Jump to content

Linuxtråden


dibel
 Share

Recommended Posts

Jag sökte och fann ingen generisk tråd för Linux här på GTAsajten.

Fler än jag som kör Linux på daglig basis? Jag har kört Linux med olika "distar" på full tid sedan 2016. Innan dess på deltid sedan 2008 med olika perioder som daglig drivare.

Just nu sitter jag på Arch Linux vilket passar mig perfekt. Tidigare har jag kört Ubuntu (första som jag provade), Debian och Fedora. Även varit i kontakt med lite smådistar för specifika ändamål.

Ni kanske har Linux på routern? Kylskåpet? Brödrosten?

Jag tänkte att vi kan ta olika Linux-relaterade frågor i den här tråden. Hjälp för nybörjare och rådgivning för exempelvis spelande. Sedan länge har Valves Steam funnits på Linux och de har även en egen dist till sin plattform Steam Deck (som är baserad på Arch, tidigare Debian). Paradoxspelen som jag spelar ibland finns native till Linux och de flesta andra Windowsspel fungerar mycket väl med Valves programvara Proton som är baserad på Wine.

Nu har vi en Linuxtråd på forumet. Det borde alla forum ha. :*)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, dibel skrev:

Jag sökte och fann ingen generisk tråd för Linux här på GTAsajten.

Fler än jag som kör Linux på daglig basis? Jag har kört Linux med olika "distar" på full tid sedan 2016. Innan dess på deltid sedan 2008 med olika perioder som daglig drivare.

Just nu sitter jag på Arch Linux vilket passar mig perfekt. Tidigare har jag kört Ubuntu (första som jag provade), Debian och Fedora. Även varit i kontakt med lite smådistar för specifika ändamål.

Ni kanske har Linux på routern? Kylskåpet? Brödrosten?

Jag tänkte att vi kan ta olika Linux-relaterade frågor i den här tråden. Hjälp för nybörjare och rådgivning för exempelvis spelande. Sedan länge har Valves Steam funnits på Linux och de har även en egen dist till sin plattform Steam Deck (som är baserad på Arch, tidigare Debian). Paradoxspelen som jag spelar ibland finns native till Linux och de flesta andra Windowsspel fungerar mycket väl med Valves programvara Proton som är baserad på Wine.

Nu har vi en Linuxtråd på forumet. Det borde alla forum ha. :*)

Den här tråden hade jag behövt för tre år sen när jag installerade Linux på min gamla dator utan att ha tidigare erfarenhet av det, haha! Nu är jag dock tillbaka till Windows men jag körde ändå Linux dagligen i ett och ett halvt år, och nu leker jag runt i VM med det ibland :)  Men bra initiativ, Dibel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Xersize skrev:

Den här tråden hade jag behövt för tre år sen när jag installerade Linux på min gamla dator utan att ha tidigare erfarenhet av det, haha! Nu är jag dock tillbaka till Windows men jag körde ändå Linux dagligen i ett och ett halvt år, och nu leker jag runt i VM med det ibland :)  Men bra initiativ, Dibel!

Intressant! Får man fråga vilken eller vilka distar du körde och kör i VM? Jag har lite fastnat på Arch, men tidigare har jag provat en del i VM:s. Har ingen hypervisor installerad just nu då jag inte har något behov för det, men man kanske ska ta och prova de gamla vanliga snart igen.

Skulle väldigt gärna vilja gilla OpenSUSE, men av någon anledning tycker jag den är rätt buggig. De ska ha cred för att de skeppar IceWM (eller åtminstone gjorde) vilket jag har som daglig "desktop" (Window Manager).

Annars gillar jag Xfce. Man är ju en gammal Windows 2000-lover, haha. Körde även gamla gränssnittet när jag hade Windows Vista och Windows XP. Tyvärr fick jag lära mig att gilla 7:ans utseende, men nu när jag kör Linux på heltid så finns det hur simpla gränssnitt som helst.

Det enda jag saknar med IceWM är själva skrivbordet (ikoner och mappar), men jag har lärt mig att gilla en ren bakgrundsbild bara.

Själva distarna är väl egentligen inte så olika (fast de är det) utan det är ju själva arbetsflowet som skiljer sig åt mellan Desktop Environments/WM:s.

Det jag gillar med Arch är att pakethanteraren är snabb och att det är en rullande distribution. Man har alltid tillgång till de senaste "paketen" dvs programvara och drivers (exempelvis själva Linuxkärnan). Underlättar att hålla allt igång. Nuförtiden uppdaterar jag lite mer sällan, men har inte stött på något större problem för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, dibel skrev:

Intressant! Får man fråga vilken eller vilka distar du körde och kör i VM? Jag har lite fastnat på Arch, men tidigare har jag provat en del i VM:s. Har ingen hypervisor installerad just nu då jag inte har något behov för det, men man kanske ska ta och prova de gamla vanliga snart igen.

Skulle väldigt gärna vilja gilla OpenSUSE, men av någon anledning tycker jag den är rätt buggig. De ska ha cred för att de skeppar IceWM (eller åtminstone gjorde) vilket jag har som daglig "desktop" (Window Manager).

Annars gillar jag Xfce. Man är ju en gammal Windows 2000-lover, haha. Körde även gamla gränssnittet när jag hade Windows Vista och Windows XP. Tyvärr fick jag lära mig att gilla 7:ans utseende, men nu när jag kör Linux på heltid så finns det hur simpla gränssnitt som helst.

Det enda jag saknar med IceWM är själva skrivbordet (ikoner och mappar), men jag har lärt mig att gilla en ren bakgrundsbild bara.

Själva distarna är väl egentligen inte så olika (fast de är det) utan det är ju själva arbetsflowet som skiljer sig åt mellan Desktop Environments/WM:s.

Det jag gillar med Arch är att pakethanteraren är snabb och att det är en rullande distribution. Man har alltid tillgång till de senaste "paketen" dvs programvara och drivers (exempelvis själva Linuxkärnan). Underlättar att hålla allt igång. Nuförtiden uppdaterar jag lite mer sällan, men har inte stött på något större problem för det.

Jag körde Pop!_os när jag hade det som primär OS på datorn, men sen jag gick tillbaka till Windows så har jag testat lite olika i VM. Bland andra Ubuntu, Nobara och PikaOS. Jag som inte är något datorgeni tyckte ändå att det var riktigt kul att enbart ha Linux då jag tvingades lära mig en hel del så det var utmaningar lite här och var, även om det flesta fungerade väldigt felfritt och enkelt rent out of the box.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Xersize skrev:

Jag körde Pop!_os när jag hade det som primär OS på datorn, men sen jag gick tillbaka till Windows så har jag testat lite olika i VM. Bland andra Ubuntu, Nobara och PikaOS. Jag som inte är något datorgeni tyckte ändå att det var riktigt kul att enbart ha Linux då jag tvingades lära mig en hel del så det var utmaningar lite här och var, även om det flesta fungerade väldigt felfritt och enkelt rent out of the box.

