Jump to content

Abort - rätt eller fel?


Jacker
 Share

Recommended Posts

1: Vid missbildningar kan det gå så långt att varken mamman eller pappan har ett val alls. Om moderns liv är i fara kommer en abort bli obligatorisk oavsätt vad hon tycker.

2. Om en pappa inte är bestämd finns det inte heller någon som kan ta beslutet och således kommer mamman själv att få bestämma hurvida hon vill göra.

Ja, R2, där har du ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 60
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

KILL IT WITH FIRE!1

Nejmen. Jag är för abort. Jag hatar barn. (w00t)

Enda kvinnliga åsikten i tråden hittills, det skulle behövas mer åsikter från kvinnor om något som så mycket har med en kvinna att göra. Det här blir lite som en undersökning i vad unga män tycker i ämnet. (w00t)

----

Själv är jag för det mesta för abort om det sker i ett tidigt skede av graviditeten. Visst dödar man något som lever och har förutsättning att bli en individ, och visst kan barnhem/fosterföräldrar vara en bra lösning men jag tycker man ska ha så bra förutsättningar så möjligt för att låta en ny individ växa upp, och två färäldrar som är beredda att ta sig an att uppfostra ett barn är väl en av de bästa? Abort är en enkel och svår lösning på samma gång. Att vissa utnyttjar våra generösa abortregler som preventivmedel är åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken finlänsk syn.. (w00t)

Det kan man lugnt säga.

De punkter jag räknade upp är egentligen villkoren för att beviljas abort i Finland. (w00t)

(Förutom det ska man ha ett utlåtande av två läkare OCH, då det gäller abort pga socioekonomiska orsaker, dessutom en utredning av hälsovårdsmyndigheterna)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Om en pappa inte är bestämd finns det inte heller någon som kan ta beslutet och således kommer mamman själv att få bestämma hurvida hon vill göra.

Så vad hindrar mamman från att låtsas att hon inte vet vem pappan är? Och hur bevisar man egentligen vem pappan är?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad hindrar mamman från att låtsas att hon inte vet vem pappan är? Och hur bevisar man egentligen vem pappan är?

Du kommer inte kunna "låtsas" att du inte vet. DNA-test är simpelt och om det finns en fader kommer han få göra ett DNA-test också, oavsätt vad han säger.

Vi tar ditt exempel med 3 alternativ till fadern. Eftersom det inte handlar om våldtäkt så kommer man fråga kvinnan vilka hon har haft sex med, för att sedan kontakta dessa tre män och ta ett DNA-prov på dom. Likaså kommer ett DNA-test att tas på fostret och tada, du har en fader.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåtet fram tills dess att det skulle överlevt utanför mamman.

Vad jag minns så gör man aldrig abort efter tredje månaden.

Jag anser att det är illa att göra en abort sent i förloppet. Kan man inte ta hand om barnet kan man bara bestämma på förhand att adoptera bort det.

Däremot har jag inget emot aborter som sådant. Om det är synd/omoralsikt att göra abort tidigt i förloppet så har jag syndat något förbannat i mitt liv. Varför? Do the math:

En man tillverkar (om jag minns rätt) 20 000 spermier varje dag. Dessa lever i tre dagar. För att INTE göra något syndigt eller omoraliskt mot dessa potentiella barn, så måste jag:

  • ligga med 20 000 kvinnor varje dag
  • Komma med en spermie varje gång
  • Se till så att vartenda spermjävel kommer in i ägget

Rimligt? Inte det minsta.

Dessutom finns det omständigheter då abort är det enda rätta. Exempelvis om "kondomen sprack"(vilket är praktiskt taget omöjligt, om man inte har burit på kondomen i plånboken jättelänge så att den utsats för stora tempvariationer), att graviditeten orsakats av våldtäkt, att modern kan dö av förlossning eller långt fortskriden graviditet eller om föräldrarna är olämpliga (unga tonåringar, gravt mentalt handikappade/störda mm).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte kunna "låtsas" att du inte vet. DNA-test är simpelt och om det finns en fader kommer han få göra ett DNA-test också, oavsätt vad han säger.

Vi tar ditt exempel med 3 alternativ till fadern. Eftersom det inte handlar om våldtäkt så kommer man fråga kvinnan vilka hon har haft sex med, för att sedan kontakta dessa tre män och ta ett DNA-prov på dom. Likaså kommer ett DNA-test att tas på fostret och tada, du har en fader.

Om det finns 0 alternativ till fadern då? Eller om inget av alternativen stämmer? Eller om hon helt enkelt inte vet faderns identitet? Det finns alldeles för många kryphål för kvinnor för att det ska fungera. Vill en kvinna göra abort har hon inga större problem med att låtsas att fadern är okänd eller inte finns.

En man tillverkar (om jag minns rätt) 20 000 spermier varje dag. Dessa lever i tre dagar. För att INTE göra något syndigt eller omoraliskt mot dessa potentiella barn, så måste jag:

  • ligga med 20 000 kvinnor varje dag
  • Komma med en spermie varje gång
  • Se till så att vartenda spermjävel kommer in i ägget

Rimligt? Inte det minsta.

En spermie är dock inte en människa eftersom den bara har 23 kromosomer och inte kan paras med individer av arten människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns 0 alternativ till fadern då? Eller om inget av alternativen stämmer? Eller om hon helt enkelt inte vet faderns identitet? Det finns alldeles för många kryphål för kvinnor för att det ska fungera. Vill en kvinna göra abort har hon inga större problem med att låtsas att fadern är okänd eller inte finns.

