Jump to content

Är du allergisk?


Martin-123
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 110
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja.

Pollen, timotej, djur m.m. Dock kommer jag i kontakt med alla dessa varje dag, men jag klarar mig ganska bra. Jag fick stora utslag mot katt och hund på ett test, men hemma märker jag inte mycket.

En till sak också. Har någon slags allergi mot sågspån (trä alltså...), men har inte fått det bevisat. Dock har jag känt av det några gånger, bl.a. när vi hade en bandyträning på, den då nybyggda, Dina Arena (aka "Ön" i Edsbyn).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen.

Var ute nyss under en rast och det sved som bara faaan i ögonen, och det rann tårar som fan. ><

Har inte haft någon allergi alls mot något innan, men verkar ha odlat pollenallergi. Kuk.

Var inte Orolig Toppis, det är så mycket pollen i luften i år pga av den långa vintern så att även de som normalt inte är allergiska kan reagera. (sa de på nyheterna i alla fall) :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns inte om jag erfor något liknande då min pollenallergi bara visar sig vid vissa tillfällen, men under 1998 eller 1999 så var det 6000 pollenfrön(?) per kubikmeter i luften. Just nu är det ungefär 4000. En halt på 1000 anses vara hög... det kan inte ha varit så roligt för pollenallergiker. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Björkallergiker kan också reagera på al- och hasselpollen, vars molekyler liknar dem hos björkpollen.

Många björkallergiker drabbas också av så kallade parabjörksymptom, som innebär reaktion i form av till exempel klåda i gommen när man äter äpplen, morötter, körsbär och andra stenfrukter. Även hos dessa finns molekyler som liknar dem hos björkpollen.

Exakt detta har jag.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Björkallergiker kan också reagera på al- och hasselpollen, vars molekyler liknar dem hos björkpollen.

Många björkallergiker drabbas också av så kallade parabjörksymptom, som innebär reaktion i form av till exempel klåda i gommen när man äter äpplen, morötter, körsbär och andra stenfrukter. Även hos dessa finns molekyler som liknar dem hos björkpollen.

Exakt detta har jag.. :)

Oj, de visste jag inte. så de är därför som jag inte kan äta såna saker. Man blir upplyst om en massa på de här forumet :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Björkallergiker kan också reagera på al- och hasselpollen, vars molekyler liknar dem hos björkpollen.

Många björkallergiker drabbas också av så kallade parabjörksymptom, som innebär reaktion i form av till exempel klåda i gommen när man äter äpplen, morötter, körsbär och andra stenfrukter. Även hos dessa finns molekyler som liknar dem hos björkpollen.

Exakt detta har jag.. :)

Jag med, det brukar klia i hela huvet om man äter äpple tex.

Tips: Om man ändå vill äta äpple kan man ta bort skalet först, sen käka. Funkar för mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...