Kul! Jag är ju lite gammalmodig av mig så föredrar "bas-distarna" t.ex. Debian för Ubuntu/Pop! eller Fedora för Nobara. Tänker att man kan själv ändra disten till sitt gillande och det finns ju en anledning till att de är basen till allt. Debian är ju the grand old daddy och Fedora är ju Red Hats "prov-dist" i princip. Att både Debian och Fedora håller hårt på Free Software-principen gillar jag också även om jag sitter på Arch som är lite mer slappt gällande det.

Har du någon favorit Desktop Environment/WM än eller kör du bara på standard som disten erbjuder? Jag gillade Gnome på version 2, men version 3 gillar jag inte alls. Nu var det länge sedan det bytet skedde, men då började jag köra Xfce. KDE är ju jävligt snyggt, men när jag körde lite servrar och sådant så fick jag inte motsvarigheten till gvfs att fungera som jag ville. Nu kör jag inga servrar längre så skulle lätt kunna köra KDE som ju är den som är mest likt (moderna) Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd! När min ärvda mac går sönder ska jag börja med Linux. Är än så länge inte dator- eller teknikintresserad nog att byta ut något som fungerar. Men jag gillar inte apple på ett politiskt plan, så ska bli fri från dess bojor när läget presenterar sig

Med andra ord skriver jag här när den dagen är kommen. Saludos!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, dibel skrev:

Kul! Jag är ju lite gammalmodig av mig så föredrar "bas-distarna" t.ex. Debian för Ubuntu/Pop! eller Fedora för Nobara. Tänker att man kan själv ändra disten till sitt gillande och det finns ju en anledning till att de är basen till allt. Debian är ju the grand old daddy och Fedora är ju Red Hats "prov-dist" i princip. Att både Debian och Fedora håller hårt på Free Software-principen gillar jag också även om jag sitter på Arch som är lite mer slappt gällande det.

Har du någon favorit Desktop Environment/WM än eller kör du bara på standard som disten erbjuder? Jag gillade Gnome på version 2, men version 3 gillar jag inte alls. Nu var det länge sedan det bytet skedde, men då började jag köra Xfce. KDE är ju jävligt snyggt, men när jag körde lite servrar och sådant så fick jag inte motsvarigheten till gvfs att fungera som jag ville. Nu kör jag inga servrar längre så skulle lätt kunna köra KDE som ju är den som är mest likt (moderna) Windows.

Jag hade ingen som helst vana av Linux och var inte så otroligt datorkunnig på så anledningen till att jag inte ville ha en "bas-dist" var för att jag ville ha något som var mer optimerat för gaming redan direkt, då det var vad jag mest skulle använda den till, så att jag inte behövde göra lika mycket själv. Dock blev det ändå en del arbete inom Lutris, wine samt göra egna patchar till olika spel, vilket var väldigt kul (om än smått frustrerande i början) att lära sig. 

Jag har nog hittills bara använt Gnome tror jag, men jag trivdes mycket bra med det!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, okka skrev:

Bra tråd! När min ärvda mac går sönder ska jag börja med Linux. Är än så länge inte dator- eller teknikintresserad nog att byta ut något som fungerar. Men jag gillar inte apple på ett politiskt plan, så ska bli fri från dess bojor när läget presenterar sig

Med andra ord skriver jag här när den dagen är kommen. Saludos!

Saluti! Tråden finns för alla som kör eller vill prova Linux. Istället för att "fly" från Microsoft och/eller Apple så bör man snarare ha mindsettet att gå in i Fri Mjukvara/Open Source-världen med öppet sinne. Det är lite annorlunda, men på ett bra sätt. Det är inte nödväntigtvis gratis, men det är fritt. I praktiken är det gratis för normala användare däremot. Så det är ett plus.

Istället för att använda Google/Apple/Microsoft och deras såkallade molntjänster (ett moln är bara någon annas dator i princip) så kan man bygga sitt eget. Helt gratis och fritt. Visst, en dator kostar, men den kan vara begagnad. Elen kostar, men det gör den alltid.

Old man yells at cloud.

11 timmar sedan, Xersize skrev:

Jag hade ingen som helst vana av Linux och var inte så otroligt datorkunnig på så anledningen till att jag inte ville ha en "bas-dist" var för att jag ville ha något som var mer optimerat för gaming redan direkt, då det var vad jag mest skulle använda den till, så att jag inte behövde göra lika mycket själv. Dock blev det ändå en del arbete inom Lutris, wine samt göra egna patchar till olika spel, vilket var väldigt kul (om än smått frustrerande i början) att lära sig. 

Jag har nog hittills bara använt Gnome tror jag, men jag trivdes mycket bra med det!

Allright. Inget fel på Gnome, passar inte mitt arbetssätt bara. Det ser snyggt och smooth ut (även om det var osmooth när 3:an först släpptes).

Skulle nog säga att Arch är "bäst" (subjektivt...) för gaming med tanke på alla fräscha drivers och bibliotek. Det är nog också därför Valve bytte från Debian till Arch på sitt SteamOS.

Man ska inte tro på "sanningen" att Arch Linux är svårt (för nybörjare). Det handlar bara om att all kontroll är användarens (systemadministratörerns). Exempelvis om du installerar en webserver på Debian så konfas den och du får en defaultsida som är redo att surfas på. I Arch måste du konfigurera webservern själv efter installation samt starta (och "autostarta"/enable) tjänsten samt givetvis skapa en html-sida som är surfbar.

Detsamma gäller konfig-filer efter uppdateringar. De sparas som *.pacnew-filer som man kan söka på och antingen ersätta den gamla eller implementera ändringarna själv. Det är något man borde göra, men själv sitter jag på 9 stycken *.pacnew-filer just nu, hehe. Inte bemödat mig att systemunderhålla på ett tag och det fungerar ändå.

Jag har bara gott att säga om Arch. Ibland (väldigt, väldigt sällan) så krävs det "manuella" åtgärder vid uppdateringar. Om man nu inte glömmer att uppdatera på väldigt lång tid och keyrings m.m. är utgångna, men det går också att fixa rätt enkelt. För mig är dessa ingrepp mycket bättre än en release-uppgradering på en icke rullande dist.

Väldigt Keep It Simple Stupid-dist. Oftast (alltid?) har man sig själv att skylla om man fuckar upp systemet.

Installationen är vad den är, nuförtiden tror jag det finns en (icke grafisk) installer. Jag skulle ändå rekommendera att installera "manuellt". Det man gör är i princip att ställa in svenskt tangentbordslayout, konfigurerar nätverk/internet/wifi, sätta upp partitionerna på hårddiskarna (kan vara lite krångligt om man vill använda kryptering, men wikin finns alltid), ställa in språk (använd engelska...), välja mirrors (använd svenska, närmaste), ladda ned basen, Linuxkärnan och mikrokoden för AMD eller Intel, konfigurera bootloadern och sen är det klart. Använder man UEFI som alla moderna datorer gör rekommenderar jag systemd-boot som bootloader då den är väldigt enkel att konfigurera annars fungerar alltid GRUB med defaults.

