Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Häromveckan, eller för bara någon dag sedan, rättare sagt, kurrade jag ner mig i soffan, oviss om vad jag egentligen hade lust att hitta på. Varvid jag satt och rullade tummarna som bäst, fick jag syn på min mindre samling utav VHS-filmer, ståendes i ett hörn och kippa efter luft, alldeles dränkta med damm. ”För tusan!”, utbrast jag. ”Där ska de inte stå.” Tvivlet kring vad jag ville göra vände hastigast.

Efter lite oli-doli-doffade satte jag in Scarface i videospelaren. Filmen började…

Handling:

Filmens huvudkaraktär, Tony Montana, flyr Fidel Castros järnhand på Kuba. Han erbjuder sig jobba för Floridas kriminella kungar; de som nått målet om den amerikanska drömmen. Tony blir själv en del av denna amerikanska dröm - efter dråp och svek. PANG. Skjuten till döds ligger Tony, utan chans att reflektera över vad som gick snett på vägen till sin guldtron.

…Filmen slutade.

Underhållningsfaktorn i detta Brian De Palmas mest kända verk är hyfsad. Det är inte tidernas bästa, men inte heller sämsta, film att dra i sig chips och cola till. Vad som gör sig starkt är istället budskapet om att allt inte går att vinna genom makt och rikedom. Filmen visar baksidan i det ”glamourösa” Las Vegas-folkets liv – nämligen girighet.

Detta gör Scarface värd att glo igenom åtminstone en gång under ens värdelösa liv.

The world is never yours.

7/10

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se Gustav 2 ikväll :)

Hmm, bäst att fixa till sig lite, bussen kommer snart :)

Edit: Gustav 2 var en ganska bra film. Den var bättre än ettan, vilket var ett plus. Själv så skrattade jag ett antal gånger. Jag gick på den dubbade versionen, eftersom den engelska gick 21.15, och då gick även Jurassic Park 3 på tv, så jag valde att se Jurassic Park. Peter Harryssons röst i den dubbade var sjukt passande. En bättre röst hade inte gått att få.

7/10

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

V för Vendetta! :P

Det är kanske... 4-5 år fram i tiden... London. Något parti har tagit över och det är diktatur som råder. Så är det en snubbe med knivar som gör revulution typ...

Skulle någon kunna förklara lite bättre som har sett denna filmen kanske? ;)

Well, den är ju lite djupare än så.. Lite längre fram i tiden.

Och igår såg jag Natural born killers, fy fan va bra den var. Snyggaste filmen jag sett på länge.

Dem som inte har sett den borde se den. Den kanske inte passar alla dock, men bra är den. :)

Som förövrigt inspirade Eric och Dylan till att bega massakern i Columbine.. Fin film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och GTA gör kids till ondsinta mördare? :P

Haha, nej verkligen inte. Men har du en psykisk störning sen innan, och är beredd att utföra såna saker så kan både GTA och den filmen vara inspirationskällor, men är man så störda som dom var efter år av mobbning och liknande så kan ju vad som helst vara en inspirationskälla till en sådan massaker.

Nöjd med det svaret?

The_go, haha Cable gay

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se Gustav 2 ikväll ;)

Hmm, bäst att fixa till sig lite, bussen kommer snart :P

Edit: Gustav 2 var en ganska bra film. Den var bättre än ettan, vilket var ett plus. Själv så skrattade jag ett antal gånger. Jag gick på den dubbade versionen, eftersom den engelska gick 21.15, och då gick även Jurassic Park 3 på tv, så jag valde att se Jurassic Park. Peter Harryssons röst i den dubbade var sjukt passande. En bättre röst hade inte gått att få.

7/10

Peter Harrysson? Vad hände med Claes Malmberg?! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senast sedda film var Kin Kong som ja såg ikväll sen såg jag superhjältarna för inte så länge sen

King Kong:

faktiskt väldigt bra film lite för mkt ibland med alla fantasi monster men rörande på sina ställen helt klart sevärd

++++ av mackan

Superhjältarna:

Pixar har gjort det igen, få slår dom när det kommer till annimerade filmer.. storyn är det inge fel på heller om superhjältarna som drivs bort och får återgå till vanligt liv, men plötsligt står nya äventyr på dörren för Mr Incredible och hans familj.. som sagt det är inte många som slår pixar på fingrarna trots tappra försök från Dreamworks med madagaskar,,

++++ av mackan

ska tillägga att V for vendetta väntar i hyllan för att bli sedd:)

fråga till okka bara du kollar på väldigt djupa filmer ser jag men kollar du nån gång på "mainstream filmer som dom jag nämt ovan t.ex.?:)

Redigerad av wiken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fråga till okka bara du kollar på väldigt djupa filmer ser jag men kollar du nån gång på "mainstream filmer som dom jag nämt ovan t.ex.?:)

O ja. Men endast mainstreamfilmer som jag tycker verkar vara bra, såklart.

Se film ska vara ett nöje, inte en bildning, så jag ser den typ av film jag är sugen på, helt sonika. Kärlekskomedi från -92 eller rysk stumfilm från -32; det hela beror på humöret.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Superhjältarna:

Pixar har gjort det igen, få slår dom när det kommer till annimerade filmer.. storyn är det inge fel på heller om superhjältarna som drivs bort och får återgå till vanligt liv, men plötsligt står nya äventyr på dörren för Mr Incredible och hans familj.. som sagt det är inte många som slår pixar på fingrarna trots tappra försök från Dreamworks med madagaskar,,

++++ av mackan

Personligen tycker jag att Superhjältarna var skräp. Och glöm inte att Dreamworks också har gjort Shrek, Shrek II och Over the Hedge! Now, that's quality! (Okej, jag har inte sett Over the Hedge, men jag chansar på att den är bra...)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att Superhjältarna var skräp. Och glöm inte att Dreamworks också har gjort Shrek, Shrek II och Over the Hedge! Now, that's quality! (Okej, jag har inte sett Over the Hedge, men jag chansar på att den är bra...)

Jag har sett Over The Hedge och den var rätt så bra och jävligt rolig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...