Jump to content

GTA VI-läckan och vad det innebär


Mark
 Share

Recommended Posts

Hej! Vem kunde tro att jag, år 2022, skulle göra en tråd på GTAsajten?

 

Som ni kanske vet har en massiv läcka av det kommande GTA-spelet dominerat internet idag.

För de som är out of the loop finns tråden för läckan här: https://gtaforums.com/topic/985481-gta-6-americas-leak-90-mp4-footagevideos/

Jag ville se det med mina egna ögon och laddade ner en ca 3gb zipfil med vad som verkar vara ett videoportfolio av ett devkit från det kommande GTA-spelet.

De slutsatser jag kunde dra, och som enkelt går att finna genom diverse forum/Twittertrådar, är:

Dölj innehåll

Spelet kommer förmodligen utspelas i ett nutida Vice City.

Åtminstone två spelbara karaktärer, en man och en kvinna (tänk Bonnie & Clyde?). Lucia & Jason?

Spelet är i ett väldigt tidigt skede, typ pre-pre-alpha, så det vi har fått se hittills är långt ifrån den slutgiltiga produkten.

Skjutvapnena har ett fantastiskt ljud.

Svävare confirmed? Everglades i GTA?

Men kanske den största slutsatsen är hur mycket det här måste suga för spelutvecklarna på Rockstar Games. Läste en Tweet (som jag nu tappat bort) där någon hade en kontakt med en av spelutvecklarna som beskrev situationen som det värsta som kunde hända, och att de inväntar morgondagen för att få ett besked "högre upp" om vad som händer nu. Det känns inte helt omöjligt att spelet kan ha blivit kraftigt försenad i och med detta.

Personen som ansvarar för dessa leaks påstår sig även ha källkoden till spelet och har sträckt ut en hand till Rockstar för att göra en "deal". Vad innebär detta? En deal att personen ska sluta sprida fler leaks? En deal som gör att han kan gå ifrån det här relativt oskadd?

Hur som helst är det här en märklig dag:
Skitkul att vi fans fått se att spelet lever. Vi har fått lite kött på benen.
Men å andra sidan lider jag med spelutvecklarna på Rockstar Games. Vid ett tidigare skede när kartan till RDR2 läckte var det tydligen en "oh shit"-stämning hos spelutvecklarna. Kan inte ens föreställa mig hur de känner idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mer i chock över hur det ser ut att vara byggt på GTA V som började byggas nån gång 2008. Jag är inte imponerad. Självklart är det i ofärdigt skick osv men det är så mycket som fortfarande stinker Los Santos över det och att se det så rått och ofärdigt gör att inbillningen jag hade om att äga en PS5 och kunna poppa in GTA VI i den under senhösten 2023 känns väldigt, väldigt långt bort. 2026 kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är pepp. "Bonnie & Clyde i Vice City"-temat som tycks hintat, känns både fräscht och roligt. Märk väl att namnet "Amerikas" också förekommer genomgående i det läckta materialet, vilket höjer förhoppningen om att de utökat området till att även innefatta sydstaterna/mexikanska gränsen. Hillbillyvibben på ena huvudkaraktären talar också för något liknande.

Man kan väl därför hoppas på inspiration i stil med Wild At Heart (1990), men också det oumbärliga pjäsalbumet (!) Juarez (1975) av Terry Allen. Frånsett givetvis alla andra

Vidare verkar RDR2 satt sitt spår, såsom duffelbag med vapen (istället för att alltid bära på sig en hel arsenal). För oss som uppskattar mer realistiska mekaniker, känns det hela ytterst lovande.

Henki: många har anmärkt på att materialet som läckt tycks vara från 2019. Så jag tror inte att det kosmetiska eller för den delen det strikt grafiska borde analyseras särskilt noga här.

Trodde faktiskt aldrig att jag skulle vara pepp igen på ett nytt GTA. Men se på fan! Jag är pepp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2022-09-19 at 11:30, okka skrev:

Henki: många har anmärkt på att materialet som läckt tycks vara från 2019. Så jag tror inte att det kosmetiska eller för den delen det strikt grafiska borde analyseras särskilt noga här.

Jag har läst det, men andra menar att det är sena 2021 eller ännu senare eftersom det finns referenser till 3080-grafikkortet, vad det nu heter, vilket är en sentida produkt. Att det är ofärdigt förstår jag, men jag trodde att de skulle vara lika långt fram som steget från Claude i GTA III till Niko i IV, dvs en teknologisk bedrift. Här ser allt ut som teasertrailern till V från 2011 vilket inte känns roligt alls. Jag utgår från att de snickrar ihop en teaser som kommer innan årets slut och som allra minst matchar RDR2 men är steget över ändå för PS5-generationen. De har aldrig varit ett företag som satsat hårdast på grafik, men nog vill jag se framsteg när vi väntat i tio år. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Jag har läst det, men [...]