Sen bootar man och bygger systemet från terminalen med den grafiska miljö man vill ha, webbläsare och såvidare. Väldigt Lego, hehe. När allt väl är installerat som man vill ha har man ett ganska slimmat system som man kan trivas med.

Arch-wikin är underbar även för användare av andra distar. Även om den är anpassad för Arch så kan de specifika konfigurationerna för specifika program eller drivers vara värda att spana in. Arch är väldigt mycket RTFM dock. Skönt att wikin finns så man slipper bläddra man-pages, haha.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bökigaste för min del när jag gick över var faktiskt Battle.net för att spela Overwatch. Många titlar på Steam fungerade bra i Linux redan innan SteamOS, säkert många bättre nu, men Battle.net fungerade inte över huvud taget. Jag fick Googla (använder dock DuckDuckGo men använder mig av uttrycket "att Googla" för enkelhetens skull) runt en hel del och testa en massa olika fixes som bara skulle fungera men inte gjorde det innan jag faktiskt fick det att de facto fungera.

Nästa problem efter Battle.net var själva spelet, Overwatch; det gick inte att starta utan att det skulle lagga något helvetiskt och jag tror att jag låg på kanske 10-15FPS trots att jag hade en dator som med de inställningarna jag använde skulle klara av 75FPS stabilt. Tillbaka till sökmotorn och efter kanske en dag så löste det sig. Fram till spelet uppdaterade sig, vill säga, varpå problemet kom tillbaka varje gång. Till slut vände jag mig till en Linux-kunnig vän som gjorde en .pak-fil som på något vis kände av när spelet uppdaterade sig, och då löste det automatiskt på samma sätt som jag annars fick göra manuellt varje gång. Sist men inte minst fanns också den överhängande risken att bli bannad av Blizzard när man spelar på Linux för att eftersom att man behöver använda sig av Wine så kan Battle.net känna av att man använder ett tredjepartsprogram och därefter dra slutsatsen att det är ett fusk till något spel, men jag klarade mig från det.

Så det var en hel del bök för en annan som enbart hade kört Windows och Mac tidigare och som inte är allt för datorkunnig, men jag är glad att jag gjorde det för dels lärde jag mig en hel del om datorer, och dels växte jag som person och fick lite mer självförtroende när jag gång på gång ställdes inför problem som jag inte hade den blekaste om hur jag skulle lösa, men som jag faktiskt löste till slut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, dibel skrev:

Saluti! Tråden finns för alla som kör eller vill prova Linux. Istället för att "fly" från Microsoft och/eller Apple så bör man snarare ha mindsettet att gå in i Fri Mjukvara/Open Source-världen med öppet sinne. Det är lite annorlunda, men på ett bra sätt. Det är inte nödväntigtvis gratis, men det är fritt. I praktiken är det gratis för normala användare däremot. Så det är ett plus.

Istället för att använda Google/Apple/Microsoft och deras såkallade molntjänster (ett moln är bara någon annas dator i princip) så kan man bygga sitt eget. Helt gratis och fritt. Visst, en dator kostar, men den kan vara begagnad. Elen kostar, men det gör den alltid.

Du kanske missförstod mig, jag är bekant med Linux sen tidigare och använder givetvis inte några molntjänster i nuläget trots att jag har en macbook. Jag ämnar byta just eftersom jag föredrar open source, hehe.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, dibel skrev:

Istället för att använda Google/Apple/Microsoft och deras såkallade molntjänster (ett moln är bara någon annas dator i princip) så kan man bygga sitt eget. Helt gratis och fritt. Visst, en dator kostar, men den kan vara begagnad. Elen kostar, men det gör den alltid.

Old man yells at cloud.

Instämmer! Vad gäller backups så vet ni ju redan vad jag förespråkar, men jag ska alldeles öppet erkänna att det ju inte är helt utan sina tillkortakommanden.

Vad man däremot kan göra redan nu utan att ha tänkt på det är att sätta ett usb-minne eller extern hårddisk i sin hemmarouter och låta den hämta saker en gång per dygn från en specifik mapp från dator eller mobil. För mobilen blir det rimligen root:/DCIM eller motsvarande för bilder, och på dator vet man bäst själv vad det är man dagligen ändrar på. En arbetsmapp, kanske.

Mest av allt är jag så jävla less på all tracking, bara. Folk postar gladeligen sina Spotify-wrapped men jag ser inte skillnaden på det och ifall grannen skulle ha suttit med örat intill väggen och fört statistik på rutat papper över vilka låtar du lyssnat på under året, och sedan publicerar det på anslagstavlan i Hemköp.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Privat har jag kört Linux några gånger på olika laptopar, det började främst som ett smidigt sätt att komma igång med programmering i skolan.

Jag har nästan alltid kört Ubuntu, bara för att det är smidigt att komma igång. I yngre dar hade jag inte ro nog att försöka lära mig knepiga saker om det fanns en enkel väg att ta! 

För ett par år sedan försökte jag mig på att hålla liv i en skitdålig laptop som min sambo skulle slänga, då jag själv för stunden inte hade någon. Den orkade knappt starta med Windows installerat, så jag tänkte att en lättviktare-Linux kunde göra susen, och så kunde jag slöprogrammera lättare saker med den. Jag hade för mig att det var Linux Lite jag testade, men när jag googlar så verkar det ha varit Lubuntu. Men den dåliga laptopen med askassa okända komponenter som inte hade vettiga drivrutiner gjorde att jag gav upp på den. Jag fick aldrig ens ljudet att fungera så jag kunde se på Youtube-klipp. 😂

För cirka ett år sedan skaffade jag en vettig utvecklar-laptop via jobbet till mig själv. Den installerade jag återigen Ubuntu på, men via mitt nya jobb befinner jag mig ofta i Linux och känner mig tryggare med Linux, så jag har börjat fundera på något annat distro. Testet tyckte att jag borde testa Debian, så kanske att jag installerar det en vacker dag! 

 

Jag är långt från någon Linuxguru, jag jobbar dagligen i Centos, men jag kan inte påstå att jag är superkunnig där. Jag använder den terminalservern som de flesta använder sina windowsdatorer, bara kör. 

Sedan har vi några servrar med Redhat 8 och Redhat 7 utan grafiskt interface och där har jag faktiskt grävt runt en hel del och lärt mig ganska mycket. Det är en stor anledning till att jag funderar på att testa något annat än Ubuntu hemma. 😁

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget behov av en ny dator och jag spelar inte särskilt mycket på min, och när jag väl spelar är det oftast väldigt gamla spel. Dock launchar några av dem via Steam, och de tänker inte längre supporta Windows 8.1 efter nyår. Jag hoppas kunna slutföra ett pusselspel innan dess, resten är lite skit samma. Att uppgradera till något annat vill jag inte, det är inte lönt att ändra på en dator i det allra sista när jag haft den precis som jag vill i tio år.

