Jump to content

Fakta


Robban380
 Share

Recommended Posts

Vet inte om allt är sant.

Peds smoke cigarettes, read books, and carry on conversations. If you point a gun at a certain pedestrian, they will remember you, and run away next time they see you.

Peds are SOOOO much more different. The skin of a pedestrian may be the same, but their clothes and style is different.

Bums can be seen warming their hands in a burning trashcan in an alleyway. Hot Dog Venders scream for people to buy their wieners.

Not only Niko, but all Peds can store items in their trunks

You can be mugged by other criminals.

When a near car collided with another, a pedestrian exclaimed "That was f***** up!".

Niko can use taxis to get around (presumably he can use the phone to call a taxi). The police are much more vigilant in GTA IV, and sometimes it is less hassle using a taxi than jacking someone's car.

The taxi driver will play a significant roll into the gameplay. If Niko wants to go to point B, from point A, on the map, he can take the ride with just a push of the Y or Triangle button. This time around though, the taxi-driver will fulfill some special wishes. If Niko is hungry, the Yellow Cab will drive him to the next Food restaurant. If Niko is hurt, then the taxi-driver will drive to the hospital. So, each place is reachable by taxi in a few seconds. However, you can't catch a cab, while police are after you.

The Police are now more advanced than ever taking after the real world cops of today (NOT!!). Since it is harder to be a criminal in today's world, the police are harder on criminals.

They are more intelligent when it comes to spotting a stolen car. Your broken window will give it away.

Cops will sport more than just the nightstick and Colt 45.

Committing crimes isn't as easy in GTA IV. You gain a wanted level for every crime you commit, as long as there are witnesses present. Once you have gained a wanted level, a visible (circular) search area appears on the radar, and if you escape this area without being spotted, your wanted level will flash and disappear. If you are spotted, however, the search area's position changes, and centers on where you were last spotted. So unlike previous GTA games, the police don't always know where you are. They can't catch you unless they find you first. It was confirmed previously that in GTA IV every street will be named, and this is what cops use to communicate when they are tracking you down. There are no Pay N' Spray's to save you this time, unfortunately

Next in the demo, Niko pays a visit to somebody called McReary, at Castle Gardens, a coast-side hangout overlooking the Statue of Happiness. McReary has had a memory stick stolen from him which contains sensitive data, and he wants Niko to retrieve it for him. He takes another cab to the meeting point, where the target is standing amongst a crowd of people. The problem is he doesn't know which one it is, so he gives him a call to see which one picks up their phone. Niko shoots the target three times in the back of the head, before taking the memory stick and making a run for it. He gains a three-star wanted level as a result.

Before heading off to the interview, Niko goes to a menswear store called Perseus. After spending $2,000 on a new suit and shoes, his phone alarm sounds and he begins his journey to the GLS offices for his interview. He speaks to the receptionist from outside the building via intercom, before making his way into the building. He enters Goldeberg's office and puts a bullet in his head, which causes his secretary to trigger the alarm. Niko must beat security guards and police in order to get out of the building. Bullets rain down on him, and there's a police chopper waiting outside. It seems as though the more bullets he takes, the more damage he takes, and hence he becomes less able to fight. The damage is actually visible this time.

Rockstar showed the sequence where he kills Goldberg twice. The first time he fell out of the window, the second time he merely crumpled on the floor.

If you escape the building the mission is complete.

Niko instead opts to get his hands dirty in a massive outside shootout, in an area full of opportunities for cover. Cops, pedestrians, traffic and choppers all get in on the action, and Niko even blows up a gas station for the hell of it with some carefully aimed shots at the refill terminal when he switches the weapon to the Micro SMG. Awesome, as it explodes out in different directions out of the pump and the screen shakes with a bassy boom. Eventually, Niko dies in the action, after a while.

As soon he dies, he falls to the ground and the camera pans high looking downwards to show that you've botched the job up.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

They are more intelligent when it comes to spotting a stolen car. Your broken window will give it away.

OK, det där låter lite FÖR verkligt. Jag vill inte att spelet ska bli en pina att spela varända gång man gör något olagligt och att man inte ens kan känna sig säker att köra i en stulen bil utan vittnen som såg en ta den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Nån som vet om man kan köpa garage som man gjorde i tidigare GTA!?

Det har nämnts tidigare att man inte kommer att kunna köpa fastigheter och andra byggnader, så det är knappast möjligt att köpa bara enskilda garage heller, alltså att parkera sina bilar i.

Men det hade varit kul om man hade kunnat göra det, verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga, någon som läst lite detaljer om multiplayer? Man är ju begränsad i början då man inte har alla stadsdelar tillgängliga. Hur blir det online då? Där ska ju hela staden vara tillgänglig. Kan inte se varför man inte skulle kunna börja spela med sina polare online till en början den 29e för att tillsammans upptäcka HELA staden? Vore ju väldans trevligt isf.

Sen vore det kul att veta hur mycket av alla detaljer (typ barer å sånt) från single player som är tillgängliga i multiplayer. Har inte läst något om detta faktiskt. Annars får vi vänta en och en halv vecka, inte så lång tid jue ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga, någon som läst lite detaljer om multiplayer? Man är ju begränsad i början då man inte har alla stadsdelar tillgängliga. Hur blir det online då? Där ska ju hela staden vara tillgänglig. Kan inte se varför man inte skulle kunna börja spela med sina polare online till en början den 29e för att tillsammans upptäcka HELA staden? Vore ju väldans trevligt isf.

