Jump to content

Jag är aktiv inom Folkpartiet och skulle gärna vilja ha era synpunkter


HerrInformation
 Share

Recommended Posts

Hej Gtasajten!

Som jag nämnde i topic så är jag aktiv inom Folkpartiet. För er som inte vet så är folkpartiet som blickarna brukar riktas mot när det kommer till skolfrågor. Vi ska nu under våren lägga fram ett loktalt handlingsprogram och vill gärna veta ungdomarnas åsikter och vad som kan förbättras inom vissa områden i skolan.

Det berör framförallt grundskolan och gymnasiet.

Personligen så tycker jag skolan och ungdomarna är oehört viktigt om vi vill att världen ska bli bättre. Av egen erfarenhet så vet jag att det är svårare att lära en gammal hund sitta så att säga.

Ok, så det jag själv önskade när jag gick i grundskolan var att det fanns en mycket bättre fokusering på varje individ och vad den är bra på istället för att rama varje elev i en mall som då skolväsendet utgår ifrån. Med det menar jag att vi är alla olika i princip men att skolan fullständigt förbiser en sån enkel sak som borde kunna ge oss väldigt mycket insikt om oss själva tidigare i livet än vad det är just nu. Samhället ser ju oss som produkter därför blir det inte så väsentligt att fokusera på individen såvida inte det går att bevisa att produktiviteten ökar i samhället.

Det finns ju vissa skolor som tar upp just detta men dom är få och privata skolor. Som t.ex Waldorf för grundskolan och Jensen för gymnasiet.

Att göra undervisningen rolig borde ju underlätta inlärningen speciellt på grundskolenivå när man t.ex pratar om djupa saker som empati m.m. Empati är ju vår förmåga att kunna förstå hur en annan människa mår och få den känslan i oss själva.

Jag såg en dokumentär om en japansk lärare som har undervisat just empati till sina elever som var åldrarna 6-12. Detta gynnar ju eleverna för all framtid i sina möten med människor och deras förmåga att hantera alla situationer. Runt 12-13 år så brukar dom flesta bli mer påverkade av kompisarna och vill platsa in mer i sociala grupper. Alltför många ungdomar som blir kriminella saknar empati idag, och det beror ju på många faktorer. Om skolan kan hjälpa om bara så lite är det guldvärt.

På Jensen gymnasieskola där lär dom ut föreberedelser inför livet, mental träning m.m. Fick du själv någon liknande förberedelse inför livet? Tycker du bara sånt kanske är fullständigt löjligt och onödig isåfall varför?

Hur viktig är skolmaten för dig? Tror du att du skulle prestera bättre och orka mer om du fick ekologisk mat i skolan? Det kanske kvittar?

Kom gärna med förslag och råd, jag kommer att samla in allting och göra en sammanfattning. Tacksam för svar.

Redigerad av HerrInformation
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför denna anonymitet? Om du var politiker eller engagerad i något politiskt ungdomsförbund skulle du väl inte gömma dig bakom alias som "HerrInformation" och "Mrlove"? Creds till FP om ni faktiskt går ner på gräsrotsnivå och ser vad folk tycker om skolan, men jag har inte så stor lust att göra en fet utläggning innan jag vet vem du/ni är, och vad du/ni vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Axel. Om det faktiskt nu är sant att du är aktiv inom FP ska du börja med en noggrann presentation av dig själv och sedan gå vidare till ämnet. Just nu känns det som vem som helst skulle kunna skrivit det där och jag antar att om det inte är en spambot så kommer du heller inte skriva något i den här tråden, vilket egentligen gör att alla våra svar är onödiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar och jag kan förstå er kritik men jag känner att det är bäst för min del att vara anonym vilket jag hoppas ni respekterar.

Däremot kan jag berätta vad jag kommer att göra med era åsikter och synpunkter.

Jag tänker föra det vidare till skolgruppen och ordförandet för skolan inom kommunen sen då vidare till folkpartiet i Sverige. Jag skapade tråden mest för att få en inblick i hur ungdomar ser på vissa områden idag. Det är en sak att tro hur ungdomarna har det när dom flesta i skolgruppen är lärare men hur det verkligen är, det är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight, jag köper det iaf.

