Jump to content

Spelet LittleBigPlanet indraget av religiösa skäl


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Allah be with you!

Eller nej, inte om du tänkt spela Little Big Planet, Sonys monstertitel till PS3 som just blivit indraget på grund av att en av bakgrundslåtarna innehöll strofer från Koranen. Låten finns att höra på MySpace (låt: Tapha Niang) och kommer alltså inte att inkluderas i spelets soundtrack. Enligt QuickJump, eller QJ.net, en stor spelsida jag regelbundet besöker, var det en betatestare som upptäckte låtens sångtext och rapporterade till spelutvecklarna att det kan uppfattas som stötande. Spelet handlar om Sackboy, en liten tygdocka som ska bygga hemmagjorda konstruktioner för att genom pussel och knep komma till slutet av banan, klara av ett givet uppdrag eller bara leka med kompisar online.

250px-LittleBigPlanetOfficialUKBoxArt_1055484_0.png

Min reaktion är...

VAD I HELVETE?!?!?!? Titta på framsidan (och gärna screens också) och säg mig, verkar det här som ett stötande spel?

Jag skiter fullständigt i att spelet fördröjs en vecka, jag är inte hypad på spelet alls. Men att man nu ska ta som standard att behöva ta bort ALL hänvisning till Islam, Allah, muslimer och förmodligen religion över huvud taget en vacker dag, vad är syftet? Vad är grunden? Jag tycker det är obegripligt att en så harmlös sång (någon som kan språket får hemskt gärna översätta sången) kan uppfattas som stötande nog för att en miljarddollarstitel ska dras in. Om något borde väl muslimer vara GLADA över att deras budskap sprids till ett tiotal miljoner spelare världen över, även de i andra religioner, eller såna som inte har någon religion alls?

Att Lars Vilks teckningar uppfattades som stötande kan jag förstå, även om jag tycker reaktionerna var jävligt löjliga och visade den extrema brist på självdistans som verkar finnas hos, ja, åtminstone en del av världens muslimer. Men att ett spel som kommer ge MILJONER spelare och därmed mottagare av Koranens budskap ska dras in bara för ATT det innehåller saker från Koranen, det är urbota idiotiskt, motsägelsefullt och ännu ett störande moment i relationerna mellan västvärlden och mellanöstern. Hur tänker man där? Hur tänker man som muslim i fall som detta? Är du muslim är jag väldigt nyfiken på om du är positiv till beslutet? Hur tänker Sony? Hur tänker väst? Tänker NÅGON över huvud taget?

Diskutera! Ska all media numera censureras fullständigt från inte bara religiösa budskap och åsikter, utan även religion över huvud taget?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tänka mig att en del extremist-muslimer (t ex den gamer som drog upp det här) rasar över att Koranens heliga budskap mixas med någon... icke-islamsk låt. Synd bara att det får alla andra muslimer som inte har några problem med det att se dåliga ut. Men liksom, Sony är ett gigantiskt företag, och har inte råd att stöta sig med stora folkgrupper.

While playing your latest game, "LittleBigPlanet" in the first level of the third world in the game (titled "Swinging Safari"), I have noticed something strange in the lyrics of the music track of the level. When I listened carefully, I was surprised to hear some very familiar Arabic words from the Quran. You can listen to part of the track here:

The words are:

1- In the 18th second: ("kollo nafsin tha'iqatol mawt," literally: 'Every soul shall have the taste of death').

2- Almost immediately after, in the 27th second: ("kollo man alaiha fan," literally: 'All that is on earth will perish').

I asked many of my friends online and offline and they heard the exact same thing that I heard easily when I played that part of the track. Certain Arabic hardcore gaming forums are already discussing this, so we decided to take action by emailing you before this spreads to mainstream attention.

We Muslims consider the mixing of music and words from our Holy Quran deeply offending. We hope you would remove that track from the game immediately via an online patch, and make sure that all future shipments of the game disk do not contain it.

Detta tycker jag var klokt, och jag håller bara med honom.

Ahmed M. Rehab, the executive director of the Council on American-Islamic Relations (CAIR-Chicago), wrote me in an e-mail:

I fished out the song on the internet and heard it. I have no problem with it. I am a fan of Muslim West African music and art. I would have a problem if someone were to sing the lyrics of the Qur'an to some kind of tune, but this was a tasteful citation of a few words from the Qur'an -- not entire verses -- that were chanted in typical West African fashion, not sung to a melody, granted there was music in the background.

Personally, I find the song to be beautiful and touching. But I respect the views of those who have taken offense and I appreciate that Sony has as well. To be fair, I believe Sony is under no obligation to recall the game given that the song was not of their own making, but that of a devout Muslim who allowed them to use it. However, I think they made an admirable decision to respect the sensitivities of their customers who were offended, which is a wise decision from both a marketing and community relations perspective.

