Jump to content

Djurplågeri.


Vice.
 Share

Recommended Posts

Och jag läste ett reportage i GP i söndags som tog upp Halal- och Kosherslaktens vara/inte vara i Sverige. Många tycker att der anses antisemitisk att inte tillåta det, då förbudslagen stiftades i många länder i samband med andra världskriget. Vi strider också mot en EU-konvention som gäller religionsfrihet. Vad tycker ni, är det djurplågeri att slakta djur på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 159
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Och jag läste ett reportage i GP i söndags som tog upp Halal- och Kosherslaktens vara/inte vara i Sverige. Många tycker att der anses antisemitisk att inte tillåta det, då förbudslagen stiftades i många länder i samband med andra världskriget. Vi strider också mot en EU-konvention som gäller religionsfrihet. Vad tycker ni, är det djurplågeri att slakta djur på det sättet?

I teorin tycker jag Halal-slakt är okej, och på många sätt längre ifrån djurplågeri än det som pågår i många svenska slakterier. Men jag läste en artikel om ett Scan-halal-slakteri där dessa regler tänjs. Kosher vet jag inte mycket om, dessvärre. Kan man dra paralleller mellan kosherslakt och djurplågeri?

1. Djuret ska vara friskt och utan skador.

2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.

3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.

4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.

5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).

6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.

7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.

8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.

9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.

10. Blodet måste helt avtappas.

11. Ett djur få inte se ett annat djur dö.

För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

Källa: Sveriges muslimska råd

I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt. Slaktaren är en vältränad muslim som med ögonkontakt utför slakten samtidigt han uttalar ”I Guds namn, Gud är större” [bismillah, Allahu Akbar]. Man skär av matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna utan att ryggmärgen skadas. Enligt Dr Majid Katme [brittiska muslimska rådet] så förlorar djuret så mycket blod på snabb tid att det blir blodförlust i hjärnan. Detta skapar en naturlig bedövning. Slakten avklaras snabbt och smidigt. Viktigt är dessutom att djuren inte får se ett annat djur dö. Detta pga att djuret inte ska känna sig stressad inför slakten.
Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni sett hur halalslakt går till? Det är helt sjukt!

Det var kor jag såg slaktas, de gick in i en maskin, maskinen vände upp och ner på dem, (bara huvudet stack ut alltså) halsen skars av, maskinen öppnas och kon trillar ut på golvet.

Den vrålar ur sin avskurna hals och försöker resa på sig. Den blir mer och mer vinglig och till slut faller den ner på golvet död. :P

Fruktansvärt djurplågeri även om de är bedövade. Borde aldrig tillåtas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det, och jag lär väl få en del skit för det, så är djurna som slaktas bara mat. Visst, finns det lite trevligare (och mindre plågsamma) sätt att avliva så kör hårt som fan. Men ska dem bara bli mat så spelar det ingen roll för mig hur djuret blivit behandlat. För min del kan de lika gärna ha kissat på djuret samtidigt som de slaktat det.

I stort sett i alla fall :P

Vice: Det var nog inte en äkta halalslakt du bevittnade då. Pussar.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni sett hur halalslakt går till? Det är helt sjukt!

Det var kor jag såg slaktas, de gick in i en maskin, maskinen vände upp och ner på dem, (bara huvudet stack ut alltså) halsen skars av, maskinen öppnas och kon trillar ut på golvet.

Den vrålar ur sin avskurna hals och försöker resa på sig. Den blir mer och mer vinglig och till slut faller den ner på golvet död. :P

Fruktansvärt djurplågeri även om de är bedövade. Borde aldrig tillåtas.

Går det, med tanke på att huvudet är borta? Eller har inte kossan hjärnan där? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hann inte säga min egna åsikt innan eftersom att jag hade fem minuter tills bussen gick till skolan, men jag tycker inte om halalslakt. Det känns som ett väldigt gammaldags och oetiskt sett att döda ett djur på när det finns så många bättre sätt. Spelar ingen roll hur bedövat det är, det är fortfarande riktigt dåligt i mina ögon att skära halsen av ett levande djur när det hänger upp och ner. Religionsfrihet i all ära, men allvarligt talat, att döda ett djur på det sättet känns så jäkla fel. I fall som detta förstår jag mig verkligen inte på religion. Hamnar de i helvetet ifall djuret de äter inte har avlivats på rätt sätt? Gosh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice: Det var nog inte en äkta halalslakt du bevittnade då. Pussar.

Går det, med tanke på att huvudet är borta? Eller har inte kossan hjärnan där? :P

Det tror jag det var. Maskinen skar inte avhalsen på kon utan det var människor. Maskinen bara höll fast kon i rätt läge.