Om vi börjar med skolmaten:

Personligen tyckte jag att min skolmat var okej i grundskolan. Många klagade men jag tyckte alltid att det var löjligt att klaga och att det bara kändes som något man "skulle" göra för att det var allmänt känt att hata skolmaten.Kanske hade jag bara tur att gå på en skola med bra skolmat. Det var först i andra året på gymnasium som jag började lessna på skolmaten. Jag tror vår skola bytte restaurang och skolmaten blev förfärlig. Samma skit hela tiden, det var väl runt två gånger i veckan som jag tyckte att skolmaten var god. Detta innebar att man ofta kilade iväg och åt någon annanstans, så det var många som blev försenade till sina lektioner och liknande. Jag har hört någonstans att fängelsematen är dyrare än skolmaten och det tycker jag är absurdt. Jag säger inte att interner ska ha hemska förhållanden, men för guds skull ta hand om vår framtid.

Betyg ifrån årskurs sex håller jag heller inte med om. Årskurs sju duger fint. I sexan kände jag mig inte redo för betyg, men i sjuan började man fråga sig varför man inte redan fått dem.

Hela empatidelen har jag svårt att svara på eftersom att jag känner att jag själv aldrig behövt den, tack vare bra föräldrar... Så jag avstår från den frågan och låter någon annan besvara den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag orkar inte fördjupa mig politiskt idag, men jag kan säga att det är ett måste att ha betyg från åtminstone femman. Från och med fyran vore idealiskt. Vi ser idag länder som Finland, Estland, Frankrike ligga på en mycket hög nivå studiemässigt. Mycket högre än Sverige. Jag kommer inte ihåg vem det var som postade en intervju med Mr. Björklund himself nyligen, men det var en intervju där han förklarade varför Sverige ligger efter så pass mycket som man gör och när jag vanligtvis hör på honom så brukar jag nästan hålla med i varje ord han säger. Jag tycker att betygssystemet idag är helt åt helvete. IG-MVG fungerar helt enkelt inte och jag tror det skulle gynna skolan, lärarna och framför allt eleverna om man införde ett siffersystem. Åtminstone ett annat bokstavssystem (syftar då på A-F). I länder som Finland och Estland sätter man redan betyg från och med tvåan i lågstadiet och i Frankrike direkt när man börjar skolan. Något som senare i livet visar sig ge resultat. Eftersom jag själv har erfarenhet av ett siffersystem som betygsskala samt betyg från tidig ålder så kan jag med klarhet säga att det är ett mycket bättre system än det vi har i Sverige för tillfället.

Det handlar väl mest om att vi i Sverige först vill pröva oss fram och se hur det fungerar. Det är bara se på de nya omdömena som ges. Det som för övrigt är väldigt dåligt. Det ger så lite klarhet i var man ligger betygsmässigt så det är förfärligt. Att börja ge betyg från fyran, femman eller åtminstone sexan skulle vara en riktigt bra början och det skulle gynna en majoritet mer än vad det gör idag. Det handlar om att ge förståelse för eleverna i tidig ålder hur pass viktigt det är att man studerar. Naturligtvis ska man hålla sig till den arbetsmängd som är tillgänglig idag - den ska man varken sänka eller höja - men betyg måste börjas ges från tidigare ålder, det är som jag flera gånger sagt ett måste!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att börja ge betyg från fyran, femman eller åtminstone sexan skulle vara en riktigt bra början och det skulle gynna en majoritet mer än vad det gör idag. Det handlar om att ge förståelse för eleverna i tidig ålder hur pass viktigt det är att man studerar.

Nackdelen med betygshetsen som präglar många elevers skolgång är att det inte stimulerar eleverna till att söka förståelse för det de läser, utan snarare pressa dem till att prestera bra och minnas rätt svar till en viss dag då de har prov, för att sedan glömma det de har flyktigt pluggat in några månader senare. Och när de väl tar examen blir deras betyg inte ett särskilt bra mått på den kunskap eleven har.

