Jump to content

AVATAR


Alle090
 Share

Recommended Posts

Jag såg den här filmen den 6:e och wow...

Miljön, karaktärerna, 3Dn, allt gör att man helt slukas in i den fantastiska världen. Som redan nämnt är handlingen inget att hurra för utan väldigt förutsägbar. Jag var dessutom rädd att det skulle bli trist att se eftersom jag redan visste minst halva storyn i förväg på grund av den extremt avslöjande trailern... Men det spelade verkligen ingen roll. Det var som att ha läst en bok och sedan se filmen; bara för att man vet vad som komma skall betyder inte det att det är dåligt. En av de få filmerna som förlitar sig mer på effekter än handling men som ändå klarar av det galant. Det är första gången jag överväger att se en film två gånger på bio - så magisk var 3D-upplevelsen.

Slutet var faktiskt lite oväntat för mig ändå,

jag trodde att konflikten skulle lösas med att forskarna visade de "dumma" människorna att själva planeten och dess natur var mer värdefull än mineralen de sökte, och att raserna tillsammans kompromissade och tjänade på det båda två

och det var väldigt skönt med något som inte var helt förutsägbart. Sedan har filmen en hel del ologiska saker

pilar som först inte kan penetrera glas men sedan kan det, en handgranat på ytan av en stor flygmaskins motor och hela alltet kraschar, och främst av allt så behandlas aldrig riktigt den annorlunda relationen - att en Na'vi och en människa som är "fejk"-Na'vi blir kära verkar de aldrig tycka är fel (men filmens längd begränsade dem väl helt enkelt ifrån att behandla det)

. Hur som helst är detta ingenting jag alls brydde mig om. Det ska nämnas att det tog en liten stund för mig att smälta filmen. När jag precis hade sett den så hade den mött mina förväntningar... Men allt eftersom tiden gick så kändes den bara bättre och bättre. Idag när jag jobbade kunde jag inte sluta tänka på den och jag insåg hur jag totalt hade absorberat den. Det var länge sen jag såg en film och tänkte på den i dagar efteråt, det är en fantastisk känsla.

Bästa filmen jag har sett i år - vilket inte säger så mycket eftersom att det är 2010 - men den spöar även alla andra filmer jag sett 2009! Se den, för guds skull!

Edit: Glömde en sak. Hur jag tappade hakan när de även använde Papyrus för vissa undertexter. :naughty:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 71
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

främst av allt så behandlas aldrig riktigt den

annorlunda relationen - att en Na'vi och en människa som är "fejk"-Na'vi blir kära verkar de aldrig tycka är fel

Men Na'vierna

visste väl inte att Jakesully var en mänska? Bara en 'sky people', dvs. en Na'Vi som jobbade för människorna.

Nu så här i efterhand tycker jag också

de tog en enkel utväg när de inte visade själva Toruk Makto-'fighten'. Det hade varit tufft!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

pilar som först inte kan penetrera glas men sedan kan det

En av de jag såg filmen det whinade också om pilarna. Men om man tänker efter så skjöt de mot ett mycket större kraftigare flygplan, som troligtvis utrustats med kraftigare glas. Sedan skjuter de med pilbågarna från marken, långt uppåt, så pilarna lär knappast ha kommit upp i hög hastighet. Dessutom är glaset på planet vinklat så pilarna omöjligt kan penitrera, utan bara glider/studsar av, som lämnar märken. Senare i slutet

så flyger de ju däremot på sina fågelgrejer i en jävla fart, vilket ger pilarna en otrolig kraft, och de skjuter hellre aldrig mot det stora planet nu heller, utan bara de små skithelikoptrarna och även i en sån vinkel att pilarna omöjligt kan rickochetta.

Ja, kul att diskutera såna skitgrejer. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förutsägbart och tröttsamt blockbuster-trams.

Det enda halvcoola var att se det i 3D på en iMax men tekniken kändes inte helt utvecklad så det tappade även där.

Alltid lika tufft att såga populära mainstreamfilmer, va? :naughty:

Men Na'vierna

visste väl inte att Jakesully var en mänska? Bara en 'sky people', dvs. en Na'Vi som jobbade för människorna.

Nu så här i efterhand tycker jag också

de tog en enkel utväg när de inte visade själva Toruk Makto-'fighten'. Det hade varit tufft!

Det var vad jag också tänkte, men en Na'vi kallar dem för "drömvandrare"... Och sedan så håller ju Na'vi-tjejen (vad hon nu hette) i Jakes "riktiga" form.

Och ja, jag tänkte också på det direkt faktiskt.

