigt mycket ut som att det är jag och/eller Umberto som var tänka till FROMSmoderatorer och att admins blir satta på pottan och får finna sig i hur det modereras till höger eller vänster. Vill bara försäkra folk om att det absolut inte var tanken - som jag sagt tidigare är jag tveksam till rollen som global moderator och att bli admin är helt utom frågan. Jag skulle inte tro att jag egentligen vill bli FROMS-moderator heller, det var bara ett förslag till troms-frågan och forumstrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt meningen med att ha ett underforum till allmänt för att skapa trådar, folk kommer starta alla sina trådar där av rädsla att inte skapa trådar bra nog för allmänt.

Nej, lås troms och låt folk posta fritt i allmänt istället. Intressanta ämnen kommer finnas kvar på förstasidan medan trådar av mindre intresse kommer falla bak några sidor efter hand. Det är ju liksom hela funktionen med ett forum.

Well, det är helt klart värt att fundera på och det skulle kanske fungera... Risken är dock att allmänt blir fullt av triviala trådar och det är att driva forumet i fel riktning om vi i framtiden har för avsikt att allmänt ska vara något av ett debattforum. Kanske en reglerad TROMS är det bästa alternativet trots allt...

--

Angående moderering av en ev. FROMS ska det skötas av Allmänt-mods + globala. Någon särskild FROMS-mod behövs inte.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...