Jump to content

Gå före när ny kassa öppnas i snabbköpet


Arvid
 Share

Recommended Posts

Du har handlat mat och står nu i kön till den enda öppna kassan i affären. Det är ganska mycket folk före dig. Plötsligt öppnas kassan brevid och du ser din chans att kunna gå före alla. Kan du då med gott samvete göra det? Är ny kassa lika med ny kö eller bör folk som har köat längre än dig ha förtur till den nya kassan?

Jag brukar gå före om möjlighet ges, så gjorde jag även idag vilket ledde till att en snubbe lackade på mig. :) Jag har alltid tyckt att det är först-till-kvarn i denna situation och ingen har gnällt på mig för det förut men efter idag känner jag mig lite tveksam och skulle vilja höra era åsikter i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man byter, varför inte liksom?

Frågan var om man bör avvakta och se om det är någon längre fram som är intresserad av kassan och om man i så fall bör ge dessa förtur.

--

Eftersom att nyöppnadkassa allt som oftast innebär att folk strömmar ditåt och att den kön på 5-10 sekunder är jämn med den man redan stod i (som nu är kortare) och jag väldigt sällan har ont om tid när jag är i affären brukar jag lugnt stå kvar. Låter hellre de som handlat mycket/känner att de har brådis slåss om de platserna.

Dock tycker jag absolut att ny kassa = ny kö. Det är ju oskrivna regler som gäller, så sunt förnuft tycker jag räcker. Exempelvis hoppar man ju inte in framför en person som är på väg mot den nya kön. Att komma och säga att "Jag var längre fram än dig i den andra kön" tycker jag inte fungerar. Du gjorde rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man byter, varför inte liksom?

Ett argument för varför man inte ska göra det är ju att det är lite fult att gå före andra som stått i kö längre än man själv. Å andra sidan har alla möjlighet att gå över till den nya kassan, den som inte gör det tillräckligt snabbt får väl skylla sig själv. Frågan är dock om ens tillgodoräknade kötid står över eventuell snabbhet att ta sig till den nya kassan eller om det bara är först till kvarn får först mala (betala) som ska gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt okej. Folk som står i kö framför en har ju också möjlighet att rusha, varför skulle det vara oetiskt av mig att helt enkelt vara snabbare än de andra? Vill de så jäkla gärna komma före får de rappa på, jag tänker definitivt inte säga "men du stod ju längre i kö än jag, gå före du!" eftersom man då knappt tjänat nåt alls på att gå till den nya kassan.

Vote: Flytt till Allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först till kvarn gäller självfallet, förutsatt att man inte följer djungelns lagar utan använder folkvett.

Vad sa Herrn' som lackade på dig?

Ett bra exempel på en vardagshjälte, när vi diskuterar köer, är när folk med matberg släpper förbi andra människor som bara ska handla en sak.

(värdelös jävla formulering men jag orkar inte :rant:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först till kvarn gäller självfallet, förutsatt att man inte följer djungelns lagar utan använder folkvett.

Vad sa Herrn' som lackade på dig?

Ett bra exempel på en vardagshjälte, när vi diskuterar köer, är när folk med matberg släpper förbi andra människor som bara ska handla en sak.

(värdelös jävla formulering men jag orkar inte :rant:)

Att jag borde låta en gammal dam i den andra kön gå före för att hon väntat längre än mig, för att det är "så" kösystemet fungerar. Det roligaste var att han själv hänvisade till först-till-kvarn-principen. :)

Edit: fick önskemål om att flytta tråden till allmänt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först till kvarn är det som är rätt, enligt mig. Fast nu har ju inte jag varit med om att någon har blivit arg eller liknande för att man ställer sig före i den nya kassan. Fast jag brukar bara handla Cola, Godis eller Chips, och då får dom andra ändå inte vänta så länge. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att läsa situationen. Är det en snygg kassörska så stannar man (eller går om hon sitter i den nya kassan). Inte för att man tror att man ska få hennes nummer och knulla utan bara för att det är (from my own kassa-experiences) mye trevligare.

Man får inte trängas, men ändå vara snabb som Henkibojj sa, det gäller att tänka att alla andra tänker att alla stannar eftersom de tänker att alla tänker att alla kutar till den nya kassan.

Har man mycket vara spelar det ingen roll, det blir nog lättast att stå kvar eftersom man måste börja röra på hela kalaset med vagn och unge o grejjer, detta tar på den dagliga engerin och när man väl kommer till den nya kassan är man sist. ("fuck" tänker man då!)

Jag hoppas jag var till hjälp, och lycka till Arvid för dina framtida val om vilken kassa du ska ta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...