Sen vore det kul att veta hur mycket av alla detaljer (typ barer å sånt) från single player som är tillgängliga i multiplayer. Har inte läst något om detta faktiskt. Annars får vi vänta en och en halv vecka, inte så lång tid jue ;)

Jag är inte 100, men jag tror hela kartan kommer vara upplåst redan från början.

Alltså inga broar stängda eller så. Men använd sök knappen, det finns trådar om MP.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte 100, men jag tror hela kartan kommer vara upplåst redan från början.

Alltså inga broar stängda eller så. Men använd sök knappen, det finns trådar om MP.

Nix. Staden är låst från början, man börjar i en stadsdel jag inte minns (men kan kolla upp, fast jag inte vill det pga spoilers).

  • I GTAIII var staden låst pga att bron var förstörd (och den andra bron var inte färdig, right?)
  • I GTA VC var staden låst pga stormvarningar.
  • I GTA SA var staten egentligen upplåst men man fick inte lämna LS för polisen.
  • I GTA LCS var staden låst pga att bron inte var färdig, plus att färjorna strejkade. De låste också andra bron pga detta (men man kunde åka förbi om man ville.)
  • I GTA VCS minns jag faktiskt inte varför staden var låst, men jag tror faktiskt de hade så dålig fantasi att det var samma som i VC.
  • I GTA IV är staden låst pga

    terroristhot

    .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga, någon som läst lite detaljer om multiplayer? Man är ju begränsad i början då man inte har alla stadsdelar tillgängliga. Hur blir det online då? Där ska ju hela staden vara tillgänglig. Kan inte se varför man inte skulle kunna börja spela med sina polare online till en början den 29e för att tillsammans upptäcka HELA staden? Vore ju väldans trevligt isf.

Sen vore det kul att veta hur mycket av alla detaljer (typ barer å sånt) från single player som är tillgängliga i multiplayer. Har inte läst något om detta faktiskt. Annars får vi vänta en och en halv vecka, inte så lång tid jue ;)

Det kan vara så att Multiplayer inte blir upplåst fören senare i spelet. Första mobilen man får kan bara ringa och SMS och Multiplayer sätter man igång via Mobilen.

Nix. Staden är låst från början, man börjar i en stadsdel jag inte minns (men kan kolla upp, fast jag inte vill det pga spoilers).

  • I GTAIII var staden låst pga att bron var förstörd (och den andra bron var inte färdig, right?)
  • I GTA VC var staden låst pga stormvarningar.
  • I GTA SA var staten egentligen upplåst men man fick inte lämna LS för polisen.
  • I GTA LCS var staden låst pga att bron inte var färdig, plus att färjorna strejkade. De låste också andra bron pga detta (men man kunde åka förbi om man ville.)
  • I GTA VCS minns jag faktiskt inte varför staden var låst, men jag tror faktiskt de hade så dålig fantasi att det var samma som i VC.
  • I GTA IV är staden låst pga

    terroristhot

    .

Andra bron i GTAIII har jag för mig var stormvarning den också.

VCS har jag för mig var för de höll på att reperera dem.

Iallafall, jag tycker det är bra att man måste låsa upp stadsdelarna. Det värsta med t ex Saints Row, där allt var tillgängligt i början, var att det fanns inget nytt att se fram mot senare i spelet så man blev trött på platserna. I GTA får man en chans att verkligen lära känna en plats för att sedan åka till en ny okänd plats.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Andra bron i GTAIII var nog helt enkelt inte färdig som Henkibojj sa. Bron hängde ju bara där uppe i luften :doh: . Men i GTAIV startar man i

Broker

som jag fattat det på NeoGAF-forumet.

Det där med mobilen låter ju rimligt, kan mycket väl vara så. Synd att inte kunna lira multiplayer med en gång. Fast å andra sidan dröjer det väl inte så länge innan man kommit dit.

Lite delad om huruvida stan ska vara upplåst eller ej. Håller med om Saint's Row där. Var kul att kunna se hela staden från början, men sen då? Kanske en av anledningarna att man tröttnade och faktiskt aldrig spelade ut spelet... Är ju ganska skoj att jobba till sig landområde. Minns hur kul det var att skjutsa The Truth i Hippie-bilen till San Fierro i SA, det var trevligt att se staden för första gången ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid trott att det har berott på att man

inte har haft papper för att få åka till de andra öarna.

Mja, det kan vara så att den första bron är låst pga

terroristhot

, men att de andra går att åka över. Jag vet att man KAN åka över broarna (allihopa kanske, inklusive den första?), men att man

får efterlysning för att man precis som du säger inte har papper för det

.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • I GTA IV är staden låst pga

    terroristhot

    .

Fyndigt.

----

Har det getts någon information om hur sparfunktionen ser ut i IV? Är det lika "fritt" med sparandet som i III+SA+VC?

Problemet är ju då att det är väldigt frestande att ladda om varje gång något sämre händer (t.ex. då man blir arresterad).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...