Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Rob Zombie's Halloween (2007)

9 åriga psykopaten Mickael Myers, som är fasinerad av masker och älskar att döda husdjur, bor i ett förfallet hus i stadens slumkvater där han dagligen trakaseras av sin hemska försupna styvfar och sin slampiga storasyster. En Halloween bestämmer han sig för att mörda dem brutalt.

Han döms till sluten psykiatisk vård där han sitter i 17 år tills en ny vårdare börjar trakasera honom och Mickael Myers rymmer. Var han än går så lämnar han ett spår av lik efter sig. Om du möter honom, vad du än gör, gör inte narr av hans mask!

Filmen börjar bra även om jag inte håller med Rob Zombie's försökt att ge Mickael Myers en orsak att han blev som han blev genom att ha en hemsk uppväxt.

Delen på psyket är också mycket bra (iallafall tills de vidriga Hillbilly kusinerna kommer dit) även om det åter igen känns som en helt annan karaktär.

En bra sak som Rob Zombie gör i den här filmen är att han ofta gör verklighetstrogna dödsscener (lite väl verklighetstrogna ibland)

Bäst, efter Daeg Faerch som unga Mickael Myers, är Sheri Moon Zombie som Mickael's mamma, Deborah Myers.

Sättet som Laurie presenteras i början var dåligt. Vad var meningen med att hon pervade sig framför sin mamma? Hon har inget alls gemensamt med orginalkaraktären. Visst, hon är rolig ibland men det blir lite förmycket.

Roligt att se en äldre Danielle Harris. Och... obehagligt att se så mycket av henne. :> Jag blev föresten mycket positivt överaskad att hon överlevde filmen. Troligen så ville de inte göra sig av med Danielle Harris så tidigt.

Malcolm McDowell gör en OK Dr. Loomis. Inte i närheten av hur bra Donald Pleasence gjorde karaktären men i brist på honom så är nog Malcolm McDowell nest best thing för rollen.

Jag tycker att Rob Zombie's stora misstag var att inte starta en filmserie om en egen påhittad psykopat istället för att göra om Halloween och Mickael Myers efter sin egen bild.

Dock så gillar jag att han behöll de viktiga Halloween-låtarna i filmen. De flesta andra skulle aldrig ha vågat ha med dem i en remake för att inte koppla det till orginalen.

Inte så skrämmande som orginalet men jag måste erkänna att jag hoppade till när Mickael Myers anföll pappa Strode.

Lite väl många lik men Rob Zombie har alltid haft svårt med att hålla nera bodycount till ett rimligt nummer.

Nu kommer det förvånande, jag tyckte faktiskt att filmen var överaskande bra. Jag är inget större fan av Rob Zombie's filmer (jag räknar House of 1000 Corpses till ett av historiens sämsta filmer någonsin och även om uppföljaren var bättre så var den fortfarande urusel) och jag hade väntat mig en riktigt usel film. Faktum är att jag undrade om jag ens skulle orka se den. Men jag satt som klistrad.

Visst, där fanns vissa usla saker (Rob Zombies sadistiska stil) t ex våldtäktsscenen på mentalsjukhuset, lastbilschafören osv), han blev också lite väl glad att pryla upp Laurie i slutet och kanske var slutstriden lite förlång (IMO så skulle det ha slutat när han blev skjuten i simbasängen). Men i grund och botten faktiskt en bra film.

Tillskillnad från många andra så gillar jag att Zombie var rätt trogen orginalet i andra halvan. Något annat hade IMO kännts helt fel.

Jag är lite splitrad för även om jag gillar bakgrundshistorian han skapar här så föredrar jag orginalets oförklariga mystik. Men det hindrar mig inte från att, Gud förlåte mig, gilla den här filmen.

7,5/10

Nu när jag gillade första filmen så är jag lite nervös att se andra filmen eftersom jag har hört MYCKET dåliga saker om den.

Rob Zombie's Halloween II (2009)

2 år har gått sedan den hemska Halloween då Mickael Myers kom hem för att återförenas med sin syster, Laurie.

Laurie, som nu bor med Annie och hennes pappa, är ett vrak och plågas ständigt av mardrömmar men försöker komma över det hela.

Men efter 2 år av vandrande omkring så är Mickael Myers redo att återvända hem igen, lagom till Halloween.

Nu visar Rob Zombie lite mer av sin sjuka sida. De som körde likbilens snack om att ha sex med lik, när de körde på en ko, sjukhuset har en stor balja i källaren där de lägger alla lik (fast möjligen var hela den grejen bara en dröm)

Som jag sa tidigare, de prylade upp Laurie lite väl mycket IMO. Och scenerna när de lappade ihop henne var långtifrån trevliga. Den här filmen är mycket mer grafikt vidrig än förra filmen.

