Jump to content

Oscarsgalan 2009


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

• Oscarsgalan 2009 •

- 22 februari 2009 -

_________________________________________

Ärade damer och herrar! Februari är snart vid vår tröskel, och månaden är inte unik bara

för att man har bestämt sig för att lägga till en dag då och då, utan det är också månad-

en i vilken Oscarsgalan traditionellt sett hålls. Ni vet vad det är - förra årets filmer står

i rampljuset när guldstatyetter ska delas ut, Jack Nicholson ska sitta på sin plats med sol-

glasögon och ett finurligt leende, och Perez Hilton ska kommentera 'fabulous' utstyrslar i

sin blogg.

Det kan tyckas avlägset för oss här i Sverige (och kanske ännu lite avlägsnare i Finland),

men hela spektaklet går såklart att följa! Kanal 9 kör en elvatimmarssändning, där det går

att se hela galan direkt söndag den 22 februari (natten till måndag tror jag att det blir, ell-

er?), ackompanjerat av Hans Wiklund och Pontus Gårdingers stämmor.

Storfavoriten är 'The Curious Case of Benjamin Button' av David Fincher, med Brad Pitt i

huvudrollen som snubben som åldras baklänges. Filmen har fått tretton nomineringar.

Danny Boyles 'Slumdog Millionaire' kommer strax därpå med tio nomineringar.

Hur tror ni att det går? Plocka upp champagneglaset, ta på er fracken, och vädra gärna

era åsikter om hur ni tror det går! (Hade planer på att göra en stor, ambitiös poll, men

märkte till mitt stora förtret att det endast gick att ha tre frågor)

_________________________________________

Bästa film:

Benjamin Buttons otroliga liv

Frost/Nixon

Milk

The Reader

Slumdog Millionaire

Bästa kvinnliga huvudroll:

Anne Hathaway, "Rachel Getting Married"

Angelina Jolie, "Changeling"

Melissa Leo, "Frozen River"

Meryl Streep, "Doubt"

Kate Winslet, "Revolutionay Road"

Bästa manliga huvudroll:

Frank Langella, "Frost/Nixon"

Sean Penn, "Milk"

Brad Pitt, "Benjamin Buttons otroliga liv"

Mickey Rourke, "The Wrestler"

Richard Jenkins, "The Visitor"

Bästa regissör:

David Fincher "Benjamin Buttons otroliga liv"

Ron Howard "Frost/Nixon"

Gus van Sant "Milk"

Danny Boyle "Slumdog Millionaire"

Stephen Daldry "The Reader"

Bästa kvinnliga biroll:

Amy Adams, "Doubt"

Marisa Tomei "The Wrestler"

Penelope Cruz, "Vicky Cristina Barcelona"

Viola Davis, "Doubt"

Taraji P. Henson, "Benjamin Buttons otroliga liv"

Bästa manliga biroll:

Josh Brolin, "Milk"

Robert Downey Jr., "Tropic Thunder"

Philip Seymour Hoffman, "Doubt"

Heath Ledger, "The Dark Knight"

Michael Shannon, "Revolutionary Road"

Bästa originalmanus:

Courtney Hunt "Frozen River"

Mike Leigh "Happy-Go-Lucky"

Martin McDonagh "In Bruges"

Dustin Lance Black "Milk"

Andrew Stanton, Jim Reardon "WALL-E"

Bästa manus efter en förlaga:

Simon Beaufoy, "Slumdog Millionaire"

David Hare, "The Reader"

Peter Morgan, "Frost/Nixon"

John Patrick Shanley, "Doubt"

Eric Roth, Robin Swicord, "Benjamin Buttons otroliga liv"

Bästa animerade film:

Bolt

Kung fu Panda

Wall-E

Bästa specialeffekter:

Benjamin Buttons otroliga liv

The Dark Knight

Iron Man

Resten av nomineringarna går att se lite varstans. Här, till exempel!

