Jump to content

Skivor man bör höra innan man dör


Jacker
 Share

Recommended Posts

Musik är musik, men vad är viktigt att höra? Jag har, vad jag minns, aldrig sett en tråd lik denna och tänkte det vore kul. Och jag ska vara ärlig och säga att jag startar den lite i eget syfte, då jag är i gott behov av tips om vad som bör höras. Är lite aspberger vad det gäller musik, kan lyssna stenhårt på en artist/ett band under en lång period och nörda igenom allt som finns om musiken samtidigt som jag ignorerar allt annat. En av mina egenskaper jag ogillar. Sen att det finns musik man inte gillar är ju en sak... Men denna tråd är i grund och botten inte tänkt för mig, så posta vad du vill.

Men, som sagt, posta dina egna listor över album som bör höras och länka gärna till listor skrivna av journalister, osv. Men för att detta inte ska bli "Musiktips #2 - The Return of Postcount +1!" så ska man posta information om varje album/lista och en motivation till varför man tycker musiken förtjänar en plats här.

- - -

Som Zappafreak måste jag såklart starta tråden med lite Zappa. Han är trots allt en legend som är värd att höras.

Freak Out! (1966)

Zappas och The Mothers of Invention's första album. Freak Out ses ofta som ett konceptalbum, och innehåller låtar med satiriska texter om pop/rock och samhället i allmänhet. Detta album ska ha inspirerat The Beatles till deras legendariska "Sgt. Peppers Lonely Heart Band Club". Får fem av fem stjärnor av Allmusic.

Spår i urval:

Hungry freaks, daddy

Who are the brain police?

Wowie Zowie

You didn't try to call me

Trouble every day

Help, I'm a rock!

-

Hot Rats (1969)

Det första riktiga soloalbumet av Frank, och riktigt elegant. Det var här han utvecklade rockjazz-/fusionstilen han senare blev känd för och också det första albumet där vi får bekanta oss med hans gitarrspel på större skala. Albumet är nästan 100% instrumentalt (innehåller bara några linjer sång av Cpt. Beefheart på det inledande spåret), och herrejävlar så rätt det är. Minut efter minut med jamande, gitarrrunk och allmän musikalisk njutning.

Spår i urval:

Peaches en Regalia

Willie the Pimp

The gumbo variations

-

Over-Nite Sensation & Apostrophe (') (1973 & 1974)

Egentligen två album, men jag postar dem som ett då man bör höra det andra om man hört det ena. Det var med dessa album Zappa skapade den image de flesta kom att förknippa honom med (på gott och ont). Hot Rats handlade om det musikaliska, och det var här Franks satiriska och komiska texter kom på riktigt. Fusion, jazz och rock ackompenjerat av satiriska, komiska texter om bland annat television och sex.

Spår i urval:

Camarillo Brillo

I'm the slime

Dinah-moe Humm

Montana

Don't eat the yellow snow

St. Alfonzo's pancake breakfast

Cosmik Debris

Uncle Remus

Stink-Foot

-

Sheik Yerbouti (1979)

Detta är ett ganska renodlat rockalbum, med mycket mer fokus på satiriska och humoristiska texter än tidigare (även om den instrumentala biten inte är helt bortglömd). Tighta melodier tillsammans med några av Franks mest kontroversiella och kända låtar (Bobby Brown, Jewish Princess, Dancin' Fool) gör detta album till en pärla av rock.

Spår i urval:

Flakes

Bobby Brown goes down

Rubber Shirt

The Sheik Yerbouti tango

Baby Snakes

Dancin' Fool

Jewish Princess

Wild Love

Yo' Moma

-

Joe's Garage (1979)

En rockopera som behandlar det Zappas texter brukar behandla, och det album som Zappa tillsammans med Lumpy Gravy var mest stolt över. Just eftersom det är en rockopera fokuserar det helt och hållet på texter, om man inte räknar med Franks gitarrsolon (som också är några av hans bästa, Watermelon In Easter Hay är legendarisk). Joe's Garage handlar om en pojke vid namn Joe, som egentligen bara vill spela gitarr och vara den han är, men dras in i en dystopisk plott med en totaliär regim som förbjuder musik. Det blir också en hel del absurt och skruvat sex, bl.a. annat med en robot...

Spår i urval:

Joe's Garage

Catholic Girl

Why does it hurt when I pee?

