Jump to content

Åldersgräns på forumet?


Hultenius
 Share

  

136 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 121
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

den som registrerar sig kryssar i en ruta om att man är 12 år eller äldre eller har fått föräldrars tillåtelse är bra. Sen så om man är under 12 år och hultan eller någon framtida admin upptäcker det så blir ens användarnamn borttaget och man kan inte skriva i trådar, skicka meddelanden utan bara läsa i forumet, helt bannad borde man inte bli :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi har en viktig regel att man måste vara 12 år och man ljuger om det är det viktigt att banna personen, annars kommer säkert han/hon skapa en ny användare.

Funderar på att man måste ange sitt personnummer. Men det lär krångla en hel del för dom som kommer från andra länder som t.ex. finland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt COPPA ska det vara 13-års gräns (det är därför en hel del andra forum har just 13-års gräns). Men om föräldrarna skriftligt godkänner att deras barn får skriva på sidan ska de få göra det.

Allt handlar om att skydda barnens personliga information (namn, adress, mail, telefon, andra kontaktadresser samt intressen). Personer som är 12 och mindre ger lättare ut sin personliga information till andra utan att bry sig om konsekvenserna.

Vet inte hur jag ska göra. Köra med modifierade COPPA-regler eller sätta 13-års gräns. Egentligen skulle 13-års gräns behövas på detta forum men det skulle bli en stor loss av medlemmar. Naturligtvis skulle inga som var under gränsen få sina konton stängda och alla som inte når upp till åldersgränsen kan fortfarande läsa forumet. Men det skulle som sagt bli en loss på medlemmar (om den utsatta målgruppen inte fuskar med åldern vill säga..).

Vad tycker ni? Vill gärna höra er åsikt innan jag bestämmer mig.

Forumregler kommer troligvis upp imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt COPPA ska det vara 13-års gräns (det är därför en hel del andra forum har just 13-års gräns). Men om föräldrarna skriftligt godkänner att deras barn får skriva på sidan ska de få göra det.

Allt handlar om att skydda barnens personliga information (namn, adress, mail, telefon, andra kontaktadresser samt intressen). Personer som är 12 och mindre ger lättare ut sin personliga information till andra utan att bry sig om konsekvenserna.

Vet inte hur jag ska göra. Köra med modifierade COPPA-regler eller sätta 13-års gräns. Egentligen skulle 13-års gräns behövas på detta forum men det skulle bli en stor loss av medlemmar. Naturligtvis skulle inga som var under gränsen få sina konton stängda och alla som inte når upp till åldersgränsen kan fortfarande läsa forumet. Men det skulle som sagt bli en loss på medlemmar (om den utsatta målgruppen inte fuskar med åldern vill säga..).

Vad tycker ni? Vill gärna höra er åsikt innan jag bestämmer mig.

Forumregler kommer troligvis upp imorgon.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det ska va åldersgräns..Vote: JA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här COPPA, vad är det för något egentligen? Är de inte en amerikansk organisation som är anpassade efter amerikanska undersökningar, lag, kultur, osv..?

Finns det ingen liknande svensk organisation som går ut med rekommendationer om åldersgränser och liknande?

Jag tycker i alla fall att det är en bra idé med åldersgränser. Det visar att GTAsajten (dvs du hultan) värnar om dina besökare och medlemmar i forumet!.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här COPPA, vad är det för något egentligen? Är de inte en amerikansk organisation som är anpassade efter amerikanska undersökningar, lag, kultur, osv..?

Finns det ingen liknande svensk organisation som går ut med rekommendationer om åldersgränser och liknande?

Jag tycker i alla fall att det är en bra idé med åldersgränser. Det visar att GTAsajten (dvs du hultan) värnar om dina besökare och medlemmar i forumet!.. :P

COPPA= Come o pilla pepsi anders ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

COPPA (Children's Online Privacy Protection Act of 1998 ) är nån internationell organisation som bildades i USA tror jag.

Det är inga "lagar" utan regler som dom har satt upp. Det är meningen att man ska följa dessa regler om man har en seriös hemsida som sparar information om användarna (som tex. alla foruminlägg). COPPA är alltså inget krav, det är något man väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

COPPA (Children's Online Privacy Protection Act of 1998 ) är nån internationell organisation som bildades i USA tror jag.

Det är inga "lagar" utan regler som dom har satt upp. Det är meningen att man ska följa dessa regler om man har en seriös hemsida som sparar information om användarna (som tex. alla foruminlägg). COPPA är alltså inget krav, det är något man väljer.

Jo jo. Det förstod jag, att det inte vara någon "lag" som man var tvungen att följa.

Men vad jag menar är: Finns det någon liknande organisation i Sverige som har egna regler, tex högre åldersrekommendationer, etc. (Sverige brukar ju vara värre på det mesta)??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...