En sak fann jag lite ologiskt. Han har haft sin älskade kökskniv sedan han var barn och plötsligt så lämnar han den bara i sjuksköterskans rygg? Eller var det också en dröm? Jag HATAR när det visar sig att huvudkaraktären bara har drömt. Speciellt när man inte vet vad som var på riktigt och vad som var drömen. Visa saker hintar om att hela början, inklusive Mickael's flykt, var en dröm.

Och Laurie har plötsligt blivit en extrem hårdrockare. Ilsken, bitter, svär helatiden. Visst, hon har varit med om mycket men det hela blir lite förmycket för mig. Resultatet blir att man stör sig en massa på karaktären istället för att tycka synd om henne, vilket troligen var meningen. Och nu har hon samma typ av psykisk koppling till Mickael Myers som Jamie hade i de gammla filmerna.

För att inte tala om Dr. Loomis. Ärligt talat, de har förvandlat honom till en bortskämd Hollywood typ som förför unga kvinnor, bara bryr sig om hur folk ser honom och gör allt för att sälja böcker. Och han är totalt övertygad om att Mickael Myers är död. Och han avslöjar för hela världen att Laurie är Mickael Myers syster. Vidrig typ.

Och Mickael Myers? Han har vandrat omkring i 2 år efter sin mamma och en vit häst och verkar inte ha dödat någon på länge. Och han ser ut som en luffare. Finns typ inga likheter kvar med orginalet. Som sagt, han borde ha gjort en egen seriemördare än att göra om Mickael Myers till en ny karaktär.

Men jag gillar att Rob Zombie vågar har huvudrollstjejerna med fula ärr i ansiktet. Väldigt få som vågar det i film. Verkligen kul att se Danielle Harris igen som Annie

men jag gillade inte att de dödade henne.

Väldigt seg och långsam film. Och vad har hänt med musiken? Från att använda den mästa Halloween-musiken i första filmen så går han till att inte använda någon alls (utom en dålig version i sluttexterna). Musiken här (vilken musik) är inte bra.

Från att göra en seriös Halloween-film så går Rob Zombie plötsligt till att helt köra sitt eget race. Bara grejen med mamma Myers är ju bara för mycket. Och Mickael Myers påminner mer om Leatherface i Motersågsmasakern än The Shape.

Och slutet är bortom denna jord dåligt.

Men det är den sista Rob Zombie Halloween-filmen. Personligen så kunde det ha slutat med förra filmen IMO.

Hoppas nästa gäng gör nästa film bättre. Tyvärr så verkar den bli fortsättning på Rob Zombie's filmer istället för orginal-serien. Hoppas att det bara är falska rykten.

5,5/10

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Fortfarande lika bra och den bästa av filmerna. :) Får se om jag tycker likadant efter Bion ikväll. :D

10/10+

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Mörka tider råder. Voldemort kontrollerar nu Ministry of Magic och Hogwarts, och hans Death Eaters jagar alla magiker som inte är av "rent blod".

På flykt undan Death Eaters letar Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasley desperat efter resten av de Horcruxes som håller Voldemort vid liv. Men situationen börjar ta på deras vänskap.

Mycket bra början på avslutningen även om det känns att det bara var halva filmen. Det slutar när det känns som att man är mitt i fast de lyckades få till en bra avslutning på den.

Harrys, Hermiones och Rons resa känns spännande och intresant. Dessutom så visar äntligen Ron och Hermione öppet hur de känner för varandra vilket var påtiden. Fast

hela grejen med Rons svartsjuka var lite jobbigt att se.

En väldigt rolig del var när de

infiltrerade Ministry of Magic. Det var verkligen svårt att hålla sig för skratt, speciellt när de försökte gå som "vuxna" vilket blev som gammla gubbar istället.

:P

Sexscenen hade jag hört rykten om tidigare likaså att den skulle vara fullt naken, jag hade bara inte riktigt trott på det så det överaskade mig att den var så naken. Fast jag antar att det var ett bra sätt att göra de fans glada som har önskat sig just det i flera filmer nu, men samtidigt utan att gå in på sexbiten för djupt.

Dobby var det trevligt att återse.

Och hemskt att se honom dö. En mycket sorglig scen.

Men där är några saker som jag inte var nöjd med. Alldeles förmycket hände mellan scenerna för min smak, mycket vi inte fick se.

