Jump to content

Kan man få tag på den censurerade versionen av GTA IV i Sverige?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

"Hej, jag är 12 år och butikspersonalen vägrar sälja ett spel utan åldersgräns till mig. Detta är olagligt och kan bötläggas, kom genast hit, POLISJÄVEL!"

Det är vad han kan säga, eller egentligen bara låtsas säga i telefonen så kommer dom mycket snabbt sälja ett ex till honom.

erm, va? det var ju åldersgränsen som var problemet.

polisen har nog annat onödigt att sysselsätta sig med. och butikspersonalen vill nog inte förlora jobbet när en rödbrusig tant i sina bästa år flaxar in så ramlösan sprutar.

spelet kan man ju skaffa på annat sätt *hostblockethost*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 124
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

erm, va? det var ju åldersgränsen som var problemet.

polisen har nog annat onödigt att sysselsätta sig med. och butikspersonalen vill nog inte förlora jobbet när en rödbrusig tant i sina bästa år flaxar in så ramlösan sprutar.

spelet kan man ju skaffa på annat sätt *hostblockethost*

Men.. :confused:

Det är fortfarande inte en åldersgräns. Folk under 18 kan och får köpa spelet även om det är stämplat med 18+ symbolen. En åldersgräns är t.ex. som med folköl där man måste legitimera sig för att få köpa.

Det enda det är är en rekomendation som är framtaget för att lättare visa föräldrar att spelet inte är lämpligt för folk under 18. Om personalen vägrar sälja ett spel gör dom ett lagbrott, efterson dom inte kan neka folk till en produkt. (såvida inte dom har en anledning. t.ex. att personen har stulit i butiken tidigare eller dylikt)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte köpa det på El-giganten.

Men på PC-city gick det bra...

Det visar ju bara på hur jävla dumma människor det finns som inte äns vet vad det är dom säljer. Det är många butiker (eller rättare sagt försäljare inom företagen) som tror att det är åldersgränser, vilket är totalt felaktigt.

Det lättaste man kan göra om man kommer i den situationen är att helt enkelt be dom ringa ens förelder om dom vägrar. Detta ska självklart inte behövas, men ett muntligt intyg på att man låter sitt barn köpa spelet är oftast nog för att dom ska sälja det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA IV är inte värre än de tidigare GTA-spelen.

Jo, mest pga fysikmotorn och grafiken. Vapnen är väl samma som förr, fast mindre rentav. Jag har inte sett nån motorsåg direkt. Att huvudena försvann i en blodfontän i VC var ju förstås rätt "illa" (för föräldrar) men kollade man på nacken så såg det lika ihopsnörpt ut som ena änden av en falukorv.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tolv år. Och mina föräldrar var okej med det. Kan du inte fråga dom varför dom inte låter dig och diskutera det istället för att springa runt och leta efter en censuerad kopia.

Det är det som är problemet, dom vill inte diskutera. Jag kom just på att jag spelade spel som battlefield när jag var 7-8 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Game kör hårt med åldersgränserna. Man får itne köpa spel med 18-års gräns på Game om man inte är 18 (eller ser ut att vara det).

Sant. Jag stod helt jävla chockerad när jag inte fick köpa AC. Herregud. Sa till och med åt dom att jag fan är 18 snart och att jag kan skilja på spel och verklighet och lär inte gå ut och döda någon för jag spelar ett spel, men dom blev arga och sa ifrån. Gick tillbaka nästa dag och då var det en annan försäljare som visste vad han höll på med och sålde det till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte köpa GTA IV för mina föräldrar, det är därför jag undrar. Jag är inte så liten men jag får inte köpa

nåt GTA som är värre än vad GTA San Andreas är.

Beställ spelet och säg till dina föräldrar att det är den censurerade versionen. Sedan när du får spelet och dina föräldrar märker att det är svordommar och allting i det, så kan dom stämma butiken du köpte spelet ifrån, och på det viset blir dom rika, och då bryr dom sig inte om vad du gör, för att dom har fullt upp med att bada i champagne och satsa miljonbelopp på hästarna med högst odds. :confused:

Yeah right. Nej men seriöst. Försök bara att övertala dina föräldrar, eller importera spelet från australien där det säljs censurerat.

"Problemet" är väl att spelet egentligen är exakt lika våldsamt ändå. Man kan döda vilja man vill, på vilket sätt man vill, det är blod och allt möjligt. Det enda som jag vet är censurerat är till viss del språket. Så jag ser egentligen ingen anledning för att dina föräldrar skulle låta dig köpa den versionen. Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men.. :)

Det är fortfarande inte en åldersgräns. Folk under 18 kan och får köpa spelet även om det är stämplat med 18+ symbolen. En åldersgräns är t.ex. som med folköl där man måste legitimera sig för att få köpa.

tycker ändå det är bra när butiker säger ifrån när småungar försöker köpa våldsamma spel på egen hand.

dom borde införa ett "i vuxet sällskap" eller "målsmans intyg" via telefon eller liknande. det är ju helt ok om föräldrarna är med på det. barn är för korkade för att få bestämma själva.

så inte ungarna stänger in sig i klubbstugan med dead or alive xtreme 2 och pillar varandra på snorren :confused: närå, men ni förstår

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tycker ändå det är bra när butiker säger ifrån när småungar försöker köpa våldsamma spel på egen hand.

dom borde införa ett "i vuxet sällskap" eller "målsmans intyg" via telefon eller liknande. det är ju helt ok om föräldrarna är med på det. barn är för korkade för att få bestämma själva.

så inte ungarna stänger in sig i klubbstugan med dead or alive xtreme 2 och pillar varandra på snorren :confused: närå, men ni förstår

Nej, jag förstår inte.. Barn är inte för korkade för att bestämma själva, vill dom ha ett gta så vill dom ha ett gta och det lär inte ändras destu äldre dom blir. Och att man blir påverkad negativt av spel är en myt som folk som Jack Thompson och Kristendemokraterna hittat på för att lysa upp sina tråkiga liv.

Redigerad av .ZixX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag förstår inte.. Barn är inte för korkade för att bestämma själva, vill dom ha ett gta så vill dom ha ett gta och det lär inte ändras destu äldre dom blir. Och att man blir påverkad negativt av spel är en myt som folk som Jack Thompson och Kristendemokraterna hittat på för att lysa upp sina tråkiga liv.

Kan sorgslet meddela att det inte är en myt att man kan bli påverkad av exempelvis gta. Verkligheten är tyvärr sådan och Jack Thompson & Gänget vill stoppa alla våldsamma datorspel p.g.a att en extrem minoritet av spelare blir våldsbenägna och kan begå brott. Mitt resonemang för detta är att det inte handlar om en mogen ålder utan om människor som mentalt sätt fungerar och mår bra.

Lägg ned pengar på psykriatiskaundersökningar som kan hållas på Games för att anse om spelaren skall få köpa spelet eller ej. Serious, bara dom gör något annat.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag förstår inte.. Barn är inte för korkade för att bestämma själva, vill dom ha ett gta så vill dom ha ett gta och det lär inte ändras destu äldre dom blir. Och att man blir påverkad negativt av spel är en myt som folk som Jack Thompson och Kristendemokraterna hittat på för att lysa upp sina tråkiga liv.

1. nej, barn förstår ofta inte sitt eget bästa.

2. jo, dom kommer glömma gta. kommer så mycket nytt på spelhimlen hela tiden.

3. destu, variation på japanskans "desu"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...