Om det finns 0 alternativ är det samma som en våldtäckt. Om en kvinna inte kan minnas vem hon har haft sex med så är det iofs fel på henne.

"Jag vet inte vilka jag har legat med" är något som inte håller. Såvida hon inte är en hora. Myndigheterna tar ganska lätt fram sådana uppgifter, det är bara att fråga runt så kommer man få fram vem hon har haft sex med, såvida hon inte har plockat upp någon på gatan. Ja, du hör själv hur dumt dina påståenden låter. DOES NOT COMPUTE FFS! Kryphål finns inte i den utsträckningen du tror dig veta. Det är dock kvinnan som har största ordet i en sådan fråga. Hon kan vara gift t.o.m och hålla sin gravititet hemlig. Det är inte synbart dom första veckorna, och under den tiden kan hon hinna göra en abort utan att tala om för sin man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns 0 alternativ är det samma som en våldtäckt. Om en kvinna inte kan minnas vem hon har haft sex med så är det iofs fel på henne.

"Jag vet inte vilka jag har legat med" är något som inte håller. Såvida hon inte är en hora. Myndigheterna tar ganska lätt fram sådana uppgifter, det är bara att fråga runt så kommer man få fram vem hon har haft sex med, såvida hon inte har plockat upp någon på gatan. Ja, du hör själv hur dumt dina påståenden låter. DOES NOT COMPUTE FFS! Kryphål finns inte i den utsträckningen du tror dig veta. Det är dock kvinnan som har största ordet i en sådan fråga. Hon kan vara gift t.o.m och hålla sin gravititet hemlig. Det är inte synbart dom första veckorna, och under den tiden kan hon hinna göra en abort utan att tala om för sin man.

Om man träffar någon på krogen, er jetefull, sexar loss, det förbannad p-pillret var trasigt (oh yes, trasigt). Inte fan är det säkert att man kan efternamnet på den personen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns 0 alternativ är det samma som en våldtäckt. Om en kvinna inte kan minnas vem hon har haft sex med så är det iofs fel på henne.

"Jag vet inte vilka jag har legat med" är något som inte håller. Såvida hon inte är en hora. Myndigheterna tar ganska lätt fram sådana uppgifter, det är bara att fråga runt så kommer man få fram vem hon har haft sex med, såvida hon inte har plockat upp någon på gatan. Ja, du hör själv hur dumt dina påståenden låter. DOES NOT COMPUTE FFS! Kryphål finns inte i den utsträckningen du tror dig veta. Det är dock kvinnan som har största ordet i en sådan fråga. Hon kan vara gift t.o.m och hålla sin gravititet hemlig. Det är inte synbart dom första veckorna, och under den tiden kan hon hinna göra en abort utan att tala om för sin man.

Det finns hur många potentiella kryphål som helst. Antingen spenderar man dyra skattepengar på att likt en mordutredning göra dyra undersökningar och använda dyrbar domstolstid på att reda ut det, eller så bara accepterar man att det är kvinnans kropp och hon borde få bestämma över den.

Kvinnan kan påstå att det var ett one night stand från krogen. Att det var en helt okänd man hon mötte i en park. Att det var en av två enäggstvillingar som kan avge identiska könsceller. Att det var en man utomlands. Att det var någon DNA-tester bekräftar att det inte var. Att hon köpte en manlig hora.

Kvinnan kan påstå vad hon vill som då måste utredas med dyra polispengar. Borde inte våran redan extremt ineffektiva polis få ta tag i mer nödvändiga saker som t.ex. mord och våldtäkter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man träffar någon på krogen, er jetefull, sexar loss, det förbannad p-pillret var trasigt (oh yes, trasigt). Inte fan är det säkert att man kan efternamnet på den personen.

Läste du äns vad jag skrev? Om man inte minns vem man har haft sex med är det samma som en våldtäkt. Om hon är så full att hon inte minns kan hon inte heller minnas om hon sa ja eller nej. Och som jag också sa är att det bara är att fråga någon som var där om dom såg vem hon gick iväg med. Jösses. :unsure:

R2: Nu är det så, nog att det är galet, men vi bor i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att din poäng var genomrutten.

"Är det inte bättre att polisen.."

Vad hade du tänkt att man ska svara på det? Nu är det så svenska polisen fungerar, inget du eller jag kan göra något åt.

Det är ändå en fråga som måste besvaras. Om ett sådant system du vill ha ska existera måste polisens tid läggas på det. Då undrade jag om du tyckte att det var rimligt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ändå en fråga som måste besvaras. Om ett sådant system du vill ha ska existera måste polisens tid läggas på det. Då undrade jag om du tyckte att det var rimligt eller inte.

Vadå, ett sådant system jag vill ha? Det är ju ett sådant system vi har nu och det var det jag syftade på med min första post. Det skulle vara bättre om dom utredde mord och våldtäckter istället för att leta upp vem som är far till alla barnen (det är tomten btw).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå, ett sådant system jag vill ha? Det är ju ett sådant system vi har nu och det var det jag syftade på med min första post. Det skulle vara bättre om dom utredde mord och våldtäckter istället för att leta upp vem som är far till alla barnen (det är tomten btw).

Sedan 1975 har Sverige en lagstiftning (SFS 1974:595)[3] på området som ger den gravida kvinnan rätt att i varje situation själv bestämma om hon vill avbryta graviditeten upp till den 18:e graviditetsveckan[4], förutsatt att hon är svensk medborgare eller bosatt i Sverige, eller får särskilt tillstånd från Socialstyrelsen.

Alltså inte ett sådant system där pappan måste godkänna aborten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...