Förstår precis, och tycker ditt perspektiv är rimligt.

Personligen väntar jag mig inte en teknologisk bedrift. Jag väntar mig enbart något som inte är GTA: Online, hehe. Med det sagt, kommer det här spelet gå samma öde till mötes, garanterat - men på samma sätt som RDR2 berikade mitt liv en kort stund, hoppas jag det här kan göra detsamma.

På samma sätt som jag ogillar alla stora företag, ogillar jag Rockstar/Take Two. Jävla kapitalistsvin. Så det här är på inget vis ett försvar, trots att det känns som om jag tar en försvarsposition här. Men vad jag vill mena är att de - som de alltid verkar ha gjort - bygger vidare på gammalt material, och förfinar och utvecklar därifrån. Liksom, mycket av grunden tycks vara Los Santos, men omarbetat. Beroende på var de befinner sig i processen, har säkert vissa saker inte hunnit omarbetats alls än. Vilket syns i leaksen. Som du säger, "steget" rent teknologiskt från GTA V ser inte ut att vara överdrivet stort, men till färdig produkt kan vi kanske få se ett liknande steg som från GTA V till RDR2 fast från RDR2 till GTA VI. Om du förstår hur jag menar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, okka skrev:

Men vad jag vill mena är att de - som de alltid verkar ha gjort - bygger vidare på gammalt material, och förfinar och utvecklar därifrån.

Som du säger, "steget" rent teknologiskt från GTA V ser inte ut att vara överdrivet stort, men till färdig produkt kan vi kanske få se ett liknande steg som från GTA V till RDR2 fast från RDR2 till GTA VI. Om du förstår hur jag menar.

Jag tror att vi förstår varandra väl här, och jag argumenterar varken med eller mot dig, jag bara uttrycker en viss grad av ledsenhet eftersom det jag bevittnar är något jag hade varit glad över 2016. Vi behövde inte ett nytt generationssteg redan tre år efter senaste spelet, men vi ville ha något nytt, alls.

Med GTA 3-serien fick vi något otroligt 2001 med III, något nytt men utan teknologiska framsteg 2002 med VC, en extrem expansion i både yta och innehåll 2004 med SA, och så blev vi golvade igen 2008 med IV. Därefter en expandering av storyn de följande två åren, men utan teknologisk förbättring. Sedan nästa generationssprång i GTA V 2013, men sedan har det tagit stopp. Med tidigare mönster hade det passat alldeles utmärkt med ett GTA V:2 cirka 2016 och ett GTA V:3 cirka 2019. Vad vi ser här, även i sitt ofärdiga skick, är något som är byggt på stommen som utvecklades strax efter GTA IV, 2010 eller så. Eller ja, jag kan vara generös och ge dem ett 2014 för all del.

Frågan är alltså, blir GTA VI ett GTA:2016, eller ett RDR2:2023? Jag tycker att det liknar det förstnämnda, och det gör mig till ledsen panda. Även det sistnämnda är dåliga nyheter. RDR2 är rätt gammalt vid det här laget, och kommer vara fem-sex år gammalt efter sin release (obs, release, ännu äldre om man menar sin utvecklingstid) vid tiden för ett GTA VI. Det är med andra ord ett stenålders grafikspel vi tittar på, som det verkar nu, och de borde göra RDR2-motorn dubbelt så kraftig till VI-releasen för att mena sig förtjäna de elva-tolv-tretton år av utveckling sedan senaste GTA-spelet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Jag tror att vi förstår varandra väl här [...]

Förstår varandra väl gör vi! ❤️ Måste samtidigt fråga, för du tycks ha bättre koll på sånt här än jag: är inte det här nån sorts Beta- (kanske Alfa-)test? Det borde väl vara undermålig grafik när de gör väl mest crashtester och sånt, testar olika modeller, eftersom de därför "sparar" och drar ner på inställningarna? På samma sätt som många modeller och dyl. tycks vara från GTA V, men bara som "ställföreträdare" fram till att rätt innehåll är på rätt plats. "Under utveckling" i uttryckets mest rudimentära mening.

Det är iallafall lite så jag förstått diskussionen av de som analyserar det hela på, säg, reddit. Att devs brukar jobba med väldigt nedbantad miljö/grafik osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, okka skrev:

Förstår varandra väl gör vi! ❤️ Måste samtidigt fråga, för du tycks ha bättre koll på sånt här än jag: är inte det här nån sorts Beta- (kanske Alfa-)test? Det borde väl vara undermålig grafik när de gör väl mest crashtester och sånt, testar olika modeller, eftersom de därför "sparar" och drar ner på inställningarna? På samma sätt som många modeller och dyl. tycks vara från GTA V, men bara som "ställföreträdare" fram till att rätt innehåll är på rätt plats. "Under utveckling" i uttryckets mest rudimentära mening.