Sy Borg

Keep it greasy

Packard goose

Watermelon in Easter Hay

-

You Can't Do That On Stage Anymore (Vol. 1 - 6) (1988 - 1992)

Live... Behöver jag säga mer? Denna albumserie innehåller endast liveinspelningar från mitten på sextiotalet fram tills Franks sista turné 1988. Gamalt hederligt material, såväl som nytt och tidigare osläppt material finnes. Hela denna serie blåser iväg en totalt, oavsett om man är Zappafan eller ej. Frank och hans musiker var helt fantastiska på scen. Min personliga favoritdel, och kanske mitt favoritalbum med Frank, är volym 5, CD2 som innehåller inspelningar från sommaren 1982.

Spår i urval (från hela serien, sammanlagt 12 skivor):

Don't eat the yellow snow suite

The torture never stops

Zomby Woof

Dumb all over

Inca Roads

Pygme twylyte

Dupree's Paradise

Montana (Whippin' floss)

Drowning witch

Cocaine decisions (with riots)

Nig biz

Cosmik Debris

Pound for a brown solos

The torture never stops (original version)

Church chat

Stevie's Spanking

Carolina hardcore-ecstasy

Trouble every day

German lunch

My guitar wants to kill your moma

Easy Meat

What's new in Baltimore?

Moggio

RDNZL

Advance Romance

City of tiny lites

A pound for a brown

The black page #2

The poodle lecture

Tracy is a snob

Emperor of Ohio

Camarillo Brillo

Muffin Man

The Illnois enema bandit

We're turning again

Alien orifice

Strictly genteel

... Nåväl, kör på!

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jacker har skrivit i Musik, Film & Grafik-forumet. Säkert något om Zappa", tänkte jag och klickade mig in. SURPRISE!

Själv har jag inget tips.

Såg att P-C postat i min tråd, och tänkte direkt att han postar off-topic som vanligt.

wink_618977_0.gif

Men du som är en sån musiklyssnare borde väl ha nåt att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rage Against The Machine är en sån skiva man bara måste ha lyssnat på, varesig man är hiphoppare eller hårdrockare. Gripande texter, jävla inlevelse, skönt sound, bra låtuppbyggnader, overall grymt bra! De flesta av er har säkert redan hört skivan, annars kan ni ju läsa lite reviews så slipper jag skriva ihop något mer avancerat.

RageAgainsttheMachineRageAgainsttheMachine_684804_0.jpg

Released: November 3, 1992

Genre: Alternative metal, Funk metal, Rapcore

Length: 52:56

Label: Epic Records

Producer: Garth 'GGGarth' Richardson, Rage Against the Machine

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rage_Against_...ine_%28album%29

Amazon Reviews: http://www.amazon.co.uk/gp/product/custome...=10&s=music

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Apetite For Destruction

Guns N Roses klassiska debut album från 1987. Innehåller bland annat Sweet child O mine, Welcome to the jungle och Paradise City. Ett måste!

Ramones

The Ramones första studio album. Ett riktigt klassiskt punk album.

Enligt mig borde du skrivit mera om du ska montera.

Annars kan man sitta och skriva

"blabla

blabla ett måste inom världen" etc.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ändå han tillför mer än dig.

Väntarå.. 1 min.

Billie The Vision & The Dancers - Thw World According to Pablo.

Ett måste i alla indie älskare's skivsamling.

Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones

Karen O sjunger i detta "Punkiga" Band, Riktigt bra.

Those Dancing Days - EP

Bra apple-pip pop, Deras första album. Riktigt bra. Those Dancing Days är ett band av Högskole tjejer ifrån tjejer. :ermm:

...

Nöjd?

Jag menar att hans motivation var kort, han skulle gärna kunna slänga in vadför dem är så bra m.m

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väntarå.. 1 min.

Billie The Vision & The Dancers - Thw World According to Pablo.

Ett måste i alla indie älskare's skivsamling.

Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones

Karen O sjunger i detta "Punkiga" Band, Riktigt bra.

Those Dancing Days - EP

Bra apple-pip pop, Deras första album. Riktigt bra. Those Dancing Days är ett band av Högskole tjejer ifrån tjejer. :wub:

...

Nöjd?

hahaha skojade du nu? Du skrev likadant som Renard, som du gnällde på. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väntarå.. 1 min.

Billie The Vision & The Dancers - Thw World According to Pablo.

Ett måste i alla indie älskare's skivsamling.

Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones

Karen O sjunger i detta "Punkiga" Band, Riktigt bra.

Those Dancing Days - EP

Bra apple-pip pop, Deras första album. Riktigt bra. Those Dancing Days är ett band av Högskole tjejer ifrån tjejer. :ermm:

...

Nöjd?

Jag menar att hans motivation var kort, han skulle gärna kunna slänga in vadför dem är så bra m.m

Fast...varför måste man höra dom skivorna innan man dör? Har dom någon speciell undermening som är viktig? Har dom totalt förändrat musiken? Startade dom en ny trend? Skivorna du postade är säkert bra och så, men dom tillför inget nytt och är inte på något sätt banbrytande. Tänk på vad tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Dsotm_969379_0.jpg

Klassiskt album.

Dark Side of the Moon är ett konceptalbum vilket i stort sätt kräver att man lyssnar igenom hela skivan i ett sträck för att kunna uppskatta den till fullo. Detta album är extremt nyskapande och väldigt intressant. Användningen av olika ickeinstrumentala ljud (t.ex klockorna i Time och skratten i Brain Damage) höjer albumets kvalitet yttligare. En liiiten nackdel är dock att albumet är ganska långsamt. Det är till exempel inget att plugga till för då somnar man garanterat! :ermm:

Höjdpunkterna:

Time

The Great Gig in the Sky

Brain Damage

---

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

Pepper

The Beatles garanterat bästa och mest nyskapande album. Ingen låt är den andra lik och alla låtar är kanon. Många olika genrer prövas, bland annat den psykadeliska och Lucy in the Sky With Diamonds och den rockigare Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Albumcovern är underbar!

Höjdpunkerna:

A Little Help From My Friends

Lucy in the Sky With Diamonds

She's Leaving Home

---

Led Zeppelin - Physical Graffiti

LedZeppelinPhysicalGraffitialbumcover_969379_2.jpg

Led Zeppelins trevligaste album som är gravt underskattat. Flera av låtarna var egentligen tänkta för tidigare album vilket kan få en att tro att skivan skulle innehålla låtar med lägre kvalitet än tidigare, men så är absolut inte fallet. Rockigt är bara förnamnet trots att nästan hälften av låtarna är ballader. Innehåller låten Kashmir och som alla vet så är den låten Led Zeppelin (Nej, Stairway to heaven kan man inte förknippa lika mycket med Led Zeppelin) och garanterat den låten jag skulle rekommendera för någon som inte hört bandet tidigare. Detta album innehåller även Houses of the Holy, som dom valde att inte ta med på albumet med samma namn av någon konstig anledning.

Höjdpunkterna:

Kashmir

Trampled under Foot

Ten Years Gone

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dark Side of the Moon

Dsotm_969379_0.jpg

Varför? Ett fantastiskt album, och det album som startade Pink Floyd's klassiska 70tals-era. Skivan använde sig av de mest avancerade ljudeffekter/elektroniska instrument som fanns tillgängliga på den tiden. Skivan har därför haft stor betydelese för den elektroniska musiken.

Personligen så gillar jag skivan främst för dess kontraster. Låtarna krockar ihop med varandra perfekt men känns ändå så olika.

*edit*

Haha, lässugen på någon annans lista? Läs Robert Dimerys, 1001 albums to hear before you die.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta album innehåller även Houses of the Holy, som dom valde att inte ta med på albumet med samma namn av någon konstig anledning.

Det har ju spekulerats att den låter lite för likt Dancing Days, och därav har man valt att ta bort den. Men enligt Wikipedia så blev den borttagen för att den inte passade inte på skivan, och det är väl den enkla anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, några album ska man väl kunna bidra med. Några definitiva skivor från 1960-talets andra hälft får det bli och början på 1970-talet då kretiviteten inom rockmusiken var som högst enligt mig.

The Beatles - Revolver

Såg att Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band redan blivit tipsat om, men jag väljer istället att ta albumet som kom ut före, Revolver från 1966. Det här är ofta sett som albumet då Beatles helt lämnade de enklare melodierna och lämnade bakom sig att bara skriva låtar om kärlek. Ett underbart omslag av Klas Voorman och låtar av högsta klass gör albumet till ett av de mest definitiva Beatles-albumen (de flesta album av gruppen får väl räknas som definitiva). Ska man nämna någon låt så får det bli psykedeliska mästerverket Tomorrow Never Knows, där de överträffar sig själva. Någon som känner igen trumrollen från Chemical Brothers "Setting Sun" förresten?