Huvudet skärs inte bort(?), de skär "bara" av halsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var någonstans var du på ett halal-slakteri, Vice, och varför?

Nej, haha jag påstår inte nått eller så. Jag kan inget om detta egentligen. Har bara sett en film om det. De filmade hur hela slakten gick till. En privatperson som hade filmat alltså. Sorry om det framstod som om jag personligen hade bevittnat en sådan slakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi strider också mot en EU-konvention som gäller religionsfrihet.

Verkligen?

Nu låter du som livets ord-killen som hävdade att man inskränkte på hans religionsfrihet när han blev avlyssnad - hans religion säger ju att han har tystnadsplikt

Är det inte så att man först stiftar lagar som gäller alla, och sen är man fri att utöva sin religion så länge den följer dessa? Måste religionsfrihet sträcka sig längre än så?

(jag undrar bara, det var ingen stor motargumentation)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, haha jag påstår inte nått eller så. Jag kan inget om detta egentligen. Har bara sett en film om det. De filmade hur hela slakten gick till. En privatperson som hade filmat alltså. Sorry om det framstod som om jag personligen hade bevittnat en sådan slakt.

Oh nej, det är lugnt, feltolkning från min sida. Men fortfarande, var hittade du filmen? Det vore intressant att se! Och bilden du målade upp är givetvis fruktansvärt hemsk, jag behöver nog inte ens säga att jag inte tycker det är okej, det spelar ingen roll om man försöker rättfärdiga det med religion eller några andra traditionella förtecken. Men om det jag har läst (och citerat) om halalslakt stämmer, är det du beskrev inte halalslakt enligt konstens alla regler. Men om detta är allmän praxis på halal- och kosherslakterier tycker jag det är fett kefft, och är emot det.

Fruktansvärt djurplågeri även om de är bedövade. Borde aldrig tillåtas.

Jag vet inte om du läste min senaste post på förra sidan (den hamnade längst ner), men det som skakar om i slakterigrytan den senaste tiden är att en skandal uppdagats på fyra stora slakterier ägda av Scan (det går inte att stava 'scandal' utan 'scan'!) i Sverige, där man kokat slaktgrisar levande, utan proper bedövning. Man kan säkert skriva det finare än så, men det är det som har hänt. Och det är varken någon halal- eller kosherslakt, utan det är hederligt svenskt kött som finns i 'vanliga' fläskköttbullar, bacon och fläskfilé. Tragedin har skett på grund av 'ökad produktion' och att man vill spara pengar, vilket har lett till att man har dragit in på personalen på slakterierna, och överlastat bedövningshissarna som grisarna slussas in i, så att bedövningen inte har fungerat, och de fick avsluta sina liv på detta hemska sätt.

Är det inte så att man först stiftar lagar som gäller alla, och sen är man fri att utöva sin religion så länge den följer dessa? Måste religionsfrihet sträcka sig längre än så?

Nejrå, det där stämmer, såvitt jag vet. Det är väl här det är så viktigt att skilja på stat och religion också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh nej, det är lugnt, feltolkning från min sida. Men fortfarande, var hittade du filmen? Det vore intressant att se!

På någon sida. Skall se om jag hittar det igen. Kan inte kolla från jobbet då det inte ser speciellt bra ut att surfa på sådana sidor. Kollar så fort jag kommer hem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är den. Ganska så smaskig, så kolla inte om ni är för äckelmagade... =/

http://www.youtube.com/watch?v=dXx_ocntl6o

C'mon, det står ju klart och tydligt 'Kosher' i inledningen, inte 'Halal'. Det gör det inte bättre på något sätt - det var hemskt jobbigt att se - men det är viktigt att reda ut begreppen innan vi bildar uppfattningar om religioner med hundratals miljoner anhängare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

C'mon, det står ju klart och tydligt 'Kosher' i inledningen, inte 'Halal'. Det gör det inte bättre på något sätt - det var hemskt jobbigt att se - men det är viktigt att reda ut begreppen innan vi bildar uppfattningar om religioner med hundratals miljoner anhängare.

Hehe, sant. Var länge sedan jag såg den där, kom ihåg fel. Tänkte skriva kommentar nu när jag la upp den, men struntade i det. Men poängen är densamma, den formen av slakt är bara ett onödigt lidande för djuren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi strider också mot en EU-konvention som gäller religionsfrihet.

Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna artikel 9 säger:

Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.

Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.

Så länge bara djuren lider så är det ett brott mot EU-konventionen att förbjuda/motarbeta halal- och kosherslakt eftersom judendomen och islam tydligt säger att djur ska ätas på det viset.

