Jump to content

Den bästa svenska filmen


Tweak
 Share

Recommended Posts

Tänkte ta det hela i Senast Sedda Film-tråden men det borde väl fungera minst lika bra, om inte bättre, i en egen tråd. Anledningen till trådstarten är att jag just sett klart Stockholm Boogie och jag tror aldrig jag suttit med ett så stort och varaktigt leende, ända upp till örsnibbarna, på läpparna efter en film innan. Jag skrev till en kompis på msn att det var den bästa svenska film jag sett.

Samtidigt kom jag på att jag inte ser så jättemycket på film och inte kan särskilt mycket heller. Så, vilken är den bästa svenska filmen som gjorts enligt er? Utöver Stockholm Boogie tycker jag verkligen om Den bästa sommaren och Tillsammans, såhär på rak arm.

Aja, diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, svensk film. De flesta gillar jag inte, men i horderna av de otaliga Beck- och Wallanderfilmer som görs finns det faktiskt filmer som sticker ut. Jalla Jalla! är väl ett självklart exempel, stört skön är den. Storm med Jonas Karlsson och Eva Röse gillade jag, för att den var så annorlunda, det var ett modigt försök. Och som du skrev, Tillsammans äro icke att förglömma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något bättre än 3 mm?

Så praktiskt och enkelt :confused:

Finns inte så många bra svenska filmer, men de som P-C och AngryAxel nämde är okej.

Sedan gillar jag faktiskt vägen ut.

Vi har storfilmer som har slagit igenom internationellt (dock gillar jag inte dem) så som Fanny och Alexander. Började se den men efter 4 timmar orkade jag inte se längre. Sinnesjukt lång, vad är den 5 timmar?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt är det omöjligt för mig att välja bara en... Jönssonligan- och Sällskapsresanfilmerna ligger mig varmit om hjärtat. Likaså Kocken, Drömkåken, Nionde kompaniet, Repmånad... Arn-filmerna är riktigtbra just eftersom de är svenska. Edit: Jalla Jalla med, såklart.

Men för tillfället är det nog ändå Repmånad som är den bästa. Sjukt skön film. :confused:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, svensk film. De flesta gillar jag inte, men i horderna av de otaliga Beck- och Wallanderfilmer som görs finns det faktiskt filmer som sticker ut.

Peter Haber. :confused: Vad handar Jalla Jalla om nu igen, tror mig i alla fall ha sett den?

Sunes Sommar!

Peter Haber. :naughty: Visste att jag hade glömt någon, Sunes Sommar är verkligen bäst.

edit: Haber, inte havet

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Peter Haber. :confused: Vad handar Jalla Jalla om nu igen, tror mig i alla fall ha sett den?

Roro (Fares Fares) är ihop med Lisa (Tuva Novotny) men hans släkt vill gifta bort honom med Yasmin (Laleh). Samtidigt har Roros bästa vän Måns (Torkel Peterson) problem med att "få upp dicken".

Känns det igen? Du måste se den ifall du inte har gjort det, den är hur skön som helst. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Roro (Fares Fares) är ihop med Lisa (Tuva Novotny) men hans släkt vill gifta bort honom med Yasmin (Laleh). Samtidigt har Roros bästa vän Måns (Torkel Peterson) problem med att "få upp dicken".

Känns det igen? Du måste se den ifall du inte har gjort det, den är hur skön som helst. :confused:

Haha, nej! skaffar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker "Ondskan" är den bästa svenska filmen, tror jag. "Låt den rätte komma in" är väldigt bra också.

Edit: jag kom på att jag läser en bok om Ingmar Bergman, han har ju gjort ett antal mästerverk. Men det var så länge sen jag såg hans filmer och på den tiden fattade man väl inte riktigt heller.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...