Jump to content

iPod (Touch?) + kamera!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Skall snart på semester och skall nu införskaffa två saker, och då jag inte kan något om det alls så frågar jag er eftersom jag helt litar på er kompetens. (vilket innebär att blir jag inte nöjd så är det ert fel! :wub: )

Det första och viktigaste är en ipod. Jag tror att iPod Touch är det jag skall ha men är inte säker. Vill minnas att jag frågat om detta innan och fick svaret att 250 gig är det största man kan få, men jag kan banne mig inte goggla rätt på en med så stort minne.(?)

Det jag vill kunna göra med maskinen är att se på film med så stor och bra skärm som möjligt. Jag vill ha så stort minne som möjligt och vill kunna surfa på internet med den. (Har för mig att man skall kunna göra det med nån av dem men kan ha fel. kanske var det bara Youtubefilmer man kunde se?)

Hur som helst, har ni nått tips? Får kosta hur mycket som helst.

Det andra jag vill ha tag i är en kamera. Den skall vara lätt att använda, behöver inte vara den värsta j*vla kameran, bara den tar helt okej bilcer och att det är lätt att föra över bilderna till datorn.

Så kom med tips, gärna med länkar till sakerna. Tack på förhand//Vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 40
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hej!

Skall snart på semester och skall nu införskaffa två saker, och då jag inte kan något om det alls så frågar jag er eftersom jag helt litar på er kompetens. (vilket innebär att blir jag inte nöjd så är det ert fel! :wub: )

Det första och viktigaste är en ipod. Jag tror att iPod Touch är det jag skall ha men är inte säker. Vill minnas att jag frågat om detta innan och fick svaret att 250 gig är det största man kan få, men jag kan banne mig inte goggla rätt på en med så stort minne.(?)

Det jag vill kunna göra med maskinen är att se på film med så stor och bra skärm som möjligt. Jag vill ha så stort minne som möjligt och vill kunna surfa på internet med den. (Har för mig att man skall kunna göra det med nån av dem men kan ha fel. kanske var det bara Youtubefilmer man kunde se?)

Hur som helst, har ni nått tips? Får kosta hur mycket som helst.

Det andra jag vill ha tag i är en kamera. Den skall vara lätt att använda, behöver inte vara den värsta j*vla kameran, bara den tar helt okej bilcer och att det är lätt att föra över bilderna till datorn.

Så kom med tips, gärna med länkar till sakerna. Tack på förhand//Vice

Eftersom att jag har en iPod Touch så kan jag lika gärna ta det.

iPoden finns väl att köpa med 4,8,16 och 32GB minne så vitt jag vet. Själv har jag åtta, och om du vill lyssna på musik så kan du fortfarande släppa in en säsong Scrubs utan att behöva ta bort allt för mycket musik.

Du kan surfa på Internet med den, men det krävs att du har ett nätverk i närheten. Om jag är i stan brukar jag låna Condecos, det har inget lösenord. Eftersom att du ska utomlands med den så är jag osäker på hur det ligger till med den frågan, men jag antar att du har råd att betala en fast månadskostnad för ditt egna nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Felshoe: Eget nätverk? Menar du ett trådlöst? Funkar det på ipoden precis som på en bärbar dator? Man sätter in en sådan där liten knopp, sen så har man internet?

iPod classic har väldigt stort minne. Vet inte exakt men 120 gb och en större modell. :wub:

Så då är ju den bättre? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Felshoe: Eget nätverk? Menar du ett trådlöst? Funkar det på ipoden precis som på en bärbar dator? Man sätter in en sådan där liten knopp, sen så har man internet?

Uppkoppling till internet med hjälp av en iPod Touch sker genom en trådlös W-LAN-port (precis som på en laptop som kan "surfa trådlöst"), däremot finns det varken stöd för programvara eller överhuvudtaget port för ett såkallat trådlöst bredband, som jag antar att felshoe menar? Eller?

Så då är ju den bättre? Eller?

Baserat på kapacitet och batteritid, ja, annars: Nej.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Felshoe: Eget nätverk? Menar du ett trådlöst? Funkar det på ipoden precis som på en bärbar dator? Man sätter in en sådan där liten knopp, sen så har man internet?

Så enkelt som att gå in på inställningar> Wifi så letar iPoden efter nätverk. Väldigt simpelt. :wub:

Så då är ju den bättre? Eller?

Väldigt liten skärm. Om du ska ha textad film så blir det nog vääldigt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill ju ha så stor skärm som möjligt!