Sen lider inte djur mer av halal än "vanlig" slakt. Axel har redan utmärkt poängterat vad jag vill säga. Vet ni t ex hur svenska kycklingar avlivas?

Jag citerar en väninna som skrivit om ämnet:

"Kycklingarna:

En kyclings liv börjar som ett befruktat ägg på ett kläckeri. De käcks i en maskin. När de är dagsgamla levereras dem direkt till en kycklingfarm. De får aldrig den första kontakten och närheten till sin mor. De tas från början ifrån varje varelses rättighet till liv. När de piper ängsligt får de ingen tröst.

Kycklingar föds upp på kraftfoder, soja och spannmål, som lika gärna skulle kunnat gå direkt till människor. Kycklingarna är framavlade att växa oerhört snabbt, allt för att vara ekonomiskt effektiva. De är även programmerade att inte känns hunger, de lägger på sig minst 2 hg om dagen. Svenska kycklingar får bara leva i 35 dagar så de måste växa i en hisnande fart för att hinna bli någonting att lägga på grillen. Faktum är att en femtedel av alla kycklingar lider av svåra benfel efter några veckor i livet. Detta eftersom de äter mat som skulle passat Hulken och de är avlade att växa så snabbt att benen inte hinner med; de orkar inte bära sin tunga kropp. Även inre organ tar skada eftersom de kläms när de växer så snabbt. Slaktas de inte efter 35 dagar självdör de ändå, eftersom deras sönderavlade kroppar inte orkar mer. De får utstå ett liv i lidande på i mycket trånga utrymmen, bara för att hamna på din tallrik. De vandrar runt i sin egen avföring och får frätskador på fötterna.

Det finns ekologiska "kycklingodlingar" men även de använder avlade kycklingar. Det är fodret och att de får vistas frigående och även utomhus som skiljer dem från vanliga kycklingar.

Kyckling anses vara ett av de mest klimatvänliga djuren att äta, och då släpper kycklingindustrin ändå ut 3,5 gr så mycket växthusgaser som t ex sojabönsodling.

När kycklingarna förs till slakt behandlas de väldigt ovarsamt, de kläms mellan burar och det är inte ovanligt att nacken eller vingarna bryts på väg till slakthuset. De färdas länge utan vätska, och är väldigt uttorkade och nedgågna innan de slaktas. Inte ens ett värdigt slut på sitt ovärdiga liv på de. I transporten är det ca 40 kycklingar i varje bur. På slakteriet lastas de ut med en truck, som titt som tät svänger till kraftigt så att alla kycklingarna trycks mot ena sidan av buren och skadas. 100 000 kycklingar slaktas varje dag på slakteriet, det sker på löpande band och inte särskilt varsamt med tanke på tempot. 100 000 kycklingar självdör på väg till slakteriet varje år i Sverige. Varje år föds 70 miljoner kycklingar upp till slakt i sverige.

De hängs upp på en lina i slakthuset. Upp och ner, i fötterna. Levande och utan bedövning. Deras huvuden doppas sedan ner i strömförande vatten. De flesta blir helt slappa och bedövade. Inte alla, inte de som för att rädda sitt liv håller upp sitt huvud. Sedan huggs huvudena av av en maskin. För de som var vid medvetetande får man önska dem att hela huvudet kapas vid halsen. För de som flaxar till åker bara halva huvudet. De som ännu lever har också en skållning att vänta för att alla fjädrar ska kunna plockas lättare. Men vad gör väl det? I styckmaskinen dör de i alla fall. Med säkerhet. Tuppar vill ingen ha, så de mals ner levande direkt efter att de fötts.

Tänk på detta nästa gång du gnager på en kycklingfilé eller nåt annat smaskigt. Och vet ni, det är faktiskt inte så svårt att sluta äta kyckling, och annat kött. Jag skriver även detta för att jag vill att ni ska förstå varför djurrättsaktivister och andra som bryr sig om djuren har så starka åsikter och ideal. Så att ni ska förstå varför jag ibland börjar gråta när min familj äter kött eller när jag hittar kycklingrester i kylskåpet. Varför jag försöker övertyga folk att bli vegetarianer, och varför jag blir så ledsen när folk äter kött fast de vet allt det här. Säg inte att jag ska sluta bry mig, för jag kan inte leva som människa ifall jag väljer att blunda för förtrycket som sker varje dag.

Källor: www.djurensratt.se, http://meatresponse.wordpress.com, www.ekolantbruk.se, http://litenrosablogg.blogspot.com/2007/11...-med.html"

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...