Jump to content

Hur mycket spelar ni?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Okej, det här forumet har ju inte direkt kokat över av aktivitet, och så snart november var slut är väl jag lika skyldig till det som vem som helst. Men beror det på slö aktivitet eller att folk helt enkelt inte spelar så mycket?

Jag har faktiskt inte kommit längre än att just ha anlänt i S:t Denis. Anledningen kunde jag säga är tidsbrist, men det stämmer inte. RDR2 är helt enkelt inte lika roligt som jag trodde att det skulle vara. Troligen är det på grund av att spelmekaniken alltid känns närvarande. Den är inte osynlig, men den jobbar heller inte med mig. Den jobbar ständigt emot mig. Det jag retade mig på i Uncharted 3 blev tydligare i GTA V, ännu värre i Uncharted 4 och praktiskt taget olidligt i Red Dead Redemption. Det fenomenet pratas det om länge och väl i denna video:

Lite överdriven är han, men jag håller ändå med. Spelet känns dessutom ganska tjatigt. Jag får göra vad jag vill i vildmarken, men jag har redan gjort det i åttio timmar i RDR1 och jag har ännu inte blivit lika galet fascinerad av det i tvåan. Framförallt får jag absolut inte göra vad jag vill i uppdragen, vilket är anledningen att jag inte kommer någonvart.

Häst-permadöd gör att jag gärna glömmer undan kusen innan något som verkar bli en eldstrid, men då får jag mission failed och sumpad guldmedalj, bara för att jag dröjde 20 sekunder med att ställa mig bredvid min kumpan när jag ville hålla min krake vid liv. Så då måste jag börja om den halvminuten (för det finns löjligt mycket checkpoints), så då är spelupplevelsen död och jag slutar spela redan efter en timme. Nu har jag inte startat spelet sedan innan jul.

Vad finns det som ni stör er på? Finns det något? Spelar ni mycket, lite eller inte alls?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte spelet i början av Januari men känner att jag knappt har spelat något. Är bara några uppdrag in i Kapitel 3 och har ingen större lust att fortsätta den, även fast jag hört att den ska bli mycket bättre senare. Sen har jag inte så många speltimmar i veckorna och avsaknaden av fast travel gör att jag hellre spelar något annat än att tvingas sitta och glo på min häst som galopperar alldeles för långa sträckor om och om igen.

Jag tycker att Rockstar har fokuserat mer på realism än roligt gameplay och jag sitter ständigt och ifrågasätter deras designval när jag spelar. Vad är t.ex grejen med att man inte kan kalla på sin häst för den är för långt bort? Det gör inte spelet roligare och drar bara ner tempot ännu mer.

Så än så länge är jag rätt besviken, men jag ska väl tvinga mig vidare i storyn någon gång när jag har tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag spelade igenom det ordentligt en gång och det har legat sedan dess. Ska ta upp det och spela igenom det en gång till någon gång i framtiden, men har inte känt några större behov att utforska världen mer sedan jag la bort det och Online verkar horribelt. Brist på tid för spel och flera spel av intresse har inte hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Merkky skrev:

Nja, jag spelade igenom det ordentligt en gång och det har legat sedan dess. Ska ta upp det och spela igenom det en gång till någon gång i framtiden, men har inte känt några större behov att utforska världen mer sedan jag la bort det och Online verkar horribelt. Brist på tid för spel och flera spel av intresse har inte hjälpt.

Ordentligt en gång som i att du klarat spelet och det räcker, eller att du en gång satt fjorton timmar i sträck och sen har du inte spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Ordentligt en gång som i att du klarat spelet och det räcker, eller att du en gång satt fjorton timmar i sträck och sen har du inte spelat?

Ordentligt som att jag klarat spelet, utspritt på ett par månader. Är inte så duktig på långa sittningar längre, har en förmåga att tappa fokus och börja med något annat. Plus att jag gått så många olika utbildningar och dylikt senaste halvåret. Fördjupade mig i det ordentligt dock, spelade inte bara storyn. Satt minst ett par kvällar och bara red runt uppe i bergen/red runt kanterna av kartan och upptäckte alla gömda platser. Galet vackert spel i det hänseendet. Plus att jag satt på tok för länge och spelade poker för att ta in pengar, innan jag kom till det där uppdraget som i princip förstörde ekonomin och man hade mer pengar än man behövde.

Redigerad av Merkky
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2019-02-13 at 22:06, Merkky skrev:

Ordentligt som att jag klarat spelet, utspritt på ett par månader. Är inte så duktig på långa sittningar längre, har en förmåga att tappa fokus och börja med något annat. Plus att jag gått så många olika utbildningar och dylikt senaste halvåret. Fördjupade mig i det ordentligt dock, spelade inte bara storyn. Satt minst ett par kvällar och bara red runt uppe i bergen/red runt kanterna av kartan och upptäckte alla gömda platser. Galet vackert spel i det hänseendet. Plus att jag satt på tok för länge och spelade poker för att ta in pengar, innan jag kom till det där uppdraget som i princip förstörde ekonomin och man hade mer pengar än man behövde.