Finns det någon grymt enkel Linux man kan installera i något slags sandlådeläge, bara för att köra Steam i och därefter några mycket simpla spel från <2010?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Jag har inget behov av en ny dator och jag spelar inte särskilt mycket på min, och när jag väl spelar är det oftast väldigt gamla spel. Dock launchar några av dem via Steam, och de tänker inte längre supporta Windows 8.1 efter nyår. Jag hoppas kunna slutföra ett pusselspel innan dess, resten är lite skit samma. Att uppgradera till något annat vill jag inte, det är inte lönt att ändra på en dator i det allra sista när jag haft den precis som jag vill i tio år.

Finns det någon grymt enkel Linux man kan installera i något slags sandlådeläge, bara för att köra Steam i och därefter några mycket simpla spel från <2010?

Skulle säga Debian GNU/Linux. Sandlådeläge vet jag inte då jag inte använder det så mycket. Tror att Flatpak-program är sandlådade så det kan vara ett alternativ oavsett distro.

Debian är bara att peka och klicka i installern. Kommer med Gnome (ugh) som default, men det verkar uppskattas av många. Man måste själv aktivera "non-free" repositories för att installera Steam (ett gratis, men inte fritt program). Jag tror att man kan göra det direkt i installern, annars är det bara att lägga till två ord i en config-fil (som heter /etc/apt/sources.list).

Nybörjarvänliga distros som Ubuntu och Linux Mint bygger på Debian, men jag rekommenderar att köra originalet. Debian 12 släpptes i juni 2023 och kommer ha stöd länge (minst 5 år).

"Problemet" med Debian är att inga nya versioner av program och bibliotek eller drivers släpps till "stable". Endast patchar av säkerhetsskäl. Behöver du nyaste versionen av program så lämpar sig andra distar bättre. Exempelvis Fedora.

Steam uppdaterar sig själv tror jag samt Proton-versionerna som är kompatibilitetsläget för Windows-applikationer (spel). Kolla på https://www.protondb.com/ om spelen är Gold eller bättre. Icke-Steam-spel kanske kan gå genom Wine (som Proton bygger på). Kolla på https://appdb.winehq.org/ om de spelen är okej. Man kan mixa med PlayOnLinux/Lutris och allt vad det kan vara, men jag har ingen erfarenhet av det. Jag har alltid kört Wine som det är (med specifika Wineprefix för olika spel).

Skulle rekommendera att partitionera i Windows innan installation av Debian så att det finns en tom partition att välja i installern. Om du ska dual-boota.

Nu var det länge sedan jag installerade Debian och jag valde alltid "Expert Install". Detta för att få en så minimal installation som möjligt (utan grafisk miljö m.m.) för att själv välja paket. Jag skulle rekommendera det och sedan installera en minimal version av KDE Plasma som Desktop Environment och SDDM som Display Manager. KDE är mest likt Windows med en panel och startmeny. Dessutom är det flärdfullt och väldigt konfigurerbart om man vill. I Expert Install (grafisk eller icke-grafisk) så får man välja Desktop Environment tror jag så det är en fördel. Gillar man UI:t i Windows 8(.1?) så kanske Gnome 3 är att föredra.

Är man rädd för terminalen så är defaultinstallationen (oavsett DE) okej. Man får väl med någon onödig mailklient eller några dåliga spel tror jag. Kanske en webbläsare man inte använder. "Bloat".

Grymt enkelt är svårt att svara på. För mig är Arch Linux enklare än Debian (eller Fedora) då jag slipper göra en releaseuppgradering (om så det går 5 år mellan dem). Releaseuppgraderingar är automagiska och manuella ingrepp i Arch är något man gör själv när (om) det krävs.

Minimal Debian är minimalare än Arch (utvecklarpaket är splittade från binärer exempelvis) så det är inget fel på grunden av operativsystemet. Det finns en anledning till att så många distar är baserade på Debian. Kanske för att det är "grymt enkelt"?

Ska det vara enkelt att installera? Debian.

Ska det vara enkelt att underhålla? Debian.

Ska det vara enkelt att uppgradera från release till release (5 år emellan)? Debian.

Så länge man inte är rädd för terminalen. Nuförtiden går det att uppdatera/uppgradera grafiskt, men terminalen är att föredra. En releaseuppgradering (11 -> 12) är en ändring i tidigare nämnda config-fil och två kommandon. Så länge man inte joxat med operativsystemet och lagt till konstiga repos och installerat utomstående program. Den här guiden är krångligare än vad som krävs: https://www.debian.org/releases/bookworm/amd64/release-notes/ch-upgrading.en.html

Det finns egentligen bara 3 alternativ för nybörjare och Desktop/Workstation/Laptop; Arch Linux, Debian GNU/Linux eller Fedora Linux. Alla med sina fördelar och nackdelar.

Resten är för svåra/specialiserade eller konfigurerade kopior av tidigare nämnda. KDE Neon är exempelvis byggd på Ubuntu (som är byggd på Debian), men KDE-versionen är nuvarande release. PopOS är byggd på Ubuntu och skeppar just nu (tror jag) en äldre version av Gnome än vad Debian gör. Nobara Linux som tidigare nämnts i tråden är byggd på Fedora. EndeavourOS och Manjaro Linux är byggda på Arch Linux.

Vill man ha enkelhet så kör man originalet/grunden. Gillar man utseendet av exempelvis Nobara så är det bara att installera samma DE, tema och ikoner på Fedora.

Debian med KDE är att föredra framför Kubuntu (Ubuntu med KDE). Vill man ha Linux Mint så kör man istället Debian med Cinnamon.

Sist, men inte minst: Install Gentoo

Tillägg:

Första kommentaren (mest gillad):

Supreme 00:11 Debian / Arch

Amazing for New Users 15:00 Kubuntu 16:10 Linux Mint 23:45 Zorin 24:30 Nobara

Tillägg 2:

GPU är viktigt att veta. Även här har Debian en fördel i och med att själva Linuxkärnan (kernel) inte byts ut så när drivrutiner och firmware väl är installerade kommer det aldrig att bli något knas (som det kan bli med moderna nVidiakort på Arch Linux t.ex.). Själv kör jag open source drivers på ett modernt AMD-kort (på Arch) så det är aldrig några konstigheter. Är det ett gammalt nVidiakort i laptopen kan open-source drivers vara att föredra. Man får helt enkelt benchmarka spelen. Debian har nVidias proprietära drivers i non-free repositiory så installationen är "enkel". I de såkallade nybörjarvänliga distarna sker denna installation automagiskt. Oavsett distro så använder man distens pakethanterare för att installera drivers (och program).

