Jump to content

Den bästa svenska filmen


Tweak
 Share

Recommended Posts

2. Smala Sussie

Han som spelar Pölsan ska vara med i Ulf Malmros film Bröllopsfotografen som kommer senare i år. Hoppas han är lika kul där! Och Kjell Bergqvist är förståss med... :D

Jag kollar på Jalla jalla! nu och kom på att jag hade visst sett den. :o

Hehe Jalla Jalla... Han med afrohåret som är Roros och Måns arbetskompis är kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få som nämner Roy Andersson, Lasse Hallström eller Lukas Moodyssons filmer... bästa inom svensk film enligt många. Moodysson har ju bland annat gjort Fucking Åmål, Tillsammans och Lilja 4-Ever. Good shit.

Roy Andersson: Sånger från andra våningen, Du Levande mfl. Hallström är iofs mest känd för sina Amerikanska filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få som nämner Roy Andersson, Lasse Hallström eller Lukas Moodyssons filmer... bästa inom svensk film enligt många. Moodysson har ju bland annat gjort Fucking Åmål, Tillsammans och Lilja 4-Ever. Good shit.

Roy Andersson: Sånger från andra våningen, Du Levande mfl. Hallström är iofs mest känd för sina Amerikanska filmer.

Roy Andersson och Lasse Hallström kanske inte tilltalar generationer födda sent 80-tal/tidigt 90-tal lika starkt. Men Mitt liv som hund är ju helt klart en fin film. Och Roy Anderssons Du levande var ju helgalen hehe!

Vad gäller Moodyson kanske det beror på att hans senaste svenska filmer Ett hål i mitt hjärta och Container inte fick så stor publik(?) och han föll i glömska lite... Mer än 10 år sedan Fucking Åmål t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, hmm. Det är inte helt lätt det här. Å ena sida vill man ju flasha och namedroppa en brutaltråkig godnattsaga av Bergman men å andra sidan vill man skämma ut sig totalt genom att föreslå Kopps eller något liknande folkhemsnöje. Nåväl, det ska jag inte göra, utan istället erkänna att jag har så pass dåligt omdöme att jag faktiskt har gillat vissa av Beckfilmerna, speciellt de lite äldre med Gösta Ekman i huvudrollen - "Potatisgrisen som försvann" och allt vad de heter. Men bästa svenska film? Njae, det kan jag inte påstå att de är. Den äran får tillfalla Sunes Sommar, mest tack vare Peter Habers Rudolf!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, svensk film. De flesta gillar jag inte, men i horderna av de otaliga Beck- och Wallanderfilmer som görs finns det faktiskt filmer som sticker ut. Jalla Jalla! är väl ett självklart exempel, stört skön är den. Storm med Jonas Karlsson och Eva Röse gillade jag, för att den var så annorlunda, det var ett modigt försök. Och som du skrev, Tillsammans äro icke att förglömma.

Hahahha jag tänkte faktiskt skriva tillsammans här i listan.

Jag såg ju den på VHS till och med!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...