Jump to content

Bildredigeringstråden


Speeder
 Share

Recommended Posts

Tack!

Riktigt snyggt typsnitt. Detta kanske fungerar?

Kanske, men flashbacks requesttråd gav mig det jag ville ha. :confused: tack ändå

---------

Jag gjorde om bilden lite. Lite abstract och utan text nu. Men text kan man alltid lägga till.

http://thatmodernlove.deviantart.com/art/Leap-130259277

Btw, Vinnie, hur mycket har du själv fått kodat på den där sidan? Jag funderar på att glida in på samma riktning när det kommer till att ha det som portfolio.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får de till en bild såhär? Alltså, i photoshop. Samt vet ni några andra snygga vägar att gå för att göra sina bilder snygga?

Edit: Jag tänker på den gula och dova effekten bilden har.

http://fc01.deviantart.com/fs46/f/2009/204...dcf3e50f666.jpg <-- samma fotograf, samma effekter.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får de till en bild såhär? Alltså, i photoshop. Samt vet ni några andra snygga vägar att gå för att göra sina bilder snygga?

Edit: Jag tänker på den gula och dova effekten bilden har.

] <-- samma fotograf, samma effekter.

Pröva att leka runt med gradient maps.

Image -> Adjustments -> Gradient map, sedan väljer du de färger du vill ha. Mixtra med blending mode och opaciteten.

Här ska du få ett fint tips av mig att leka med:

Duplicera bildlagret

Lägg på Gaussian Blur, ganska hög

Byt blending till overlay

Gör ett nytt lager, image->apply image

På det tar du filter -> sharpen -> sharpen

Exempel:

Du kan självklart göra en annorlunda apply image, eller även ge den en blending, eller lägga på fler lager med olika förändringar och blending. Endast fantasin sätter stopp!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att leka runt med gradient maps.

Endast fantasin sätter stopp!

Okej, det kanske är jag som är för feg för att kladda på rejält! :P

ps. det där med gaussian blur->overlay->sharpen var rejält nice. Annars gillar jag att maskera kring focalpointen för att sedan använda smart sharpen. Väldigt precist verktyg.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Btw, Vinnie, hur mycket har du själv fått kodat på den där sidan? Jag funderar på att glida in på samma riktning när det kommer till att ha det som portfolio.

Jag använder wordpress vilket är otroligt bra om man ska ha en blogg på ett eget webbhotell och man redan slipper där mycket kod. Sedan har jag laddat ner ett tema och haxxat till det för att få det som jag vill. Krävs lite html/css-kunskaper men jag är trots allt nybörjare och får det ganska exakt som jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder wordpress vilket är otroligt bra om man ska ha en blogg på ett eget webbhotell och man redan slipper där mycket kod. Sedan har jag laddat ner ett tema och haxxat till det för att få det som jag vill. Krävs lite html/css-kunskaper men jag är trots allt nybörjare och får det ganska exakt som jag vill.

Coolt, men hur gjorde du för att få in wordpress som det ska? Jag menar, hur gick du tillväga för att lägga in wordpress bland de andra html/css-dokumenten? Jag har hållt på med html/css litegrann men har ingen aning hur du gjorde? Finns det något bra ställe att läsa på hur man kan gå tillväga?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får de till en bild såhär? Alltså, i photoshop. Samt vet ni några andra snygga vägar att gå för att göra sina bilder snygga?

Edit: Jag tänker på den gula och dova effekten bilden har.