När han hopppade ner på Toruk så trodde jag att man skulle se en seg fight precis som den förra "fågeln". Jag blev faktiskt lättad när att man inte fick se det, kändes som att man hellre ville se någon slags upplösning

:D

En av de jag såg filmen det whinade också om pilarna. Men om man tänker efter så skjöt de mot ett mycket större kraftigare flygplan, som troligtvis utrustats med kraftigare glas. Sedan skjuter de med pilbågarna från marken, långt uppåt, så pilarna lär knappast ha kommit upp i hög hastighet. Dessutom är glaset på planet vinklat så pilarna omöjligt kan penitrera, utan bara glider/studsar av, som lämnar märken. Senare i slutet

så flyger de ju däremot på sina fågelgrejer i en jävla fart, vilket ger pilarna en otrolig kraft, och de skjuter hellre aldrig mot det stora planet nu heller, utan bara de små skithelikoptrarna och även i en sån vinkel att pilarna omöjligt kan rickochetta.

Ja, kul att diskutera såna skitgrejer. :D

Mjo, jag satt och funderade på lite sådana saker jag med, fast jag undrar ändå om det är helt logiskt. Nåväl, som sagt kunde jag egentligen inte bry mig om dessa smådetaljer mindre eftersom att de inte störde helhetsupplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var vad jag också tänkte, men en Na'vi kallar dem för "drömvandrare"... Och sedan så håller ju Na'vi-tjejen (vad hon nu hette) i Jakes "riktiga" form.

Men

Neytiri

hade ju redan

'sett'

honom. Eller något. Nej, jag vet inte - du kanske har rätt. Jag är hursomhelst glad över att jag slapp

ett tio minuter långt

'tribal council'

i Na'vi-stammen där de bestämde hur de s

kulle

hantera kärlek över rasgränserna.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men

Neytiri

hade ju redan

\'sett\'

honom. Eller något. Nej, jag vet inte - du kanske har rätt. Jag är hursomhelst glad över att jag slapp

ett tio minuter långt

\'tribal council\'

i Na\'vi-stammen där de bestämde hur de s

kulle

hantera kärlek över rasgränserna.

Första gången de sågs är när hon räddar honom i slutet tror

jag

bestämt. Men du

har

rätt, det är bra att det prioriterats bort, men på samma sätt som jag tycker det är bra att Turok-fighten prioriterades bort -

ett olämpligt

moment att ha med i filmen men det lämnar onekligen ett

litet hål

och en fundering.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag reagerade mycket på var hur alla Na'vi rörde på sig. I filmer brukar man enkelt kunna se när en "människa" går att det är animerat, men den här gången hade jag verkligen svårt att se det ibland, jag fick en känsla av "det här skulle kunna vara på riktigt". Det bästa med det hela är att alla rör sig olika, även när det är väldigt många i samma bild så är det fortfarande felfria rörelser, Grymt var ordet! (Mycket möjligt att det här är ett inlägg att skratta åt om ett par år men, jag har aldrig reagerat såhär starkt på effekterna i en film) :naughty:!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag reagerade mycket på var hur alla Na'vi rörde på sig. I filmer brukar man enkelt kunna se när en "människa" går att det är animerat, men den här gången hade jag verkligen svårt att se det ibland, jag fick en känsla av "det här skulle kunna vara på riktigt". Det bästa med det hela är att alla rör sig olika, även när det är väldigt många i samma bild så är det fortfarande felfria rörelser, Grymt var ordet! (Mycket möjligt att det här är ett inlägg att skratta åt om ett par år men, jag har aldrig reagerat såhär starkt på effekterna i en film) :naughty:!

Kan ju ha mycket att göra med att nästan allt i filmen är gjort med motion capture. Skådisarna har rört och spelat med dräkter, och sedan har deras rörelser och även minspel (!) plockats upp i datorerna. Finns massa YouTube-filmer med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det funka när Avatar släpps på DVD? Kommer 3d-grejen fortfarande funka? Eller är det bara på bio som den kan ses i 3d? Säkert en jättedum fråga, men jag är inte så bra på teknik :P

Nej, 3Dn fungerar inte här hemma. Projektorn för den "nya" 3Dn är väldigt avancerad, den visar 72 bilder i sekunden för varje öga. Det bygger på cirkulär polarisation vilket främst betyder att det skickas två olika typer av ljusstrålar - den ena typen ser du endast med vänstra ögat och den andra ser du endast med högra ögat. Hjärnan lägger sedan ihop dessa olika bilder när de visas fort efter varandra till en enda 3D-bild.

Det närmsta du kan komma här hemma är väl cross-eye 3D, fast det kommer knappast filmen med. Men om du kan cross-eyea så har du några fräsiga bilder att titta på iaf:

AvatarDemo02_50SMALLjps_1151493_0.jpg

AvatarDemo10_50SMALLjps_1151493_1.jpg

Om du inte vet hur du ska göra så ska du skela med ögonen tills det bildas en tredje bild i mitten, sedan fokuserar du på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske hela den här 3d grejen inte blir så "revolutionerande" i alla fall? Jag menar, vem drar iväg till en bio bara för att kolla på en film 100 ggr när man kan ha den hemma (där 3d inte funkar)?

Den största grejen på CES som nyss tog slut var just 3D-tv. Så det kommer vi säkert att få se lite mer av senare i år. Säkert svindyrt, men hey, om ett år eller två.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...