Jump to content

Skottdrama på skola i Finland


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 62
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har typ vetat om det hela dagen, men har tyvärr inte vetat att det var idag. :confused: Trodde det var igår eller nåt.

Enligt polisen har fem pojkar och två flickor samt en äldre kvinna dödats i skottlossningen i Jokela skola i Tusby. Gärningsmannen, en 18-årig elev, uppges ha skjutit sig själv i huvudet och ligger nu svårt skadad på Tölö sjukhus. Han hade i går laddat upp en video på Youtube där han annonserar ut "Jokela High School Massacre".

Enligt uppgifter ska 18-åringen ha börjat skjuta i skolans nedre aula mitt under pågående lektioner. En av hans offer var skolans rektor som dog i skottlossningen. De övriga offren valdes slumpmässigt.

Strax efter klockan 18 rapporterade polisen att åtminstone åtta personer är döda. Enligt läkarna är risken stor att antalet offer stiger ytterligare. Gärningsmannen, som skjutit sig själv i huvudet, uppges ha obefintliga chanser att överleva.

Minst 12 personer skadades av bland annat glassplitter då de försökte bryta sig ut genom fönstren med hjälp av stolar. En person skadades allvarligt. Eleverna vårdas på Hyvinge sjukhus och uppges få komma hem inom kort.

Började skjuta

Många av skolans elever lyckades rymma ut så fort skottlossningen började men åtminstone en skolklass ska ha varit inne hos 18-åringen.

– Klockan 11.45 kom det ett meddelande i högtalarna att alla elever ska låsa in sig i klassrummen, säger Kim Kiuru, lärare på Jokela skolan.

– Jag tyckte att det var ett konstigt meddelande och låste in eleverna i klassrummet innan jag gick ut i korridoren för att se efter. I övre korridoren såg jag 18-åringen komma gående mot mig med en pistol i handen och vrålande. Jag sprang ut på gården och uppmanade mina elever att hoppa ut genom fönstret, som ligger på en och en halv vånings höjd.

Polisen evakuerade skoleleverna till kyrkan i Jokela, där de även upprättade ett kriscenter.

Situationen under kontroll

Polisen och ambulansen kom fort till skolan. Polisbelägringen började kring klockan 12.30. Polisen arresterade 18-åringen kring klockan 14.30. Kring hundra poliser deltog i insatsen.

– Situationen var alldeles kaotisk då eleverna försökte bryta sig ut genom fönstren, uppger en av poliserna som var på plats bland de första.

Polisen var på plats hela kvällen och bevakade området samt hjälpte invånarna i de närbelägna områdena att ta sig hem.

– Situationen är nu under kontroll, uppger Tero Haapala på centralkriminalpolisen.

18-åringen ska ha laddat upp en video på den populära webbplatsen Youtube i går. Videon lades upp på webben av signaturen Sturmgeist89 och har titeln "Jokela High School Massacre". Sturmgeist är ett norskt heavy metal-band. 18-åringen ska också ha uttryckt sin beundran för Stalin och Hitler. På en annan video poserar 18-åringen med en pistol.

Dessutom har mannen en webbplats där han berättar varför han gör det här och vilka som han tänker döda.

Enligt polisen är förövaren medlem i en skytteförening och hade licens för sitt vapen. Det vapen den misstänkte gärningsmannen har använt uppges vara en pistol av märket Sig Sauer, kaliber.22.

Motivet för massakern är okänt. Han har inte tidigare dömts för några brott eller uppträtt hotfullt.

Jokela skolcentrum har en högstadieskola och ett gymnasium. Där studerar sammanlagt knappt 500 elever, varav två tredjedelar i högstadiet. De flesta av eleverna lyckades rymma från skolan så fort skottlossningen började. I kyrkan i Jokela har man upprättat ett kriscenter för de drabbade och deras anhöriga.

HBL

Har du bilder från Jokela skolcenter? Skicka dem till Hbl till numret 040-837 2337.

Våld i finska skolor

2007: En skolelev slog en annan elev med kniv i magen i Steinerskolan i Tammerforsi oktober. Offret blev inte allvarligt skadat.

2003: En 15-årig högstadieelev knivhögg en 13-årig kamrat i lungan i lyceet

i Björneborgi januari. Offret överlevde.

2001: En 15-årig pojke slog en jämnårig elev med en fällkniv i Hollola i januari. Offret fördes till sjukhuset och han överlevde.

1999: En 15-årig högstadieelev knivhögg en äldre kamrat i armen i Eura i April. Offret var i livsfara.

http://www.hbl.fi/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är inte gamal denna tråd den skapades idag :confused:.

---------------

Vilken sjuk jävla person. Vem fan spelar in en sån tragisk händelse och lägger upp på nätet.

Vet inte om jag missuppfattar dig nu, men han spelade alltså inte in själva dådet utan ett klipp när han provsköt med pistolen (länk på förra sidan).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om tråden är gammal eller inte, men jag skriver ändå, det verkar ju hänt massa våld på finska skolor, hade jag ingen aning om.

Massa våld? Källa/källor?

Den är inte gamal denna tråd den skapades idag :confused:.

---------------

Vilken sjuk jävla person. Vem fan spelar in en sån tragisk händelse och lägger upp på nätet.

Han ville bli berömd, han gjorde en film.. Vet inte hur man skall förklara, men som typ

planer.. Och lade in ett datum när det skulle inträffa. Lade upp filmen på youtube..

Sen så utförde han denna plan precis på det datumet som han har på filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att killen älskar/älskade skräck och action filmer

::

Films and Shows: The Matrix, A View To A Kill, Falling Down, Natural Born Killers, Reservoir Dogs, Last Man Standing, Full Metal Jacket, Dr. Butcher MD (aka Zombie Holocaust), Saw 1-3, Lord Of War, The Deer Hunter, True Romance, The Untouchables, 28 Days Later, 28 Weeks Later, Idiocracy, They Live, Apocalypse Now, End Of Days, The Shining, The Dead Zone, Dr. Strangelove, House MD (TV), Monty Python, TV Documentaries Relating To History

och

Interests and Hobbies:Existentialism, Freedom, Truth, Misantrophy, Social / Personality Psychology, Evolution Science, Political Incorrectness, Women, BDSM, Guns, Computer Games, Sarcasm, Irony, Mass / Serial Killers, Macabre Art, Black Comedy, Surrealism, Absurdism

Redigerad av Remoob
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker så jävla synd om de dödade barnens familjer. Så snabbt försvann deras små barn. Fy fan.

Äldre tonåringar talar vi om, men det är fortfarande samma sak.

Hjälp vilka åsikter killen hade. Det känns nästan som ett Colombine 2, då han verkar vara en kopia av Dylan eller Eric med tanke på hans intressen, filmsmak, musiksmak osv. Skillnaden är väl att Columbine var waaaay mer välplanerat än det här.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...