Ja, när är det då, menar du? Det var en retorisk fråga, inte en undran om nåt specifikt uppdrag alltså (för jag har fortfarande inte klarat spelet). Enligt mina beräkningar kostar alla uppgraderingar i campet $2675, vilket jag med enkelhet redan betalat — och jag är inte den som jagar pengar någonstans ifrån. Jag har väl köpt mig en bössa eller två och ett antal outfits, men inget utöver det. Efter en skattjakt där jag fick 2500 har jag nu i runda slängar sex tusen, och jag har i mitt tycke inte kommit långt alls i spelet. Dutch tjatar och tjatar om att de behöver pengar till allt, men storymässigt har Rockstar inte lärt sig sedan San Andreas eller Vice City Stories, där allt som driver huvudpersonen är "I need the money" — trots att man redan har miljoner på fickan.

Till vad? Vad behöver man stålar till i det här spelet ens när ammon tycks oändlig, bästa hästen stjäls från naturen, outfits kostar en spottstyver och inget av storyn än så länge kräver att man ansamlat $30 000 för någon specifik investering? Kände du någonsin att du ville köpa nåt men inte hade råd? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Henkibojj skrev:

Ja, när är det då, menar du? Det var en retorisk fråga, inte en undran om nåt specifikt uppdrag alltså (för jag har fortfarande inte klarat spelet). Enligt mina beräkningar kostar alla uppgraderingar i campet $2675, vilket jag med enkelhet redan betalat — och jag är inte den som jagar pengar någonstans ifrån. Jag har väl köpt mig en bössa eller två och ett antal outfits, men inget utöver det. Efter en skattjakt där jag fick 2500 har jag nu i runda slängar sex tusen, och jag har i mitt tycke inte kommit långt alls i spelet. Dutch tjatar och tjatar om att de behöver pengar till allt, men storymässigt har Rockstar inte lärt sig sedan San Andreas eller Vice City Stories, där allt som driver huvudpersonen är "I need the money" — trots att man redan har miljoner på fickan.

Till vad? Vad behöver man stålar till i det här spelet ens när ammon tycks oändlig, bästa hästen stjäls från naturen, outfits kostar en spottstyver och inget av storyn än så länge kräver att man ansamlat $30 000 för någon specifik investering? Kände du någonsin att du ville köpa nåt men inte hade råd? :o

Jag kan väl inte påstå att jag sparade till något särskilt, jag spelade helt enkelt bara poker och tog in pengar? Gillar att loota och förbereda mig, har hellre en stor klumpsumma så jag aldrig behöver tänka på det, och att förbereda sig är en stor del av spelets poäng till en början så jag bara levde mig in i det. Plus att jag inte hatar att spela poker. Finner din frågeställning lite konstig, varför spelade jag en del av spelet som jag tyckte var rolig att spela? Varför jaga rätt på den bättre hästen när alla hästar rent generellt duger?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Merkky skrev:

Jag kan väl inte påstå att jag sparade till något särskilt, jag spelade helt enkelt bara poker och tog in pengar? Gillar att loota och förbereda mig, har hellre en stor klumpsumma så jag aldrig behöver tänka på det, och att förbereda sig är en stor del av spelets poäng till en början så jag bara levde mig in i det. Plus att jag inte hatar att spela poker. Finner din frågeställning lite konstig, varför spelade jag en del av spelet som jag tyckte var rolig att spela? Varför jaga rätt på den bättre hästen när alla hästar rent generellt duger?

Nja, frågan var väl inte varför du spelade poker utan om du någonsin upplevde att du behövde spara pengar, eller att du någonsin kände att du behövde pengar alls till något över huvud taget. Visst kostade det väl en slant att köpa upp sig till att få fast travel i sitt camp, men så snart kapitalet visade en tusentalssiffra i början kunde man med gott mod köpa det mesta, och snart sagt allt, som fanns i campet. Om jag inte fattat spelmekaniken fel har man ingen anledning att donera till bössan längre efter att allt är köpt, och man kan väl ändå aldrig få ut pengarna igen (dvs campbössan är väl ingen bank) så man kommer alltid gå omkring med tusentals dollar på fickan.

Jag undrar helt enkelt, till dig och i allmänhet, om det inte är så att Rockstar gör som de alltid gjort: sätter huvudkaraktärens storyfokus på pengar när själva spelaren går omkring med snuskigt mycket pengar utan möjlighet att spendera dem på något. CJ, Vic Vance, delvis Niko, i synnerhet Michael, och nu Arthur/Dutch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ciao!

Första gången jag skriver i den här forumdelen, tror jag.

Jag vill påstå att RDR2 är det bästa spelet någonsin (vid sidan av A Link To The Past), av några anledningar jag gärna utvecklar. Tar tillfället i akt att göra det i just denna tråd.

