Jump to content

Vilka gudar dyrkar du?


dibel
 Share

Recommended Posts

Hell sajtare!

Vilka gudar dyrkar ni? Är ni polyteistiska eller monoteistiska? Kanske är ni till och med ateistiska? Berätta gärna hur ni lever efter gudarna!

 

Själv har jag flera gudar och är därmed polyteistisk. Min huvudgud är Oden och mina sekundära gudar är (i icke fallande grad) Freja, Tor och Ares. Jag offrar dock inget till mina gudar, även om det kanske kan krävas av dem.

Som ni kanske ser är majoriteten av mina gudar nordiska, men Ares har glidit in som en gud jag ser väldigt mycket upp emot. Han symboliserar manligheten och blodtörsten, även om han kanske inte var så önskvärd av de andra grekiska olymperna (vilka jag inte följer, i den mån de icke överensstämmer med de nordiska gudarna jag högaktar).

Ödet har visat mig vägen, och gudarna har följt därefter. Från den kristna "guden", vilket inom sinom tid visat sig vara den judiska, så har jag nu funnit min egna väg och mina egna gudar. Den vishet jag nu besitter tack vare dem kan jag inte vara nog tacksam för, ty dem har visat mig inte bara dåtid och nutid, utan även framtid! För mina gudar och deras ord vill jag leva.

Hell Oden! Hell Freja! Hell Tor! Hell Ares!

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som satanist är jag enskilt en köttslig människa, tror inte på det andliga. Även om jag skulle bli motbevisad känner jag inget behov av att ha en andlig övermakt. Sätter mig själv därför i guds säte då jag själv, i mitt huvud, är den enda som styr över mig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jojje skrev:

Som satanist är jag enskilt en köttslig människa, tror inte på det andliga. Även om jag skulle bli motbevisad känner jag inget behov av att ha en andlig övermakt. Sätter mig själv därför i guds säte då jag själv, i mitt huvud, är den enda som styr över mig själv.

Vilken typ av satanist är du? Är det LaVeys lära du följer eller någon äldre "traditionell" satanism?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Jojje skrev:

Mer åt LaVeyhållet, ja. Har hans bibel och ritualer i en dubbelutgåva på bokhyllan.

Det kan jag ändå respektera. Jag känner lite att mycket inom LaVey-satanismen är bara common sense och ser det mer som en spiritualitet än en religion, även om han i vissa enstaka fall går lite för långt. Men generellt så är det en, enligt mig, relativt vettig religion även om den så klart inte heller är felfri.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...