Jump to content

Blind eller döv?


Sikorka
 Share

Blind or deaf?  

91 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

[bAJS]

Mina ögon har varit mysko hela helgen.

Det började på lördags morgonen(01:00-05:00) och gick sedan ut fullt när jag sedan vaknade(15:00). Kollade mig i spegeln, jag såg ut att komma ifrån.. well. Jag såg inte särskillt svensk ut iaf. Fick fram tre ord, asiat, kines, japan. Mina ögon såg förjävliga ut, som dom sjunkit in i huvudet/.../nu på måndag morgonen är det värre. Mår illa, har huvudvärk(spyr närsomhellst lol), ögonen smärtar, små tårar kommer, får kisa hela tiden för annars gör det ont, "sömnsand" hemsöker mig 24/7 och ser värre ut än någonsin.

:D

Appropå det så glömmer jag bort att vi har sovmorgon i mitt omtumlande tillstånd, och tar den tidigare bussen. >.< Anyway, väl i bussen kommer jag på detta och blir skitsur men efter ett tag accepterar jag det. Börjar tänka på att jag aldrig varit med om något liknande och filosoferar om hur det skulle vara att bli blind.

Blir lite skraj och tänker på att jag måste uppsöka någon läkare, men trycker sedan undan tankarna och får istället fram - blind eller döv? Vad skulle jag välja? Jag är osäker än så länge. Skapade altså då denna pollen i ren utråkelse. Återkommer och svarar om jag orkar.

--

[/bAJS]

Om någon(=Hitler, Jesus, Buddah, 50 cent, Kalle Anka/random) en dag frågade dig, blind, döv eller död?

Vad skulle ni välja då? Om det gällde i resten av erat liv. Några av er kanske inte skulle kunna leva med det, så man kan välja död också förstås - (nullvota då*). Ni är _tvingade_ att välja. Annars piskar dom sönder era mammor, pappor, systrar, barn, brorsor och kulor med en pinne eller något. Och sedan så sliter dom sönder era öron, ögon och gör så att ni tappar känseln.

*I risk att för många oseriösa svarar 4 fun så är nullvote=död

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vote: Döv, helt klart.

Var nära på att bli blind när min näthinna lossnade. En liten skugga började synas uppe till höger i mitt synfält, sen var det som små böjningar som gjorde att saker och ting såg böjda ut. Jag sa det till min farsa och han sa att jag inbillade mig, samma sak med syskon, grannar, vänner mamma osv. Jag gick runt med det i en månad, tillslut såg jag bara ungefär 20% av vad jag borde med mitt högrta öga...

Då började jag bli skelögd och min lillebror började jävlas med mig för det, så jag for direkt in på sjukhuset och kollade upp det. Två timmar senare satt jag på en buss till Umeå för en akutoperation.. Näthinnan på vänster öga hade också börjat lossna, men inte lika mycket som på höger öga. Det kändes lite surt att det gick så, eftersom min pappa är sjukvårdare och min mamma har jobbat som sköterska. Operationen tog 1½ timme och jag fick inte anstränga mig på ett halvår, fick fara till sjukhuset en gång i veckan på ständig koll så att näthinnan inte lossnat igen, konstant smärta, laseroperationer och ögondroppar tre gånger om dagen, inget festande, inget lek på en hel sommar. När jag vaknade så såg jag ingenting, hade en lapp för högra ögat och salva i det andra, båda gjorde väldigt ont och jag kunde inte se ordentligt på typ en vecka. Dom fick laserbehandla båda ögonen kraftigt under narkosen, sen på det högra ögat fick dom peta näthinnan på plats med nålar, dom fick spruta in gas som skulle stiga uppåt och pressa näthinnan mot bakre väggen i ögat så den skulle växa fast där, vilket innebar att jag skulle titta neråt i en månad, och dom satt ett silikongummiband runt ögat som pressade ihop ögat och höll näthinnan på plats, samt gjorde det mig väldigt närsynt.

Jag kollade sen upp näthinneavlossningar på internet, tydligen så ska man operera det inom 3-5 dagar efter man upptäckt det, om det tar runt två veckor så brukar det inte bli lyckat så väldigt bra och det kan krävas fler operationer. Jag väntade i fyra veckor, och jag klarade mig lindrigt.

Ett år senare kände jag att gummibandet började sticka ut lite, och det syntes mer och mer. Jag sa det vid nästa återbesök, och det ledde till en extra operation. Ögat var lite infekterat och jag gick på alvedon hela sommaren. Den operationen gjordes nu i september, och den var inte så farlig. Jag bara njöt av drogerna och försökte att inte tänka så mycket på det. Nackdelen är att jag kan tappa näthinnan igen nu när gummibandet är borta, så jag får leva lite nervöst i ett år till...

Med tanke på allt det kan jag säga att det inte är kul att vara blind, eftersom jag var det i drygt en vecka. Därför votar jag döv.

-------

Jag tycker att du ska åka in och kolla upp det ifall det är nåt allvarligt, bättre att ha gjort det i onödan än att inte gjort det alls när det skulle behövas.

Jag tycker att det låter som nån infektion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska åka in och kolla upp det ifall det är nåt allvarligt, bättre att ha gjort det i onödan än att inte gjort det alls när det skulle behövas.

Jag tycker att det låter som nån infektion.

Har en tid 14:45 hos en ögonläkare eller något.

Ska även dra till skolsyster på rasten.

Fuck vad ont det gör att "hjula runt" med ögonen. >.<

offtopic i min egen tråd, shame.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blind. Jag röstade fel, men äsch.

Hur som helst. Ljud är mycket bättre. Att vara döv och se men inte höra någonting kommer göra att man kommer känna sig ensam och utfryst. Att höra ljud är mycket bättre enligt mig. Musik, gator, samtal. Mycket saker du kan göra utan att känna dig 'borta'. Jag skulle inte klara av att vara döv hela tiden. Äcklande tanke att allt är tyst hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara så jävla läskigt att inte ha en aning om vad andra personer gör runt omkring en själv, samt inte kunna ta sig vart man vill på ett lätt sätt.

Jag tror att man kan fortsätta göra flera roliga saker om man är döv till skillnad mot om man är blind.

Titta på denna video.

Blind Kid Use Echo Location

Och..

..remember seeing something on, I think, Discovery Channel a few years ago about a completely blind guy that had learned echo-location so well, he could ride a bicycle through an obstacle course, and could identify with ease obscure objects after just a few clicks. He was actually teaching young blind kids how to learn this talent.

This is the first time I’ve seen echo-location in action since seeing that show segment all those years ago, and I’m still amazed of what people are capable of when faced with such a huge obstacle as blindness.

Become Daredevil!

Possible to learn dis talent, mhm!

:D

--

När man blir blind (förutsagt att man inte lyssnar sönder sina öron på hårdrock) så kan man ju faktiskt utveckla en ganska bra hörsel förmåga också..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...