Jump to content

DNS-strul igen


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Domänen gtasajten.com strular igen och problemet kan åter härledas till osynkade DNS-servrar (har skrivit om det förut).

Tidigare fix har alltså inte löst problemet, så när en DNS-server går ner dör hela domänen.

För att lösa problemet måste domänen tas bort helt från DNS-servrar och läggas in på nytt, vilket kan ta några timmar upp till en dag (pga. cache).

Kommer att avvakta några timmar till för att se om den fungerande DNS-servern kommer online igen.

Domänen gtasajten.se har fungerat hela tiden, just på grund av att den är rätt synkad (använder även en till DNS-server, men det har inget med saken att göra i detta fall).

Anledning att jag kommer in på forumet just nu är att jag fuskar... :(

(går att leka med HOSTS-filen, sök hos Mr G.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, härligt! :blink:

Folk verkar inte riktigt vara medvetna om hur de ska säga till när sajten är nere, men denna adress gäller:

webmaster snabel-a gtasajten.com

Tack för att du fixade det så snabbt iaf! :lol:

Har säkert 10-15 mailadresser som används på olika sätt (gtasajten, studentmail, företagsmail, servermail, projektgruppmail... etc).

Alla mail sorteras in fint i mappar i mitt mailprogram, medan min "neutrala" mailadress egentligen bara är en spambox (så går det när man har lämnat mailadressen öppen på gtasajtens framsida i flera år) ;)

webmaster snabel-a gtasajten.com är givetvis rätt adress att använda i detta fall.

Vill också varna för att DNS-problemet INTE är fixat.

DNS-posterna är fortfarande osynkade, så gtasajten.com står och faller med EN DNS-server.

Kommer att fixa till det hela under fredag förmiddag, så gtasajten.com kommer förmodligen att vara död några timmar imorgon.

Domänen gtasajten.se funkar dock som alltid... så där finns eventuell information om det behövs...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert 10-15 mailadresser som används på olika sätt (gtasajten, studentmail, företagsmail, servermail, projektgruppmail... etc).

Alla mail sorteras in fint i mappar i mitt mailprogram, medan min "neutrala" mailadress egentligen bara är en spambox (så går det när man har lämnat mailadressen öppen på gtasajtens framsida i flera år) :ph34r:

webmaster snabel-a gtasajten.com är givetvis rätt adress att använda i detta fall.

Vill också varna för att DNS-problemet INTE är fixat.

DNS-posterna är fortfarande osynkade, så gtasajten.com står och faller med EN DNS-server.

Kommer att fixa till det hela under fredag förmiddag, så gtasajten.com kommer förmodligen att vara död några timmar imorgon.

Domänen gtasajten.se funkar dock som alltid... så där finns eventuell information om det behövs...

Hehe, jag har också ett antal men det är bara hotmail och studentmail jag använder aktivt. Har dessutom en Yahoo, en GMail, en GTAnytt-mail (som bara innehar ett testmail från SlewME) och säkerligen flera som jag inte kommer på just nu. Min Yahoo använde jag mest till privata mail medan min hotmail lämnades ut till diverse spamrisk-sidor. Otroligt dumt eftersom mina registreringsmail till de flesta sidor dimper ner just i min hotmail, så knäcks den så får man massvis med lösenordsgrejer gratis. Inget som är blodigt allvarliga uppgifter, men ändå korkat. Har säkert lösen på alla mina mail-/andra konton numera efter Silentwhisper-incidenten, så jag kommer nog gå säker för nästa attack, phew! :)

Nu är alla tre DNS-servrar synkade, så DNS-problemet är löst en gång för alla.

Gick betydligt snabbare än vad jag trodde :)

Gött! Eller, "jaeh! Braeh jåbbatt!" som det skulle låta i Snickeriet. Norrköpingska, det finns inte många fulare dialekter :)

Bra. :)

För dom här problemen började på att bli ordentligt dryga...

Hehe, jag trodde du skrev "dyra" först, jag blev förvirrad. Just därför kom jag på vad jag vill fråga Hultenius personligen - vad kostar forumet och sajten per år? Jag har frågat många gånger men vad jag minns har jag aldrig fått svar från den ende som vet exakt.

________

zcg03iluzuuc38.png

Yay! En post editerad av Hultenius, jag känner mig hedrad! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...