Inte för att jag är något vidare på PS. Men borde det inte funka att göra ett nytt lager, med en valfri gulfärg. Sen sänka opaciteten, sen bara lägga på Filter > Render > Lightning effects? B) Inte provat själv, men tycker då det borde funka! (:!!!:):D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag är något vidare på PS. Men borde det inte funka att göra ett nytt lager, med en valfri gulfärg. Sen sänka opaciteten, sen bara lägga på Filter > Render > Lightning effects? :) Inte provat själv, men tycker då det borde funka! (:!!!:):D

Man kan absolut få en effekt som är åt det hållet på det sättet du beskriver! Det är det som är det roliga med att experimentera i Photoshop! Verktygen kan kombineras på så många olika sätt att det är omöjligt att pröva allt, det blir aldrig tråkigt! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt, men hur gjorde du för att få in wordpress som det ska? Jag menar, hur gick du tillväga för att lägga in wordpress bland de andra html/css-dokumenten? Jag har hållt på med html/css litegrann men har ingen aning hur du gjorde? Finns det något bra ställe att läsa på hur man kan gå tillväga?

Det är ganska simpelt och finns massvis med guider om du söker på "wordpress installation". Här är wordpress.orgs egna: Yo!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska simpelt och finns massvis med guider om du söker på "wordpress installation". Här är wordpress.orgs egna: Yo!

Okej, men, jag funderade bara om man kunde koda om själv innan man laddar upp eftersom jag inte har ett webbhotell eller server atm. Man måste väl ha en HTML för att sedan binda alla wordpress php- och css-filer?

För liksom.. det man laddar ner känns bara som en massa phpfiler och inget där jag verkligen kan se hur det ska se ut sen. För jag behöver väl en html för att kunna ändra färger etc? eller ja.. hur gör man det?

(varför i helvete lär vi oss inte sånt här i skolan? jävla fitt-elkurser och skit istället)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men, jag funderade bara om man kunde koda om själv innan man laddar upp eftersom jag inte har ett webbhotell eller server atm. Man måste väl ha en HTML för att sedan binda alla wordpress php- och css-filer?

För liksom.. det man laddar ner känns bara som en massa phpfiler och inget där jag verkligen kan se hur det ska se ut sen. För jag behöver väl en html för att kunna ändra färger etc? eller ja.. hur gör man det?

(varför i helvete lär vi oss inte sånt här i skolan? jävla fitt-elkurser och skit istället)

Nä. Se php:erna som en uppdelad HTML. Alltså delen för "headern" i HTMLn är nu istället en egen fil; header.php. Ladda upp filerna på ett gratis webbhotell sålänge och experimentera lite. x10hosting fungerar bra med wordpress.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä. Se php:erna som en uppdelad HTML. Alltså delen för "headern" i HTMLn är nu istället en egen fil; header.php. Ladda upp filerna på ett gratis webbhotell sålänge och experimentera lite. x10hosting fungerar bra med wordpress.

Feting nice. Har fått upp och ändrat lite nu (http://typomaniac.netne.net/). Kan jag passa på att fråga om du gjorde något speciellt med bilderna du har med i dina poster. För att få dem i passade storlek samt kunna klicka på dem och få ett litet fönster?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stiligt!

Eller såhär:

blah-1_1120682_0.png

Första gången jag använt mig av en vector mask. Så tack för den. Spenderade knappt någon tid på den dock.

Min overlayeffekt var imo snyggare än Mattes, men Mattes "utskärningar" av t.ex nummerplåten var snyggare än mina, så det jämnar ut sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller såhär:

blah-1_1120682_0.png

Första gången jag använt mig av en vector mask. Så tack för den. Spenderade knappt någon tid på den dock.

Min overlayeffekt var imo snyggare än Mattes, men Mattes "utskärningar" av t.ex nummerplåten var snyggare än mina, så det jämnar ut sig.

Oj, snacka om att överanalysera (:!!!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Feting nice. Har fått upp och ändrat lite nu (http://typomaniac.netne.net/). Kan jag passa på att fråga om du gjorde något speciellt med bilderna du har med i dina poster. För att få dem i passade storlek samt kunna klicka på dem och få ett litet fönster?

(Är full men detta ska nog gå att svara på)

Ladda hem en plugin:en för "lightbox" så kan du få in detta. Kan förklara mer om det inte löser sig. Kan tyvärr inte se din website än. Herå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...