Jump to content

Eldfara!


Mr Mister
 Share

Recommended Posts

I lördags stack jag och mina polare ut i skogen och skulle lunta lite. Ni vet hur det är när pyromanen inom en börjar skrika. Vi tände på en liten grästova och lät det brinna lite. Kanske lite för länge, för efter några sekunder hade vi förlorat kontrollen över elden och vi försökte släcka den med granris (vi var fyra stycken), men det gick inte, utan vi stack och ringde brandkåren. Efter en stund snackande, bestämde vi oss att sticka tillbaka och försöka släcka elden. Då hade det brunnit ganska mycket, minst 35 meter i diameter, men eftersom det bara var gräs så brann det bara i kanterna. Vi slog och slog med våra granris och vi lyckades begränsa elden så att den inte spreds sig så mycket mer. Men elden nådde en hög med grenar och pinnar som började brinna. Då kom det två brandmän med varsitt skaft med en trasa längst ut. Vi fick blöta trasorna. Efter 10 minuter brann det fortfarande, men bara i grenhögen. Då kom det en brandbil som var tvungen att köra över ett staket för att komma dit, eftersom det var en bit in i skogen. Sen samtalade vi med en brandman och erkände att det var vi, men eftersom vi hade hjälpt till så bra med att släcka elden, så fick vi gå, men det ser ut som ett helvete där nu.

Dessutom var min kemilärare där och kollade på branden :). Min uppmaning till er alla är att inte lunta så mycket nu när det är så torrt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 281
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det hände en liknande grej vid min skola för nåt år sedan, då var det två killar som hade tänt eld på ängen brevid skolan. Som tur var höll sig branden kvar på ängen och brandkåren kom till platsen innan elden spred sig vidare till skogen. Men dessa "pyromaner" hjälpte minsann inte till vid släckningsarbetet utan dom flydde därifrån, en lärare som stod och rökte hann dock se vilka det var. :)

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

i våran skola så har dom gjort en bensinbomb och smällt utanför en ingång...alltså en glasfalska och bensin tror jag...

hehe gör en "molotov cocktail" (en sån som finns i Gta3 och VC)

Instruktioner:

Fyll en Glasflaska med bensin...

Tejpa sedan fast en torr trasa där korken ska sitta

Tänd på trasan å kasta iväg :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läser detta så får det mig att tänka på min syrra och hennes polare..

För ett par år sedan så var dom och grillade i skogen.

Efter ett tag så skulle dom gå och bada lite och glömmde släcka elden.

När dom väl kom upp ur badet hade den slitit sig och startat en jätte brand..

När väl brandmännen hade kommit till platsen och sen slävkt elden(som fö. tog flera timmar) hade 2-3km² skog brunnit upp..

Som tur var fanns inga hus i närheten så ingen skadade sig.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I lördags stack jag och mina polare ut i skogen och skulle lunta lite. Ni vet hur det är när pyromanen inom en börjar skrika. Vi tände på en liten grästova och lät det brinna lite. Kanske lite för länge, för efter några sekunder hade vi förlorat kontrollen över elden och vi försökte släcka den med granris (vi var fyra stycken), men det gick inte, utan vi stack och ringde brandkåren. Efter en stund snackande, bestämde vi oss att sticka tillbaka och försöka släcka elden. Då hade det brunnit ganska mycket, minst 35 meter i diameter, men eftersom det bara var gräs så brann det bara i kanterna. Vi slog och slog med våra granris och vi lyckades begränsa elden så att den inte spreds sig så mycket mer. Men elden nådde en hög med grenar och pinnar som började brinna. Då kom det två brandmän med varsitt skaft med en trasa längst ut. Vi fick blöta trasorna. Efter 10 minuter brann det fortfarande, men bara i grenhögen. Då kom det en brandbil som var tvungen att köra över ett staket för att komma dit, eftersom det var en bit in i skogen. Sen samtalade vi med en brandman och erkände att det var vi, men eftersom vi hade hjälpt till så bra med att släcka elden, så fick vi gå, men det ser ut som ett helvete där nu.

Dessutom var min kemilärare där och kollade på branden :blink:. Min uppmaning till er alla är att inte lunta så mycket nu när det är så torrt.

va? de är snöigt och blött hos mig iaf! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...