'Mad-Eye' Moody's plötsliga död (fast jag tror, och hoppas, att det ligger mer till det än så och att han har förfalskat sin död), Ministry of Magic's ledare som plötsligt dör och hur Ministry of Magic plötsligt är övertaget av Death Eaters och förvandlats till värsta Nazist-fabriken. ag ha velat se vad som händer på Hogwarts. Jag förstår tanken med att vi bara vet vad Harry vet men där är en massa intresanta karaktärer kvar på Hogwarts och jag skulle ha velat se reaktionen när Professor Severus Snape och Death Eaters tar över Hogwarts, något som man bara ser i en titel på en tidning.

Lite svårt att sätta betyg. Filmen var mycket bra men känns inte komplett utan nästa del. Det är, som namnet säger, del ett av två vilket gör det svårt att ge den betyg för sig. Dessutom så är den här filmen så olik de tidigare filmerna. Men den ligger deffinitivt bland de bästa av dem.

Tomten Är Far Till Alla Barnen (1999)

Lika rolig som alltid.

8/10

The Invisible Man (1933)

Den lilla Engelska byn Iping terroriseras av en galen osynlig man. Jack Griffin har lyckats med det omöjliga men har också förlorat förståndet på köpet. Medans hans sadistiska lekar dödar fler och fler så försöker poliserna desperat stoppa honom.

Klassisk Svart Sci-Fi komedi. Väldigt bra med mycket högra dödssiffror. Minst 122 hinner han döda.

Jobbigast med filmen är allt överspelande.

Specialeffekterna är klart imponerande för den här tiden.

Mycket bra spelad vansinning man.

9/10

The Invisible Man Returns (1940)

[invisible 2]

9 år har gått sedan Jack Griffin blev osynlig och förlorade sitt förstånd.

Den dödsdömde Geoffrey Radcliffe försvinner spårlöst på morgonen då han ska avrättas för mordet på sin bror. Doctor Frank Griffin har fortsatt sin brors arbete och jobbar nu hårt på att hitta ett botemedel innan Geoffrey blir galen. Samtidigt försöker Geoffrey hitta sin brors riktiga mördare medans Scotland Yard jagar honom.

Mycket seriösare än första filmen.

Precis som i första filmen så får man inte se Geoffrey innan han blir osynlig. Undrar om det kommer fortsätta att vara så, som en tradition.

Den här osynliga mannen har det inte lika lätt. Poliserna är mer orginiserade och använder rökmaskiner.

Det är trevligt och intresant att se den osynliga mannen från början när han fortfarande är sig själv. Det blir lite obehagligt när han sedan börjar bli galen.

Mycket bra och spännande. Precis som i första filmen så blir man väldigt imponerad av specialeffekterna om

inte ännu mer. Speciellt när han blev synlig igen var mycket imponerande.

Blev lite snopen när themen från The Mummy plötsligt kom.

Mycket mycket bra. Dessutom

trevligt med ett lyckligt slut.

10/10

The Invisible Woman (1940)

[invisible 3]

Richard Russell är en slösaktig Playboy men när pengarna tar slut så är festen slut. Hans ända hopp är nu hans hyresgäst Professor Gibbs som arbetar på en maskin som kan göra folk osynliga.

Den äventyrslystna modellen Kitty Carroll skriver genast upp sig som försöksperson. Samtidigt försöker 3 gangsters att få tag på Professorns maskin.

Galen komedi inspirerad av de tidigare filmerna men inte en del i serien som fortsätter tidigare storyline.

Väldigt rolig och underhållande. Butlern är klart roligaste.

8/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Charlie and the Chocolate Factory (2005)

Ingen har sett Willy Wonka på 15 år när plötsligt en inbjudan till hans hemliga Chocklad fabrik skickas via 5 Chockladkakor. Den som hittar den gyllende biljetten får en rundtur på fabriken, visad av Willy Wonka själv, och så mycket Chocklafd de kan någonsin äta. Dessutom får en av dem ett otroligt överasknings pris.

Charlie är en av de lyckliga som får en biljett och tillsammans med 4 egoistiska barn får gå in i fabriken.

Men väl inne i fabriken så råkar barnen ut för hemska olyckor och försvinner, en efter en. Men frågan är, är det verkligen olyckshändelser eller är det hela planerat?

Filmatisering av boken "Charlie and the Chocolate Factory" samt delar av uppföljaren "Charlie and the Great Glass Elevator".

Rätt trogen boken men jag gillade den inte riktigt för någon anledning. Jag fann den rätt sadistisk och grym. Jag har aldrig gillat filmer som handlar om att straffa folk på extrema sätt och jag fann inte logiken i sätten det gjordes på heller. Och när Willy Wonka blir besviken när barnen överlever så blir det lite väl mycket.

