Jump to content

Musik från 90-talet


Siana
 Share

Recommended Posts

På senaste tiden har jag fått ryck och börjat lyssna på musik som var populär i slutet av 90-talet. Denna sorts musik var främst dance-musik såsom Dr. Bombay, Aqua, Rednex och Eiffel 65. Är jag den enda som faktiskt var ett stort fan av dessa artister?

Här är en liten lista jag gjorde på Spotify som jag även postade i Spotify-låten:

http://open.spotify.com/user/me0w/playlist...jbnH5z6yemghRAj

Rednex finns inte med eftersom jag aldrig tyckte att de var något speciellt.

---

Vad jag främst tyckte om var helt klart Dr. Bombay. Så jag bestämde mig för att luska runt lite och kolla vad som egentligen hände med honom!

Dr. Bombays identitet var till en början hemlig, men efter en tid framgick det att han egentligen hette Jonny Jakobsen och bodde i Malmö, och hade ett danskt medborgarskap. Innan Dr. Bombay var Jonny fattig som en kyrkråtta. Han jobbade med att riva byggnadsställningar från färdiga byggen och gick ofta på puben. Flera gånger uppträdde han med sitt band Johnny Moonshine & The Troubled Water Band. Musiken var av typen country och långt ifrån den dancemusik vi senare lärde oss känna. Här är ett exempel på en låt. Det är alltså Jonny som sjunger. Bandet försökte sig på att släppa ett album som släpptes juli 1995. Albumet blev en totalflopp.

Jonny var duktig på att imitera olika dialekter, extra duktig var han på att prata engelska med indisk brytning. Så fick någon en kväll idén att han skulle pröva att sjunga. Resultatet blev roligt och de bestämde sig för att släppa singeln Calcutta, Calcutta. Låten blev en omedelbar succé och flög upp på sommartoppen. En kort tid senare släppte Dr. Bombay, den indiske taxichauffören sitt debutalbum Rice & Curry. Med en halv miljon sålda exemplar blev albumet årets bäst säljande album i Sverige. Dr. Bombay blev känd inte bara i Sverige men hela världen.

B00002429D03LZZZZZZZ_1076905_0.jpg

Så dog det ut en aning och i ett försök att pumpa ut ännu mer pengar ur det hela, och att försöka väcka Englands intresse så skapades Dr MacDoo, Dr Bombays skottske kusin. I norden fick debutalbumet Under the Kilt en hyfsad respons, men resten av världen var iskall. Skotten blev en flopp.

Så blev det tyst om Jonny en tid och pengarna från Dr Bombay-tiden var sedan länge borta. Först runt 2005 bestämde han sig att återvända. Då MacDoo hade varit en aning frampressat av Jonnys skivbolag ville han denna gång endast göra comeback på sina egna villkor. "Om jag får göra en mexare". Resultatet blev mexikanen "Carlito". Musiken påminner om Dr Bombay och MacDoo men denna gången hade Jonny lagt till kvinnliga sångerskor i sina låtar. I Sverige fick debutalbumet Fiesta (2006) ett svalt välkommnande, men Sverige var inte det enda landet som albumet publicerades i. I Japan fick Carlito en väldigt stark respons och han toppade deras musiklistor. För första gången släppte Jonny ett andra album utan att byta nationalitet och namn. Albumet blev World Wild och utkom 2007. Samma år släpptes även albumet The Hits, ett samlingsalbum ifrån Jonnys dagar som innehöll hitlåtar från Dr Bombay och MacDoo.

1205687778_1205685888_carlitoug6_1076905_2.jpg1507269_1076905_3.jpg

Av Jonny Jakobsen ser Sverige inte mycket längre. Jag blev extremt nyfiken på att se någon bild på honom utan kostym, smink och solglasögon men det visade sig vara omöjligt. Jonny ställde aldrig upp på några intervjuer och tog heller inga bilder utan utklädsel.

