Jump to content

Elen glappar! Hjälp!


okka
 Share

Recommended Posts

Nä, riktigt så är det väl inte. Men jag har lite problem med elen i två rum.

a) Badrummet

Typiskt exempel på vad jag läst mig till borde vara krypström. Lysrören tar ibland en minut att komma igång. Det hjälper inte att byta rören. Är det här något som jag enkelt kan hobbyfixa? Eller behöver jag verkligen lära känna en elektriker?

b) Sovrummet

Vår dimmer fungerar inte alls. Och jag förstår inte riktigt vad felet är. Den går som inte att stänga av, är den i så är den alltid på. Jag kan dimma den, men själva "av"-trycket biter inte på den, då blir den bara tänd på nytt. Om ni förstår hur jag menar ... Frågan är samma som för a: är det här något som jag enkelt kan hobbyfixa? Eller behöver jag verkligen lära känna en elektriker?

xoxo o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-08-13 at 12:40, okka skrev:

Nä, riktigt så är det väl inte. Men jag har lite problem med elen i två rum.

a) Badrummet

Typiskt exempel på vad jag läst mig till borde vara krypström. Lysrören tar ibland en minut att komma igång. Det hjälper inte att byta rören. Är det här något som jag enkelt kan hobbyfixa? Eller behöver jag verkligen lära känna en elektriker?

Killgissning: det är inte en äldre armatur som använder glimtändare? Testa i så fall att byta den. 
 

För du märker inga andra problem än att det tar tid att starta lampan?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Kebab skrev:

Killgissning: det är inte en äldre armatur som använder glimtändare? Testa i så fall att byta den. 
 

För du märker inga andra problem än att det tar tid att starta lampan?

Jag älskar den här inställningen! Aldrig hört talas om glimtändare förr. Men ... det ser väl inte ut som om jag har såna, va? IMG_3928.thumb.jpg.b0863fdd9f547c739de319e6e986c030.jpg

Liksom, rören går rätt in.

edit: nu har jag läst på! Det här kallas kompaktlysrör. Fasas tydligen ut nu under 2023, så ja, imorgon köper jag mig ett par LED som ersätter. Hoppas det löser problemen!

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...