Jump to content

Dödshjälp


Jacker
 Share

Recommended Posts

Det är självklart omöjligt att markera ut vad som är rätt eller fel, men om du ber om min personliga åsikt så tycker jag att en person med psykiskt lidande aldrig har rätt till dödshjälp. En man som är förlamad i hela kroppen som inom ett par år väntar en smärtsam död tycker jag har all rätt till att få välja en snabbare och behagligare väg ut.

Blir väldigt svårt att avgöra huruvida man är sjuk nog att beviljas dödshjälp. Kan se framför mig hur människor försöker framstå så sjuka som möjligt, likt försäkringsbedrägeri, bara för att få dö.

det borde inte vara läkare som utför eutanasin, utan istället någon form av specialutbildade "eutanatiker".

Bissart yrkesval, undrar vilka som skulle söka sig till en "bödelsutbildning".

-----

En annan intressant fråga man kan ställa sig är hur en eventuell eutanasiklinik skulle finansieras, via skattemedel eller avgifter från patienterna? Vad tycker ni?

Personligen skulle jag vilja se verksamheten skattebetald just eftersom jag tycker det är en rättighet, och ska därför vara tillgänglig för alla, oavsett förmögenhet. Dessutom vore det väldigt tragiskt att se en person samla ihop sina sista slantar bara för att få dö en värdig död. Dock ligger det väl knappast i en stats främsta intressen att lägga pengar på att döda sina egna invånare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

abort är ju tillåtet och det är i mina ögon ett mycket kontroversiellare område än eutanasi, så varför inte? .

Hur kan du tycka att abort är kontroversiellt?? Jag är chockad. Att tvinga en kvinna föda barn är bland det mest könsdiskriminerande man kan göra enligt mig, jag ser INGA argument varför det inte skulle vara tillåtet och jag avskyr personerna som förespråkar abortförbud. Kristna usa-högern, påven, talibaner mfl.

Dödshjälp tycker jag ska få finnas men självklart extremt reglerat. En domstol eller motsv. borde avgöra om personen är i sina sinnes fulla bruk att ta beslutet.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir väldigt svårt att avgöra huruvida man är sjuk nog att beviljas dödshjälp. Kan se framför mig hur människor försöker framstå så sjuka som möjligt, likt försäkringsbedrägeri, bara för att få dö.

Det kommer självklart vara ett problem. Man får bara se till att ha så utförliga undersökningar som möjligt; jag tror även att det är enklare att lura ett försäkringsföretag än en läkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bissart yrkesval, undrar vilka som skulle söka sig till en "bödelsutbildning".

Inte bisarrare yrkesval än exempelvis liksanerare, obduktionstekniker, gynekolog, våldtäktsman, elektriker och slaktare imo.

Hur kan du tycka att abort är kontroversiellt?? Jag är chockad. Att tvinga en kvinna föda barn är bland det mest könsdiskriminerande man kan göra enligt mig, jag ser INGA argument varför det inte skulle vara tillåtet och jag avskyr personerna som förespråkar abortförbud. Kristna usa-högern, påven, talibaner mfl.

Well, jag säger inte att abort ska vara helt olagligt men det borde införas vissa restriktioner (t.ex. att det måste ske i ett mycket tidigt skede av graviditeten) eftersom jag tycker att det är ganska "diskriminerande" att man dödar folk utan att de har något att säga till om saken. Värst av allt är att många idag ser för lättvindigt och enkelt på själva ingreppet och det är en skrämmande och beklaglig utveckling. Är det den ofödda människans fel att mor och far inte klarar av att kontrollera sitt könsumgänge?

"I've noticed that everybody that is for abortion has already been born. "

-Ronald Reagan

edit: Sorry för ot.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket svår fråga. Skulle det finnas så är det i alla fall viktigt att det uteslutande bygger på egen fri vilja (och där kommer ju problemet igen, hur pass tillförlitlig är den egna viljan?) Det är viktigt att inte ett samhälle börjar utnyttja ett sådant system för att bli av med kostsamma sjukliga personer, det låter ju väldigt cyniskt, men man vet ju aldrig vad som händer om något eskalerar.

Tror inte jag själv skulle våga utsätta mig för dödshjälp, men det är ju lätt att säga nu när man sitter här frisk som en nötkärna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller nazist!

Nej, men... Elektriker? Och är inte den där jämförelsen det där argumentationsfelet du propagerade mot i Zoofilidebatten?

Brukar inkludera elektriker och våldtäktsmän när jag räknar upp yrken och samhällsgrupper...

ex:http://www.gtasajten.com/forum/index.php?a...amp;pid=1047291

och: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?a...amp;pid=1045989

Du menar det där med att bara för att A är tillåtet betyder det inte att B ska vara tillåtet? Nu handlade ju diskussionen inte om vad som är tillåtet/förbjudet utan om vilka yrken som betraktas som bissarra. Eller är du av åsikten att man borde förbjuda utbildning av "eutanatiker" om dödshjälp infördes? Jag skulle för övrigt mycket väl kunna tänka mig att arbeta som eutanatiker, dock skulle en dylik profession med stor sannolikhet innebära att man besitter en insikt i naturvetenskaperna, en insikt som jag desvärre inte är motiverad att införskaffa.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar inkludera elektriker och våldtäktsmän när jag räknar upp yrken och samhällsgrupper...

ex:http://www.gtasajten.com/forum/index.php?a...amp;pid=1047291

och: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?a...amp;pid=1045989

Aight, då är jag med på den.