He added:

Keep in mind though, I reckon there is a huge market for Sony's games in Indonesia, Malaysia, Southwest Asia and the Middle East. It just may be that Sony is at the end of the day concerned about its bottom line, not so much sensitivities.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att många muslimer utanför den materiella världen kan bli lite arga över att höra deras budskap mixas in i någonting som är ute efter dra in pengar och göra folk rika. Jag tror också att det kan bli problem speciellt för att det är en amerikansk produkt.

Hur som helst så är det lite tråkigt, ser fram emot att skaffa spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att många muslimer utanför den materiella världen kan bli lite arga över att höra deras budskap mixas in i någonting som är ute efter dra in pengar och göra folk rika. Jag tror också att det kan bli problem speciellt för att det är en amerikansk produkt.

Hur som helst så är det lite tråkigt, ser fram emot att skaffa spelet.

Ja, för att sprida Allahs ord genom terroristattacker är väl det mycket bättre sättet att få folk att joina? Varför inte sprida budskapet genom älskvärda ting såsom ett gulligt familjespel? IMO verkar det som en optimal reklammöjlighet för Islam, men återigen har man lyckats få min islamrespektmätare på noll igen. Visst, det är verkligen att dra alla över en kam, det medger jag, men det är sällan man hör några så här dumma "jag-är-förolämpad"-aktioner från nån annan religion.

Och btw, som jag sa på QJ:

"Don't call me a racist, I just hate stupid people regardless of their religion. Oh, what a pun. Everyone that IS religious is stupid, for reasons like this one."

Men vafan, kan dom inte ta bort låten då?

Finns väll inget annat i spelet som är stötande?

Längtat lite efter det här spelet. Plus att det skulle hjäpla sonys framgång också.

Skit!

Det kommer fortfarande släppas, men det försenades. Inte med mycket, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi städa upp allt skit, gå på led och dricka sprit, sjunga kampsånger i kör.

Köra upp Koranen långt upp i analen på dom som våldtar och förstör.

Vi ska sätta dom i bur och behandla dom som djur för det är just precis vad dom är.

Med geväret i min hand ska jag göra vad jag kan för nationen som jag håller kär.

sveriges-flagga_1055545_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är som Aftonbladet, utan att läsa det mesta av innehållet fick du det att låta som att spelet inte skulle släppas alls. ^_^

Well, jag skrev att det skulle släppas lite senare men jag var väl inte tillräckligt tydlig. :ermm:

Du är helt fel ute. Absolut inte det jag talar om. Det jag menar är att vad får man göra och inte göra? Vad ska censureras och vad ska man låta vara som det är? Det är som Mohammedbilderna igen, fast grymt mycket fånigare. Har ingenting att göra med rasism, det har att göra med PK-attityden som nu spritt sig till och med till spelindustrin.

Åh nej.

Du kanske missade resten av min post. Jag tycker alla religioner är dumma i huvudet, för att ta det väldigt, väldigt, väldigt korthugget och osvävande. Men oavsett vad jag, du eller andra tycker om islam är det sällan man hör såhär fåniga saker från till exempel buddhismen. Det är klart, meningen du quotat är väldigt osnygg och karg men den är tagen ur sitt sammanhang, alltså får du mig att framstå som sämre än jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är helt fel ute. Absolut inte det jag talar om. Det jag menar är att vad får man göra och inte göra? Vad ska censureras och vad ska man låta vara som det är? Det är som Mohammedbilderna igen, fast grymt mycket fånigare. Har ingenting att göra med rasism, det har att göra med PK-attityden som nu spritt sig till och med till spelindustrin.

Nej nej, det där var vad JAG talar om. Upp med koranen i analen. Religion är skit, låt bli våra datorspel och döda alla araber. Typ så. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ta illa upp av Muhammedkarikatyrer, korancitat, m.m. är islams egna problem. Som Henki sa visar man bara en stor brist på självdistans genom att ta illa upp av sånahär bagateller. Länder som har demokrati, yttrandefrihet och respekterar mänskliga rättigheter har ingen som helst anledning att "importera" censur från den islamistiska delen av världen där religös fundementalism styr länderna och befolkningen, människor får genomlida omänskliga straff och man censurerar till höger och vänster.

Västvärlden är byggd på värden som humanism och yttrandefrihet, och inte kristna eller andra irrationell idéer, och det har gjort oss till världens främsta civilisation som sedan flera hundra år tillbaka legat först inom vetenskap, utbildning, juridik och mänskliga rättigheter. Islams hemländer förlorade detta lopp för över tusen år sedan då man började styra med en religös järnhand.

