Jump to content

Blind eller döv?


Sikorka
 Share

Blind or deaf?  

91 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vote: Blind

Musik har alltid och kommer alltid att vara en stor del av mitt liv. Jag måste lyssna på musik flera gånger varje dag för att orka med att leva med den muskelsjukdom som jag har. Plus att det går lättare att träna på gym och hemma om man har bra musik i öronen. Men å andra sidan så skulle jag aldrig kunna se på tv mer och spela PS vilket jag också gillar, och snygga tjejer kan man ju glömma. Men men, musiken går före allt

Merkky: jag led fan med dig när jag läste om dina ögon, jobbig situation

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ni som väljer döv: Är ni beredda på att aldrig mer kunna njuta av en riktigt bra orgasm låt? Bara drömma er bort någonstans när allt är fördjävligt?

Ni som väljer blinda: Är ni beredda på att aldrig se något mer i livet... Aldrig se eran mamma och pappa igen eller någon som är nära till?? Är ni beredda på att gå in i väggar hhela tiden, att aldrig mer få se vad livet erbjuder!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag måste välja döv, även om jag självklart inte vill bli det heller.

Man kan ju trotts allt tänka sig alla ljud, iaf om man blir döv. Och det leder mig till min utveckling av frågan:

Födas döv, eller födas blind?

Bli döv, eller bli blind?

Bli har jag ju då redan svarat på, men svaret måste nog vara detsamma om man föds med något... Då har man ju aldrig hört något, och kan därför inte tycka det är något jobbit med det. Om man kan höra och inte se, tänk för alla andra som inte förstår det förns man är kanske 4-5 år. Och då antar jag att man itne förstår vad "blind" är. Och vadå se? Hmm.

Jag skulle som sagt hellre bli döv än att bli blind, och hellre födas döv än att födas blind.

Kan ju tillägga att jag också älskar musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

+1

Jag röstar därför på döv. Fatta att aldrig ens kunna se sina egna barn. :D

Håller med till 100%! Jag hade aldrig, aldrig orkat stå ut med att inte kunna se. Jag älskar våren, när man kan se hur knopparna på buskarna börjar växa ut, och känna hur dagarna blir längre och längre, och varmare och varmare. Det hade aldrig blivit samma sak utan synen.. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo att inte kunna se sina barn skulle ju kännas fördjävligt :mf_doof:. Men rätt så konstig fråga ändå, vadå, skulle någon komma fram till mig en dag och säga "Nu får du välja, jag sticker ut ögonen på dig eller spelar death metal på 30.000 decibel i tre timmar". Tror inte det. Så att ta ställning till den frågan känns ju inte riktigt friskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju faktiskt en viss skillnad på att bli döv/blind nån gång mitt uppe i sitt liv och att vara det sen start.

Om jag var tvungen mista något av sinnena nu hade det egentligen spelat kvitta vilket, jag hade ändå tagit mitt liv strax efter. Däremot hade jag klarat mig bättre i ett liv utan att veta hur en söt kvinna ser ut än ett liv där jag aldrig får veta hur musik låter.

Några för-/nackdelar med blind-/dövhet:

Blindhet:

- Man kan inte se det som är vackert

- Man kan inte uppleva all form av humor

- Man får svårare att orientera sig (det är troligen svårare att orientera sig som blind än som döv)

+ Man slipper se det som är fult

+ Man får lättare att döma en person för dess personlighet och har inte en massa ideal om utseende som pressar (<--loel)

Dövhet:

- Man kan inte höra det som är vackert

- Man kan inte uppleva all form av humor (det finns troligen mer och bättre humor att uppleva som blind än som döv)

- Man får svårare att orientera sig

+ Man slipper höra det som är fult, typ Danska

Asså… musiken väger tungt asså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle aldrig i livet välja att vara blind om jag stog inför två alternativ, så "Döv" är ett självklart val.

Att inte höra något skulle suga visserligen, särskilt eftersom att jag älskar att lyssna på och spela musik, men för att kunna överleva anser jag inte att hörseln är det viktigaste. Att kunna se saker är det viktigaste. Minns att jag hade dessa tankar när jag var yngre och lekte med mina plastdinosaurier och tänkte för mig själv "Det skulle ju varit förjävligt om jag inte kunde se vad jag lekte med".

:mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...