Jag gick Medieteknik A i gymnasiet, en kurs som jag tyckte var grymt tråkig, och såg ingen nytta av (för mig, då). Man kopplade med grindar, vippor, och gud vet vad. Men jag var iallafall på lektionerna, var halvhjärtat med på labbarna, och rå-pluggade inför proven. På något sätt slutade det iallafall i ett MVG, tre bokstäver som säger att jag "beskriver samband och ser helheter i digitala kretslösningar", "utför mina arbetsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat", och "anpassar min arbetsinsats till den aktuella situationen, analyserar och bedömer resultatet samt åtgärdar kvalitetsavvikelser", och det är även det som står på det betygspapper som jag stolt visar upp. Men yeah, poängen jag vill komma till är att jag faktiskt inte minns särskilt mycket från kursen, och jag skulle verkligen inte kunna anpassa min arbetsinsats till den aktuella situationen, analysera och bedöma resultatet, samt åtgärda kvalitetsavvikelser.

Phew.

Jag vet inte riktigt, betygsfrågan är svår. Jag älskar kunskap, förståelse, tanken bakom skolan, och brinner för allt det där, men jag tycker inte att man kan beskriva en elevs insatser i en kurs med en siffra. Det är så mycket mer som måste tas in i bedömningen. Jag är väl isåfall mer förtjust i något väl utformat omdömessystem.

Men viktigare än betygets vara eller icke vara är för mig ändå att undervisningskvaliteten ska vara hög, vilket den blir med pedagogiska lärare som kan väcka elevers intresse för en kurs. Läraryrket måste få högre status. Och klasserna är för stora. Det är väl det jag har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med betygshetsen som präglar många elevers skolgång är att det inte stimulerar eleverna till att söka förståelse för det de läser, utan snarare pressa dem till att prestera bra och minnas rätt svar till en viss dag då de har prov, för att sedan glömma det de har flyktigt pluggat in några månader senare. Och när de väl tar examen blir deras betyg inte ett särskilt bra mått på den kunskap eleven har.

Jag gick Medieteknik A i gymnasiet, en kurs som jag tyckte var grymt tråkig, och såg ingen nytta av (för mig, då). Man kopplade med grindar, vippor, och gud vet vad. Men jag var iallafall på lektionerna, var halvhjärtat med på labbarna, och rå-pluggade inför proven. På något sätt slutade det iallafall i ett MVG, tre bokstäver som säger att jag "beskriver samband och ser helheter i digitala kretslösningar", "utför mina arbetsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat", och "anpassar min arbetsinsats till den aktuella situationen, analyserar och bedömer resultatet samt åtgärdar kvalitetsavvikelser", och det är även det som står på det betygspapper som jag stolt visar upp. Men yeah, poängen jag vill komma till är att jag faktiskt inte minns särskilt mycket från kursen, och jag skulle verkligen inte kunna anpassa min arbetsinsats till den aktuella situationen, analysera och bedöma resultatet, samt åtgärda kvalitetsavvikelser.

Phew.

Jag vet inte riktigt, betygsfrågan är svår. Jag älskar kunskap, förståelse, tanken bakom skolan, och brinner för allt det där, men jag tycker inte att man kan beskriva en elevs insatser i en kurs med en siffra. Det är så mycket mer som måste tas in i bedömningen. Jag är väl isåfall mer förtjust i något väl utformat omdömessystem.

Men viktigare än betygets vara eller icke vara är för mig ändå att undervisningskvaliteten ska vara hög, vilket den blir med pedagogiska lärare som kan väcka elevers intresse för en kurs. Läraryrket måste få högre status. Och klasserna är för stora. Det är väl det jag har att säga.

Absolut, jag håller med, men i så fall krävs det andra förändringar precis som du nämner i slutet av ditt inlägg. Sedan är klasserna alldeles för stora, precis som du säger, speciellt språkklasserna. Det är svårt att lära sig ett helt nytt språk i en så pass stor grupp som det blir när man börjar läsa sitt första främmande språk under mellanstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight, jag köper det iaf.

