Jump to content

Dödshjälp


Jacker
 Share

Recommended Posts

Jag såg precis det här inslaget på Liveleak. Kliniken i fråga har varit med även i svensk media och fenomenet är inget nytt, men vad är eran syn på det?

Det är egentligen ganska simpelt; man gör ett val där man stannar sitt liv. Men den bakomliggande döden som är ett djupt, oförstått och skrämmande fenomen skapar en mycket större kontrovers, och jag tror det är där den etiska diskussionen har sina rötter. Lider man av en obotlig sjukdom eller mental motsvarighet så anser jag att man har rätten att bestämma över sin egen kropp. Andras känslor över döden ska inte styra dina rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg precis det här inslaget på Liveleak. Kliniken i fråga har varit med även i svensk media och fenomenet är inget nytt, men vad är eran syn på det?

Det är egentligen ganska simpelt; man gör ett val där man stannar sitt liv. Men den bakomliggande döden som är ett djupt, oförstått och skrämmande fenomen skapar en mycket större kontrovers, och jag tror det är där den etiska diskussionen har sina rötter. Lider man av en obotlig sjukdom eller mental motsvarighet så anser jag att man har rätten att bestämma över sin egen kropp. Andras känslor över döden ska inte styra dina rättigheter.

Jag håller med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller absolut med. Det är ens egen kropp, och ens eget liv. Känner man att man har gjort sitt här och att man är redo för att lämna allting, så ska man få göra det. Att en person med en dödlig sjukdom som utan dödshjälpen hade gått en väldigt smärtsam och långsam död tillmötes, istället får en spruta för att sedan somna in lugnt och smärtfritt för alltid säger det mesta tycker jag. Aye.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta på forumet är på samma sida när det gäller dödshjälp, även om jag är osäker över Felshoes "Känner man att man har gjort sitt här och att man är redo för att lämna allting, så ska man få göra det. "... För jag tycker absolut inte att folk som "bara" är deprimerade ska få rätt till dödshjälp; döende, förlamade osv ska däremot självklart det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta på forumet är på samma sida när det gäller dödshjälp, även om jag är osäker över Felshoes "Känner man att man har gjort sitt här och att man är redo för att lämna allting, så ska man få göra det. "... För jag tycker absolut inte att folk som "bara" är deprimerade ska få rätt till dödshjälp; döende, förlamade osv ska däremot självklart det.

Nej, absolut inte, jag formulerade mig nog lite dåligt. Vem som helst ska självklart inte få begära dödshjälp. De jag egentligen syftar på är personer som har en obotlig sjukdom, eller gamla personer som känner att de är nöjda, typ. Jag håller med dig till 100% angående personer som "bara" är deprimerade. Förlåt för tjaskig formulering!

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg precis det här inslaget på Liveleak. Kliniken i fråga har varit med även i svensk media och fenomenet är inget nytt, men vad är eran syn på det?

Det är egentligen ganska simpelt; man gör ett val där man stannar sitt liv. Men den bakomliggande döden som är ett djupt, oförstått och skrämmande fenomen skapar en mycket större kontrovers, och jag tror det är där den etiska diskussionen har sina rötter. Lider man av en obotlig sjukdom eller mental motsvarighet så anser jag att man har rätten att bestämma över sin egen kropp. Andras känslor över döden ska inte styra dina rättigheter.

Vad menar du? Ifall man är mentalt sjuk så tror då åtminstone jag att man kanske inte alltid VET vad man egentligen vill. Sjukdomen kan bestämma åt dig, om du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, absolut inte, ja formulerade mig nog lite dåligt. Vem som helst ska självklart inte få begära dödshjälp. De jag egentligen syftar på är personer som har en obotlig sjukdom, eller gamla personer som känner att de är nöjda, typ. Jag håller med dig till 100% angående personer som "bara" är deprimerade. Förlåt för tjaskig formulering!

Ah okay, antog att du menade något sådant. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta på forumet är på samma sida när det gäller dödshjälp, även om jag är osäker över Felshoes "Känner man att man har gjort sitt här och att man är redo för att lämna allting, så ska man få göra det. "... För jag tycker absolut inte att folk som "bara" är deprimerade ska få rätt till dödshjälp; döende, förlamade osv ska däremot självklart det.

Nej, absolut inte, jag formulerade mig nog lite dåligt. Vem som helst ska självklart inte få begära dödshjälp. De jag egentligen syftar på är personer som har en obotlig sjukdom, eller gamla personer som känner att de är nöjda, typ. Jag håller med dig till 100% angående personer som "bara" är deprimerade. Förlåt för tjaskig formulering!