Är det både nVidia och intels iGPU så får man konfigurera det själv om man ska använda båda. Här kan nybörjarvänliga distar ha en fördel om fallet är att det sker automagiskt.

https://wiki.debian.org/NVIDIA Optimus

https://wiki.archlinux.org/title/NVIDIA_Optimus

Linux Mint verkar vara bra för detta: https://www.linux.org/threads/running-mint-with-intel-nvidia-hybrid-gpu-via-optimustutorial.46024/

Tillägg 3: Google har bytt från Ubuntu till Debian (testing) internt. ChromeOS är dock en Gentoo-grund har jag för mig. Intels Clear Linux är bara konstig för normala användare. Bra prestanda som tar tillvara på moderna CPU:ers arkitektur om man är ute efter det då alla andra släpper generiska amd64 (Athlon 64) versioner av program och bibliotek. Valve har bytt från Debian (testing) till Arch även om Steam "släpptes" till Ubuntu först vilket man märker på filstrukturen:

[erik@erik-pc-01 ~]$ ls .local/share/Steam/ | grep ubuntu
ubuntu12_32
ubuntu12_64

Ubuntu12 är alltså 2012. Gammal är äldst.

För en nybörjare skulle jag ändå säga Debian -> Fedora -> Arch

Både apt och dnf använder "normala" flaggor exempelvis install/remove/update/upgrade när man ska installera/avinstallera/uppdatera paket. Jämfört med pacman som använder -S, -Rns och -Syu .

Man kan såklart använda alias, men det är överkurs för en nybörjare.

Jag installerade precis en "minimal" Debian med "minimal" KDE med Firefox och Steam (Chromium, Gnome samt IceWM också) i en VM och det tar upp cirka 7GiB (8.5GiB). Funderar på att göra en simpel guide för Forumet då Debian helt enkelt är bäst. Bara namnet Debian kommer från Debra och Ian (grundaren och hans dåvarande flickvän).

https://wiki.debian.org/DontBreakDebian

Citera

Don't blindly follow bad advice

Unfortunately there's a lot of bad advice on the Internet. Tutorials found on blogs, forums and other sites often include instructions that will break your system in subtle ways. Don't simply follow the first advice you find, or the tutorial that seems the easiest. Spend some time reading the documentation and compare the difference between tutorials.

It's better to take the time to figure out the correct way to do something first than spending even more time fixing a broken system later. You would not let some random stranger feed your baby; do not execute commands without first understanding what they do.

Blog and forum posts don't expire. Instructions that might have been safe a couple of years ago might not be safe to follow any more. When in doubt keep researching and read your version's documentation.

Nu tycker jag det är good advise då man istället för att "debloata" undviker bloat från första början genom att installera korrekta "meta-packages".

Citera

Don't blindly remove software

Sometimes when you remove a package, the package manager needs to remove other packages too. This is because the additional packages depend on the package you're trying to remove.

If this happens, the package manager will show you a list everything that will be removed and ask for your confirmation. Make sure to read this list carefully! If you don't know what some of the packages to be removed are for, read the descriptions for each one. When in doubt, do more research. Some resources that can help you research packages:

  • https://www.debian.org/distrib/packages

  • apt-cache(8) commands:

    • apt-cache show <package name> to see information on a package

    • apt-cache policy <package name> to see version information for a package

    • apt-cache depends <package name> to dependencies of a package

  • aptitude(8) commands:

    • aptitude why <package name> to show incomplete reason why a package is installed

    • aptitude why-not <package name> to show reasons why a package cannot be installed

  • Use the --simulate option with apt-get(8) and aptitude, which like the other commands in this list does not need to be run as root:

    • apt-get --simulate remove <package name>

Man har ju läst om de som vill ta bort ett KDE/Gnome-program (som ingår i default) och råkar avinstallera hela den grafiska miljön, inklusive X(org). Bygger man från grunden (minimal install) är det i princip omöjligt att göra det misstaget (kaskadeffekt).

Den enda "bloat" med en "minimal" KDE-installation är webbläsaren Konqueror. Allt annat är nödvändigt (kontrollpanel, system monitor, terminal, texteditor etc.). Man får inte ens en pdf-läsare (som man tydligen får med "minimal" Gnome som även bjuder på en videospelare).

Defaultinstallationen (Debian Desktop) kommer med LibreOffice, lite spel, en kalenderapplikation, kalkylator, torrentapplikation, en tjänst för skrivare, 7-zip, musikspelare, en mailapplikation och säkert lite till (Firefox?).

Totalt tar denna bloatade variant upp cirka 10GiB (inklusive tidigare installerade KDE, Chromium, Steam och IceWM som man inte får som default då). 14GiB efter att ha gjort en swapfil. Ingen swap-partition vid installationen, fördel med fil är att man kan ändra storlek vid behov. Ännu en detalj som en defaultinstallation (guidad - hela hårddisken / free space) missar då jag tror att swap-partition görs auto.

Fördel med att installera själv de paket man vill ha är att de blir "explicit" installerade enligt pakethanteraren. Dvs de tas inte bort om det meta-package som installerade det paketet avinstalleras.

Vad säger ni, vill ni ha en minimal Debian guide? Inklusive alternativ såsom Xfce, LightDM istället för KDE/Gnome och SDDM/GDM.

Det enda som behövs installeras på en minimal Debian är sudo, xorg !bloat, här kan man välja xorg-server och den xorg-driver man vill ha eller behöver!, (sddm, gdm eller lightdm), (kde-plasma-desktop, gnome-core eller xfce4 + xfce4-goodies). Sedan väljer man själv webbläsare, pdf-läsare m.m. Självklart Steam för gamers. Det fina med Debian är att allt redan är konfigurerat och auto-enables vid installation (exempelvis SDDM, Display Manager) och den (sddm iaf, säkert gdm med) ändrar till och med bootloadern (GRUB) så att den ser fräsch ut (till skillnad mot hur den ser ut på en minimal install). Så man får allt man vill ha med en minimal installation, men man slipper det man inte vill ha.

Kan göra en specifikt för dual-boot av Windows då jag har en Windows 10 VM jag kan köra på (för partitionering, installation av bootloader etc.). Kör man Mac OSX är det lite krångligare antar jag då Apple har sitt egna UEFI-firmware man måste jobba med. Kan man boota med usb, pxe eller cd-skiva (lol) så är installationen densamma.

Om ingen har fattat det än så älskar jag Debian trots att jag kör Arch. Debian är bäst.

Tillägg 4: Det man hade gjort på Linux i motsvarande situation är att installera Windows i en VM med GPU-passthrough (libvirt/kvm) om processorn och moderkortet stödjer IOMMU (VT-d för Intel, AMD-Vi för AMD). För att göra samma sak på Windows krävs det en Windows Server installation, alternativt om det går på Pro-versionerna. Huruvida Hyper-V i Windows 8.1 (Windows Server 2012 R2) har den funktionen vet jag inte. Det är det närmsta sandlådeläge man kan komma dessutom med god prestanda.

Vill man sandlåda än mer finns Xen-"distron" Qubes OS som är en hypervisor med fokus på säkerhet. Där skapar man VM:s för varje uppgift (arbete, bank, fritid, hockeykort etc.) som är så isolerade det bara går. Stödjer såväl Windows- som Linuxgäster (m.m. exempelvis *BSD).

