Jump to content

Era åsikter om partier


Nik.
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag känner mig ganska oinsatt i alla olika partier som finns så tycker jag det skulle vara intressant och höra vad ni tycker om nått/några!

Så skriv några medningar om något parti som ni gillar eller ogillar, skriv vad ni gillar med det och vad ni inte gillar med det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vice och agenten vs the other? :naughty:

Det skulle vara KUL om ni kunde säga ERA åsikter och inte andras, vill ha lite perspektiv eller hur man säger.

Nej, med tanke på hur alla andra politisk influerade trådar har gått. Nej, men feel free och öppna era åsikter. Har absolut ingenting mot tråden och det kan säkert gå bra, men det känns som det kommer bli Dudes vänsterpolitik mot Umbertos högerpolitik hela tråden igenom. Men hey, jag kan ha fel! Express your opinions nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sympatiserar inte särskilt mycket med något av riksdagspartierna. Ett väldigt okänt, litet och nytt parti som dock har en inriktning som intresserar mig är liberala partiet.

Den här delen av manifestet beskriver väldigt bra ett av felen jag ser i dagens samhälle:

Väldigt många människor, speciellt de politiskt intresserade, har mycket bestämda bilder av hur de vill att samhället ska se ut och fungera. De vill använda statsmaskineriet till att forma folks liv och samhällets utseende, ungefär som om de spelade ett datorspel. Äter folk "för lite" frukt och grönsaker? Höj skatten på kött och godis. Läser folk "för lite" böcker och går på "för lite" kulturella nöjen? Differentiera momsen. Gör män och kvinnor "för olika" val i livet? Kvotera in dem så att man får en jämn fördelning överallt.

Den här formen av försök till samhällelig kontroll är inte förenlig med ett fritt och frivilligt samhälle. Individer ska inte formas och centralt kontrolleras och passas in i en mall. De ska ges möjligheten att själva forma sina liv. "Samhällsförändrarna" ska naturligtvis vara fria att försöka påverka genom kampanjer och sammanslutningar, men statens tvångsmakt ska inte finnas till deras förfogande.

Med borttagandet av statens roll som instrument för allmän problemlösning och samhällsformning, samt andra inskränkningar i den privata sfären, återstår kärnuppgiften: försvaret av individens rättigheter. I det frivilliga samhället är statens primära uppgift att skydda medborgarnas frihet.

Här finns manifestet i sin helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folkpartiet avskyr jag då dom kallar sig liberala, men röstade ja till FRA-lagen. Även Centern är lite tokiga, då dom röstade ja till FRA-lagen, men sen gick ut och sa att dom som fått sin personliga integritet kränkt skulle få skadestånd. Då måste dom ju betala till varenda människa i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folkpartiet avskyr jag då dom kallar sig liberala, men röstade ja till FRA-lagen. Även Centern är lite tokiga, då dom röstade ja till FRA-lagen, men sen gick ut och sa att dom som fått sin personliga integritet kränkt skulle få skadestånd. Då måste dom ju betala till varenda människa i Sverige.

Var finns det konkreta bevis för att FRA har inkräktat/gjort övertramp gällande oskyldiga medborgares integritet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var finns det konkreta bevis för att FRA har inkräktat/gjort övertramp gällande oskyldiga medborgares integritet?

Dess blotta existens är ett övertramp på medborgarnas integritet :naughty:

@ R2:s Liberala Partiet-quote: För att möta första exemplet bara, en köttskatt tycker även jag bör införas med motiveringen att minska Sveriges växthusgasutsläpp (det är inte för att vi äter för lite frukt lol). Det finns undersökningar (*) som visar att en köttskatt skulle minska frigörandet av växthusgaser rejält. En liberal skiter i detta då det är inkräktar på individens frihet, liberaler är korkade.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dess blotta existens är ett övertramp på medborgarnas integritet :naughty:

@ R2:s Liberala Partiet-quote: För att möta första exemplet bara, en köttskatt tycker även jag bör införas med motiveringen att minska Sveriges växthusgasutsläpp (det är inte för att vi äter för lite frukt lol). Det finns undersökningar (*) som visar att en köttskatt skulle minska frigörandet av växthusgaser rejält. En liberal skiter i detta då det är inkräktar på individens frihet, liberaler är korkade.

Minst lika korkat att lösa klimatproblemet genom att sänka levnadsstandarden. Ska vi tillbaka till stenåldern eller ska vi till en framtid med miljövänliga bränslen och produkter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget parti jag öppet sympatiserar med. Finns inte ett enda som tilltalar mig. Ser på mig själv som anti-politisk. Om det inte bildas ett mirakelparti som verkligen påverkar mig så röstar jag på MacGyver partiet i nästa val. Om det endå fanns ett MacGyver parti :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minst lika korkat att lösa klimatproblemet genom att sänka levnadsstandarden. Ska vi tillbaka till stenåldern eller ska vi till en framtid med miljövänliga bränslen och produkter?

Du låter som de korkade vita männen i Amerika som anser att USA:s livsstil icke är förhandlingsbar (citat G.W. Bush). Man brukar ju säga att 20% av världens befolkning konsumerar 80% av väldens resurser, och ja, forskning på miljövänliga bränslen och produkter ska självklart högprioriteras, men vi i västvärlden måste även skära ner på vår överkonsumtion, t.ex. genom att äta mindre kött.

Sen är det såklart så att man inte vill ta några drastiska åtgärder med syfte att få Sverige till ett u-land, och jag vill inte bli vegetarian heller (kött är för gott), men man kan skära ner på det, och det är det som är poängen med skatten, att folk ska skära ner på köttkonsumtionen. Det är ju sådan fruktansvärd kött-hets i dagens samhälle, många tror inte att man "överlever" utan det ens några dagar, skolmatsalar t.ex. Det var inte helvegetariskt en enda dag på mina tre gymnasieår.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pojkar, pojkar! Sluta kasta elakheter mot varandra. En civiliserad debatt tack.

---

Det finns inget parti som svarar på ens en tredjedel av mina frågor här i Sverige. Dock, efter diverse test så visar det sig att SD ligger längst upp med faktiskt 55% liktänkande som jag. Men det vägrar jag tro på, dom där testens känns lite "meh".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget parti som svarar på ens en tredjedel av mina frågor här i Sverige. Dock, efter diverse test så visar det sig att SD ligger längst upp med faktiskt 55% liktänkande som jag. Men det vägrar jag tro på, dom där testens känns lite "meh".

Känns liksom lite bleh att rösta på SD bara för att man är kritisk till invandringspolitiken. Så långt ska man väl ändå inte behöva gå?

Vänstern tycker jag är lite knasig. :)

Högern är väl iof inte heller så mycket att hänga i granen?

Soffliggare ftw. (Än så länge iaf)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...