Jump to content

Har du fläckar i ögat?


Cyper
 Share

Har du fläckar i ögat?  

70 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har ni fläckar i ögat? Det har jag. Ungefär som på första bilden. Syns som sagt mest mot ljusa ytor, typr dator skärmen. Det är läskigt.. ^_^

0vsrj33f97hr.jpg

Bild 1. De flesta vuxna kan se små rörliga mörka fläckar i synfältet, särskilt om man riktar blicken mot en ljus yta. Det är en ofarlig åldersförändring som beror på glaskroppen skrumpnar och att proteiner i glaskroppen klumpar ihop sig. Hjärnan kompenserar i regel detta genom att "sortera bort" de mörka fläckarna och de flesta besväras inte av dem. Bild 2. Glaskroppsavlossning. Ger kraftigare synfenomen som mörka och rörliga prickar, nät eller maskar. Ofta drabbas man också av ljusfenomen som blixtar eller blinkningar. Sök vård vid plötsligt påkommande synförändringar! Bild 3. Farlig näthinneavlossning. Ett svart fält i synfältet, i regel växer det dag för dag. Sök läkare snarast, det kan rädda din syn! Näthinneavlossning kan behandlas om man får hjälp i tid Foto: Synskadades riksförbund

Finns en artikel om det här. Tydligen väldigt vanligt.

http://www.expressen.se/halsa/1.661067/fla...t-hotar-din-syn

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag ser inga fläckar, men jag ser små "celler" som flyger omkring i bland. De har konturer och är genomskinliga inuti. Undrar vad det är för något? ^_^

Edit: De ser ut som celler gör i ett mikroskop.

Om jag tittar upp mot en blå himmel ser jag som något nät eller vad man skall säga som rör sig. Kanske jag har gåvan att se luft!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga fläckar, men jag ser små "celler" som flyger omkring i bland. De har konturer och är genomskinliga inuti. Undrar vad det är för något? ^_^

Edit: De ser ut som celler gör i ett mikroskop.

Jag har också de "cellerna".

När jag upptäckte dem (I somras faktiskt) så blev jag ganska rädd, och kunde inte sluta titta efter cellerna. :)

Nu för tiden är det inget jag tänker på ens när jag råkar fokusera på en.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också de "cellerna".

När jag upptäckte dem (I somras faktiskt) så blev jag ganska rädd, och kunde inte sluta titta efter cellerna. ^_^

Nu för tiden är det inget jag tänker på ens när jag råkar fokusera på en.

.woot, jag har glott på dom där i timmar ända sen jag varit liten.

Om jag minns rätt så kan Jacker/Skribb(?) berätta mer..

Läste någonstans att om man får en extrem tillökning av dom kan det vara en ögonsjukdom som resulterar i blindhet om man inte gör något.

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte fel på våra ögon. -.-

Kolla på denna bild, läs "GLASKROPPSRUMMET".

post_960559_0.jpg

(baserat på sikorkas guldfiskminne)

Ni ser bara kring flygande "partiklar", som är "smådelar" av glaskroppen i ögat. För er som inte vet är glaskroppen en stor fet äcklig klump som vars enda funktion är att fylla ut ögat och släppa igenom ljus till näthinnan. Dessa "partiklar" uppfattas bäst i ganska ljusa bakgrunder, typ blå himmel och moln etc fungerar bra för mig..

Tänk er att ögat är ett ägg, äggulan är glaskroppen och äggvitan resten av all skit - äggulan är nästintill genomskinlig men vissa beståndsdelar av den kan man uppfatta om man koncentrerar sig noga.

Och anledningen till att det är svårt att fokusera på en enskild "cell" är att vi helt enkelt rör på ögat, och då "sussar" dom här partiklarna runt likt småfiskar i ett akvarium.

Fanvetjag.

Edit: Bilderna längst uppe är en aning överdrivt svarta.

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också de "cellerna".

När jag upptäckte dem (I somras faktiskt) så blev jag ganska rädd, och kunde inte sluta titta efter cellerna. ^_^

Nu för tiden är det inget jag tänker på ens när jag råkar fokusera på en.

Har haft det i åratal. Brukade underhålla mig med att "flytta" runt dem i luften när jag var uttråkad. Ser de dock inte så ofta längre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...