Kan också tillägga att jag stör mig på och inte kan förstå att muslimer protester högljutt mot sånahär skitsaker, men knappt höjer rösten mot saker som 11 september- attackerna och andra terroristattacker utförda av muslimska extremister, som verkligen drar islam i skiten!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ta illa upp av Muhammedkarikatyrer, korancitat, m.m. är islams egna problem. Som Henki sa visar man bara en stor brist på självdistans genom att ta illa upp av sånahär bagateller. Länder som har demokrati, yttrandefrihet och respekterar mänskliga rättigheter har ingen som helst anledning att "importera" censur från den islamistiska delen av världen där religös fundementalism styr länderna och befolkningen, människor får genomlida omänskliga straff och man censurerar till höger och vänster.

Västvärlden är byggd på värden som humanism och yttrandefrihet, och inte kristna eller andra irrationell idéer, och det har gjort oss till världens främsta civilisation som sedan flera hundra år tillbaka legat först inom vetenskap, utbildning, juridik och mänskliga rättigheter. Islams hemländer förlorade detta lopp för över tusen år sedan då man började styra med en religös järnhand.

Kan också tillägga att jag stör mig på och inte kan förstå att muslimer protester högljutt mot sånahär skitsaker, men knappt höjer rösten mot saker som 11 september- attackerna och andra terroristattacker utförda av muslimska extremister, som verkligen drar islam i skiten!!

Förlåt att jag bara postar bilder men din text kan sammanfattas med den här gamla godingen:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har det här egentligen något med isam att göra, eller är det så att det handlar om rädsla från ett företag som är rädd för att förlora pengar?

Det är en intressant poäng, och det är nog en hel del sanning i det du säger. Nu hittar jag märkligt nog inte artikeln trots att jag såg den i eftermiddags EDIT: :ermm: Den står ju i Axels inlägg!

Själv tror jag bara det handlar om suck-up och att man är feg nog att inte stå för sin sak. Sony själva vill bara ha pengarna och eventuellt undvika att hamna i korselden, men så värst mycket respekt handlar det nog inte om och definitivt inte om några principer. Det är de inte intresserade av.

Att ta illa upp av Muhammedkarikatyrer, korancitat, m.m. är islams egna problem. Som Henki sa visar man bara en stor brist på självdistans genom att ta illa upp av sånahär bagateller. Länder som har demokrati, yttrandefrihet och respekterar mänskliga rättigheter har ingen som helst anledning att "importera" censur från den islamistiska delen av världen där religös fundementalism styr länderna och befolkningen, människor får genomlida omänskliga straff och man censurerar till höger och vänster.

Västvärlden är byggd på värden som humanism och yttrandefrihet, och inte kristna eller andra irrationell idéer, och det har gjort oss till världens främsta civilisation som sedan flera hundra år tillbaka legat först inom vetenskap, utbildning, juridik och mänskliga rättigheter. Islams hemländer förlorade detta lopp för över tusen år sedan då man började styra med en religös järnhand.

Kan också tillägga att jag stör mig på och inte kan förstå att muslimer protester högljutt mot sånahär skitsaker, men knappt höjer rösten mot saker som 11 september- attackerna och andra terroristattacker utförda av muslimska extremister, som verkligen drar islam i skiten!!

Om man ändå hade tiden att uttrycka sig som du i såna här frågor! ^_^ Jag håller med till 100%, och för övrigt verkar det trots allt finnas lite självdistans:

Artikel @ QJ:

Making waves in the video game world is the delay of LittleBigPlanet due to the in-game music that contained words from the Qur'an. But, as is often the case with religion and politics, there's a twist to the story.

M. Zuhdi Jasser, M.D., president of the non-profit American Islamic Forum for Democracy recently spoke out against - yes, against - the delay. He had a lot of things to say about the matter, but here are the more salient points:

First and foremost, the American Islamic Forum for Democracy believes that true freedom of expression and religious freedom demands that individuals be allowed to express themselves without fear of retribution or offense.

Our U.S. Constitution and its First Amendment guarantees that freedom of expression. It is our personal belief that our faith of Islam also teaches the respect of that freedom to all.

This can be seen in the example of the Prophet Mohammed where he defended the rights of his enemies to critique him in any way even if it was offensive to his own Islamic sensibilities or respect for Koranic scripture.

Muslims cannot benefit from freedom of expression and religion and then turn around and ask that anytime their sensibilities are offended that the freedom of others be restricted.

The free market allows for expression of disfavor by simply not purchasing a game that may be offensive. But to demand that it be withdrawn is predicated on a society which gives theocrats who wish to control speech far more value than the central principle of freedom of expression upon which the very practice and freedom of religion is based.

Huvud på spik!!

Har man tid och lust finns mer att läsa.

Skönt att se att det trots allt föreligger en debatt och att man inte bara förutsätter att media ska censureras till höger och vänster utan giltiga anledningar.

It's funny coz it's true. grin_873864_0.gif

Agreed! grin_873864_0.gif

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...