Depression räknas alltså inte som en obotlig sjukdom och om man nu skulle lida av det ska man tvingas att leva? Om man förespråkar eutanasi för att alla människor har rätt till att avsluta sitt eget liv så har man väl samma rätt att dö oavsett om man lider av cancer, depression eller förkylning? Hur skulle man annars avgöra vilka som beviljas hjälp, de som är fysiskt okapabla att ta sitt eget liv eller de som varit sjuka en viss tid? Ska man tvingas genomgå en utredning innan man beviljas dödshjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Depression räknas alltså inte som en obotlig sjukdom och om man nu skulle lida av det ska man tvingas att leva? Om man förespråkar eutanasi för att alla människor har rätt till att avsluta sitt eget liv så har man väl samma rätt att dö oavsett om man lider av cancer, depression eller förkylning? Hur skulle man annars avgöra vilka som beviljas hjälp, de som är fysiskt okapabla att ta sitt eget liv eller de som varit sjuka en viss tid? Ska man tvingas genomgå en utredning innan man beviljas dödshjälp?

Det är väl där kruxet ligger för att jag ska kunna säga "Ja, klart vi ska ha dödshjälp!". Jag kan tycka att det är en fin tanke, och om jag låg i ett äggskalsfärgat, kallt sjukrum där jag inte kunde kontrollera mina kroppvätskor, där jag var i ständig smärta och jag lev av en obotlig, dödlig sjukdom med några månader kvar att leva, vet jag inte om jag skulle vilja levförlänga döden tills den kommer 'av sig självt'. Det låter knappast som ett värdigt slutskede av mitt liv, eller av någons liv.

Men att avsluta sitt liv ska inte vara en lätt grej att göra, och det är allt annat än en en oproblematisk fråga, som Gta3 Freak (Grattis till debatteringssilvret btw, du förtjänade det!) vältaligt påpekar. Och... äsch, jag inte vet i vilket läger jag står i eutanasifrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så människor som aldrig lyckas bli av med sin depression inbillar sig?

Bara för att det finns vissa som aldrig blir av med sin depression så betyder det inte att detta är applicerbart för alla, man kan aldrig säga att en depression är helt obotlig på samma sätt som om någon knäcker sönder sin förlängda ryggmärg. Dessutom finns det medicin för att hjälpa folk lindra sin depression, men det finns ingen medicin som kan hjälpa de förlamade att röra sig lite.

Du kan inte jämföra en psykisk sjukdom med en fysisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att det finns vissa som aldrig blir av med sin depression så betyder det inte att detta är applicerbart för alla, man kan aldrig säga att en depression är helt obotlig på samma sätt som om någon knäcker sönder sin förlängda ryggmärg. Dessutom finns det medicin för att hjälpa folk lindra sin depression, men det finns ingen medicin som kan hjälpa de förlamade att röra sig lite.

Du kan inte jämföra en psykisk sjukdom med en fysisk.

Det finns människor som SSRI/SNRI inte har någon effekt på och som inte blir bättre av ECT. Så låt att anta att det finns personer som lever med en depression som inte går att lindra, har de, och alla människor som inte vill leva längre, rätt att ta sitt eget liv? Och i så fall, är man inte berättigad att få hjälp att göra det om man inte skulle klara av det, eller är det bara personer i så pass dålig fysisk form att de omöjligen kan göra det själva som kan få denna hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns människor som SSRI/SNRI inte har någon effekt på och som inte blir bättre av ECT. Så låt att anta att det finns personer som lever med en depression som inte går att lindra, har de, och alla människor som inte vill leva längre, rätt att ta sitt eget liv? Och i så fall, är man inte berättigad att få hjälp att göra det om man inte skulle klara av det, eller är det bara personer i så pass dålig fysisk form att de omöjligen kan göra det själva som kan få denna hjälp?

Jag bara fliker in:

SSRI - Selektiva serotoninåterupptagshämmare - antidepressiva läkemedel

SNRI - Antidepressiva likaså.

ECT - electroconvulsive therapy, en psykiatrisk behandlingsmetod vid depression

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det ska finnas möjligheter till dödshjälp; abort är ju tillåtet och det är i mina ögon ett mycket kontroversiellare område än eutanasi, så varför inte? Dödshjälpen ska givetvis tyglas av vissa restriktioner; till exempel bör det ingå en obligatorisk väntetid på ca 6 månader från det att man begär dödshjälp till det att den utdelas och det borde inte vara läkare som utför eutanasin, utan istället någon form av specialutbildade "eutanatiker". Jag tycker inte att allvarlig sjukdom ska vara ett krav för att få dödshjälp, utan motiven ska vara upp till individen att bestämma om; däremot bör några psykiaterbesök samt en sinnesundersökning ingå i processen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns människor som SSRI/SNRI inte har någon effekt på och som inte blir bättre av ECT. Så låt att anta att det finns personer som lever med en depression som inte går att lindra, har de, och alla människor som inte vill leva längre, rätt att ta sitt eget liv? Och i så fall, är man inte berättigad att få hjälp att göra det om man inte skulle klara av det, eller är det bara personer i så pass dålig fysisk form att de omöjligen kan göra det själva som kan få denna hjälp?

Det är självklart omöjligt att markera ut vad som är rätt eller fel, men om du ber om min personliga åsikt så tycker jag att en person med psykiskt lidande aldrig har rätt till dödshjälp. En man som är förlamad i hela kroppen som inom ett par år väntar en smärtsam död tycker jag har all rätt till att få välja en snabbare och behagligare väg ut.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...