Jump to content

Abort - rätt eller fel?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Det känns som det var grymt länge sedan det var någon form av seriös debatt här på forumet... Så varför inte starta en nu? Jag vet att ni vet att denna tråd kommer skapa nya vänner och fiender! :naughty:

- - -

Men skämt åsido: vad tycker du om abort? Många menar på att det är mord och moraliskt förkastligt, medans andra säger att det är kvinnans eller föräldrarnas val.

Personligen frågar jag var gränsen går. Det finns ju en tidsspärr man inte får utföra abort efter, p.g.a. att barnet då är gamalt nog att överleva för tidig födsel med medecinsk hjälp. Jag tycker det är okej att utföra abort innan det eftersom barnet då inte kan räknas som individ, just eftersom det är beroende av näring från mamman, o.s.v.

Och jag är helt och hållet för abort om kvinnan blivit gravid av en våldtäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 60
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fast det där med att det inte ska vara tillåtet om det skulle kunna överleva utanför mamman, fungerar det verkligen att köra en sån stenhård gräns och sen döma rakt av efter den (nu gör det säkert det bara för det :naughty: )? Jag kan inte komma på ett jätteknvigit specialfall som alla får ta sig en rejäl tankeställare om, men det känns inte som att det är så enkelt i praktiken. Fast jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där med att det inte ska vara tillåtet om det skulle kunna överleva utanför mamman, fungerar det verkligen att köra en sån stenhård gräns och sen döma rakt av efter den (nu gör det säkert det bara för det :naughty: )? Jag kan inte komma på ett jätteknvigit specialfall som alla får ta sig en rejäl tankeställare om, men det känns inte som att det är så enkelt i praktiken. Fast jag vet inte.

Det är väl den moraliska gränsen. Om det skulle kunnat överleva och bli en människa utanför mamman så är det ju på ett sätt att döda en människa att göra abort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl den moraliska gränsen. Om det skulle kunnat överleva och bli en människa utanför mamman så är det ju på ett sätt att döda en människa att göra abort.

Ja. Men tänk om mamman som bär på barnet skulle börja, av någon anledning, må sjukt psykiskt dåligt.. Nä, jag ger upp. :naughty: Jag antar att du har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Men tänk om mamman som bär på barnet skulle börja, av någon anledning, må sjukt psykiskt dåligt.. Nä, jag ger upp. :naughty: Jag antar att du har rätt.

Går inte att ha rätt eller fel om moral. Det är subjektivt :unsure:

Om mamman skulle må psykiskt dåligt är det självklart dåligt för barnet, men med samma logik skulle man ju kunna påstå att det är rätt att döda redan födda barn som har dåliga föräldrar. Eller något likande. Blir en väldigt knivig situation rent moraliskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går inte att ha rätt eller fel om moral. Det är subjektivt :naughty:

Om mamman skulle må psykiskt dåligt är det självklart dåligt för barnet, men med samma logik skulle man ju kunna påstå att det är rätt att döda redan födda barn som har dåliga föräldrar. Eller något likande. Blir en väldigt knivig situation rent moraliskt.

Det är klart, och om jag tycker att du har rätt, håller jag ju med dig, och delar din åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett barn klarar sig inte ens utan sin mamma :wub: , om vi ska vara hårfina. någon nämde att det skulle vara utan medesinsk hjälp, måste då inte forstret vara ganska stort?

Ett barn klarar sig utmärkt utan sin mamma. Mödrar som dör vid förlossningar föder barnet men förlorar sitt liv själva och barnen växer upp utan en mamma, whats the problem? Så det där är bara skitsnack.

Ett foster klarar sig dock inte utan sin host, vilket den livnär sig på. Det jävliga med havandeskap är att har man "otur" så kan det gå så långt att innan man äns märker att man är gravid så har det redan gått så långt över abortgränsen. Nu skulle jag inte tro att en kvinna som blir våldtagen och får säd i sig inte kommer att kolla sig efteråt, men med otur, eller helt enkelt i ett U-land så skulle det kunna gå så långt.

Är det då rätt att göra en abort efter "bäst före"-datumet, eller ska man låta kvinnan gå hela gravititeten ut och föda ett barn hon inte har bett om? Ah, tankenöt. Inget svar kommer vara PK, så ni kan inte slingra er ur den.

Jag skulle i det läget låta kvinnan gå hela gravititeten, ge henne kompensation för förlossningen och sätta ungen på ett barnhem för framtida adoption.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska kunna göra abort fram tills barnet är fött. Det är ingen annans barn, det är föräldrarnas och de borde kunna besluta själv om de är mogna och/eller kapabla till att ta hand om ett barn.

Så du menar att dom ska gå i 40 veckor och veta om att dom ska ha en bebis och sen döda det någon vecka innan förlossning eller t.o.m. döda barnet efter förlossningen med då? För det finns inget annat sätt än att förlösa barnet efter 30~ veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska kunna göra abort fram tills barnet är fött. Det är ingen annans barn, det är föräldrarnas och de borde kunna besluta själv om de är mogna och/eller kapabla till att ta hand om ett barn.

Vad är det för skillnad efter att barnet är fött? Man borde väl få ta livet av barnet efter födseln också om dom märker att dom inte är mogna och/eller kapabla att ta hand om barnet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den inte skulle kunna klara sig utanför sin mors mage på egen hand så spelar det väl ingen roll. Ungefär som ägg ju.

3-åringar klarar sig inte heller på egen hand, ger det en rätt att döda dem?

Ser man på saken etiskt så är abort fel eftersom fostret är en egen individ som liksom alla andra ska ha rätt till sitt liv och biologiskt sett är det också fel då människans enda syfte ju faktiskt är att föröka sig. Men då människan är långt ifrån utrotningshotad utan snarare är på väg att överbefolka jorden är det kanske bättre att bara de önskade barnen får födas. Jag är ganska splittrad i den här frågan men jag skulle säga att jag tycker att det egentligen är fel men ändå är ok för att det motverkar överbefolkning. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad efter att barnet är fött? Man borde väl få ta livet av barnet efter födseln också om dom märker att dom inte är mogna och/eller kapabla att ta hand om barnet?

Jag tycker skillnaden går där man själv tycker att barnet är verkligt. Eftersom jag inte har barn själv eller min flickvän väntar barn så vet jag ju inte när den gränsen går så jag gissar på när barnet föds.

Sen finns ju alternativet att adoptera bort barnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker skillnaden går där man själv tycker att barnet är verkligt. Eftersom jag inte har barn själv eller min flickvän väntar barn så vet jag ju inte när den gränsen går så jag gissar på när barnet föds.

Barnet är väl helt klart verkligt när man kan titta på ultraljudsbilder och se att det faktiskt har händer, fötter, näsa, tänder och fingrar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...