Men det är en väldigt snygg film där allt är färgglatt och människorna ser nästan datoranimerade ut. Johnny Depp är som vanligt mycket bra och även AnnaSophia Robb som den tuggummi tuggande tävlingsflickan.

Jag är glad att jag har sett filmen för det är lite av en upplevelse men handlingen är förmycket för mig och för en gångs skull så känner jag mig lite förgammal för att riktigt uppskatta filmen. Men den är mycket välgjord vilket är orsaken att den får så bra betyg.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på 2 dokumentärer idag.

Where in the world is Usama bin Laden

Rolig dokumentär från killen som gjorde Super Size Me. Ger perspektiv på hur arabvärlden tänker på USA.

4.5/5

Restrepo

Dokumentär om soldater som är i det farligaste stället i hela Pakistan. Vissa soldater i kriget får aldrig se någon strid alls. De här killarna har ungefär 6 - 8 eldstrider om dagen. Det händer inte så mycket, men den är en bra dokumentär för den försöker inte göra något speciellt. Den bara visar "så här ser det ut i den farligaste delen i Pakistan."

4.5/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Restrepo

Dokumentär om soldater som är i det farligaste stället i hela Pakistan. Vissa soldater i kriget får aldrig se någon strid alls. De här killarna har ungefär 6 - 8 eldstrider om dagen. Det händer inte så mycket, men den är en bra dokumentär för den försöker inte göra något speciellt. Den bara visar "så här ser det ut i den farligaste delen i Pakistan."

4.5/5

Jag har letat efter den. Du har PM

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Bra film men den del saker jag inte kopplade:

1) Om de var tvungna att öppna holocruxet innan de förgjorde den. varför gjorde de inte det med en gång då? De höll på att skjuta på den hur länge som helst. Sen vid andra försöket öppnade de den!?

2) Varför tog Hermine bort alla sina bilder, precis i början på filmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Bra film men den del saker jag inte kopplade:

2) Varför tog Hermione bort alla sina bilder, precis i början på filmen?

2)

Hermione raderade sig själv ur sina föräldrars minne för att de inte skulle råka illa ut på grund av henne och för att hon skulle kunna vara borta så länge som det skulle krävas utan att de skulle bli oroliga

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Bra film men den del saker jag inte kopplade:

1) Om de var tvungna att öppna holocruxet innan de förgjorde den. varför gjorde de inte det med en gång då? De höll på att skjuta på den hur länge som helst. Sen vid andra försöket öppnade de den!?

2) Varför tog Hermine bort alla sina bilder, precis i början på filmen?

1)

Det hade inte med att öppna den att göra. De behövde svärdet för att kunna förgöra Holocruxet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avatar

Första gången jag har sett den. Överhypad, överproducerad och tråkig fram tills slutstriden. Förstår inte hur den kan vara på någons toplista av absolut bästa filmer någonsin - den skulle inte ens hamna på min top 50.

Och varför var det så många skådespelare som har varit med i My Name Is Earl? Räknade minst 3 stycken.

3.5/5

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Invisible Man (1933)

Den lilla Engelska byn Iping terroriseras av en galen osynlig man. Jack Griffin har lyckats med det omöjliga men har också förlorat förståndet på köpet. Medans hans sadistiska lekar dödar fler och fler så försöker poliserna desperat stoppa honom.

Klassisk Svart Sci-Fi komedi. Väldigt bra med mycket högra dödssiffror. Minst 122 hinner han döda.

Jobbigast med filmen är allt överspelande.

Specialeffekterna är klart imponerande för den här tiden.

Mycket bra spelad vansinning man.

9/10

The Invisible Man Returns (1940)

[invisible 2]

9 år har gått sedan Jack Griffin blev osynlig och förlorade sitt förstånd.

Den dödsdömde Geoffrey Radcliffe försvinner spårlöst på morgonen då han ska avrättas för mordet på sin bror. Doctor Frank Griffin har fortsatt sin brors arbete och jobbar nu hårt på att hitta ett botemedel innan Geoffrey blir galen. Samtidigt försöker Geoffrey hitta sin brors riktiga mördare medans Scotland Yard jagar honom.

Mycket seriösare än första filmen.

Precis som i första filmen så får man inte se Geoffrey innan han blir osynlig. Undrar om det kommer fortsätta att vara så, som en tradition.

Den här osynliga mannen har det inte lika lätt. Poliserna är mer orginiserade och använder rökmaskiner.

Det är trevligt och intresant att se den osynliga mannen från början när han fortfarande är sig själv. Det blir lite obehagligt när han sedan börjar bli galen.

