Jump to content

Börja med musik


darkjak
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nej . Eller kalla det post hunter om du vill men jag försöker bara att bli igenkänd.

Jag vill inte att alla ska tänka *där är den där nya grabben som skriver*.

Jag vill att folk ska veta vem jag är och därmed så försöker jag vara så aktiv som möjligt.

Förlåt så väldigt mycket..

Skriv vettiga saker istället, det gör nog susen.

Och darkjak, ett instrument jag kan rekommendera är den charmiga ukulelen, en sådan kan du ta med dig nästan överallt och lira likt Damon Albarn på krogen, på bussen eller på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju börja göra (gay)techno. (vi kallar det för det i min klass för att han som gör det i min klass kallar alla för gay.)

http://www.propellerheads.se/products/reas...ion=displaymain

http://www.propellerheads.se/

Jag funderar på att skaffa programet till att försöka göra electronica i (allt från gorillaz till nine inch nails)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej . Eller kalla det post hunter om du vill men jag försöker bara att bli igenkänd.

Jag vill inte att alla ska tänka *där är den där nya grabben som skriver*.

Jag vill att folk ska veta vem jag är och därmed så försöker jag vara så aktiv som möjligt.

Förlåt så väldigt mycket..

Du blir inte igenkänd av att skriva flera posts med exakt samma sak och skylla på att du vill försöka bli igenkänd. Tillför något, sluta berömma alla något så överdrivet och satsa inte så hårt på att bli igenkänd som du gör, du kommer bara att misslyckas och bli bortglömd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har spelat Saxofon i typ 2 år och så har jag gått på piano nu i ett år, fast har annars alltid spelat piano hemma. Själv går man i en "musikklass", så då är det ju självklart att man kan sjunga. :wub:

Piano är riktigt kul, du borde kanske testa det Darkjak. :shifty:

Redigerad av Alpha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Piano är grymt underskattat, och piano är även o grova tag sett som ganska gay om man skulle kolla upp det.

Eftersom folk, så fort man säger piano skickar tankarna till ett 1700-tal där piano var en stor del av samhället. Och ja, det kanske inte ÄR gay, men en kille i trikåer och en vit peruk får iaf mig att tänka på något icke hetero.

Problemet med piano är väl att dom kostar en hel del, och inget man kan ta med sig. Dock så är ju en synt något som kan kompensera, men det låter aldrig likadant.

Vi hade ett piano förr i tiden, som jag spelade på lite (dock var jag under 10 och tog det inte seriöst) Det va mest mina systrar som spelade. Det pianot försvann dock nånstans. Tror min farsa skänkte det till hans jobb eller nått (mest för att få mer plats hemma).

Så min röst skulle falla på piano. Min polare lirar piano, och har gjort det i flera år. Det går inget annat än digga när han drar i gång lite Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire! Grymt skön låt och han kan hela låten i huvet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, du förlorar direkt nördstatusen när du börjar tuta på ett munspel. Tro mig.

Ett Hofner Marine Band senare är du en hjälte.

Tihi.

Saxofon. No doubt. Fast du är höger. Det är nog alldeles för spirituellt för dig.

[Ena politikstereotypen förolämpar den andra]

Fråga kolon: hur fånig tråd är det här? Och det säger jag inte bara för att det är Darkjak som har gjort den. Men. Alltså. Jag menar. Sex appeal? Satsa på elgitarr då man är 18/19? För att få tjejer och förlora nördstatus?

Ack, om livet bara vore en dålig high-school-film! Då skulle du även få den där snygga tjejen med gigantiska bröst och en dryg översittarton *tar mig teatralt drömmandes för pannbenet*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Tihi.

Saxofon. No doubt. Fast du är höger. Det är nog alldeles för spirituellt för dig.

[Ena politikstereotypen förolämpar den andra]

Fråga kolon: hur fånig tråd är det här? Och det säger jag inte bara för att det är Darkjak som har gjort den. Men. Alltså. Jag menar. Sex appeal? Satsa på elgitarr då man är 18/19? För att få tjejer och förlora nördstatus?

Ack, om livet bara vore en dålig high-school-film! Då skulle du även få den där snygga tjejen med gigantiska bröst och en dryg översittarton *tar mig teatralt drömmandes för pannbenet*

Jag vet att det är aningen sent att börja med musik enligt de flesta, men det skiter jag i. Jag sa inte att jag gör det för att förlora nördstatus, utan för att jag inte längre är nörd! Det innebär att jag gör det för att jag själv har upptäckt att jag är intresserad av det och sugen på att prova. Dock vet jag som sagt inte ifall intresset kommer hålla i sig tillräckligt länge för att jag ska vara beredd på att bränna 10 000 på det!

*Edit*

Någon som vet var man kan köpa en bas billigt, till rimlig kvalitet? Såg nån mysko bas man kunde koppla till datorn som uppenbarligen skulle funka som en vanlig bas om man kopplar den till en förstärkare, vet dock inte om det inte är nån sorts lurendrejeri/amatörgrej.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnat?

Kan funka, men det är en helt annan känsla med nya grejor. Så länge det inte är en svindyr Fender eller liknande skiljer det inte mycket i pris mellan nytt och begagnat, då kan man lika gärna lägga på en tusing och känna sig säker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd.

Nu frågar jag som sagt om ni känner till något billigt nybörjarpaket (som dock inte är så kasst att man blir tvungen att byta så fort man blir lite mer seriös).

Undrar även om det finns någon sorts databas eller program (som är gratis och, om det är ett program, använder någorlunda VANLIGA ljudformat) där man kan få fram notor till olika låtar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd.

Nu frågar jag som sagt om ni känner till något billigt nybörjarpaket (som dock inte är så kasst att man blir tvungen att byta så fort man blir lite mer seriös).

Undrar även om det finns någon sorts databas eller program (som är gratis och, om det är ett program, använder någorlunda VANLIGA ljudformat) där man kan få fram notor till olika låtar...

För paket, gå in på musikbörsen och fråga dom om råd. Något i 3000 kronors-klassen blir nog lagom. Kanske nån tusing extra.

För noter, köp guitarpro. Finns en hel del lektioner och låtar på mysongbook. Visserligen är noterna borttagna nu (jävla skivbolagstöntar) men det finns pack med alla noter på andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på musikbörsen, och har hittat en drös set i lagom prisklass.

En fråga bara: vad är det för skillnad på dom? På basar finns kan man välja mellan 4, 5 och 6-strängade, och på elgitarrer finns metal, blues och en massa annat att välja på. Vad skiljer dom ljudmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på musikbörsen, och har hittat en drös set i lagom prisklass.

En fråga bara: vad är det för skillnad på dom? På basar finns kan man välja mellan 4, 5 och 6-strängade, och på elgitarrer finns metal, blues och en massa annat att välja på. Vad skiljer dom ljudmässigt?

Ska du spela bas, börja med 4 strängar. Dom flesta guiderna är för 4-strängat och det är lättare att hålla reda på i början. Den är stämd som en vanlig gitarr också (första 4 strängarna), så det blir lätt att kompa en kompis.

Metal eller blues - vad ska du spela? Tar du metalpaket får du förmodligen ett mer fett ljud, lite tyngre medan du får ett lite varmare ljud med en blues-gitarr. Välj själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...