Jag kan inte se hur man inte ska använda primärt Linux i någon form år 2023/2024. Spelar man Fortnite och andra inkompatibla spel så får man göra det i en Windows VM. Är man inte en gamer så kan jag förstå om man föredrar *BSD. Kanske t.o.m. Mac OSX om man är någon slags överbetald artist som "behöver" Adobeprodukter eller andra skaparprogram.

Spotify till desktop är ett exempel på en "farlig" applikation i Debian: https://wiki.debian.org/spotify

Arch Linux lösning är Valve/Steam-varianten: https://wiki.archlinux.org/title/spotify

Själv använder jag Webbappen om jag lyssnar på Spotify. Oavsett platform så är det väl en Electron-produkt (Chromium). Om man undrar varför alla nya program "suger" så är det för att man kör en hel webbläsare som enskild applikation. Jag är ingen flitig användare av flikar, men minnesanvändningen av för många flikar i exempelvis Chrome och Firefox är väl känt.

Det är också därför jag föredrar KDE före Gnome. Qt (KDE/LXQt) är C++ och GTK (Gnome/Xfce/Cinnamon/Mate) är C (bra), men Gnome använder Javascript i sina applikationer och "plugins".

Även om jag inte använder något av KDE eller Gnome så kan enskilda program kan vara bra, jag använder Evince (eller Document Viewer som det heter nu) som pdf-läsare. Inget slår kompilerad kod.

Gällande distroagnostiska format (Snap, Flatpak, AppImage) så är AppImage lättast för nybörjare. Flatpak är bäst för avancerade användare (sandlåda...). Snap suger. Ett problem med Ubuntu är att vissa program (typ Firefox har jag för mig) är snaps istället för native av ingen anledning annan än att Canonical vill pusha sin teknologi.

AppImage är ett helt filsystem med samtliga bibliotek som krävs för att köra programmet samlat i en fil. Exempelvis PS3-emulatorn RPCS3 och spelmotorn Godot finns tillgängliga som AppImage. Spelar ingen roll om du kör Debian, Fedora, Arch eller något annat. Det bara fungerar såtillvida systemet fungerar, man kan ju inte köra PS3 utan grafikdrivers installerade.

Gillar man Gnome och Flatpak är Fedora perfekt. Fedora har alltid varit Gnomes fönster och disten där Red Hat planterar ny teknologi. Vill man ha SecureBoot och SELinux (Nobara kör AppArmor) så är det Fedora man ska köra då det är färdigkonfigurerat och fungerar väl (egen erfarenhet). Gnome Software Center som är ett grafiskt läge att installera och uppdatera paket fungerar med båda native repos och Flatpak. Problemet är bara att det är "Windows" där man får en omstartsnotifikation av uppdateringar som inte alls kräver omstart av datorn. Det enda som "kräver" omstart är ny kernel och ny version av libc, nuförtiden även systemd. Även ny bootloader-version kan ju vara trevligt att göra en omstart för så att man ser att den fungerar. Därför kör man dnf och flatpak i terminalen.

Den diskussionen är en annan, systemd eller inte systemd. Vet man inte vad systemd är så föreslår jag en systemd-dist. Jag gillar systemd, men att det finns alternativ är bara bra. Jag använder systemd-program till det mesta jag kan. Nätverk? systemd-networkd + systemd-resolved. Container? systemd-nspawn. Bootloader? systemd-boot. Allt lirar perfekt när man kombinerar det dessutom.

På laptop skulle jag nog skippa systemd-networkd och köra NetworkManager. systemd-networkd är för server och inte WLAN, även om det går att konfa.

Allt detta är skrivet ur Arch Linux-perspektiv där man måste göra och välja allt själv. Debian "bara fungerar" och Fedora är "säkert" från start. Oavsett vilken dist man väljer så kan man alltid installera sin favoritmiljö och sina favoritprogram. Särskilt om man väljer "minimal install" som man kan göra på Debian och Fedora.

SELinux på Arch verkar jobbigt att få till: https://wiki.archlinux.org/title/SELinux

På Debian ser det lite lättare ut: https://wiki.debian.org/SELinux/Setup

Summan av kardemumman är Debian återigen. Debian med KDE (X och inte Wayland, avstängd compositor, konfigurerad för snabbhet och inte animationer) är simplast för gaming på en "gammal laptop". Om den är 10 år gammal så stödjer inte nVidia grafikkortet längre vilket har gjort att Debian inte stödjer nVidias proprietära drivers för det heller. Det går nog att installera ändå, "the Debian way", från sid (unstable) då jag tror att drivers finns kvar där, men då gör man en "DontBreakDebian" punkt 1. Använd nouveau och se om prestandan är god nog först.

Man ska inte rädas att Debians Rolling (icke-)Release heter "unstable". Det man ska rädas är "experimental". Där finns alphor och betor. Unstable är oftast bättre än Testing då man får nya versioner snabbare d.v.s. buggfixar och feutures. Och nya buggar såklart. Paket går Unstable -> Testing -> Testing "fryses" för ny Stable Release och patchas m.m. -> stable (ny release dvs nästa är Debian 13). Ny release cirka vartannat år, men stöd i minst 5 år per release. Alla releases har kodnamn från Toy Story. Debian äger.

Tillägg 5:

Jag har nu installerat en "minimal" Fedora 39 med "minimal" KDE. Än så länge ser det bättre ut än Debian, men man måste själv lägga till tredjepartsrepos för Steam (om man inte installerar Vanilla Fedora Workstation med Gnome och kör Steam via Flatpak). RPMFusion och det är ett kopiera och klistra-kommando. Cirka 5GiB för en basinstallation av KDE, Firefox och Steam. Än mer slim än Debian alltså, men man får ingen flashig bootloader konfigurerad. Fedoras fördelar med nyare paket och SELinux (samt SecureBoot om man bryr sig om det) kan väga över Debians stabilitet. Nackdelen är (väldigt mycket) kortare support och en trälig releaseuppgraderingsprocess. Man installerar ett plugin till pakethanteraren och kör sedan ett kommando som laddar ned den nya releasen och sedan bootar i "felsäkert läge" och gör en offlineuppdatering för att sedan boota in i den nya releasen. Inte alls lika smidigt som på Debian. RPMFusion är dock välkänt så några problem vid releaseuppgradering bör det inte vara. Det är en variabel i repon så allt är fint där vid releaseuppgradering. En fördel för nVidia-användare är att flertalet EOL-kort har drivrutiner i RPMFusions repos. RPMFusion behövs ändå för multimedia-codecs m.m. så det tillhör Desktop Fedora-upplevelsen att installera det.

Fedora är nog vägen att gå för gamers, ändå. Ett stort minus är pakethanteraren dnf som är lååångsam. Detta kan lösas genom att installera dnf5 och sedan göra ett alias för det som dnf så får man en snabbare variant som tyvärr inte hann släppas till Fedora 39.