Det är iallafall lite så jag förstått diskussionen av de som analyserar det hela på, säg, reddit. Att devs brukar jobba med väldigt nedbantad miljö/grafik osv.

Absolut, jag är fullt inbegripen med att det inte är i närheten visuellt av det vi kommer få se som kunder i slutet. Jag är mer orolig över att de kanske nöjer sig med en GTA V-recycling som skulle varit acceptabel 2016 men inte 2026.

Och om det inte är det grafiska som oroar mig, är det istället var de är i utvecklingen. Somliga klipp ryktas vara från 2022, och jag undrar därför hur länge det kommer att dröja till release. Det tog två år från teaser till release för V, och här har vi lite ens fått en teaser, bara läckta videos från något ruggigt rått. Är de i närheten av en teaser  augusti 2023? Blir det då ett släpp 2025?

Och jag borde veta mycket mer om alfor och betor, men det gör jag tyvärr inte :(

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får vara väldigt försiktig att döma något slutresultat från det man kan se i dom här läckorna. Det dom verkar göra i dessa klipp är att testa AIs och såna system, finns ingen anledning att polera utseendet eller ens sätta in det polerade yttre förrän såna system fungerar som dom ska. Det finns garanterat andra avdelningar som sitter och jobbar på modellerna och grafiken medan andra jobbar på sånt här. Därav kan jag tänka mig att det inte är orimligt att dom använder en massa gamla assets från V när allt dom egentligen provkör är hur världen beter sig och reagerar på situationer. Det behöver inte betyda att dom inte är längre i spelet än dessa klipp. Som att någon jobbar på att renovera ett hus på insidan men fram till att dom brädslår utsidan kommer det att se halvklart ut när man tittar utifrån.

Tycker ändå att det finns många fina detaljer i det vi kan se, Lucias lockiga hår verkar ha fin fysik och detaljerna hur till exempel hennes BH syns genom tröjan säger ändå något. Jag tror att vi kommer att få ett utseendemässigt väldigt fint spel, i slutändan gör ljussättning, atmosfär och fysik mer för realism än skarpa modeller nu för tiden, och där har Rockstar alltid briljerat. Jämfört med Vs åldrande motor kommer detta garanterat att bli ett stort hopp.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas personligen att skillnaden i grafiken inte är särskilt dramatiskt stor mellan V och VI.

Min dator orkar nätt och jämnt med GTA: V på medium/låg grafik. Hade den klarat av VI på lägsta grafiken hade det varit gyllene. Annars måste jag uppgradera, och det är dyrt. Och jag är dum nog att köpa en ny dator bara för ett nytt GTA.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, xstreem skrev:

Jag hoppas personligen att skillnaden i grafiken inte är särskilt dramatiskt stor mellan V och VI.

Min dator orkar nätt och jämnt med GTA: V på medium/låg grafik. Hade den klarat av VI på lägsta grafiken hade det varit gyllene. Annars måste jag uppgradera, och det är dyrt. Och jag är dum nog att köpa en ny dator bara för ett nytt GTA.

Dator?

:lol:

Det här kommer inte att få konsolsläpp förrän 2024 som tidigast och så skulle det vara ruskigt snabbt jobbat med två år till innan PC-release. Du kan nog ha köpt en nyare dator till 2027, var så säker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 months later...

Har någon mer information eller bilder/filmer från GTA VI släppts efter den stora läckan förra året? Sökte på internet nyligen men hittade mycket lite info generellt utan mest bara spekulationer och fanart.

Man får flashbacks från tiden då man satt och väntade på GTA Vice City... 21 år sedan 😃 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte samma sak häromdagen. Jag tror inget nytt har kommit alls. Någon som vet något annat? Det var ju något år som R* skulle ha stora summor lagda för reklam, men vilket år det var vet jag inte.

Tråkigt för övrigt med deras nysläppta rerelease (specifikt inte remaster) av RDR 1. Tyvärr är det nog så vi får vänta oss att de beter sig framöver med allt som inte är ett spel med högre siffra i sig än den förra. Jag tar mycket hellre ett spel vartannat år som är helt okej och roligt än att vi ska vänta på att de överträffar sig själva hela tiden. Både RDR2 och GTA V är besvikelser för mig, så varför vänta tio år till nästa chansning när vi kan få lite spel då och då som vi kan tycka är hur bra som helst ändå utan en sådan vansinnig investering. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...