Jump to content

Köp av monitor


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag reflekterade nyligen över varför jag aldrig sitter vid datorn längre och en anledning är förstås att jag inte nyttjar mitt skrivbord och heller inte direkt har någon vettig monitor. Jag har en 4:3-monitor som står och skräpar tills den dag om året då jag startar min Windows XP-dator för att gräva i filarkivet, men jag borde verkligen köpa mig en vettig monitor för att kunna jobba och spela precis så som det är tänkt.

Jag kan inget om skärmmarknaden så jag kollade Komplett lite snabbt.

Min önskelista:

  • 22-24"
  • Under 3000 spänn, helst 2000
  • Inbyggda högtalare vore en väldig fördel, behöver förstås inte vara fantastiskt ljud men det ger ett renare skrivbord än att ha USB-högtalare ståendes
  • 3,5-mm-jack för att koppla in hörlurar när ovanstående inte är bra nog
  • Input: Minst 1 HDMI, väldigt gärna även VGA eller DVI för att koppla till min äldsta, stationära dator här intill
  • Jag ska kunna koppla datorn till monitor och därefter även antingen från monitor eller från dator till min stora teve som står här intill för display på 2 enheter (förutom datorn, som ändå står bortställd)
  • Om skärmen kan vridas lodrätt är det en väldigt stor fördel eftersom jag gärna har pdfer, musiknoter och programmering på det sättet emellanåt
  • Mått: maxbredd ca 52 cm, maxdjup ganska mycket beroende på utformning (det får vi se), maxhöjd 39 cm

Syftet är att kunna göra mig av med datorn på mitt skrivbord över huvud taget och istället låta den stå på en byrå här bredvid mig. Skrivbordet ska endast ha bordsyta och skärm, resten plockas fram från en utdragslåda när jag behöver det.

Jag vet som sagt inte så mycket, men den här kanske stämmer överens med det jag söker? Höjdmåtten verkar insane men jag utgår från att det är nån form av maxhöjd antingen i vertikalt läge eller att man kan höjdreglera sin skärm i vanligt horisontellt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Merkky skrev:

Den du länkade verkar ju vara en vettig deal! 🙂

Tyckte jag också :) Men hur gör jag om jag vill koppla en trio skärmar? Dator, monitor, teve? Tanken är att det bara är monitor som används, ibland med datorn, men om jag vill göra monitor+teve då? Alla tre samtidigt ser jag inte nyttan med men om jag vill ha monitor+ teve samtidigt kommer väl datorn på köpet.

Behöver man en skärm med "HDMI through" på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Tyckte jag också :) Men hur gör jag om jag vill koppla en trio skärmar? Dator, monitor, teve? Tanken är att det bara är monitor som används, ibland med datorn, men om jag vill göra monitor+teve då? Alla tre samtidigt ser jag inte nyttan med men om jag vill ha monitor+ teve samtidigt kommer väl datorn på köpet.

Behöver man en skärm med "HDMI through" på nåt sätt?

Jag har aldrig använt mig utav någon sådan funktion, och är osäker på hur väl den existerar. Vet att det fanns någon thunderbolt-funktion där du kunde seriekoppla skärmar mellan varandra men det är vad jag sett eller hört inte något som tagit vart. Eller thunderbolt som skärmkontakt i överlag.

Bästa sättet borde vara att ha en kabel till datorn för varje skärm. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Gof skrev:

https://www.rajalaproshop.se/benq-bl2423pt

 

IPS, höj och sänkbar, pivot, inbyggda högtalare, 1x dvi och 1x hdmi.

1290kr billigast just nu, ordiniare pris runt 2k.

Nopes. 1x DVI, 1x DP, 1x VGA, 0x HDMI. :mellow: 

Jag gillade också att den där Philips hade 4x USB och samtliga av DP, HDMI och VGA. Att den saknar DVI spelar ingen roll, jag tror jag har nån sån adapter liggandes från VGA eller så gör det i vilket fall detsamma. Jag har bara min gamla dator att koppla in i äldre typer av uttag och då har det grafikkortet både VGA och DVI. Den har också fått en rätt bra review (om det nu är exakt samma, namnet stämmer inte helt men det gör det aldrig i såna här frågor).

Hittade den extra billigt på CDON istället, 1775 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Nopes. 1x DVI, 1x DP, 1x VGA, 0x HDMI. :mellow: 

Jag gillade också att den där Philips hade 4x USB och samtliga av DP, HDMI och VGA. Att den saknar DVI spelar ingen roll, jag tror jag har nån sån adapter liggandes från VGA eller så gör det i vilket fall detsamma. Jag har bara min gamla dator att koppla in i äldre typer av uttag och då har det grafikkortet både VGA och DVI. Den har också fått en rätt bra review (om det nu är exakt samma, namnet stämmer inte helt men det gör det aldrig i såna här frågor).