Om vi börjar med skolmaten:

Personligen tyckte jag att min skolmat var okej i grundskolan. Många klagade men jag tyckte alltid att det var löjligt att klaga och att det bara kändes som något man "skulle" göra för att det var allmänt känt att hata skolmaten.Kanske hade jag bara tur att gå på en skola med bra skolmat. Det var först i andra året på gymnasium som jag började lessna på skolmaten. Jag tror vår skola bytte restaurang och skolmaten blev förfärlig. Samma skit hela tiden, det var väl runt två gånger i veckan som jag tyckte att skolmaten var god. Detta innebar att man ofta kilade iväg och åt någon annanstans, så det var många som blev försenade till sina lektioner och liknande. Jag har hört någonstans att fängelsematen är dyrare än skolmaten och det tycker jag är absurdt. Jag säger inte att interner ska ha hemska förhållanden, men för guds skull ta hand om vår framtid.

Jag tycker att skolmaten är rätt så okej men problemet med skolmaten är mattanterna, de bryr sig helt enkelt inte om kvalitén på maten. Jag har sett en tant som snöt sig i händerna och sen tog i maten.. :(

Sånt gör att man hoppar över skolmaten och därför blir man trött och tjurig..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, jag håller med, men i så fall krävs det andra förändringar precis som du nämner i slutet av ditt inlägg. Sedan är klasserna alldeles för stora, precis som du säger, speciellt språkklasserna. Det är svårt att lära sig ett helt nytt språk i en så pass stor grupp som det blir när man börjar läsa sitt första främmande språk under mellanstadiet.

Aight, bra att vi håller med om vad som är fel med skolan, till viss del - att eleverna inte strävar efter kunskap av en genuin önskan efter att förstå, utan till att uppnå ett visst betyg. Men jag förstår verkligen inte hur Björklund tänker sig att detta ska lösas genom att införa ett nytt betygssystem med fler steg, där - vad jag förstått - några steg inte ska ha några utstakade mål eller kriterier. Som jag ser det kommer det att leda till ännu mer pluggångest och stress för de elever som pushar sig själva till att uppnå toppbetyg (vad blir det - ett A?) - som nu bara blir svårare att nå.

Så man jobbar vad jag vet inte aktivt för att förändra elevers studievanor eller förändra systemet efter vilket betygen sätts, utan man gör det som sagt bara svårare att få högsta betyget, vilket jag tror leder till ångest och utebliven kunskap för de elever som sliter ihjäl sig för att nå 'spjutspetsbetyget'.

Sedan tycker jag också att det känns oansvarigt - oavsett vilka som styr - att bolla runt och experimentera med skolpolitiken med skygglppar på. För en sådan viktig fråga borde man över blockgränserna försöka hitta en minsta gemensam nämnare, och utarbeta en gemensam blockpolitik därifrån, så att eleverna inte blir lidande när de ser systemet förändras vid varje maktskifte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight, bra att vi håller med om vad som är fel med skolan, till viss del - att eleverna inte strävar efter kunskap av en genuin önskan efter att förstå, utan till att uppnå ett visst betyg. Men jag förstår verkligen inte hur Björklund tänker sig att detta ska lösas genom att införa ett nytt betygssystem med fler steg, där - vad jag förstått - några steg inte ska ha några utstakade mål eller kriterier. Som jag ser det kommer det att leda till ännu mer pluggångest och stress för de elever som pushar sig själva till att uppnå toppbetyg (vad blir det - ett A?) - som nu bara blir svårare att nå.

Så man jobbar vad jag vet inte aktivt för att förändra elevers studievanor eller förändra systemet efter vilket betygen sätts, utan man gör det som sagt bara svårare att få högsta betyget, vilket jag tror leder till ångest och utebliven kunskap för de elever som sliter ihjäl sig för att nå 'spjutspetsbetyget'.

Sedan tycker jag också att det känns oansvarigt - oavsett vilka som styr - att bolla runt och experimentera med skolpolitiken med skygglppar på. För en sådan viktig fråga borde man över blockgränserna försöka hitta en minsta gemensam nämnare, och utarbeta en gemensam blockpolitik därifrån, så att eleverna inte blir lidande när de ser systemet förändras vid varje maktskifte.