Du menar det där med att bara för att A är tillåtet betyder det inte att B ska vara tillåtet? Nu handlade ju diskussionen inte om vad som är tillåtet/förbjudet utan om vilka yrken som betraktas som bissarra.

Ja, precis, vad var det det kallades nu igen? Och gäller det endast när man argumenterar om saker som ska vara tillåtna/otillåtna?

Eller är du av åsikten att man borde förbjuda utbildning av "eutanatiker" om dödshjälp infördes? Jag skulle för övrigt mycket väl kunna tänka mig att arbeta som eutanatiker, dock skulle en dylik profession med stor sannolikhet innebära att man besitter en insikt i naturvetenskaperna, en insikt som jag desvärre inte är motiverad att införskaffa.

Nej, verkligen inte - om man nu tillät och propagerade för aktiv dödshjälp som en del av sjukvården tycker jag såklart att man borde utbilda läkare inom eutanasi. Men frågan är vilka områden de skulle utbildas inom (bortsett från läkar-skills, psykiatri, och sådana grundläggande saker man tycker att en bödel ska kunna) - olika sätt att snabbt och smärtfritt 'offa' människor? Möjligheten att se ett pokerfejs för att sålla de som faktiskt förtjänar att dö från de som inte gör det? Förmågan att fatta rätt etiska beslut för vilka som klassificeras till dödshjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir väldigt svårt att avgöra huruvida man är sjuk nog att beviljas dödshjälp. Kan se framför mig hur människor försöker framstå så sjuka som möjligt, likt försäkringsbedrägeri, bara för att få dö.

Bissart yrkesval, undrar vilka som skulle söka sig till en "bödelsutbildning".

-----

En annan intressant fråga man kan ställa sig är hur en eventuell eutanasiklinik skulle finansieras, via skattemedel eller avgifter från patienterna? Vad tycker ni?

Personligen skulle jag vilja se verksamheten skattebetald just eftersom jag tycker det är en rättighet, och ska därför vara tillgänglig för alla, oavsett förmögenhet. Dessutom vore det väldigt tragiskt att se en person samla ihop sina sista slantar bara för att få dö en värdig död. Dock ligger det väl knappast i en stats främsta intressen att lägga pengar på att döda sina egna invånare.

Att avgöra ifall någon är sjuk nog för att kunna beviljas dödshjälp borde ske med någon form av en domstol, som Dude sa. Det låter rättvist, så länge man alltid har en stabil grund att gå efter. Jag tycker att man i slutskedet av Aids, lungcancer eller liknande sjukdomar som med största sannolikhet leder till en annars smärtsam död, borde beviljas aktiv dödshjälp. Sen vet jag inte om en eutanasklinik borde finansieras av staten. Läkarna som utför arbetet borde kunna öppna egna kliniker som ligger under uppsyn av staten så att allting blir så rättvist och underlättande för patienten som möjligt. Det är mina fem cent.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bisarrare yrkesval än exempelvis liksanerare, obduktionstekniker, gynekolog, våldtäktsman, elektriker och slaktare imo.

Well, jag säger inte att abort ska vara helt olagligt men det borde införas vissa restriktioner (t.ex. att det måste ske i ett mycket tidigt skede av graviditeten) eftersom jag tycker att det är ganska "diskriminerande" att man dödar folk utan att de har något att säga till om saken. Värst av allt är att många idag ser för lättvindigt och enkelt på själva ingreppet och det är en skrämmande och beklaglig utveckling. Är det den ofödda människans fel att mor och far inte klarar av att kontrollera sitt könsumgänge?

"I've noticed that everybody that is for abortion has already been born. "

-Ronald Reagan

edit: Sorry för ot.

I konservativas ögon existerar inget annat än den perfekta kärnfamiljen...

Jag kan räkna upp massvis med livssituationer där ett oönskat barn skulle bli till, och konsekvenserna för detta. Inte bara att det kan förändra (förstöra?) kvinnors liv, det födda barnet riskerar att få en riktigt taskig uppväxt. Jordens klimat mår heller inte bättre av fler födda barn, så man gör inte direkt världen en tjänst.

Resultatet av att förbjuda abort är att folk gör abort ändå, olagligt och osäkert.

För mig är ett embryo/foster lika heligt som de kopiösa mängder spermier och ägg som tillverkas varje dag i våra kön. Personligen drar jag gränsen precis när barnet har fötts och börjat interagera med andra levande människor, börjat skapa ett avtryck i världen. Att döda barnet då är mord, innan är det bara en klump med kroppsceller...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...