Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Skulle på sjukhuset för att få körkortstillståndet påskrivet (ni som har bra minne minns att jag opererat ögonen två gånger, behövde några svar om operationen osv..) men det slutade med att min näthinna tydligen har lossnat på mitt andra öga nu. Det bra ögat. Dom tyckte att jag skulle vänta med intensivkurs till efter operationen, och ville inte skriva på för nåt tillstånd.

Nej tänkte jag, efter operationen så blir det droppar, återbesök varje vecka och ett halvårs väntan på att det ska läka och synen ska komma tillbaka. Så jag var till en optiker idag, fick tillståndet påskrivet (dom kan inte kolla in i ögat och se om näthinnan sitter fast eller inte) och nu ska jag ta körkortet innan jag opererar mig. Har hellre körkort och körförbud än körförbud och körkortsförbud..

Skräpögon!

Aw, tycker synd om dig som måste gå igenom all den där skiten igen. :/

Men.. Vad tror du att ögonläkarna kommer säga när du har opererat och läkt klart och de säger att de kan skriva på ditt körkortstillstånd och du svarar att du fick det påskrivet hos en optiker istället innan operationen?

Jag förstår ju självklart att du inte vill vänta och är ivrig att få ta ditt körkort. Men tänkte bara höra om du funderat så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej, då vet jag. :)

Är du säker på att det där verkligen fungerar på snö då? För i filmen så är bakdäcken låsta men förarna har fortfarande kontroll på bilen och glider i sidled. Den enda gången jag testade att hålla bakdäcken låsta och försöka glida i sidled eller räta upp bilen så fortsatte bilen bara att snurra.

Men det kanske bara var jag som hade fel teknik på gaspedalen. Jag får ut och öva helt enkelt! :D

Ja, alltså, jag tror ju knappast att det är enkelt :rolleyes: Övning ger färdighet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute med bilen en sväng nyss, först vanlig körning in till stan. Jävlar vad det snöade, och massor av snö på vägarna så man fick snigla sig fram för man hade noll fäste nästan hela tiden.

Sedan avrundade jag och polaren med att drifta lite på parkeringar, han filmade in en eller två av mina drifter jag gjorde. Kan slänga upp dem här om det finns intresse. :D

Sedan gjorde jag en donut, med framhjulsdrift. Känn på den ni. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig vågat använda handbromsen eftersom jag vet vad mina föräldrar skulle tycka om den saken.:D

Hur är det egentligen, är det stor risk att man har sönder något om man "rycker i kryckan"?

Hanbromsen/Parkeringsbromsen beroende på vad för slags broms är oftast..hm, ät inte helt säker på detta men skulle tro att det är en mekanisk broms till bakhjulen. Dvs, det som skulle kunna gå sönder om du drar tillräckligt hårt är väl vajern till själva bromsoket.

Och eftersom parkeringsbromsen bara bromsar bakhjulen så ska det gå att gasa medans man Rycker kryckan!

Btw, tiden går, 22 dagar till körkort! :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sladdade för första gången idag med våran S10:a.

P241209_12370001converted_1146957_0.jpg

Gudomligt kul! V6:a med en boatload med vridmoment, askul! :mf_doof:

Åkte till våran lokala bilprovning (som var stängd för tillfället ;) ) och hasade omkring lite. Sedan byter farsan och jag plats, han sladdar ett var runt bilprovningsbyggnaden och så rullar polisen in. Vi drog ruskigt snabbt på oss bältena och körde ner fönstret. Det var lugnt dock, dom kollade bara läget, vi förklarade att vi bara var ute och lekte. Det var ok med dom, dom sa bara att vi skulle ta det lite lugnt och inte damma in i besiktningsbyggnaden så åkte dom sen. Riktigt nice var det! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sladdade för första gången idag med våran S10:a.

P241209_12370001converted_1146957_0.jpg

Gudomligt kul! V6:a med en boatload med vridmoment, askul! :mf_doof:

Åkte till våran lokala bilprovning (som var stängd för tillfället ;) ) och hasade omkring lite. Sedan byter farsan och jag plats, han sladdar ett var runt bilprovningsbyggnaden och så rullar polisen in. Vi drog ruskigt snabbt på oss bältena och körde ner fönstret. Det var lugnt dock, dom kollade bara läget, vi förklarade att vi bara var ute och lekte. Det var ok med dom, dom sa bara att vi skulle ta det lite lugnt och inte damma in i besiktningsbyggnaden så åkte dom sen. Riktigt nice var det! :(

Att polisen skulle kunna bötfälla er var anledning nog att dra på sig bältet, men inte att risken att "damma in i bilprovningsbyggnaden" fanns?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Sladdade för första gången idag med våran S10:a.