Installationen är helt grafisk även om man slutar upp i en tty (terminal-miljö/TUI) efter installation av "minimal" (Fedora Everything netinstall ISO). Gruppinstallera kde och systemctl set-default graphical.target sedan reboot så har man ett GUI. Den grafiska miljön för att uppdatera eller installera paket vet jag inte så mycket om (Discover). Förhoppningsvis är den klokare än Gnome Software och säger inte åt en att starta om vid minsta lilla uppdatering.

Som nybörjare kan man inte gå fel med varken Debian eller Fedora så länge man kör KDE. Gillar man häftig teknik så kör Fedora. Man får ett filsystem som by default kan snapshottas och resettas (inget alternativ till redig backup - se annan tråd) m.m.

Fan jävla Fedora att vara så bra. Red Hat kan sina grejer. Gnome och Flatpak är säkert jättebra det med. För att få Discover att fungera med Flatpak måste man installera en add-on. Om det fungerar vet jag inte. Skulle avråda från att hålla på med Flatpak helt och hållet. Krånglar bara till det med olika system som integreras och hålls på.

Kul med Linux...

Tillägg 6: Officiella metoden att byta till dnf5: https://fedoraproject.org/wiki/Changes/ReplaceDnfWithDnf5 det är bara en symlink att peka om verkar det som. dnf-3 är alltså ett Pythonscript (även om "backend" är kompilerad). dnf5 är kompilerad.

Redigerad av dibel
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar tillbaka allt om KDE. Riktigt irriterande att det tar 10 sekunder (överdrift) att logga in. Använd IceWM istället. Panel och startmeny. Inget krux.

Fedora med LightDM (GTK) och IceWM. Perfekt för en gamingsetup. Funderar på att byta från Arch till Fedora just nu. Även om Debian är bäst.

Tillägg: IceWM är också standardvalet för disten antiX Linux som är skapad och ämnad för antifascister

Inget för mig alltså, men respekt för valet av Window Manager.

Tillägg 2: Minimal Fedora, IceWM vs KDE är cirka 400MiB vs 900MiB RAM-användning för inget utom en terminal öppen. Ganska stor skillnad alltså. För gaming vill man såklart använda alla resurser man kan till spelet så IceWM eller annan Window Manager som man föredrar är såklart bättre än valfri Desktop Environment.

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guide för att installera en no bullshit Fedora 39:

Det här är för en installation på en tom hårddisk/SSD. Behöver man dual-boota med Windows så rekommenderar jag att partitionera i Windows först genom att "shrink" C-partitionen till den storlek man vill installera Fedora Linux på. Minst 5GiB tom yta krävs då installationen inklusive Steam tar upp cirka 3.4GiB. Vill man installera spel och andra program så behövs det mer. Detta vet man bäst själv.

Guiden kräver Ethernet-anslutning vid installation.

---

Ladda ned Fedora Everything netinst här: https://alt.fedoraproject.org/

Bränn sedan till CD-skiva eller USB-sticka. Rufus rekommenderas till att bränna till USB om man använder Windows.

Boota sedan med CD eller USB. Hur man gör får man läsa om på sin datortillverkares/moderkorts dokumentation.

Välj "Install Fedora 39" utan att testa media

RWNsSTk.png

Välj "English"

l5rNxyJ.png

Välj sedan "Keyboard"

gGbJlnP.png

Klicka på plusset och sök efter Swedish

a3AdBbA.png

Här valde jag fel då jag valde "Swedish (US)" istället för "Swedish", mer om det senare

Flytta upp Swedish med hjälp av pilarna så att den är över English (US)

3hfk1k4.png

Dubbelkolla att NTP är aktiverat genom att välja "Time & Date"

Qsselpa.png

Network Time uppe till höger ska vara på och tidszonen ska vara Europe/Stockholm (alternativt annan plats i Sverige, då jag ej kan verifiera hur det automatiskt placerar sig)

Klicka på "Root Account"

TPoDA23.png

Aktivera root-kontot och välj ett lösenor. Klicka 2 gånger på Done om lösenordet är för svagt. Aktivera inte SSH-login.

Klicka på "User Creation"

ioZlCoj.png

Välj ett användarnamn och ett lösenord. Som standard blir man administratör (sudo user). Klicka 2 gånger på Done om lösenordet är för svagt.

Klicka på "Installation Destination"

CC5BAf9.png

Välj den hårddisk/SSD som Fedora ska installeras på. Dual-bootar man med Windows är det extra noga och här får man då helst välja Advanced Custom (Blivet-GUI) och välja de partitioner man vill ha. Annars är Automatic att föredra.

Klicka sedan på "Network & Host Name"

6er9QtI.png

Välj ett hostname för systemet och tryck på Apply. Se till att Ethernet är aktiverat. Använder man Wi-Fi så konfigurerar man det här med SSID och lösenord.

Klicka sedan på "Begin Installation"

75v05r6.png

Installationen pågår

ZQIzZ4B.png

När allt är klart trycker man på "Reboot System"

xL37SBW.png

Systemet startar om och bootloadern GRUB används

mcC7m4W.png

Logga in med den användaren som skapades

bjUYInz.png

Är man korkad som jag måste man byta keyboard layout

BZ73eVE.png

- tecknet är på + tangenten på ett svenskt tangentbord med amerikansk layout

---

Nu är man inloggad på ett grundläggande Fedorasystem.

Börja med att gå in i ett root-shell med

sudo -i

Installera sedan dnf5 med

dnf install dnf5

Välj y som svar på frågor om man vill installera och lägga till nycklar

Ta sedan bort symlink för dnf till dnf-3

rm /usr/bin/dnf

Svara y på frågan

Skapa sedan symlink för dnf till dnf5

ln -s /usr/bin/dnf5 /usr/bin/dnf

Uppdatera systemet (inget bör krävas då det gått så kort tid sedan installation)

dnf update

Installera Display Manager och Window Manager

dnf install lightdm lightdm-gtk icewm

Installera Xorg

dnf group install base-x

Ställ in systemet för grafiskt läge

systemctl set-default graphical.target

Starta om systemet

reboot

Efter omstart möts man av Display Manager, LightDM, som kräver inlogg (uppe till höger på skiftnyckeln kan man välja olika Window Manager eller Desktop Environment om man har flera installerade)

Y3GSSXt.png

Logga in

Starta upp terminalen genom att trycka på (start)menyn och välja /usr/bin/xterm

Aq1eC6V.png

Kopiera icewm-inställningarna till hemmappen

s6BYYvK.png

cp -r /usr/share/icewm ~/.icewm

Installera RPMFusion-repositories enligt: https://rpmfusion.org/Configuration

sudo dnf install https://mirrors.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm https://mirrors.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm

Installera webbläsare (firefox, chromium eller google-chrome-stable) *Note: Jag har bara provat att installera Firefox, men tror att dessa program är korrekta namn-mässigt

dnf install $web_browser_of_choice

Installera Steam

dnf install steam

Starta om IceWM genom Logout->Restart IceWM i (start)menyn.