Whoopees rekommenderade spår:

Eleanor Rigby

She Said She Said

Good Day Sunshine

Tomorrow Never Knows

The Rolling Stones - Exile On Main Street

Många pekar på att Rolling Stones bästa album släpptes under åren 1968-1972, med Exile on Main St. från 1972 som kronan i verket. Detta dubbelalbum var kritikerna först ljumna till men dess status har höjts betydligt. Rolling Stones tar intryck från en massa musikstilar och blander friskt och kreativt. De flesta låtar är kanske lite mer okända för de som endast känner till 1960-talssinglar som Satisfaction och Paint It, Black, men det mesta här håller hög kvalité.

Whoopees rekommenderade spår:

Rocks Off

Tumbling Dice

Torn and Frayed

I Just Want to See His Face

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland

Jimi Hendrix hann bara med att spela in tre ordentliga studioalbum under sin livstid och av dessa väljer jag att framhäva Electric Ladyland från 1968. Många skulle nog annars tipsa om den mer kompakta debuten Are You Experienced, som även innehåller fler välkända låtar än detta album. Jag tipsar ändå om det här albumet då det ofta sägs vara det album där Hendrix som bäst kunde förverkliga sina idéer. Ett sant mästerverk! :ermm:

Whoopees rekommenderade spår:

Crosstown Traffic

1983 (A Mermen a Should Turn Out to Be)

All Along the Watchtower (har väl iof de flesta hört, men ändå)

Voodoo Child

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Those Dancing Days - EP

Bra apple-pip pop, Deras första album. Riktigt bra. Those Dancing Days är ett band av Högskole tjejer ifrån tjejer. :ermm:

Jag tror inte du har en jävla aning om vad du pratar om. Vad är apple pip-pop?

---

Blur - Parklife

c02706ei165_969405_0.jpg

P01274I560L_969405_1.jpg

Nevermind i all ära. Oasis blev måhända större i slutändan, men Parklife står sig idag som britpopens allra största stund och början på den riktigt stora indievågen. Här finns musik för alla, från disco (Girls & Boys) och punk (Bank Holiday) till storslagna ballader (To the End, This is a Low). Variationen är enorm och ingenstans tappar skivan tråden. Parklife kvalar onekligen in på någonstans på topp fem-listan över nittiotalets bästa popalbum. Ett måste för såväl anglofiler som musikälskare!

Låtar i urval:

- Tracy Jacks

- End of a Century

- This is a Low

U2 - Achtung Baby

c85339r9r7j_969405_2.jpg

P06810NC9J6_969405_3.jpg

Jag orkar inte ens beskriva hur mycket jag avskyr U2s åttiotalskarriär. Redan på Achtung Babys öppningsspår kan man dock märka en avsevärd skillnad - bandet har gjort sig av med den svulstiga, beiga arenarock som präglat deras tidigare album för ett smutsigt, urbant och industriellt sound. Storslagna rocknummer som The Fly och Until the End of the World varvas med mer avskalade, lugna låtar. Framförallt känns det för första gången i deras karriär äkta. Det här är U2s absoluta höjdpunkt.

Låtar i urval:

- The Fly

- Even Better Than the Real Thing

- Ultra Violet (Light My Way)

Edit: Sen så finns ju också självklara val som Velvet Underground, Beatles och... Smiths...? Det nöjet överlåter jag hursomhelst till någon annan att avhandla.

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland

Jimi Hendrix hann bara med att spela in tre ordentliga studioalbum under sin livstid och av dessa väljer jag att framhäva Electric Ladyland från 1968. Många skulle nog annars tipsa om den mer kompakta debuten Are You Experienced, som även innehåller fler välkända låtar än detta album. Jag tipsar ändå om det här albumet då det ofta sägs vara det album där Hendrix som bäst kunde förverkliga sina idéer. Ett sant mästerverk! :ermm:

Whoopees rekommenderade spår:

Crosstown Traffic

1983 (A Mermen a Should Turn Out to Be)*1

All Along the Watchtower (har väl iof de flesta hört, men ändå)

Voodoo Child*2

Åh. Den glömde jag. 1983... (A merman I should turn out to be) är förövrigt det korrekta namnet vad jag vet. IMO Hendrix bästa låt.

Och Voodoo Child (Slight Return) heter den väl ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...