Källor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr_Bombay

http://sydsvenskan.se/nojen/article110626.ece

http://www.roastinghouse.com/artists/pop/j...hine/index.html

---

Såå. Finns det någon 90-talsmusik som NI saknar, eller gör ni allt för att bara förtränga alla dessa sommarplågor? :mellow:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har också en förkärlek till musik som gjordes strax före millenieskiftet, har en fyra-fem skivor ifrån 1999 med de största hitsen och godamit, det är nog det bästa året någonsin!

Självklart diggade jag Dr. Bombay också :)

Vem glömmer väl inte Stjärna på himlen med Drömhus, Narcotic med Liquido, Unforgivable Sinner med Lene Martin, Opa Opa med Antique, When the Heartache is over med Tina Turner och en massa andra härliga hits. :P

1995-2000 var riktigt bra musikår, melodierna var lätta att komma ihåg jämfört med dagens skit.

I'm a big big girl

In a big big world

It's not a big big thing if you leave me :mellow:

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt bra skrivet, och jag minns med kärlek och värme Dr. Bombay. Jävlar vad jag älskade honom, och han var enda anledningen till att jag började kolla på Voxpop, för att få se hans roliga videos. Riktiga minnen.

Mitt största 90-tals-musik-minne är Backstreet Boys. Deras låtar lyssnar jag jämt på när jag vill väcka gamla minnen.

Låtar som As Long as You Love Me, Shape of My Heart, Larger Than Life och så vidare kommer jag alltid minnas med fröjd och glädje.

Jag är fullt övertygad att om några år kommer alla denna "90-tals-smörja" bli kultförklarad och hyllad, så som vi hyllar 60, 70 och 80-tals musiken idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda i den där listan som är kvalité är Aqua imo, det fanns mycket bättre musik på 90-talet: Oasis, Suede, Blur, Pulp, The Offspring...

På dålig musik från den tiden men som satt sig är ju annars Hanson Brothers - Mmmbop, Backstreet Boys, Nsync, Five och Spice Girls.

Spice Girls är iofs också kvalle.

@ Weener: jag tvivlar på det sista du skrev där. Om man hör när mina föräldrar ska vara nostalgiska och sätter på gamla progg-låtar eller hitsen de dansade till när de var små så är det ju fortfarande lika dåligt. Nostalgi och kult visst, men fortfarande samma smörja.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, allt det här inom Dr. Bombay-kategorin är ju liksom musik man bär med sig, men det är ingenting som jag lyssnar på, i alla fall inte av mig själv. Kan inte direkt säga att jag saknar det. Hellre eurodisco från början av decenniet än plojen som kom senare om man nu ska vara nostalgisk över musik man själv upplevt i barndomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att slutet av 90-talet var en period då metal var som sämst. Exempelvis var Nu-Metal väldigt stort, symfonisk Power Metal med falsett sång likaså. Många gamla godingar spelade in deras hittills sämsta studio material t.ex. ReLoad (Metallica), Risk (Megadeth), Virtual XI (Maiden), Jugulator (Judas Priest).

En del ljusglimtar fanns dock. En gyllene period för både Melodeath och Alternative Metal (Inte Nu-Metal). Och så förståtts Pantera.

Kan också tillägga att jag aldrig hört någon värre musik än Dr Bombay och Aqua. Nä, tacka vet jag Pop/Synth musik från 80-talet, det var grejer de.. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, tacka vet jag Pop/Synth musik från 80-talet, det var grejer de.. :mellow:

Ja får man välja fritt så är inte 90-tal första valet, men nu handlade tråden om den musiken. Konstigt egentligen hur man sitter och nöter på andra generationers musik, 60-70-80-tal medan musiken man själv växte upp med inte känns lika intressant, även om det givetvis finns en hel del guldkorn från 90-tal och 2000-tal också!

Btw Räven, tror Rollergirl kom precis år 2000. Hon är i alla fall med på ett blandband jag har med inspelad topp 40-radio från den perioden...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...