Mm, det sista håller jag absolut med i. Saken med den nuvarande skalan är att skillnaden mellan de olika betygen är så pass stora. Om du är en VG-elev och plötsligt får målsättningen att börja få MVG så är det steget så oerhört stort att ta. Därför krävs det enligt mig ett bättre system med fler steg i betygsskalan. Det kommer ge en mycket bättre klarhet för eleven var han eller hon befinner sig. Tre (fyra med IG) steg är alldeles för lite. Men det är inte det enda. Ett riktigt stort problem enligt mig är att man nästan endast sätter betyg på provresultat. I de flesta kurser hinner man inte med mer än maximum tre-fyra prov per halvår. Det blir alldeles för mycket att plugga till för varje prov och där hittar vi ännu en anledning varför vi glömmer allting efter att vi stresspluggat. Det gäller att sprida ut betyg och även ge betyg på de minsta läxförhören eller på muntliga förhör så att man inte endast utgår ifrån hur eleven har gjort ifrån sig på diverse prov. Det är verkligen någonting man borde ändra på.

Sedan är inte målsättningen med en ny betygsskala att det ska bli svårare att få det högsta betyget. Vi ska ha kvar samma stomme med att de bästa eleverna får bästa betyg. Vi ska inte höja gränserna, utan bara lägga till fler steg där VG+, MVG- och sådana sorters betyg blir ett enskilt betyg. Det skulle bli mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, det sista håller jag absolut med i. Saken med den nuvarande skalan är att skillnaden mellan de olika betygen är så pass stora. Om du är en VG-elev och plötsligt får målsättningen att börja få MVG så är det steget så oerhört stort att ta. Därför krävs det enligt mig ett bättre system med fler steg i betygsskalan. Det kommer ge en mycket bättre klarhet för eleven var han eller hon befinner sig. Tre (fyra med IG) steg är alldeles för lite. Men det är inte det enda. Ett riktigt stort problem enligt mig är att man nästan endast sätter betyg på provresultat. I de flesta kurser hinner man inte med mer än maximum tre-fyra prov per halvår. Det blir alldeles för mycket att plugga till för varje prov och där hittar vi ännu en anledning varför vi glömmer allting efter att vi stresspluggat. Det gäller att sprida ut betyg och även ge betyg på de minsta läxförhören eller på muntliga förhör så att man inte endast utgår ifrån hur eleven har gjort ifrån sig på diverse prov. Det är verkligen någonting man borde ändra på.

Sedan är inte målsättningen med en ny betygsskala att det ska bli svårare att få det högsta betyget. Vi ska ha kvar samma stomme med att de bästa eleverna får bästa betyg. Vi ska inte höja gränserna, utan bara lägga till fler steg där VG+, MVG- och sådana sorters betyg blir ett enskilt betyg. Det skulle bli mycket bättre.

Nu utgår du fortfarande ifrån att man ska sikta på ett betyg. Förändringen som skulle krävas är att få eleven att lägga fokus på att ta in kunskap för framtiden, för att utvecklas. Inte för att få rätt bokstäver på sitt betygspapper.

Att betygen sätts efter provresultat är bara ett tecken på att lärarstabben måste ses över, jag tror inte att det bara handlar om "dåliga lärare", som det så fint heter. Jag skulle vilja, utan att egentligen ha kollat upp det, påstå att det handlar om tidsbrist. Många gånger har jag hört lärare säga "Lämna gärna in arbetena snabbt - jag har inte så mycket att rätta just nu, så det skulle underlätta". Det borde inte vara så.

Angående skolmaten så har jag inte upplevt den vara bra sedan lågstadiet. Bara en sådan sak som att skalet satt kvar på potatisen, riktig och god potatis. Mums! Nu har jag börjat kunna äta mig mätt i skolan igen. Inte för att maten har blivit bättre, verkligen inte. Vad som har ändrats är att till den mat som serveras (som man faktiskt alltid kan äta lite av, säg inte någonting annat) är det alltid ett stort utbud sallad och grönsaker, var för sig! Man kan själv blanda ihop vad man "tycker om" och på så sätt har jag sett en markant ökning vad gäller elever som faktiskt äter av "salladsbordet". Dessutom finns det alltid knäckebröd eller dyl. så mätt kan man alltid bli. Det viktigaste med skolmaten är att den inte ska betalas direkt av varje elev, det var det klumpigaste jag sett.