_________________________________________

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

_________________________________________

Bästa film:

Frost/Nixon

Bästa kvinnliga huvudroll:

Kate Winslet, "Revolutionay Road"

Bästa manliga huvudroll:

Brad Pitt, "Benjamin Buttons otroliga liv"

Bästa regissör:

David Fincher "Benjamin Buttons otroliga liv"

Bästa kvinnliga biroll:

Penelope Cruz, "Vicky Cristina Barcelona"

Bästa manliga biroll:

Heath Ledger, "The Dark Knight"

Bästa originalmanus:

Martin McDonagh "In Bruges"

Bästa manus efter en förlaga:

Eric Roth, Robin Swicord, "Benjamin Buttons otroliga liv"

Bästa animerade film:

Wall-E

Bästa specialeffekter:

Iron Man

Resten av nomineringarna går att se lite varstans. Här, till exempel!

_________________________________________

Sådär, nu har jag röstat =D

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heath vinner birollspriset. Blir väl en smärre skandal i Hollywood om han inte gör det. Har inte sett "The Dark Knight" än så jag vet inte hur bra han är som Jokern, men jag har hört mycket gott om honom.

Jao, den känns rätt spikad. Vore kul om Robert Downey, Jr. gjorde någon ploj av det, och låtsades bli bestört när han inte vinner. Men det kanske är fel tillfälle att göra något sådant..

Sådär, nu har jag röstat =D

Go, dude, go! Usch, jag måste se lite filmer innan jag kan göra detsamma, känner jag - tCCoBB, Doubt och Milk står på min akut-lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jao, den känns rätt spikad. Vore kul om Robert Downey, Jr. gjorde någon ploj av det, och låtsades bli bestört när han inte vinner. Men det kanske är fel tillfälle att göra något sådant..

Go, dude, go! Usch, jag måste se lite filmer innan jag kan göra detsamma, känner jag - tCCoBB, Doubt och Milk står på min akut-lista.

Uh, jag känner detsamma, men just nu är jag inne i en tv-serie period snarare än en filmperiod, men det ska nog inte ta så lång tid tills jag tar tag i mig och ser de filmerna. Förresten, tur att du gjorde denna tråd, förra årets tråd som jag gjorde om Oscarsgalan blev ju en totalflopp i och med att ingen postade i tråden :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oscarsnomineringarna fick mig att inse att jag verkligen måste se Milk. Verkar hur bra som helst. Frost/Nixon och Slumdog Millionaire ska också ses, vill bara ha bätte kvalité först. :w000t:

The Curious Case of Benjamin Button ska jag se nästa helg, på bio. Längtar!

Oscarsnomineringarna fick mig att inse att jag verkligen måste se fler filmer ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att se Oscarsgalan live är något av en tradition för mig så jag kommer definitivt att sitta uppe och titta. Jag måste emellertid erkänna att jag, förutom dokumentären Encounters at the End of the World, inte har hunnit se en enda av årets nominerade filmer. Jag är dock mycket intresserad av Frost/Nixon och ska försöka se den så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara sett Benjamin Button och Slumdog Millionaire av de nominerade till bästa film, men enligt mig är Slumdog Millionaire en bättre film och så länge det står mellan de två ser jag hellre den som vinnare. The Reader har jag dock varit sugen på ett tag, få se om man hinner se den innan galan hålls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heath vinner birollspriset. Blir väl en smärre skandal i Hollywood om han inte gör det. Har inte sett "The Dark Knight" än så jag vet inte hur bra han är som Jokern, men jag har hört mycket gott om honom.

Oddsen för att Heath ska få en postum-Oscar står just nu på 1,12. Robert Downey Jr. har en whooping 26 på sig.

Men liksom, när/om Heath vinner - vem får statyetten? Närmaste levande släkting? Något institut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oddsen för att Heath ska få en postum-Oscar står just nu på 1,12. Robert Downey Jr. har en whooping 26 på sig.

Men liksom, när/om Heath vinner - vem får statyetten? Närmaste levande släkting? Något institut?

Hann vann ju en Golden Globe här för några veckor sen och då var det hans dotter som fick den har jag för mig. Tror dock att det var nån producent som höll själva tacktalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...