Starta Steam

bMj0y8A.png

XDsDm4T.png

Nu har man ett ganska slimmat gamingsystem. IceWM konfigurerar man i $HOME/.icewm (det vi kopierade tidigare).

IceWM är ganska grundläggande, men man kan flasha till det med olika teman. Fedora skeppar många teman by default så man kan bläddra där och se om man hittar något man gillar. Annars finns https://www.box-look.org/browse?cat=142&ord=latest

Ladda ned något som ser nice ut och "untara" sedan till $HOME/.icewm/themes

Jag använder Arc Ice på min maskin

tar -xvf $tema_som_man_laddat_ned

Inställningar sker i $HOME/.icewm/preferences

Så här ser min preferences ut:

MenuMouseTracking=1 # 0/1
DesktopBackgroundImage="/usr/share/backgrounds/archlinux/mountain.jpg"
ShowProgramsMenu=0
ShowSettingsMenu=0
ShowFocusModeMenu=0
ShowThemesMenu=0
ShowHelp=0
ShowAbout=0
ShowWindowList=0
TaskBarShowWorkspaces=0

Jag rekommenderar MenuMouseTracking=1 för lite mer interaktiv upplevelse av (start)menyn.

DesktopBackgroundImage är självförklarande. Peka mot en fil man vill ha helt enkelt.

Se https://ice-wm.org/manual/icewm-8.html för mer detaljer.

Något jag inte bemödat mig med är att fixa klockan. Jag ställer alltid om den till 24H-format genom att högerklicka på klockan efter omstart. En enkel fix, men jag är van.

Tillägg:

Vill man göra ett "pro gamer move" så installerar man xfce4

dnf install @xfce-desktop-environment

@ i Fedora är detsamma som "group install" och gör att man kan installera enskilda paket samtidigt som en grupp i samma kommando.

Allt man får är bra grejer. Filhanterare (thunar), dnfdragora (grafiskt interface för dnf), xfce4-terminal m.m. Det enda som saknas är en textredigerare (jag föreslår geany som är som notepad++ på steroider).

Det första vi gör är att skapa en startup fil för IceWM

cd
nano .icewm/startup

Lägg till detta:

#!/bin/bash

sleep 1 &&
/usr/libexec/xfce-polkit &
/usr/bin/thunar --daemon &

Spara med Ctrl+O, avsluta med Ctrl+X (Out och eXit, logiskt?)

Sedan gör vi scriptet executable:

chmod +x .icewm/startup

Starta om IceWM via Logout -> Restart IceWM

(osäker här om det fungerar, annars logga ut och logga in)

Öppna sedan dnfdragora via System i (start)menyn. Leta upp geany (Xfce Desktop -> Applications för the Xfce Desktop) eller sök i sökfältet. Markera och klicka på Apply. Sedan Ok. Skriv in lösenordet (en grafisk "sudo"). Gör samma sak för xarchiver (om man vill kunna extrahera filer grafiskt dvs.).

Är man trött på terminalen nu så kan man göra (nästan) allt i GUI från och med nu. :ph34r:

Tillägg 2:

Vill man använda denna setup som en vmhost så kan man

dnf install @virtualization
systemctl enable --now libvirtd

Starta Virt-Manager och börja skapa VM:s. Så länge virtualisering är aktiverat i UEFI och kvm är aktivt.

Totalt tar denna installation upp cirka 5.1GiB. Helt okej enligt mig.

Redigerad av dibel
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tidigare "guide" saknar vitala program såsom filhanterare, volymkontroll, textredigerare m.m. Det är alltså en grund att bygga på och om man vill ha tips eller har frågor om systemet kan man ta det i tråden om man har följt "guiden".

Vill man ha en anledning till att inte installera just Fedora och istället välja Debian så kan man se denna video:

Det är också anledningen till att Fedora hamnade i "Devil"-tier i den andra videon om Linux Tier List. Det är alltså politik och inte mjukvara/funktionalitet. Annars är det Supreme precis som Arch och Debian enligt mig.

Fedora är community även om det är Red Hats lekstuga. Det får man ha i åtanke. Nya teknkologier "prövas" i Fedora så man får vara beredd på förändringar, särskilt om man kör defaultinstallation. Följer man guiden (LightDM och IceWM) så bör inga oförutsedda förändringar ske förutom "i bakgrunden". Så länge man inte joxar med "bakgrunden" så kommer det flyta på vid releaseuppgraderingar. Ett jox med bakgrunden som "guiden" innehåller är bytet till dnf5. Hur det funkar vid releaseuppgradering och det plugin som behövs installeras vet jag inte. Det enklaste är att åter symlinka dnf till dnf-3 och därefter uppgradera med pluginet. När dnf5 släpps officiellt så kommer bytet ske automatiskt i distron. Tillägg: Det här kanske inte fungerar då dnf-3 och dnf5 använder olika databaser. Var aktsam.

Här är officiella metoden för att releaseuppgradera Fedora: https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/upgrading-fedora-offline/

Använder man defaultinstallationen (Fedora Workstation med Gnome) så kan man uppgradera grafiskt i Gnome Software. En fördel med många nackdelar som tidigare nämnts.

Uppgradera med dnf5 istället: https://discussion.fedoraproject.org/t/is-there-a-way-to-system-upgrade-to-f39-beta-after-dnf5/90522

Detta är från 38 till 39. Från 39 till 40 bör vara lika smidigt. Denna metod är smidigare än Debians då man inte behöver ändra någon config-fil utan uppgraderingen sker automatiskt med kommandot. Vi kan äntligen välkomna Fedora till 2000-talet.

Tillägg: Öka antalet parallella nedladdningar i dnf: https://ostechnix.com/how-to-speed-up-dnf-package-manager-in-fedora/ Maxvärde verkar vara 20 vilket också anekdotiskt nog är vad jag har ställt in Arch Linux pacmans motsvarande config till.

Tillägg 2: Glöm aldrig bort att inget system är säkert. Man litar helt enkelt på distron (och föräldradistron om man använder en "fork"). "We have root" https://security.stackexchange.com/questions/44512/what-does-mark-shuttleworth-mean-by-we-have-root

Tillägg 3:

 

Som sagt. Debian, Fedora eller Arch med sin favoritmiljö. Då måste man veta sin miljö först vilket kan vara svårt för en nybörjare av Linux.

Window Manager eller Desktop Environment? Jag har nämnt de flesta vanliga DE:s redan.

Här finns en ganska bra lista över de flesta användbara: https://wiki.archlinux.org/title/desktop_environment#List_of_desktop_environments

Här finns en för Window Managers: https://wiki.archlinux.org/title/window_manager#List_of_window_managers

På alla Linux så kan man bygga själv. Eller bara acceptera distrons default. Det viktigaste är att man väljer själv.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...