Mycket bra och spännande. Precis som i första filmen så blir man väldigt imponerad av specialeffekterna om

inte ännu mer. Speciellt när han blev synlig igen var mycket imponerande.

Blev lite snopen när themen från The Mummy plötsligt kom.

Mycket mycket bra. Dessutom

trevligt med ett lyckligt slut.

10/10

The Invisible Woman (1940)

[invisible 3]

Richard Russell är en slösaktig Playboy men när pengarna tar slut så är festen slut. Hans ända hopp är nu hans hyresgäst Professor Gibbs som arbetar på en maskin som kan göra folk osynliga.

Den äventyrslystna modellen Kitty Carroll skriver genast upp sig som försöksperson. Samtidigt försöker 3 gangsters att få tag på Professorns maskin.

Galen komedi inspirerad av de tidigare filmerna men inte en del i serien som fortsätter tidigare storyline.

Väldigt rolig och underhållande. Butlern är klart roligaste.

8/10

Invisible Agent (1942)

[invisible 4]

Året är 1941. World War II rasar i Europa. Frank Griffin, sonson till Jack Griffin (hur nu det har gått till), blir trakaserad av Gestapo som vill åt hans farfars osynlighetsformula. De Allierade vill också åt formulan fast Frank vägrar. Men så anfaller Japanerna Pearl Harbor och Frank ändrar sig. Men bara på ett vilkor: Drogen får bara användas på honom själv.

Klassisk WWII action-komedi.

Uppenbar properganda för att göra narr av Nazisterna och få det Amerikanska folket enat i kriget.

Det känns uppenbart att grejen med Pearl Harbor kom sent planerad och det blir lite av en plötsligt vändning att Frank går med på att hjälpa De Allierade.

En rolig sak: Gestapo-agenten (som skulle vara Japan???) som säker upp Frank i början av filmen är väldigt lik den Nazistiska agenten som får handen brändmärkt i Indiana Jones. :P

Filmen har viss fakta fel. T ex så kallar de Frank's farfar för Frank Griffin men ger bakgrunden till hans bror, Jack Griffin, som ju var orginalet. Jag vet inte varför men skulle jag gissa så beror det på att de insåg att det var nästan omöjligt för Jack Griffin att ha barn då han knappt inte hade träffat sin fästrmö på månader och dessutom var de väldigt tidigt i sitt förhållande.

En annan sak är att det skulle betyda att Jack Griffin dog ca 50 år innan och det skulle bli i slutet på 1800-talet vilket knappast stämmer överens med bilar och forskningen.

En annan sak är att i de tidigare filmerna så användes rök för att kunna se den osynliga mannen men här så har röken ingen effekt.

Många coola specialeffekter. Som t ex när den osynliga mannen tvålar in sig i badkaret. :P

När de slängde fisknätet med alla fiskkrokar på osynliga mannen rös jag lite. Kan ju inte ha känts för gott.

För att vara en komedi så var den rätt brutal. Men spännande och bra. Speciellt när Frank börjar bli paranoid och galen pga drogen. Klart bättre än jag hade väntat mig.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Granskade min profil på en känd filmsida och såg att jag sett hela 3 filmer under 2010! The Road som var riktigt bra, The Descent som var bland det bedrövligaste jag skådat och Capitalism: a love story som var åtta resor sämre än Moores tidigare alster. Om man skulle försöka se en film ikväll...

Haha!

Är medveten om att du är ironisk, men återupptäckte min fina top100-lista. Du kommer älska varenda en:

https://docs.google.com/Doc?docid=0AQ2mpdOBpLJqZGdxZjd3anZfMmhycTR4NWNo&hl=en

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha!

Är medveten om att du är ironisk, men återupptäckte min fina top100-lista. Du kommer älska varenda en:

https://docs.google.com/Doc?docid=0AQ2mpdOBpLJqZGdxZjd3anZfMmhycTR4NWNo&hl=en

Jag ÄR inte ironisk! :o Jag har bara sett tre filmer i år. Undantaget några filmer jag sett tidigare, men de räknas ju inte..

Men tack för listan, det blir Good Bye Lenin ikväll! :yes: Det är en film jag länge tänkt se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nån kunna tipsa om en bra bilfilm? Filmen ska va ungefär som fast and furious filmerna. Dem jag har sett hittills är:

The transporter 1-3

Taxi fast längesen

Gone in 60 secounds (2000)

Getaway in stockholm om den nu räknas

fast and furious alla filmerna.

Hittade en tråd från 2007 men var osäker på om jag skulle bumpa den eller inte. Tack i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...