Jump to content

Empire: Total War


Umberto
 Share

Recommended Posts

Hur är det att spela som Sverige? Kommer man vara i Sverige och kriga i vissa strider? Hur ser det ut att kriga i Sverige ser det likt ut som på denna tid då menar jag nu i verkligheten? Vill veta lite om detta spel innan ja skaffar det.

Att spela som Sverige innebär du börjar med Sverige, Finland och lite Baltländer, och dina soldater pratar svenska när man klickar på dem. Sen är det en del prologhistoria om Svensk stormaktstid och så. Strider i Sverige kännetecknas främst av en jäkla massa skog.

Från spelet, saxat från officiella hemsidan:

Sweden dominates Scandinavia and the Baltic, a Northern European empire that is the legacy of the incomparable warrior-king, Gustavus II Adolphus. Even though he died in battle at Luetzen in 1632, the army that he created helped Sweden profit from the seemingly endless religious struggles of the Thirty Years War. The nation emerged from that conflict immeasurably stronger in military terms, and able to invade its Baltic neighbours at will. This military power did, however, cost money and Swedish lives. Neither of these commodities is available in abundance, and the prudent stewardship has been necessary too. Charles XI, however, has left an impressive arsenal in place for his son, should he wish to take up the sword; and Charles XII has an obsessive interest in soldiering.

As the new century dawns, Sweden is a strong, aggressive state, surrounded by jealous rivals from whom she has taken territory in the last hundred years. To the east, the Russians would like unhindered access to the Baltic, and therefore Western Europe beyond. To the south, Poland-Lithuania wants its lost lands back. To the west, the other Scandinavian nations want independence or an end to Swedish domination of the Baltic.

In all these potential threats, however, lurk opportunities for those bold enough to seize the chance. Individually, Sweden’s rivals are not quite as threatening as they might appear: Russia is huge, that much is true, but incredibly backwards. There is no reason why the Baltic, as a Swedish “Mare Nostrum”, cannot become the basis of a new Northern, Protestant empire. Sweden’s armies are the equal of any in Europe, and her navy is not without resources and skill. With a home empire secured, who is to say that an overseas empire cannot be taken and held too?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 125
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tack för informationen The Dude :D Ska bli kul att testa som Sverige.

Btw kan man bygga läger och så? Som i Age of empire spelen att bygga ut hamn barracker etc?

Det är som precis vilket total war spel som helst, tur-baserat & real-tid strategi spel.

För att förklara lite hur det fungerar.

Det tur-baserade:

Först har man kartan framför sig, då får man bygga byggnader till sina städer,

byggnader som t.ex.:

Baracker - Rekrytering/träning av soldater.

Hamn - Stärker handeln till utlandet, rekrytering/byggande av flotta.

Marknad - Handel inom och utom landets gränser.

Stadshus - (antar att det finns med, eftersom det finns i föregående spel)

och mycket mer.

Att få en stad byggd med vartenda byggnad som finns till staden brukar ta enda till

kampanjens slut. Och man får också använda hjärnan lite när man bygger upp sina städer.

Vill man att det ska va en stad för uppbyggnad av militär eller en normal stad, som man

bygger för att få in pengar till landet.

Soldater bygger du också här på kartan, vi tar ett exempel.

Du klickar på en stad som har baracker, och väljer

en Fusilier-enhet, som tar 1 drag att få färdigt rekryterad.

Sen klickar man på att man skall slutföra sitt drag.

Då är man på nästa drag, och då finns Fusiliärerna i staden.

RTS

Slagfälten, när man kommer ihop sig med en fiende armé zoomas kartan in och du ser din armé

som infinner sig på slagfältet.

Och om jag har förstått det rätt så borde man kunna lägga ut hinder och påbyggnader

i det här spelet på slagfälten, anti-kavalleri pikar, sandsäckar, skydd och sådant antar jag.

RTS-läget är endast ämnat åt slag, vilket jag tycker är bra. Inget jävla AoE system så man

bygger sina arméer och byggnader mitt ute på slagfältet. :mf_doof:

Hur slagfältet ser ut tas också från den stora kartan, finns det ett hav, en skog och några hus inom slagfältszonen

tas det också med på RTS-fältet.

Sådär nu har jag förklarat grunderna med Total war-spelen.

Får förövrigt det här spelet ikväll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, hur forskar man fram nya teknologier och sådant?

Är lite fast nu.. :mf_doof:

Det finns en knapp nere till höger som heter technology. Du behöver städer med universitet/motsvarande för att kunna techa. Fler universitet -> fler uppgraderingar samtidigt. Sätter du en gentleman i staden du techar i går det snabbare. Man man stjäla teknologier från andra faktioner med agenter. Om alla länder har en teknologi utom en själv så får man den automatiskt eftersom det anses som allmän vetskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att detta var rätt så roligt men svårt att komma in i själva spelet. Undrar jag hur detta när man ska ta över världen hur funkar det egentligen? Jag väljer generalen eller soldater som ska attackera men de går en bit sen gör de inge mer. Eller måste man göra end turn och så? Föklara lite hur det funkar. Körde genom tutorialen och hade inga problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att detta var rätt så roligt men svårt att komma in i själva spelet. Undrar jag hur detta när man ska ta över världen hur funkar det egentligen? Jag väljer generalen eller soldater som ska attackera men de går en bit sen gör de inge mer. Eller måste man göra end turn och så? Föklara lite hur det funkar. Körde genom tutorialen och hade inga problem med det.