Vilken är den absolut bästa och fetaste ipod man kan köpa på marknaden just nu?

Come on, det är inte direkt så att det finns 732 modeller.

Stor display - Mindre minne.

Liten display - Större minne.

Annars får du väl köpa en Archos eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittad med Google.se på 1 sekund.

Tänk dator fast bara en skräm och tillägnad för multimedia. Inget direct för turena till jobbet på morgonen, om inte det är över 1 timma dvs

Varför inte? Storleken på 5-tumsmodellen är ju inte brutal.

edit: Det är bara netbook-modellerna som är "datorer".

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt liten skärm. Om du ska ha textad film så blir det nog vääldigt svårt.

Nejdå, att läsa filmtexter fungerar bra även på Classicen. Nu har jag inte sett någon engelsktalande film med den. Men när man ser på Erik & Mackan så kommer det ju ibland upp små faktarutor, dessa rutor kan man läsa utan några större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Köpte mig en iPod Touch 32 gig idag och skulle behöva en del hjälp.

Jag har ingen annan att fråga och ni är alltid så jäkla duktiga så jag frågar er. =)

Vad jag har förstått kan jag inte bara ladda ner en film och se den på min ipod utan jag måste konvertera till nått format.

1) Vilket format och med vilket program?

2) Jag måste uppdatera den, men det kostar. Tydligen skall man kunna uppdatera den på nått annat sätt. Hur?

3) Man kan tydligen "jailbreaka" den. Jag vet inte vad det innebär, vad är det bra för och hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Köpte mig en iPod Touch 32 gig idag och skulle behöva en del hjälp.

Jag har ingen annan att fråga och ni är alltid så jäkla duktiga så jag frågar er. =)

Vad jag har förstått kan jag inte bara ladda ner en film och se den på min ipod utan jag måste konvertera till nått format.

1) Vilket format och med vilket program?

2) Jag måste uppdatera den, men det kostar. Tydligen skall man kunna uppdatera den på nått annat sätt. Hur?

3) Man kan tydligen "jailbreaka" den. Jag vet inte vad det innebär, vad är det bra för och hur gör man?

Good research there boy! :whistling:

1. 2 sekunder av google.se = LATA JÄVLA ARSLE

2. *no info

3. Jailbreaka innebär att du låser upp din Ipod så du kan installera mer program och göra mer med den. Men tror du förlorar garantin. OBS, om du ska jailbreaka din så kanske du borde vänta med updateringen.

*Äger ingen Ipod

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Good research there boy! :whistling:

1. 2 sekunder av google.se = LATA JÄVLA ARSLE

2. *no info

3. Jailbreaka innebär att du låser upp din Ipod så du kan installera mer program och göra mer med den. Men tror du förlorar garantin. OBS, om du ska jailbreaka din så kanske du borde vänta med updateringen.

*Äger ingen Ipod

Sorry. Men eftersom jag inte ens visste vad jag skulle söka efetr så var det svårt. Tack för din hjälp skall kolla din länk.

Vad gälelr uppdateringen så väntar jag i så fall tack.

Hur vet man om den är färdigladdad? Det är skitskumt, en lampa tänds till när jag stoppar in usbkabeln men inget indikerar på att den skulle vara färdigladdad. På en mobil så rör sig ju batteriikonen, ni vet. Här är det inget? Och jag fick ingen instruktionsbok till? Och ja, jag köpte den i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående kamera låter det inte som att du behöver några proffstips och heller ingen proffskamera, så jag tipsar om den jag köpte.

Canon IXUS 80 är en 8.0-megapixelkamera som jag tycker tar schyssta bilder, och den har ganska många funktioner man saknat på andra kameror. Jag fick min för 1790 (tror jag det var) och det är ett helt okej pris IMO. Kolla Pricerunner annars.

Enkel att använda, utan att för den delen vara alldeles för simpel och nedbantad på funktioner. Bilderna blir snygga om man lär sig grundläggande grejer angående blixt och vitbalans, och menyerna är enkla att sätta sig in i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet man om den är färdigladdad? Det är skitskumt, en lampa tänds till när jag stoppar in usbkabeln men inget indikerar på att den skulle vara färdigladdad. På en mobil så rör sig ju batteriikonen, ni vet. Här är det inget? Och jag fick ingen instruktionsbok till? Och ja, jag köpte den i butik.

http://support.apple.com/sv_SE/manuals/#ipod

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...