Edit: En av de bästa lärare jag haft var inte utbildad för att bli just lärare, han lärde ut ett ämne han var kunnig inom och brann för, på riktigt. Lektionerna gick ut på att ha kul, lära sig och inte en massa datum då vissa delar skulle vara inlärt.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu utgår du fortfarande ifrån att man ska sikta på ett betyg. Förändringen som skulle krävas är att få eleven att lägga fokus på att ta in kunskap för framtiden, för att utvecklas. Inte för att få rätt bokstäver på sitt betygspapper.

Att betygen sätts efter provresultat är bara ett tecken på att lärarstabben måste ses över, jag tror inte att det bara handlar om "dåliga lärare", som det så fint heter. Jag skulle vilja, utan att egentligen ha kollat upp det, påstå att det handlar om tidsbrist. Många gånger har jag hört lärare säga "Lämna gärna in arbetena snabbt - jag har inte så mycket att rätta just nu, så det skulle underlätta". Det borde inte vara så.

Angående skolmaten så har jag inte upplevt den vara bra sedan lågstadiet. Bara en sådan sak som att skalet satt kvar på potatisen, riktig och god potatis. Mums! Nu har jag börjat kunna äta mig mätt i skolan igen. Inte för att maten har blivit bättre, verkligen inte. Vad som har ändrats är att till den mat som serveras (som man faktiskt alltid kan äta lite av, säg inte någonting annat) är det alltid ett stort utbud sallad och grönsaker, var för sig! Man kan själv blanda ihop vad man "tycker om" och på så sätt har jag sett en markant ökning vad gäller elever som faktiskt äter av "salladsbordet". Dessutom finns det alltid knäckebröd eller dyl. så mätt kan man alltid bli. Det viktigaste med skolmaten är att den inte ska betalas direkt av varje elev, det var det klumpigaste jag sett.

Edit: En av de bästa lärare jag haft var inte utbildad för att bli just lärare, han lärde ut ett ämne han var kunnig inom och brann för, på riktigt. Lektionerna gick ut på att ha kul, lära sig och inte en massa datum då vissa delar skulle vara inlärt.

Ja, jag håller med dig och jag höll även med AA när han skrev det. Man lär sig inte för skolan, man lär sig för livet. Men nu diskuterade vi endast betyg och betygsskala så det var det jag utgick ifrån. Naturligtvis behövs det som ni båda sagt en mycket större förändring, men en ny betygsskala och betyg från tidigare ålder är bara en början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller med dig och jag höll även med AA när han skrev det. Man lär sig inte för skolan, man lär sig för livet. Men nu diskuterade vi endast betyg och betygsskala så det var det jag utgick ifrån. Naturligtvis behövs det som ni båda sagt en mycket större förändring, men en ny betygsskala och betyg från tidigare ålder är bara en början.

Jag visste inte riktigt vad betyg var, eller vad bra sådana gav för positiva konsekvenser när jag gick låg-/mellanstadie. Då gick det ut på att man skulle lära sig i första hand! Att vissa prov var "betygsatta" var bara en häftig bonus. Då var bra resultat detsamma som "Vad skönt, nu kan jag det här". Man pluggade visserligen för att få bra resultat, men det fanns inte några exakta mål att uppnå, man ville bara lära sig så mycket som möjligt.

Hur menar du att fokus kan tas ifrån att sträva efter betygen för betygens skull när de sätts in så tidigt som de allra första skolåren?

Jag vill inte direkt att betygen ska slopas helt och hållet. Jag ser bara inte hur fler steg i skalan skulle förändra någonting. Vi har F - A- skalan på våra prov/uppgifter i Engelska C - cambridge, jag märker ingen skillnad.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...