Dina trupper har ett visst antal steg som de kan gå per runda. När du markerar en trupp så är det området som är markerat med grönt dit de kan röra sig under pågående runda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en knapp nere till höger som heter technology. Du behöver städer med universitet/motsvarande för att kunna techa. Fler universitet -> fler uppgraderingar samtidigt. Sätter du en gentleman i staden du techar i går det snabbare. Man man stjäla teknologier från andra faktioner med agenter. Om alla länder har en teknologi utom en själv så får man den automatiskt eftersom det anses som allmän vetskap.

Jasså du. Hur skaffar man sig universitet då? :angry:

Under Construction ser jag bara en byggnad som jag tror är den jag redan har..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har lite sjöslagstips? T.ex när man ska använda sina olika ammunitioner, hur man ska använda vinden till sin fördel, om man sikta manuellt eller låta de köra på själva etc.

Känner mig riktigt kass på sjöslag just nu :angry:

Behöver också hjälp, inte vunnit ett enda, inte ens när jag haft "övertaget" enligt styrkemätaren. :D

Adrian G: Håll musen över den byggnaden så kommer en uppgradering nedanför, den kan du klicka på om du kan bygga den. Alla kostar pengar (såklart), men vissa kräver också en viss teknologi för att vara möjlig att bygga. Tror att det går skola > college > universitet.

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en "naval battle tutorial" under Single-player fliken i mainmenu som tar ca 15 minuter och förklarar det mesta.

Annars försök kontrollera era skepp på ett sånt sätt att ni kan beskjuta fienden men de inte kan beskjuta er. Alla båtar utom Galleys har kanoner i sidorna, hälften på varje. Har man båtar som är snabba på att vända, kan man skjuta en broadside med ena sidans kanoner, sen snabbt vända och skjuta en till med andra.

Round shot eller vad de heter är till för att skada skrovet för att sänka skeppet. Chain shot skadar seglen, så att skeppet tvingas stanna och du kan borda det.(bordade skepp läggs till i din flotta efter slaget, om du vinner) Grape shot är till för att döda fiendeskeppets besättning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en "naval battle tutorial" under Single-player fliken i mainmenu som tar ca 15 minuter och förklarar det mesta.

Har kört den, men den förklarar ändå inte särskilt bra. Inget om hur man ska använda vinden, eller större slag överhuvud taget vad gäller taktiker osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gud vad ja älskar detta spel :P. Söker bra strids taktiker om nån har. Btw är detta nån bugg eller? Jag invaderade Paris då Frankrike hade det då ja attackerade dom vi hade lika stor armé men efter jag dödade 2-4 trupper så gav dom sig att de sprang undan mig och då ökade Battle Power mätaren hela tiden. Och undrar är detta nån bugg eller?

Detta ska ja köpa nästa månad då ja fyller år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gud vad ja älskar detta spel :P. Söker bra strids taktiker om nån har. Btw är detta nån bugg eller? Jag invaderade Paris då Frankrike hade det då ja attackerade dom vi hade lika stor armé men efter jag dödade 2-4 trupper så gav dom sig att de sprang undan mig och då ökade Battle Power mätaren hela tiden. Och undrar är detta nån bugg eller?

Detta ska ja köpa nästa månad då ja fyller år.

Det är ingen bugg, trupperna flyr då deras moral är låg. Flyende trupper --> mindre battle power.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gud vad ja älskar detta spel :P. Söker bra strids taktiker om nån har.

Ställ linjeinfateriet på ett enkelt led istället för flera. Sen sätter du nästa trupp likadant ganska tätt bakom. På så vi kan alla gubbar skjuta samtidigt.

När du försvarar en borg, börja med alla skjutande på muren men så fort de har börjat komma in så plockar du ner alla till torget. Med lite hästar och så så är det ganska lätt att vinna eftersom fienderna bara hinner komma in några i taget som man snabbt kan göra sig av med eftersom man har hela armen samlad.

Använd kavaleri för att charga in i infanteriled men dra så fort du börjar förlora folk för att sen charga igen.

---

Själv har jag kört World Campain långversion och har tagit över största delen av Europa. Suddade just ut Frankrike och Spanien från kartan men har låtit britterna leva samt att Ottoman Empire har ett antal länder i sydöstra Europa. Man måste ju ha några handelsparters..

Men jag har ju sen länge uppfyllt mina objectives, måste jag nu alltså bara vänta tur för tur till år 1799? Tror det är typ 1748 nu så det kommer ju ta en jävla tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...