RDR2s precision i tempo och tonalitet är häpnadsväckande. Jag har alltid föreställt mig att tv-spel kan vara ett medie som inte bara utvecklar utan revolutionerar de klassiska berättarstrukturerna vi alla har lärt oss älska genom skönlitteratur och film, men det är först nu jag har börjat se på vilka uttryck dessa narratologiska jättekliv kan ta sig. I mitt tycke, lyckas RDR2 skapa en organisk berättelse som både är linjär och strukturerad, men också helt beroende av din egen vilja och takt. Jag har inte ljud på min dator, så jag såg inte den där videon, Henkibojj, så jag förstår inte riktigt invändningarna mot speldesignen. Och jag spelar inte onlinespel, så den biten bryr jag mig inte om. Men singleplayerspelet har en träffsäkerhet som, åtminstone för mig, känns som en värdig fortsättning på vad Sergio Leone sökte göra med Once upon a time in America och C'era una volta il West: en dynamisk upplevelse av en nation, ett tillstånd och ett levnadsöde, men inte utan att också koppla dem samman. På samma vis ekar McCarthys noveller (Blood Meridian) och John Fords westerns (Red River!) i varje bildruta. 

Därför har jag spelat RDR2 utförligt och med glädje, oavsett om det är sker i längre sittningar eller blott en halvtimme. Och det kommer nog dröja innan jag spelar igenom storyn ytterligare ett varv, för jag ser mig inte riktigt bli färdig med mitt första. Jag är fortfarande inte färdig med RDR2s större narrativ, nämligen det jag själv är med och skapar när jag spelar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är beredd att skriva under på det okka skrev ovan. RDR2 är det hitills bästa jag spelat om man ser till Singleplayer. Aldrig förr har jag spelat ett så levande och detaljerat spel där allting hänger ihop och talar till en på detta vis. Håller inte alls med om att speldesignen är utdaterad, snarare tvärtom, fräschare än någonsin. Problemet som funnits tidigare i GTA-spelen och andra free-roamspel har ju varit att dom enorma avstånden mellan sakerna gör det hela långtråkigt. Jag har inte fastforwardat en enda gång i spelet pga allt spännade och kul som händer i världen på vägen mellan två punkter. Man vill ju inte missa något.

Sen är storyn i sig 5plus tycker jag. Så jävla fint och gripande allting. Däremot har jag inte spelat på ett tag nu när jag gjort klart allt, story, sidomissions osv. Svårt att hitta vettiga saker att göra mer än att laja runt och starta trubbel vilket också är kul!

Hoppas på en till story-dlc snart! Vore episkt. Annars kör jag nog om storyn snart igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2019-02-19 at 01:01, Henkibojj skrev:

Nja, frågan var väl inte varför du spelade poker utan om du någonsin upplevde att du behövde spara pengar, eller att du någonsin kände att du behövde pengar alls till något över huvud taget. Visst kostade det väl en slant att köpa upp sig till att få fast travel i sitt camp, men så snart kapitalet visade en tusentalssiffra i början kunde man med gott mod köpa det mesta, och snart sagt allt, som fanns i campet. Om jag inte fattat spelmekaniken fel har man ingen anledning att donera till bössan längre efter att allt är köpt, och man kan väl ändå aldrig få ut pengarna igen (dvs campbössan är väl ingen bank) så man kommer alltid gå omkring med tusentals dollar på fickan.

Jag undrar helt enkelt, till dig och i allmänhet, om det inte är så att Rockstar gör som de alltid gjort: sätter huvudkaraktärens storyfokus på pengar när själva spelaren går omkring med snuskigt mycket pengar utan möjlighet att spendera dem på något. CJ, Vic Vance, delvis Niko, i synnerhet Michael, och nu Arthur/Dutch.

Oj, jag läste det här och tänkte komma tillbaka för att svara innan jag glömde.

Egentligen ville jag bara spara pengar för att det kändes bra. Visst att man aldrig hade någon riktig brist, det är bara ofta så jag brukar spela RPGs. Skitsnål med resurser för att jag alltid förväntar mig att det ska behövas. Precis som du säger behöver man inte lämna pengar i kassan egentligen, men innan jag förstod det hade jag dumpat vansinnigt mycket pengar i den. Antar att jag bara tog spelet på för stort allvar i många fall, men det gör jag ofta första gången jag spelar ett nytt spel. Det är en del av inlevelsen för mig.

Men jag håller med om att det är en väldigt repeterad MacGuffin när det kommer till Rockstars storytelling, det handlar i princip alltid om pengar. Jag förstår varför ekonomin ska finnas där, ska man ha en realistisk värld med butiker och allt sånt så behövs också pengar som man kan spendera. Det är ett rimligt sätt att inte låta spelaren komma över dom finaste sakerna för tidigt. Men varför dom nästan skulle basera storyn helt kring det förstår jag inte, dom hade mycket annat att berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...