Gudomligt kul! V6:a med en boatload med vridmoment, askul! :P

Åkte till våran lokala bilprovning (som var stängd för tillfället :P ) och hasade omkring lite. Sedan byter farsan och jag plats, han sladdar ett var runt bilprovningsbyggnaden och så rullar polisen in. Vi drog ruskigt snabbt på oss bältena och körde ner fönstret. Det var lugnt dock, dom kollade bara läget, vi förklarade att vi bara var ute och lekte. Det var ok med dom, dom sa bara att vi skulle ta det lite lugnt och inte damma in i besiktningsbyggnaden så åkte dom sen. Riktigt nice var det! :D

seriöst, bälte ska man alltid ha. inte för att man ska slippa böter, utan att man ska slippa få såna extrema skador.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

seriöst, bälte ska man alltid ha. inte för att man ska slippa böter, utan att man ska slippa få såna extrema skador.

Jo i know, har blivit skitslarvig med bälte. Förmodligen för att jag har åkt väldigt mycket Amazon under året, och i den är det inte lag på att man måste ha bälte, så det är nog därför jag slarvat. Har nästan alltid när jag kör, men när jag är passagerare slarvar jag som fan. :D

Oh btw, jag bjuder på denna högst intressanta video.

Vad löjligt osäker man blir på att backa när man har en mobil i handen. :P

Redigerad av Illousion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska tuta iväg och kolla på en bil ikväll!

Honda Accord -90

Köpte du? :D

--

Åhhh :naughty:

Found this on craigslist and fell in love immediately.

th_100_4242_1149786_0.jpgth_100_4243_1149786_1.jpgth_100_4245_1149786_2.jpg

I'd so love to fix the little rust on the rear fender, get a chromed rear bumper, a new (original) grille. Paint all of the rims like the front one, get four new tires with white stripe, like the front tires. Get all new chrome and fix the interior to mint condition. Wouldn't even touch the paint job, kind of like the "used" look of it. Tune up the engine, this particular one has an original V8. If i only wasn't stuck in Sweden. :D

Hade varit så najs, nästan ingen annan som har en 69:a Valiant heller. Speciellt ovanlig med V8:a som orginal. Damn! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du? :naughty:

Nej! :D

Var som sagt iväg och kollade på den. Otroligt skön bil att köra, lagomt stor, välskött osv. Det enda problemet var att det var olja på/under/över bromsvätskebehållaren (?, fortfarande osäker. Var något som hade med bromsservon att göra iaf). Så jag sa att jag skulle höra av mig dagen efter. Var på jobbet hela dagen, passade på att ringa runt till olika försäkringsbolag på rasterna och prata priser. När jag gick hem så ringde jag upp killen och skulle prata lite mer om det där med oljan och diskutera priset (och hade planerat att köpa den).

Visade sig att strax efter att jag åkt när jag kollat på den så kom en kille och köpte den direkt. :D

Well, det kommer fler bilar! =)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag äntligen tillbaka från morsan. Givetvis prickar man in en köldknäpp igen som förra året.

Efter 5 dagars dvala i 25-30 minusgrader förvandlades bilen till en isbox:

post-343-1263169495_thumb.jpg

Enda livstecknet när jag vred om nyckeln iförrgår var några suckar från startmotorn. Fick köra på motorvärmaren några timmar, dagen efter upptäcker jag att luften gott ur båda bakdäck, och det var en jävla tur att jag såg innan jag åkte! Sen visar det sig att farsan satt på något skitdäck på höger bak så man får en ofrivillig rallyvändning på en isig grusväg, tur att man bara körde i 30. Känner också nån konstig rökdoft, men tänker inte på det förren på vägen ner då jag ser sporadiska rökmoln komma från ratten. Det har alltså blivit någon kortslutning (is som smält och blivit vatten i kablarna kanske?) i blinkersspaken, men tja bilen rullade på så jag körde vidare, tillslut gav blinkersen upp och därmed slutade det elektrorök-dofta. Mer skit att laga. Japp, så skoj kan man ha det med gamla bilar. :lol:

Sen när man kommer med packning från garaget glömmer man givetvis vantarna i bilen, tappar en påse med fucking ostbollar hela tiden, och så rev jag ett sår i fingret på brevlådan när ja kolla posten. How could this happen to meeee? i made my mistakes i'm sick of this life... lalala..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, vilket äventyr! :unsure:

Är 900:an rostfri?

--

Fyra av fyra vinterdäck sitter nu på Amazonen, fast den ska stå undangömd i garage tills snön töat bort. Right on time! :P

Min pappa har en gammal Saab 900 Årsmodell 1980...Den är nylackad och fin ingen rost här inte... :D Mamma & hennes kille har en Ford Mondeo ihop och en gammal Opel Kadett 1976...Det blir antagligen den jag övningskör med nästa år... :lol:

Det var ingen för 7 år sedan i alla fall privateeye-private-eye-detective-sherlock-smiley-emoticon-000745-medium_1150142_0.gif

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...