Hittade den extra billigt på CDON istället, 1775 spänn.

Märkligt. Har hdmi enligt specifikationerna på prisjakt, vilket var det jag utgick från. :P https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4014287

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Triple post, yeay :P Den dök upp tidigt, redan i torsdags! Än så länge rätt så nöjd, men två-tre saker gör mig lite besviken. Tiltfunktionen rullar bara åt ett håll, vilket inte borde spela någon roll men eftersom sladdarna går rakt in i skärmen och inte någon konsol på botten gör det att det blir än svårare att tilta. Ska man göra det kommer det troligen bli på veckobasis, för det är ett jädra styr med att anpassa ca 8 sladdar bra nog för att kunna dras 40 centimeter extra när de redan från början är väldigt tight satta. Jag gillar sladdordning och just nu råkar det vara rätt så korta sladdar jag har att leka med, så det funkar inte jättebra att röra saker fritt.

Vilket leder mig till nummer två: När jag försökte styra med detta drogs en USB-kabel lite för hårt och jag hörde något trilla ned. Det visade sig vara plastflärpen i ett USB-uttag som helt sonika bara brutits av. Jag testade att montera en USB-apparat in i det uttaget ändå, men det blir förmodligen kortslutning för det får ingen ström. Jag satte i plastflärpen i USB-sladden istället och försökte på nytt, och då fungerar skårorna i plasten som en sorts bärplockarskopa som föser upp metallkontakterna så att de separeras från bottenväggen i uttaget och istället ansluter till toppen av sladden, som det ska vara. Så länge jag inte drar ur denna sladd kommer jag inte tappa bort den, men skulle det ske är det nog lite kört. (Såvida man inte slaktar valfri annan USB-kontakt på skrotade datorer/annat.) Borde kanske reklamera men det blir nog bara mer problem än att låta det vara.

Tredje felet är att högtalarna är kass. Jo, det visste jag ju, men inte att det skulle vara sämre ljud än i min mobiltelefon. Ljudet skorrar redan på halvvolym och det blir smärtsamt höga diskantnivåer även på låg volym. Lyckligtvis har jag ett par USB-högtalare men de funkar bara med en USB-B-kontakt (en sån där till skrivare) inkopplad till skärmen, så jag väntar på att det ska komma hem en sådan till mitt Clas Ohlson. Hade kunnat köpa en i butik för 150 spänn men då väntar jag hellre tills de får in den utgående modellen från sitt lager för 30 spänn.

I vilket fall är det bra att den har högtalare över huvud taget antar jag :) Jag har testat med både min laptop och min gamla dator och jäklar alltså, gamla datorn har så bra bild att jag funderar på att gå tillbaka till Windows XP för gammalspelande ibland :D

Bilder kommer när jag städat skrivbordet :>

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
10 timmar sedan, dibel skrev:

Vi - vill - se - bild - er - na!

Räcker denna eller vill du ha fler? :o

2020-05-20 at 19:59, Henkibojj skrev:

Städa, schmäda. Skrivbordet är rent sånär som på en hög med kuvert men hyllorna är alltjämt fulla med skräp från 2013. Aja.

20200520_195257.thumb.jpg.66c97a9cd3177aa41b807f4bb8106a02.jpg

Ny skärm ialafall! Bättre tangentbord kommer väl vartefter, men det kan dröja alltifrån en vecka till två år. Nu står datorn på ett fläktstativ till vänster om skrivbordet på en byrå och tar inte upp någon yta. Med andra ord kan jag faktiskt arbeta i mitt arbetsrum och inte bara konstatera attjag borde göra något åt det.

Förhoppningsvis och troligtvis blir det även roligare och enklare att skriva saker på forumet också! :) Har tröttnat på mobilversioner av sajter, nu är det back to the core som gäller.

Quality of life har iallafall ökat avsevärt. Behöver dock fortfarande en 4-polig förlängningssladd så att jag kan använda mikrofon också, inte bara koppla in hörlurar. Lite minus att skärmen inte stöder 4-poligt utan bara vanlig stereo :(

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • Resolution: number of pixels on the screen

  • Refresh Rate: number of times per second the monitor draws a new image to display a moving picture (measure in hertz)

  • Frames per second (fps): the number of “frames” or images per second your video card is outputting..

Redigerad av nikkinemo95
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, nikkinemo95 skrev:
  • Resolution: number of pixels on the screen

  • Refresh Rate: number of times per second the monitor draws a new image to display a moving picture (measure in hertz)

  • Frames per second (fps): the number of “frames” or images per second your video card is outputting

Tack för den infon, det visste jag inte förrän du sa det. 🙄

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...